پزشک شما

نویسنده


این شماره:
خواهر ل.ن ـ هرات ـ یزد
خواهر م.ش ـ شهرکرد
برادر م.ع ـ قاین
خواهر س.ع ـ قاین
خواهر زهرا.پ ـ گیلان

خواهر ل.ن ـ هرات یزد
من از حضور شما دو سوال دارم اول اینکه براى پرپشت شدن ابرو چه کارى باید انجام دهیم؟ دوم اینکه من از زمانى که به دنیا آمده ام یک خالى در صورتم بوده ولى الان ماهى یک بار این خال بزرگ مى شود و دوباره کوچک مى شود. خارش هم دارد و مدتى است اطراف آن سفید شده است. آیا این خال خطر دارد؟
خواهر گرامى!
هنوز روشى ابداع نشده است که به طور طبیعى ابروها را پرپشت کند ولى مراکزى وجود دارد به صورت مصنوعى ابروها را پرپشت و متناسب مى کنند. شما مى توانید با مراجعه به این مراکز خاص اقدام به پرپشت کردن ابروهایتان کنید. در مورد سوال دوم حتما مى دانید که بعضى از خالها میل به بدخیمى دارند. خالهاى رنگین از نظر جنینى از ستیغ عصبى مشتق مى شوند. این خالها از سلولهاى رنگدانه ساز واقع در لایه اپیدرم پوست منشإ مى گیرند. هر فرد به طور معمول ممکن است بین 15 تا 20 خال در بدنش داشته باشد. خطر بدخیمى و سرطانى شدن خالها زیاد نیست به طورى که در هر سال کمى بیشتر از یک خال از یک میلیون خال ممکن است میل به بدخیمى پیدا کند. شیوع این گونه خالها در مناطق باز و در معرض نور آفتاب بدن کمى بیشتر است. خالهاى سیاهى که در هنگام تولد وجود دارند احتمال خطر سرطانى شدن آنها بیش از خالهایى است که در سنین بعد از تولد ایجاد مى شوند. توصیه مى شود که نسبت به برداشتن این گونه خالها, که همزمان با تولد وجود دارند; سریعتر اقدام شود. همچنین خطر سرطانى شدن خالهاى نوع جانکشنال با سلولهاى روشن و کمى سلول ملانین دار نسبتا زیاد است. خالهاى آبى و اپى تلیالى معمولا خوش خیم هستند ولى به طور کلى اگر تغییراتى از قبیل خارش, رشد سریع, زخمى شدن و خونریزى در محل خال ایجاد شود باید از نظر تمایل به سرطانى شدن این خالها آزمایشات لازم انجام شود.
سلامت باشید.

خواهر م.ش ـ شهرکرد
سوال من این است که شوره زدن بیش از اندازه مو آیا به علت چربى آن است؟ لطفا شامپویى معرفى کنید تا این شوره ها را برطرف کند.
خواهر گرامى!
چربى بیش از حد موهاى سر و پوسته ریزى و شوره سر ناراحتى شایعى است و علل مختلفى دارد, از جمله ازدیاد فعالیت غدد چربى پوست سر, یکى از این علل است. استفاده از برخى صابونها و شامپوها نیز ممکن است باعث شوره سر شوند. توصیه مى شود که بهداشت موهاى سر رعایت شود و جهت رفع چربى و شوره سر استفاده از برخى شامپوهاى طبى مثل سلسون و سلوکوز تا حدودى موثر است. شامپوى ((سولفور ـ اس)) هم براى این منظور در دسترس است. ضمنا بهتر است مدتى از استفاده صابون خوددارى کنید.موفق باشید.

برادر م.ع ـ قاین
پسرى هستم 13 ساله. مدت 2 سال است که صورتم خشک مى شود و دور لبهایم تاول مى زند و این حالت بیشتر در فصل تابستان اتفاق مى افتد. لطفا مرا راهنمایى کنید.
برادر گرامى!
خشکى پوست صورت و دستها بخصوص در فصل تابستان مى تواند ناشى از حساسیت به تغییر آب و هوا و نور آفتاب باشد و در واقع ممکن است نوعى اگزما باشد. بهتر است براى مدت محدودى, روزى دو بار از پماد بتامتازون استفاده کنید و سپس از یک لوسیون نرم کننده به طور مرتب روى ضایعه پوستى بمالید, و در مواقعى که مجبورید در برابر نور آفتاب باشید از کرمهاى محافظ پوست در برابر نور آفتاب استفاده کنید.موفق باشید.

