نگه دارى وسایل منزل


لکه گیرى:
آب خورش: در مورد پارچه هاى قابل شستشو, این نوع لکه ها را در آب سرد بخیسانید تا لعابشان (نشاسته) حل شود و سپس آنها را بشویید. اگر پس از خشک شدن پارچه, لکه هنوز باقى بود روى آن را یک مایع پاک کننده بمالید. بر روى مواد غیر قابل شستشو, اسفنج آغشته به آب بمالید. سپس روى آن مایع پاک کننده بمالید و نهایتا از یک جذب کننده استفاده کنید.

آدامس: اگر آب, لکه پارچه مورد نظر را از بین نمى برد بر روى قسمت آلوده شده به آدامس یک تکه یخ بمالید, سپس آن را بتراشید. این روش در مورد قالى و پارچه هاى ضخیم بسیار مفید است. راه دیگر اینکه لکه را به یک مایع تمیزکننده آغشته کنید و در صورت لزوم این کار را تکرار کنید. اگر لکه اى باقى ماند, آن را با اسفنج آغشته به آب بزدایید. این روش در مورد تمام پارچه ها مفید مى باشد و مى تواند در مورد مواد غیر قابل شستشو استفاده گردد.

عرق کردن: اگر مواد ناشى از عرق بر روى پارچه بمانند, الیاف پارچه را کم دوام کرده و رنگ آن را تغییر مى دهند. تا جایى که ممکن است به سرعت این لکه ها را بشویید, از آب گرم حاوى یک پاک کننده استفاده کنید. اگر رنگ پارچه بر اثر عرق تغییر کرده است, گاهى اوقات مى توان آن را به حالت اولیه اش بازگرداند. روى لکه هاى تازه را اسفنج آغشته به آمونیاک بمالید یا آنکه آنها را در مقابل بخار متصاعد شده از بطرى حاوى آمونیاک قرار دهید. بر روى لکه هاى قدیمى سرکه بمالید. اگر پس از خشک شدن پارچه, لکه هاى روغنى باقى مانده بود, آنها را با اسفنج آغشته به مایع تمیزکننده پاک کنید. مایعات تمیزکننده به تنهایى قادر به زدودن لکه هاى عرق نمى باشند, آنها را باید در آب حل نمود.
اگر پس از شستشوى لباس بوى عرق از بین نرفته بود, آن را به مدت یک ساعت یا بیشتر در محلول آب گرم که حاوى سه یا چهار قاشق غذاخورى نمک به ازإ هر لیتر آب مى باشد, بخیسانید. همواره قبل از اتو زدن لباس, لکه هاى عرق را بزدایید. اتو زدن این لکه ها, پارچه را کم دوام مى کند.

جوهر خودکار: برخى از جوهرهاى خودکار با شستشو پاک مى شوند, در صورتى که بقیه با شستشو باقى مى مانند. ابتدا بر روى یک پارچه مشابه نشانه اى بگذارید. اگر لکه با شستشو پاک نشد, ملزم به استفاده از ((استون)) یا ((آمیل استات)) هستید. در مورد پارچه هاى استات, آرنل, وینیل و ورل, آمیل استات خالص (از نظر شیمیایى) استفاده نمایید. لکه را چند بار اسفنج بکشید. در مورد لکه هاى سنگین, ابتدا از حلال, سپس آب و بعد یک سفیدکننده استفاده نمایید. این کار را تا جایى که لازم باشد استفاده کنید.

چسب و سریش: روى لکه هاى ناشى از چسب پلاستیک را فورا مایع پاک کننده بمالید و بشویید. اگر چسب پلاستیک سفت شود, ممکن است نتوانید آن را پاک کنید, اما در مورد مواد مقاوم, آنها را در سرکه داغ یا اسید استیک بخیسانید و آنها را تا نزدیک نقطه جوششان نگه دارید تا وقتى که چسب حل شود. این کار ممکن است پانزده دقیقه یا بیشتر طول بکشد. در آخر پارچه را آبکشى کنید. براى لعابها و دیگر چسبها به جاى آب سرد از آب داغ استفاده کنید و لکه ها را در آب سرد بخیسانید.