تازه هاى پژوهش


حجم مغز زنان در دوران باردارى کاهش مى یابد.
مطالعات یک گروه از متخصصان انگلیسى نشان مى دهد که از حجم مغز زنان در ماههاى آخر باردارى کاسته مى شود و این امر تا چند ماه بعد از زایمان ادامه مى یابد.
این کشف جدید که به دنبال اسکن کردن مغز گروهى از خانمهاى حامله توسط میدان مغناطیسى صورت گرفته به یکى از مسایل حل نشده پزشکى پاسخى خرسندکننده داده است.
بسیارى از خانمهاى باردار از این مسإله شکایت دارند که میزان تمرکز ذهنى شان در دوران باردارى نقصان پیدا مى کند و حافظه شان ضعیف مى شود. تا پیش از ارائه نظریه جدید, تئوریهاى مختلفى از سوى پزشکان براى تبیین این عارضه پیشنهاد شده بود, از جمله آنکه حاملگى منجر به بروز نوعى مایع در بدن خانمها مى شود که تعادل بدن آنان را بر هم مى زند. یک نظریه دیگر که تا اندازه اى جنجال برانگیز بود بر این نکته تکیه داشت که جنین به صورت یک پارازیت در بدن مادر مى کوشد از مواد موجود در مغز وى براى تقویت و پرورش مغز خود بهره بردارى کنند و همین امر موجب بروز حالت کم حافظگى و عدم تمرکز در خانمهاى باردار مى شود.
به نوشته روزنامه تامیز, پروفسور گرایام بایدر از دانشکده تحقیقات پزشکى لندن که گزارش تیم همکار خود را در کنفرانس انجمن زیست شناسان انگلیس عرضه کرده است, یادآور شد که کشف اخیر در جریان تحقیق بر روى بیمارى خاص دوران باردارى که عارض ده درصد زنان باردار مى شود صورت گرفته است.
این بیمارى شایع ((پرى ـ اکلامپزیا)) نام دارد که به واسطه آن فشار خون زن باردار بالا مى رود و صورت و دستها و پاهایش دچار تورم مى شود. پژوهشگران این دانشکده پزشکى ابتدا تصور مى کردند حجم مغز زنان در جریان بروز بیمارى افزایش مى یابد اما پس از اینکه این زنان و زنان حامله غیر بیمار اسکن مغزى به عمل آمد روشن شد که ججم مغز همه آنان کاهش یافته است.

روش تازه اى براى بارورسازى مردانى که فاقد اسپرم اند, ابداع شد
روش تازه اى که در آلمان و انگلیس تکمیل شده است به مردانى که به کلى فاقد اسپرم هستند امکان پدر شدن مى دهد.
در روش جدید که نیاز به بیهوشى کامل ندارد و بخش کوچکى از پوسته محل مخصوص فرد برداشته مى شود. پوست جدا شده سپس به پنج قسمت یک میلى مترى منقسم مى شود و هر قسمت به طور جداگانه منجمد مى گردد.
براى بارورى همسر فردى که مورد جراحى قرار گرفته, از هر یک از بخشهاى منجمدشده بین دو تا سه اسپرم استخراج مى شود و اسپرمها با استفاده از روش مخصوص تزریق اسپرم به درون سیتوپلاسم که با روش ((آى وى اف)) متعارف تفاوت دارد, به طور مستقیم در درون تخمک همسر جاى داده مى شود.
جنینى که به این طریق به دست مىآید در داخل رحم زن قرار داده مى شود تا رشد طبیعى خود را به انجام برساند.
به نوشته روزنامه دیلى تلگراف هزینه این روش در مقایسه با روشهاى دیگر که معمولا بالغ بر 4000 پوند مى شود, بسیار ارزان تر است و به حداکثر 600 پوند مى رسد.

اثرات خطرناک استفاده از آب گریپ فروت به همراه برخى داروها
به اعتقاد برخى محققان, استفاده از آب گریپ فروت به همراه برخى داروها مى تواند اثرات خطرناکى داشته باشد و حتى به مرگ منجر شود.