خواهر س.ع ـ قاین
خواهر محترم!
سن شروع قاعدگى شما طبیعى بوده است ولى یکى دو سال اول بعد از شروع قاعدگى ممکن است قاعدگى نامنظم باشد. در این سنین تغییرات هورمونى, تغییر و تکامل شخصیتى و روانى ایجاد مى شود که اینها همه باعث تغییراتى در روند قاعدگى مى شوند. براى اطمینان از سلامتى, توصیه مى شود که با یک متخصص زنان مشورت نمایید تا در صورت لزوم آزمایشات هورمونى و سونوگرافى به خصوص در باره تخمدانها درخواست شود. البته تعداد زیادى از دختران در اوایل شروع پریود, دچار این نامنظمى هستند و جاى نگرانى نیست. ضمنا آرامش و اطمینان, باعث بهبودى سریعتر این مشکلات خواهد شد.
موفق باشید.

خواهر زهرا.پ ـ گیلان
دخترى هستم 21 ساله. موهایم به شدت ریزش مى کند و مدتى است که موهایم دچار موخوره شده و سردرد هم دارم. آیا این موخوره باعث ریزش موهایم مى شود؟ براى رفع موخوره چه باید بکنم. سوال بعدىام این است که آیا دخترها هم دچار سرطان سینه مى شوند؟ علائم سرطان سینه چیست؟
خواهر گرامى!
علت اصلى ریزش موهاى سر معلوم نیست ولى عوامل مختلفى از جمله ارثى بودن ریزش مو, عدم رعایت بهداشت, استفاده از گرما و حرارت زیاد جهت خشک کردن موها بعد از استحمام, استفاده از مواد شیمیایى و محرک جهت شستشوى موهاى سر, ممکن است در ریزش موهاى سر دخالت داشته باشند. البته عوامل هورمونى (افزایش فعالیت آندروژنها) ممکن است باعث ریزش موى سر شوند. توصیه مى کنیم اگر تاکنون براى خشک کردن موهاى سرتان از حرارت استفاده مى کرده اید دیگر این کار را ادامه ندهید زیرا باعث موخوره مى شود. متإسفانه راه حل قطعى براى جلوگیرى از ریزش موى سر تاکنون پیدا نشده است. با این حال ماساژ پوست سر و افزایش جریان خون در پوست سر, ماساژ پوست سر با روغن زیتون, استفاده از کتیرا, حنا و زرده تخم مرغ, روشهاى سنتى است که تجربه شده و تا حدود زیادى اثربخش بوده اند. ضمنا باید از سلامت غده تیروئیدتان مطمئن شوید. گاهى کم کارى غده تیروئید باعث ریزش موهاى سر مى شود. اندازه گیرى هورمونهاى تیروئید به تشخیص کم کارى تیروئید کمک مى کند. همچنین ریزش وسیع موهاى سر ممکن است به دنبال یک بیمارى تب دار شدید یا اعمال جراحى سخت و سنگین اتفاق بیفتد. در خصوص سوال بعدى, تقریبا مى توان گفت که دختران تا قبل از سن 20 سالگى به ندرت به سرطان سینه مبتلا مى شوند. دردهایى که در ناحیه سینه ها ایجاد مى شود ممکن است ناشى از دردهاى عصبى, عضلانى و یا اسکلتى باشد. معمولا درد به تنهایى نیست و با تورم و توده اى همراه است. بنابراین وجود یک توده دردناک با حجم متغیر در سنین بین 30 تا 50 سالگى شک به سرطان سینه را زیاد مى کند.
موفق و سالم باشید.

