اخبار


رئیس قوه قضائیه:
در محاکم با کمبود مشاور قضائى زن روبه رو هستیم
آیت الله یزدى رئیس قوه قضائیه که در مراسم سوگند 22 نفر از کارآموزان قضائى سخن مى گفت با اشاره به تصویب کلیات طرح دادگاه خانواده در مجلس شوراى اسلامى گفت: مجلس شوراى اسلامى وقتى مى خواهد قانونى تصویب کند باید امکانات اجرایى آن را نیز در نظر بگیرد. وى افزود: در حال حاضر در محاکم قضائى سراسر کشور و حتى تهران با کمبود مشاور قضائى زن روبه رو هستیم.

طرح بازنشستگى پیش از موعد زنان کارگر به مجلس تقدیم شد
طرح بازنشستگى پیش از موعد زنان کارگر تقدیم مجلس شد. در این طرح پیش بینى شده است که زنان کارگر که کارهاى سخت و زیانآور دارند با 20 سال سابقه کار و تمام حقوق و مزایا بازنشسته شوند, سایر زنان کارگر در صورت دارا بودن 42 سال سن و 20 سال سابقه کارطبق سنوات کارىبازنشسته خواهندشد.

یک زن به عنوان وابسته فرهنگى ایران در چین منصوب شد
براى نخستین بار, یک زن به عنوان وابسته فرهنگى ایران از سوى سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامى در چین منصوب گردید. خانم ((مرضیه دشتکى)) به عنوان نخستین وابسته فرهنگى زن در یک کشور خارجى انتخاب شده است.

مجموعه سفرنامه پکن به صورت کتابى مستقل چاپ شد
مجموعه ((سفرنامه پکن)) که طى 13 شماره در مجله پیام زن به چاپ رسید تحت عنوان ((نسیم شرق; شرح سفرى به قلب آرزوهاى زنان جهان)) توسط دفتر امور زنان نهاد ریاست جمهورى منتشر شد.
ناشر در مقدمه اى که به کتاب افزوده, به نظریه دهکده واحد جهانى و برنامه جهان شمول شدن ملاکها و معیارهاى فرهنگى, اقتصادى و سیاسى که موجب رشد فزاینده کنفرانسهاى بین المللى شده است, همچنین پیدایش فمنیسم به دنبال بروز اومانیسم و فردگرایى در غرب اشاره کرده و لزوم توجه به نقطه تلاقى این جریانات را با تلاشهایى که در داخل براى زنان با الهام از تفکر دینى و به دنبال بروز انقلاب اسلامى در ایران صورت مى گیرد مورد تإکید قرار داده است.
این مقدمه با اشاره به برگزارى چهارمین کنفرانس جهانى زن در پکن که در واقع بزرگترین همایش جهانى در تاریخ سازمان ملل محسوب مى شود و همچنین شرح اهداف دفتر امور زنان براى حضور فعالانه بانوان ایرانى در آن عرصه, ((نسیم شرق)) را سفرنامه اى معرفى کرده است که از سیاستها, تلاشها و نتایج کار این اجلاس سخن گفته و گامى در جهت ثبت حقایق موجود بوده است. حقایقى در کنار تصویرى از رنجها, نیازها, آرزوها و تلاش زنان جهان که اینک بر فراز حساسترین برهه تاریخ سرنوشت ساز خود ایستاده و از خویش مى پرسند: راه و بیراهه کدام است؟
این مجموعه در 142 صفحه شامل 13 بخش تحت عناوین: سرزمین اژدها, فقط زنان!, حجاب پرچم مبارزه با تبعیضات علیه زنان, ما و زنان در تبعید, دردهاى مشترک نقطه آغازین ارتباط, اقلیتهاى دینى مدافع ارزشهاى الهى, قصاى متفاوت میان دولتیها و غیر دولتیها, اخبار جهان در انحصار وضعیت زنان, پایانى که انتظار آن مى رفت, ایستادگى در مقابل خطوط قرمز, زوزه گرگها در گلو شکست, عقب نشینى رسانه ها, خصوصیات برنامه عمل زنان جهان و کلام آخر توسط فریبا ابتهاج شیرازى, خبرنگار پیام زن نوشته شده است.