تحقیقات جدید نشان مى دهد, آب گریپ فروت باعث شروع ناگهانى یک واکنش شیمیایى نسبت به برخى داروها مى شود. این داروها شامل برخى داروهاى مبارزه با حساسیتها, گروهى از داروهاى فشارخون و بیماریهاى قلبى مى شوند.
آژانس دولتى کنترل داروها در انگلستان نیز با صدور بیانیه اى بر پذیرفتن این مسإله که آب گریپ فروت مى تواند بر مکانیسم جذب برخى داروها در بدن تإثیر بگذارد, تإکید مى کند.
به نوشته هفته نامه ساندى تلگراف, از مدتها قبل نسبت به وجود چنین واکنش شیمیایى میان برخى داروها و آب گریپ فروت, در جامعه علمى شک و تردید وجود داشت, اما عموم مردم غالبا از این مسإله بى خبر بوده اند. تحقیقات محققان آمریکایى نشان مى دهد یک لیوان آب گریپ فروت مى تواند به تولید واکنش شدید شیمیایى (اوور دوز) که در هنگام استفاده خیلى زیادتر از اندازه دارو به وجود مىآید, منجر شود. به عنوان مثال در برخى داروهاى کنترل فشارخون و یا آنژین قلبى, که به نام ((سى سى بى)) (کلسیم چننل بلاکر) معروف هستند, آب گریپ فروت مى تواند تا 300 بار سطح دارو را در بدن افزایش دهد. وقوع چنین مسإله اى به افزایش شدید فشارخون و یا افزایش شدید ضربان قلب منجر خواهد شد و با از حال رفتن و یا درد شدید قفسه سینه همراه است.
تا کنون لیستى از 13 دارو تهیه شده است که استفاده آنها همراه با آب گریپ فروت چنین مشکلى را به وجود مىآورد. این لیست, داروهاى آنتى هیستامین و همچنین داروى ((سایکلوسپورین)) را که براى جلوگیرى از دفع عضو پیوندى در بدن تجویز مى شود, شامل مى گردد. برخى از ترکیبات استروژن در درمان نارحتیهاى ((یائسگى)) و همچنین داروى خواب ((هالیسون)) نیز در این لیست قرار دارند. هنوز محققان در مورد علت این تإثیر آب گریپ فروت بر برخى از داروها آگاهى کامل ندارند. به نظر مى رسد آب پرتقال چنین تإثیرى بر داروها ندارد.

کم غذایى دوران جنینى خطر ابتلا به بیمارى قلبى در بزرگسالى را به دنبال دارد
به گفته گروهى از دانشمندان انگلیسى, کم وزن بودن نوزادان به هنگام تولد یکى از عوامل بسیار مهم در بروز بیماریهاى قلبى در دوران بزرگسالى آنها محسوب مى شود.
یافته هاى اخیر این محققان, نظریه بحث انگیز یکى دیگر از محققان اپیدمیولوژى انگلستان در مورد ارتباط میان وزن نوزاد در هنگام تولد و احتمال ابتلا به بیمارى قلبى در بزرگسالى را تإیید مى کند.
((دیوید بیکر)) اپیدمیولوژیست انگلیسى در اواخر دهه 1980 میلادى این نظریه را پیشنهاد کرده بود که نرسیدن غذاى کافى به نوزاد در داخل رحم مادر, مى تواند باعث یک تغییر فیزیولوژیکى دائم در جنین بشود که آسیب پذیرى وى نسبت به بیماریهاى قلبى در دوران بزرگسالى را افزایش دهد.
یکى از منتقدان این نظریه ((جورج دیوىاسمیت)) از محققان دانشگاه بریستول بود که نسبت به وجود این ارتباط با شک و تردید برخورد مى کرد.
به گزارش خبرگزارى جمهورى اسلامى, وى که اخیرا نظر خود را در این مورد تغییر داده است, مى گوید: ما با بررسى نتایج بررسیهاى خود به این نتیجه رسیدیم که نمى توان تإثیر کم وزن بودن نوزاد در احتمال ابتلا به بیماریهاى قلبى در بزرگسالى را نادیده گرفت.