خواهر ر ـ استان خراسان
دخترى هستم 19 ساله. روى صورتم خالهاى قهوه اى و سیاه رنگى به وجود آمده است. به پزشک پوست و عمومى داخلى مراجعه کردم, داروهایى به من داده اند که خالهاى صورتم بیشتر شده و رنگ صورتم از سفیدى به سرخى برگشته است. لطفا به من بگویید چه کرمى استفاده کنم که این خالها برطرف شود و بگویید چه غذاهایى موجب لک افتادن صورت مى شود. سوال دیگرم این است که راه از بین بردن موهاى زائد غیر از روش الکترولیز چیست.
خواهر گرامى!
نقاط ریز قهوه اى یا کک مک, شایعترین فرم رنگدانه دار پوستى دوران کودکى در سفیدپوستان است. این تغییر پوستى آن قدر فراوان و کم اهمیت است که حتى در کتابهاى علمى و پزشکى هم زیاد مورد توجه قرار نمى گیرد. به هر حال کک مک, ماکولها یا نقاط کوچکى به قطر یک تا ده میلى متر هستند که معمولا در روى پوست صورت و بدون پوشش بدن بیشتر دیده مى شوند. کک مکها, کرم مایل به قرمز یا قهوه اى روشن هستند. کک مکها براى اولین بار در دوران کودکى پس از تماس با نور خورشید بروز مى کنند. کک مکها معمولا در فصل زمستان فروکش کرده و گاهى حتى محو مى شوند و در فصل تابستان به واسطه اینکه نور آفتاب تحریک بیشترى وارد مى کند, پدیدار شده و بیشتر مى شوند. کک مکها معمولا به ترکیبات سفیدکننده مثل هیدروکنیون پاسخ نمى دهند. هیدروکنیون معمولا براى درمان ملاسما یا نقاب باردارى استفاده مى شود. کک مک دو نوع است: یک نوع آن در دوران کودکى و نوجوانى ایجاد مى شود و به آن افلیس مى گویند و اغلب تمایل به بهبودى و محو شدن دارد. نوع دیگر آن دیررس است و در افراد بالغ ایجاد مى شود که به آن لنتیگو مى گویند که بیشتر تمایل به ماندن دارد. معمولا تلاشى براى درمان این ناراحتى کم اهمیت صورت نمى گیرد. با این حال توصیه مى شود که این افراد به خصوص در فصل تابستان در معرض نور آفتاب قرار نگیرند و یا از کرمهاى محافظ پوست در برابر نور آفتاب استفاده کنند. ضمنا در نوع ((افلیس)) کک مکها در مقابل نور آفتاب تیره تر مى شوند اما ضایعات نوع لنتیگو در برابر نور آفتاب تیره تر نمى شوند. پاسخ سوال دوم این است که به طور معمول رژیم غذایى تإثیرى در سیر عادى قاعدگى نمى گذارد و اینکه مصرف غذاهاى ترش باعث لک صورت مى شود, پایه و اساس علمى ندارد. همچنین مصرف میوه جات و سبزیجات نیز باعث لک صورت نمى شوند و در حال حاضر در هیچ یک از کتب علمى پزشکى اشاره اى به این موضوع نشده است. در مورد برطرف کردن موهاى زائد غیر از روش الکترولیز, روشهاى معمول توصیه مى شود که شامل استفاده از داروهاى سنتى و شیمیایى و تراشیدن آنها است و تاکنون روش دیگرى پیشنهاد نشده است.موفق باشید.

خواهر م.ن ـ هرات یزد
سوالى که از خدمت شما داشتم این است که خودارضایى چه عواقب سوئى در بدن دارد و آیا بعد از ازدواج صدمه اى به زندگى زناشویى مى زند؟
خواهر گرامى!
همان طور که خود شما مى دانید, عواقب سوء و خطرناک این عمل, شامل بیمارى جسمى و روانى است. اختلالات جسمى آن عبارت از ضعف و لرزش در اندامها بخصوص دستها, استعداد ابتلإ به بیماریهاى مختلف, کمردرد و درد در ناحیه زیر شکم, عفونتهاى ادرارى و تناسلى مى باشند. مشکلات روانى که ایجاد مى شود بسیار بیشتر و شدیدتر است و فردى که به این عادت شوم گرفتار است, همیشه احساس گناه دارد, احساس بدبختى مى کند, اختلال حواس و حافظه پیدا مى کند و اعتماد به نفس خود را از دست مى دهد و در امور علمى, اقتصادى, اجتماعى کاملا ناتوان مى شود. همچنین به دلیل انحراف از مسیر طبیعى خلقت و فطرت, این گونه افراد معمولا پس از ازدواج قواى جسمى و جنسى خودشان را از دست مى دهند و دچار اختلالات و اختلافات خانوادگى و زناشویى خواهند شد. سالم باشید

