پزشک شمـا

نویسنده


این شماره:
خواهرX.Y ـ کرمانشاه
خواهر ف.الف.م ـ گیلان
خواهر الف.ر ـ اصفهان
خواهر ع.الف ـ اصفهان
خواهر ه$.ن ـ ؟


خواهرX.Y ـ کرمانشاه
دخترى هستم 17 ساله با قد 161 و وزن 48 کیلوگرم. مشکل من به خاطر قدم مى باشد چون شنیده ام قد انسان تا 24 سالگى رشد مى کند و من دوست ندارم قدم از این بلندتر باشد. لطفا کمک کنید.
خواهر گرامى!
خدمت شما سلام عرض مى کنیم. همان طور که مى دانید قد تابع عوامل ارثى و ژنتیکى است و حداکثر رشد قدى در حوالى بلوغ تا سنین 17 سالگى است بنابراین نگران نباشید زیرا از این به بعد اگر هم رشد قدى داشته باشید بسیار کم و جزیى است البته قد شما بسیار حوب و متناسب است ولى وزن شما نسبت به قدتان کم است و تقریبا حدود 10 کیلوگرم کاهش وزن دارید که به موضع خودش این هم جبران خواهد شد بنابراین اصلا نگران نباشید. لطف خدا شاملتان. موفق باشید.

خواهر ف.الف.م ـ گیلان
خواهر گرامى!
مشکلى که شما دارید متإسفانه دامن گیر برخى از جوانان است. این افراد بعد از انجام این اعمال احساس گناه کرده و خدو را سرزنش مى کنند و در مورد سلامتى خود دچار شک و تردید مى شوند در اکثر موارد نگرانى از صدمه و آسیب جسمى موردى ندارد ولى گاهى اوقات ممکن است ادامه این اعمال باعث آسیب جدى شود به هر حال براى رهایى از افکار آزاردهنده شک و تردید توصیه مى شود که این افراد به یک متخصص زنان و مامایى مراجعه نمایید با توجه به اینکه پزشکان باید مجرم اسرار بیماران باشند و راز بیمار را فاش نکنند از مراجعه و مطرح کردن مشکل خود ترس و اضطراب نداشته باشید البته در صورت امکان و تمایل مى توانید همراه دوستتان جهت معاینه و اطمینان از سلامتى خود به مراکز پزشکى دانشگاهى در تهران یا شهرهاى دیگر مراجعه کنید. سلامتى و آرامش قلب شما آرزوى ماست. موفق باشید.

خواهر الف.ر - اصفهان
دخترى هستم 16 ساله. مدت 6,7 ماه است که به عمل زشتى مبتلا شده ام. ولى بعدها توسط دوستان و مادرم از عواقب این کار آگاه شدم ولى براى ترک آن خیلى ضعیف هستم و نمى دانم چه کنم که قدرت زیادى پیدا کنم و این عادت را ترک کنم. آیا در آینده مشکلى برایم به وجود مىآید؟ چه کنم از این ناراحتى نجات پیدا کنم؟
خواهر گرامى!
نامه شما را مطالعه کردیم. از اینکه نسبت به عوارض شوم این بیمارى آگاهى یافته و با توکل به خدا از انجام آن توبه کرده اید مطمئن باشید که سلامت جسمى و روانى خودتان را تضمین کرده اید. اصولا این اعمال گذشته از اینکه باعث انحطاط معنوى انسان مى شود, مانع رشد تحصیلى و عملى نیز مى شود. روحیه اعتماد به نفس را از بین مى برد. فرد را ترسو, خجالتى, شرمسار, غمگین و ضعیف بار مىآورد. بنابراین باید با تقویت انگیزه هاى مذهبى حفظ و قرائت قرآن ... روى آوردن به هنرهاى اصیل مثل خطاطى و نقاشى تمام راهها را به روى شیطان ببندید. عاقبت تمام کسانى که در انحرافات و گناهان غرق شدند جز بدبختى و بیمارى چیز دیگرى نبوده است. در مورد اینکه قبلا به بعضى از خوانندگان توصیه کرده بودیم که براى اطمینان قطعى از سلامت خود به پزشک زنان مراجع نمایند باز هم این جمله را تکرار مى کنیم زیرا بسیارى از این بیماران که به درمانگاه زنان مراجعه مى کنند به دلیل استفاده از راههاى خطرناک به خودشان آسیب رسانده اند و تشخیص اینها به جز مراجعه مستقیم غیر ممکن است. در هر حال با توجه به شرحى که نوشته اید به نظر نمى رسد که آسیبى به سلامتى شما وارد آمده باشد. ((ان الله یحب التوابین))
موفق و سلامت باشید.