گزارشى از وضعیت زنان در افغانستان
زنان در افغانستان بى سرپناهند و جامعه جهانى نیز در برابر این مشکل که ابعاد وخامت آن روز به روز فزونى مى یابد, همچنان سکوت اختیار کرده است. خانم ((فتانه اسحاق گیلانى)) دبیر سازمان حمایت از زنان افغانى که مقر آن در اسلامآباد است در مصاحبه اى گفت: زنان قربانیان اصلى بحران در افغانستان هستند. طالبان از برقرارى باصطلاح صلح در افغانستان بر خود مى بالند اما غافلند که زنان افغانى براى امرار معاش خود در حال حاضر به گدایى در شهر پیشاور پاکستان و سایر شهرهاى جهان مشغولند. وى که به مناسبت روز جهانى زن سخن مى گفت افزود: سازمان ملل, سازمانهاى حقوق بشر, کشورهاى غربى و کشورهاى مسلمان, همگى نقض حقوق بشر را در افغانستان نادیده مى گیرند.

آخرین آمارهاى جهانى در باره کودکان و زنان
سازمان ملل متحد به مناسبت روز جهانى زن (18 اسفند) گزارشى در باره وضعیت زنان در عرصه هاى مختلف منتشر کرد و اعلام داشت 70 درصد فقراى جهان را زنان تشکیل مى دهند. در این گزارش آمده است: حدود 70 درصد از یک میلیارد و 300 میلیون فقیر جهان زن هستند و بین 75 تا 80 درصد از 27 میلیون پناهنده جهانى, زن و کودک هستند. بنابر آمار, از یک میلیارد بزرگسالى که در جهان بى سوادند دو سوم را زنان و از 130 میلیون کودکى که در جهان به مدرسه نمى روند, دو سوم را دختران تشکیل مى دهند. در این آمار همچنین آمده است: در حالى که در دهه گذشته تعداد وزیران زن در جهان دو برابر افزایش یافته و از 4 / 3 درصد در سال 1366 به 8 / 6 درصد در سال 1375 رسیده, تعداد کرسیهاى مجالس قانونگذارى دنیا که توسط بانوان اشغال شده از 5 / 10 درصد تجاوز نمى کند.

((تاک تشنه)) اثر نرگس گنجى منتشر شد
نخستین مجموعه از اشعار همکار خوبمان, خانم نرگس گنجى با عنوان ((تاک تشنه)) منتشر شد.
این کتاب گزیده اى از غزلها و قطعه هاى سروده شده شاعر در فاصله سالهاى 61 تا 72 را در بر مى گیرد. سراینده که از نامهاى آشناى شاعران نسل انقلاب اسلامى مى باشد, خود در باره این مجموعه مى گوید: ((در کتاب ((تاک تشنه)) تعمد داشتم که شعرها از نظر قالب یک دست باشند و انتشار شعرهاى دیگر را به فرصتى در آینده وا مى گذارم زیرا به نظرم مى رسد که این سروده ها از نظر کمى و کیفى بیشتر از سایر آثار مى تواند معرف کارم و مسیرى که طى کرده ام باشد.))
این کتاب که بیش از 70 شعر را شامل مى شود توسط انتشارات ((هشت بهشت)) و در 152 صفحه در ماه جارى (اردیبهشت) همزمان با نمایشگاه بین المللى کتاب, عرضه خواهد شد.
شایان ذکر است که پیش از این بسیارى از سروده هاى این شاعر در جنگهاى ادبى و نشریات مختلف از جمله ماهنامه پیام زن منتشر شده است.


/ وزیر اطلاعات: پنج میلیون جوان بالاى 20 سال در کشور مجرد هستند
وزیر اطلاعات که در پنجاه و سومین مجمع مبلغین و مبلغات استان تهران سخن مى گفت ضمن اشاره به تلاش دشمنان اسلام براى تهاجم فرهنگى و انحراف جوانان گفت: پنج میلیون نفر جوان مجرد بالاى 20 سال در کشور هستند که به خاطر مسایل مالى و معیشتى هنوز ازدواج نکرده اند. وى فعالیت جریانهایى نظیر دراویشن را بخشى از تهاجم فرهنگى دشمن براى انحراف نسل جوان جامعه ذکر کرد.