وى به همراه چند گروه دیگر از محققان انگلیسى در دانشگاههاى مختلف این کشور طى 10 سال به کنترل و مشاهده بیش از 1200 نفر از مردان بین 45 تا 59 سال در منطقه ولز پرداخت که وزن آنها در هنگام تولد ثبت شده بود.
مشاهدات این محققان نشان داد بیماریهاى قلبى در میان گروهى از این افراد که در هنگام تولد وزن کمترى داشته اند, بسیار شایعتر است.
دیگر عوامل افزایش دهنده خطر بیماریهاى قلبى مانند میزان کلسترول خون, فشارخون و حتى استعمال دخانیات نیز نمى تواند تإثیر کم وزن بودن در هنگام تولد در بروز بیماریهاى قلبى را توجیه کند.
این محققان انگلیسى در بخش دیگرى از این تحقیقات خود مشاهده کردند, افرادى که در هنگام تولد کم وزن بودند ولى در دوران بزرگسالى چاق شده اند, با خطر بیشتر ابتلا به بیمارى قلبى در مقایسه با نوزادان کم وزنى که در دوران بزرگسالى اضافه وزن ندارند, مواجه هستند.
آنها مى گویند: چاق شدن دردوران بزرگسالى در واقع یک تغییر دائمى فیزیولوژیکى جدید در بدن به وجود مىآورد که ریسک ابتلا به بیماریهاى قلبى را افزایش مى دهد.
((دیوید بیکر)) ضمن پذیرفتن بخش اصلى یافته هاى این تحقیقات, این فرضیه را که چاقى دوران بزرگسالى باعث آسیب پذیرى بیشتر افرادى که در هنگام تولد کم وزن بوده اند مى شود, رد مى کند.
تحقیقات گروه وى بر روى بیماریهاى قلبى در جنوب هندوستان نشان مى دهد وزن بدن در دوران بزرگسالى هیچ تإثیرى در افزایش میزان آسیب پذیرى نسبت به بیماریهاى قلبى ندارد.
این در حالى است که بیشترین آمار بیماریهاى قلبى در میان گروهى دیده مى شود که وزن آنها در هنگام تولد 2/5 کیلوگرم یا کمتر بوده است. در صورتى که کمترین میزان بیماریهاى قلبى در افرادى دیده مى شود که وزن آنها در هنگام تولد 3/1 کیلوگرم یا بیشتر ثبت شده است. افرادى که مادران آنها در دوران حاملگى کمتر از مقدار طبیعى خود وزن داشته اند نیز در معرض خطر ابتلا به بیماریهاى قلبى قرار دارند.
دانشمندان از مدتها قبل مى دانند نوزادانى که در هنگام تولد خیلى لاغر هستند در طى دوران بزرگسالى با خطر بیشتر ابتلا به دیابت و فشارخون بالا روبه رو خواهند بود. این دو عامل, خود از عوامل بروز بیماریهاى قلبى محسوب مى شوند.
مطالعه بر روى موشهاى صحرایى نیز نشان مى دهد که اگر در هنگام حاملگى به این موشهاى صحرایى رژیم غذایى کم پروتئین داده شود, نوزادان آنها با خطر فشارخون بالا روبه رو هستند.
((بیکر)) اعتقاد دارد این عوامل ریسک, خود در واقع پیامدهاى ثانویه یک تغییر کلى تر در متابولیسم بدن هستند که در اثر کم غذایى دوران جنینى پدید مىآیند.

بین بیماریهاى قلبى در زنان و کیست تخمدان ارتباط وجود دارد
پژوهشگران معتقدند, بین انسداد شریانهاى قلبى در زنان و کیست مرکب تخمدان ارتباط وجود دارد و لذا پزشکان باید در زمان مداواى هر یک به علائم بیمارى دیگر توجه داشته باشند.