خواهر ع.الف ـ اصفهان
دخترى هستم 20 ساله. حدود 5 ماه است که پس از پایان عادت ماهیانه ام به خارش شدیدى دچار مى شوم که این حالت در هنگام شب شدیدتر مى شود. خواهشمندم مرا راهنمایى کنید.
خواهر گرامى!
خارش شدید در ناحیه مذکور و کشاله ران علل مختلفى دارد. گاهى افراد چاق دچار خارش در ناحیه کشاله ران و پا مى شوند در این حالت توصیه مى شود از لباس تنگ استفاده نشود. لباسها آزاد و گشاد و از جنس نخ باشند. گاهى حساسیت نسبت به بعضى انواع نوار بهداشتى که در دوران قاعدگى استفاده مى شوند باعث خارش شدید مى شوند. در این صورت تعویض این مواد توصیه مى شود. چون شما در فواصل بین دو قاعدگى اگر ترشحات زرد یا سفید توإم با خارش داشته باشید ممکن است علت این خارش و سوزش شدید قارچى یا میکروبى باشد. بنابراین لازم است که آزمایش ادرار و ترشحات احتمالى انجام شود و در صورت وجود بیمارى درمان مناسب انجام گیرد. در صورتى که هیچ گونه ترشحات چرکى نداشته باشید حساسیت مطرح است که این هم درمان دارد. ضمنا خارش و سوزش هیچ گونه اثرى بر تخمدانها نمى گذارد. پیشنهاد مى شود به یک پزشک زنان مراجعه فرمایید.
سلامت باشید.

خواهر ه$.ن ـ ؟
دخترى هستم 29 ساله. از روى ناآگاهى به اعمال زشتى مرتکب شدم که پس از مطالعه کتابهاى مختلف متوجه شدم که چه عواقب خطرناکى دارد. سوال من این است که آیا اثرات این عمل تا آخر عمر همراه من است, آیا مى توانم ازدواج کنم و ...
سوال دوم این است: مدت چند سال است که زیر بغل دو طرف دستم غده اى رشد کرده و نگران هستم از اینکه خداى ناکرده سرطان باشد ولى در کتابى خوانده ام که گاهى غدد پستان به جاى آنکه در محل طبیعى قرار گیرد ممکن است جاى دیگر رشد کنند آیا این غده به مرور زمان از بین مى رود؟
مشکل دیگر من این است که سینه و شکم من بزرگ مى باشد و از این وضع ناراحتم. شاید بزرگى شکمم به خاطر نفخ آن باشد. به هر حال نمى دانم چه کنم که این مشکل برطرف شود. لطفا مرا راهنمایى کنید.
خواهر گرامى!
خدمت شما سلام عرض مى کنیم. امیدواریم با استعانت از خداوند مهربان در مسیر هدایت و صداقت حرکت نمایید و براى سلامتى جسمى و روانى خودتان بکوشید. 1ـ در مورد سوال اول همان طور که مى دانید این عمل مانند بیمارى مهلکى است که تدریجا جسم را فرسوده مى کند و فرد را موجودى بى ارداه و مضطرب بار مىآورد و باعث عدم اعتماد به نفس مى شود. با این حال شما نسبت به عواقب ناگوار این عمل آگاه شده اید و تصمیم گرفته اید که خود را از این مهلکه خطرناک نجات دهید. مطمئن باشید که بهترین تصمیم را گرفته اید و ان شإالله سلامت کامل جسمى و روانى خود را بازخواهید یافت. توصیه مى کنیم بیشتر به مطالعه قرآن و کتابهاى علمى و مذهبى بپردازید. نماز اول وقت بخوانید و با توکل به خداوند متعال و توسل به ائمه معصومین(ع) افکار و اعمال خود را سالم کنید. ازدواج یکى از راههایى است که مى تواند شما را در این تصمیم مقدس یارى کند. بنابراین با آگاهى کامل و مطالعه صحیح باید در این جهت تصمیم مناسب و قاطعى بگیرید. شما مى توانید همسرى صالح و مادرى پاک و دلسوز باشید.
2ـ به احتمال قوى توده زیر بغلى شما همان پستان نابجا یا اکتوپیک مى باشد که در دوره تکامل جنینى در طول خطى از زیر بغل تا کشاله ران ممکن است نسج پستان اضافى باقى بماند. این نسج اضافى در طول سیکل قاعدگى تغییر کرده به این نمو که بلافاصله قبل از قاعدگى بزرگ و دردناک شده و بعد از آن بهبود مى یابد. اگر اندازه آن کوچک باشد هیچ عارضه اى در بر نخواهد داشت ولى اگر بزرگ و حساس باشد مى توان با یک جراحى ساده آن را خارج ساخت. البته زنجیره غدد لنفاوى در زیر بغل وجود دارند که ممکن است در اثر عفونت متورم شوند و براى تشخیص قطعى باید به متخصص جراحى یا زنان و زایمان مراجعه نمایید.
3ـ رژیم غذایى متعادل و با مصرف کمتر نان و برنج و شیرینى جات و همزمان ورزشهایى مانند پیاده روى, دراز و نشست,سفت نمودن عضلات شکم به طور ارادى روزى سه نوبت و هر بار 30 مرتبه و استفاده از شکم بند طبى مى تواند به کوچک نمودن شکم و حذف چربیهاى زائد این ناحیه کمک نماید. براى جلوگیرى از نفخ شکم از مصرف غذاهاى نفاخ مانند حبوبات پرهیز نموده و سعى نمایید که در حین صرف غذا صحبت نکنید تا همراه غذا, هوا وارد معده شما نگردد. در صورت عدم رفع این مشکل مى توانید از قرص دیمتیکون با تجویز پزشک استفاده نمایید.
شاد و سربلند باشید.