به عنوان آخرین کشور, مالت طلاق را قانونى مى کند
به زودى کوچکترین کشور کاتولیک مذهب جهانى ((مالت)), به عنوان آخرین کشور, طلاق را قانونى خواهد کرد. به اعتقاد نخست وزیر این کشور که قرار است به زودى لایحه اى را در این باره به مجلس بفرستد, نمى توان یک زن و مرد را که هر دو و یا یکى از آنها از دیگرى کراهت دارد و نمى توانند زیر یک سقف زندگى کنند مجبور به زندگى کرد که این مغایر حقوق بشر است. در حال حاضر زوجهاى مالتى که مایل به طلاق هستند ولى قانونا نمى توانند از هم جدا شوند با حفظ قرارداد نکاح روى کاغذ, در دو خانه جداگانه زندگى مى کنند و یا براى طلاق گرفتن به کشورهاى دیگر مى روند.

رویکرد جدید دختران و زنان غربى در ازدواج
ازدواج زنان و دختران در کشورهاى صنعتى و بسیارى از کشورهاى دیگر با مردانى که 5 / 1 تا 5 / 2 برابر سن آنان عمر کرده اند در سال 1375 نیز 8 / 4 درصد افزایش یافته است. روند افزایش این نوع ازدواجها در شش سال اخیر روى هم 2 / 15 درصد بوده است. جامعه شناسان علت توجه و گرایش دختران و زنان به ازدواج با مردان مسن تر را راحت طلبى آنها و در جستجوى زندگانى زناشویى بدون دغدغه توإم با محبت و احترام بیشتر تشخیص داده اند زیرا رفتار مردان مسن تر که همنشینانى عاقل تر, پولدارتر و مهربانتر هستند مودبانه تر است و زنانى به این نوع ازدواجها تمایل پیدا مى کنند که مایلند شوهر آنها جاى پدر, مربى و راهنماى آنها را هم بگیرد و از قدرت تحمل و تجربه بیشترى برخوردار باشد.

والدین بزهکاران در مالزى تنبیه مى شوند
با افزایش بزهکارى در میان جوانان و نوجوانان مالزیایى, وزارت آموزش و پلیس این کشور خواستار آن شدند که پدر و مادرها به خاطر خلافکارى فرزندانشان مجازات شوند. مسوولین این کشور در نظر دارند قوانین و مقررات را براى مسوول دانستن پدر و مادر نوجوانان بزهکار ترمیم کنند. افزون بر این به مسوولان و آموزگاران مدارس این توانایى قانونى داده خواهد شد تا در صورت لزوم, دانشآموزان بزهکار را دستگیر کنند.

کودکان انگلیسى احساس امنیت نمى کنند
بر اساس یک نظرسنجى 29 درصد کودکان و نوجوانان انگلیسى, کشورشان را محلى امن براى زندگى نمى دانند و احساس امنیت نمى کنند. 25 درصد از دانشآموزان 7 تا 14 ساله این کشور با ابراز وحشت خود از فقدان امنیت در محیط مدرسه و خارج از آن مى گویند: دست کم یک بار قربانى حملات خشونتآمیز بوده اند. به نوشته یک نشریه چاپ این کشور: تشکیل کلاسهاى دفاع شخصى یکى از راه حلهایى است که در برخى از مدارس مورد استفاده قرار مى گیرد و طى آن به دانشآموزان آموزشهاى لازم براى دفاع از خود در جامعه داده مى شود.

یادواره ادبى شعر پروین اعتصامى با نام ((اختر چرخ ادب)) برگزار مى گردد
شوراى شعر زنان وابسته به دفتر فعالیتهاى فرهنگى و هنرى اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامى استان تهران در نظر دارد یادواره اى تحت عنوان ((اختر چرخ ادب)) در ماه جارى برگزار نماید. این یادواره در سه بخش مقاله, شعر و سخنرانى به ارائه آثار خواهد پرداخت و همچنین موضوعات ارائه شده عبارتند از: آثار سیاسى و اجتماعى شعر پروین, ادبیات داستانى در شعر پروین, تشخیص در شعر پروین, زن و شعر پروین و ساختار شعر پروین.