خواهرA.Z ـ فسا
دخترى 20 ساله هستم که با شروع دوران بلوغ یعنى از سن 14 سالگى موهاى زائدى در برخى قسمتهاى بدنم روییده است. یکى از بستگان نزدیکم نیز به این عارضه مبتلا است. با توجه به ارثى بودن این بیمارى, راه درمانى وجود دارد؟
سوال دیگر اینکه با وجودى که پدرم فردى کوررنگ مى باشد, آیا بعد از ازدواج احتمال اینکه فرزندان من نیز به این بیمارى مبتلا شوند وجود دارد یا خیر؟
ضمنا بفرمایید علائم وجود کیست رحم یا تخمدان چیست؟
خواهر گرامى!
رویش زیاد و بیش از حد مو در جاهاى غیر معمول بدن زنان مثل صورت, قفسه سینه و شکم را اصطلاحا پرمویى یا ((هیرسوتیسم)) مى گویند. علت این رویش نامتناسب, افزایش ترشح هورمونهاى اندروژن بخصوص ((تستوسترون)) است. وقتى میزان هورمون تستوسترون که در واقع یک هورمون مردانه است افزایش پیدا مى کند, پرمویى یا هیرسوتیسم اتفاق مى افتد که این نوع پرمویى طبیعى نیست. اما لازم به توضیح است که میزان طبیعى مو در این نواحى متفاوت است و ممکن است تحت تإثیر عوامل نژادى, فامیلى و ارثى هم باشد و هیچ گونه علت بیمارى و مرضى نداشته باشد. غالبا اگر پرمویى در خانمها با علائم دیگرى نظیر صفات ثانویه جنسى مذکر همراه نباشد و جریان قاعدگى طبیعى باشد به احتمال زیاد این گونه پرمویى یا هیرسوتیسم طبیعى و خوش خیم خواهد بود. هیرسوتیسم فامیلى یا خانوادگى ممکن است در بین بعضى نژادها یا اقوام دیده شود. در این زنان فولیکولهاى مو بسیار بیشتر از سایر زنان است و رویش موها در مناطق حساس به هورمون آندروژن یعنى در صورت, سینه و شکم اتفاق مى افتد. با این توضیحات و با توجه به اینکه در فامیل شما این عارضه دیده شده است به نظر مى رسد که یک امر طبیعى باشد و جاى هیچ گونه نگرانى نیست. ضمنا براى از بین بردن این موها روشهاى الکترولیز مواد موزدا و تراشیدن توصیه مى شود و راههاى دیگر از قبیل تجویز داروهاى ضد هورمونى به دلیل خطرات زیاد پیشنهاد نمى شود.
و اما در باره سوال دوم خاطرنشان مى کنیم که کوررنگى یک نقص ارثى است که در حدود 8 درصد مردها و 0/4 درصد زنها به بیمارى کوررنگى مبتلا هستند. معمولا اختلال در درک رنگها است که این اختلال به صورت اشکال در تشخیص رنگهاى قرمز و سبز از یکدیگر مى باشد. بیمارى کوررنگى به صورت انتقال ارثى وابسته بهx ممکن است به فرزندان منتقل شود. البته این بیمارى به اطفال مذکر خیلى بیشتر منتقل مى شود و دختران و زنان بیشتر ناقل بیمارى به فرزندان خود مى باشند.
علائم کیست تخمدان و تومورهاى رحمى یادآور مى شویم که اکثر کیستها و تومورهاى تخمدان خوش خیم هستند و بسته به نوع و اندازه کیست علائمى را ایجاد مى کنند. درد یک طرفه یا دو طرفه در نواحى زیر شکم یکى از علائم معمول کیست تخمدان است. ممکن است قاعدگى بیمار دردناک باشد. همچنین علائم تحریک مثانه از قبیل تکرر و درد و سوزش ادرار ممکن است ایجاد شود. البته انواعى از کیست تخمدان هستند که باعث نابارورى و پرمویى یا هیرسوتیسم در خانمها مى شوند و بیمار ممکن است فاقد قاعدگى باشد و یا گاهى با قاعدگیهاى سخت و نامنظم همراه هستند که در این مواقع بیمار حجم زیادى خون از دست مى دهد. البته همان طور که گفتیم در هر ماه به طور مرتب در جریان تخمک گذارى, فولیکولهاى جدید آزاد مى شوند که ممکن است این فولیکولها ماهها و حتى سالها باقى بمانند و گاهى رشد کنند و به صورت کیست خوش خیم تظاهر نمایند. اما متإسفانه تومورهاى بدخیم و سرطانى تخمدان به دلیل عدم اینکه در معرض معاینه نیستند و گاهى به دلیل مراجعه بموقع بیمار, به سرعت تشخیص داده نمى شوند معمولا بیمار در مرحله اى مراجعه مى کند که بیمارى پیشرفت کرده است. در هر حال با انجام سونوگرافى و مراجعه به متخصص زنان مى توان از سلامت تخمدانها مطمئن شد.
و اما مهمترین علائم تومورهاى رحم عبارتند از: بزرگى نامتناسب و نامنظم رحم بدون اینکه حاملگى در کار باشد. خونریزى زیاد و دردناک در جریان قاعدگى. گاهى نیز بین دو قاعدگى ممکن است خونریزى دیده شود. اگر تومور بزرگ باشد ممکن است به اعضإ مجاورش مثل مثانه فشار آورد و علائم تحریک مثانه را ایجاد کند. برخى مواقع بیمار دچار دردهاى شدید لگنى و شکمى مى شود که هر از چندگاهى عود مى کنند. ضمنا تومورهاى رحم نیز به دو دسته خوش خیم و بدخیم یا سرطانى تقسیم مى شوند که تومورهاى سرطانى اکثرا مربوط به دوران پس از یائسگى و دهه پنجم به بعد هستند. خدا نگهدارتان.

خواهرA.M ـ سیرجان
من چند سوال داشتم که امیدوارم به آنها پاسخ دهید.
1ـ رویش موهاى زائد از چند سالگى شروع مى شود؟ علت آن چیست؟ بهترین راه رفع این موها چیست؟
2ـ آیا خوردن ترشیجات و یا غذاهاى ترش در هنگام عادت ماهیانه اشکال دارد یا نه؟ و آیا ورزش کردن و تحرک داشتن در این روزها اشکال دارد؟
3ـ آیا تغییر آب و هوا و یا مسافرت کردن از شهرى به شهر دیگر, باعث نامنظم شدن عادت مى شود یا نه؟
خواهر گرامى!
رویش موهاى زهار جزء اولین علائم بلوغ است. البته قبل از آن تغییرات دیگرى نیز ایجاد مى شود. رویش این گونه موها در حوالى سنین 9 ـ 8 سالگى شروع مى شود و یک پدیده طبیعى و عادى است و هیچ گونه بیمارى یا حالت مرضى مطرح نیست. ضمنا راه خاصى جهت برطرف نمودن آن وجود ندارد و بهتر است از روشهاى معمول استفاده کنید. علت رویش موهاى زهار تغییرات هورمونى خاص شروع بلوغ است.
در مورد سوال دوم, معمولا رژیم غذایى تإثیر خاصى بر قاعدگى نمى گذارد. توصیه مى شود که در زمان قاعدگى استحمام روزانه انجام شود. ورزشهاى معمولى و سبک و راه رفتن در حد معمول مانعى ندارد. در مورد سوال سوم, تغییرات آب و هوا و مسافرت به دلیل تغییرات شرایط روحى ممکن است باعث نامنظم شدن قاعدگى شود. موفق باشید.