هنرمندان ایرانى برترینهاى مسابقات تصویرگران کتاب
خانم ((فیروزه گل محمدى)) تصویرگر کتاب ((زبان پرندگان)) و آقاى ((حمیدرضا بیدقى)) تصویرگر کتاب ((رستم و سهراب)) در مسابقات دوسالانه تصویرگران کتاب سال 1375 به عنوان تصویرگران برتر, برگزیده شدند و جوایزى دریافت کردند.
مسابقات دوسالانه گزینش تصویرگران برتر کتاب سال 1375 را مرکز فرهنگى سازمان علمى فرهنگى ملل متحد ((یونسکو)) در ژاپن برگزار کرد. در این مسابقات از بین 469 کتاب از 60 کشور جهان 36 کتاب که بهترین تصاویر را داشتند, برگزیده شدند. جایزه اول این مسابقات به تصویرگرى از مالزى و جایزه دوم به تصویرگران سرىلانکا و ونزوئلا اختصاص یافت.

جشنواره فیلم کارگردانان زن ایرانى در آلمان برگزار شد
آکادمى هنر برلین برگزار کننده جشنواره فیلم کارگردانان زن ایرانى در آلمان, فیلمهاى ((نرگس)) و ((روسرى آبى)) ساخته رخشان بنى اعتماد و ((افسانه آه)) ساخته تهمینه میلانى, ((زمان از دست رفته)) ساخته پوران درخشنده و ((درد مشترک)) ساخته یاسمین ملک نصر را در میان استقبال کم نظیر علاقه مندان آلمانى و ایرانى مقیم طى دو روز به نمایش درآورد. همچنین در برنامه نقد و بررسى این فیلمها که با شرکت خانمها بنى اعتماد و میلانى برگزار شد, کارگردانان شرکت کننده با توصیف چگونگى فعالیتهاى هنرى زنان فیلمساز ایران به پرسشهاى حاضران در باره آثار خود توضیح دادند. خانم رخشان بنى اعتماد در پاسخ به این سوال که آیا فاصله سینماى ایران با خشونت و صحنه هاى مبتذل تولید فیلم, وى را با مشکل روبه رو کرده است, گفت: این ویژگى هم مایه اهمیت سینماى امروز ایران است و هم موجب ابتکار در پرداختن به عشق پاک ایرانى شده است و من به سهم خود از این وضعیت براى تإکید بر محتواى این عشق بهره گرفته ام.

با شرکت 40 کشور خارجى نمایشگاه بین المللى هنرهاى ملى زنان برگزار گردید
نمایشگاه بین المللى هنرهاى ملى زنان با عنوان ((نقشها)) با شرکت 40 کشور خارجى و با حضور کمیساریاى سازمان ملل متحد در امور پناهندگان و صندوق کودکان سازمان ملل ((یونیسف)) در تهران برگزار شد. در این نمایشگاه که توسط دفتر امور زنان ریاست جمهورى و شهردارى منطقه 7 تهران بر پا شد نهادها و سازمانهاى مختلف از جمله وزارت امور خارجه, سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامى, سازمان صنایع دستى و جمع دیگرى از نهادهاى فرهنگى مشارکت داشتند. در غرفه جمهورى اسلامى ایران لباسهاى محلى زنان ایرانى, ویژگى زیستگاههاى مناطق مختلف ایران, صنایع دستى و دیگر آثار فرهنگى به نمایش گذاشته شد.

((تاک تشنه)) اثر نرگس گنجى منتشر شد
نخستین مجموعه از اشعار همکار خوبمان, خانم نرگس گنجى با عنوان ((تاک تشنه)) منتشر شد.
این کتاب گزیده اى از غزلها و قطعه هاى سروده شده شاعر در فاصله سالهاى 61 تا 72 را در بر مى گیرد. سراینده که از نامهاى آشناى شاعران نسل انقلاب اسلامى مى باشد, خود در باره این مجموعه مى گوید: ((در کتاب ((تاک تشنه)) تعمد داشتم که شعرها از نظر قالب یک دست باشند و انتشار شعرهاى دیگر را به فرصتى در آینده وا مى گذارم زیرا به نظرم مى رسد که این سروده ها از نظر کمى و کیفى بیشتر از سایر آثار مى تواند معرف کارم و مسیرى که طى کرده ام باشد.))
این کتاب که بیش از 70 شعر را شامل مى شود توسط انتشارات ((هشت بهشت)) و در 152 صفحه در ماه جارى (اردیبهشت) همزمان با نمایشگاه بین المللى کتاب, عرضه خواهد شد.
شایان ذکر است که پیش از این بسیارى از سروده هاى این شاعر در جنگهاى ادبى و نشریات مختلف از جمله ماهنامه پیام زن منتشر شده است.