به نوشته روزنامه نیویورک تایمز پژوهشگران نیوزلندى گزارش کرده اند که یک بررسى پزشکى بر روى زنانى که دچار بیماریهاى شریانى بودند, نشان داده است در آن گروه از زنان که رگهاى قلبى آنان انسداد بیشترى داشت, در تخمدانهایشان کیستهاى مرکبPOLYCYSTIC OVARIES) ) بیشترى مشاهده شد و این عارضه در تمامى این گروه از بیماران بالا بود.
بر اساس نتایج به دست آمده از این تحقیقات زنانى که در تخمدانهایشان دچار کیست بودند, در مقایسه با زنان سالم از بیماریهاى شریانى پیشرفته ترى رنج مى بردند.
پژوهشگران مى گویند: پزشکانى که به مداواى هر یک از این دو عارضه مى پردازند باید در مورد بیمارى دیگر نیز آزمایش کرده و در صورت مشاهده علائم و شواهد ذیربط معالجات خود را اصلاح کنند.
به گفته آنان به عنوان مثال در معالجه زنان جوان داراى کیست تخمدان, مطلوب است که پزشکان به این بیماران تغییر برنامه غذایى, انجام ورزش و دیگر عواملى را که خطر بیماریهاى قلبى شریانى کاهش مى دهند, توصیه کنند.
تخمدانها اندامهاى حاوى تخمک هستند که هورمون استروژن و دیگر هورمونهاى اساسى تولیدمثل را به وجود مىآورند. کیستها توده هاى بافتى معمولا خوش خیمى مى باشند که در تخمدان بعضى از زنان رشد کرده و در حالى که باعث کاهش ترشح استروژن مى شوند, تولید هورمونهاى دیگر مثل تستوسترون (هورمون جنسى غالب در مردان) را افزایش مى دهند.
دکتر ((راجر بلامنتال)) استاد مدرسه پزشکى جانز هاپکینز و متخصص بیماریهاى قلبى در زنان از نتایج این بررسى اظهار شگفتى کرده و گفته است: ((این بررسى نشان مى دهد که پزشکان باید در مورد وضعیت قلبى زنانى که داراى کیست تخمدانى هستند, بسیار هوشیار باشند)).
وى افزوده است ((از آنجایى که بسیارى از زنان به پزشکان متخصص زنان مراجعه مى کنند, پزشکان باید بیشتر به ارزیابى و اصلاح عوامل بروز خطر بیمارى قلبى و دیگر شرایط بپردازند)).

با نوشیدن یک فنجان چاى با سرطان پوست مبارزه کنید
مصرف یک فنجان چاى مى تواند سلاح آینده مبارزه بزرگ با سرطان پوست در استرالیا باشد. دانشمندان استرالیایى مى گویند: مصرف یک فنجان کوچک چاى میزان بروز این بیمارى را در موشها به نصف کاهش داد.
در تحقیقى که سازمان تحقیقات علمى و صنعتى مشترک المنافع انجام داد, موشهاى آزمایشگاهى که چاى سیاه نوشیده بودند, بسیار بهتر از موشهایى که آب یا حتى چاى سبز نوشیده بودند به هنگام قرار گرفتن در معرض تشعشعات مضر ماورإ بنفش خورشید عمل کردند.
یکى از دانشمندان این موسسه گفت: موشهایى که چاى سیاه نوشیده بودند مواد بروز سرطان یا ضایعات پوستى در آنها بسیار کمتر بود.
موشهایى که چاى سیاه به آنها خورانده شده بود 45 درصد کمتر از موشهایى که آب نوشیدند به سرطان مبتلا شدند و در مقایسه با موشهایى که چاى سبز به آنها داده شده بود بسیار کمتر دچار سرطان شدند.
تحقیقات انجام شده در دیگر نقاط جهان نشان داده است چاى مى تواند در برابر برخى انواع سرطان موثر باشد و حتى از بروز بیمارى قلب و کبد پیشگیرى کند اما این تحقیق اولین مطالعه اى است که موثر بودن چاى سیاه را که در غرب مصرف مى شود در مقایسه با چاى سبز که در کشورهاى آسیایى نظیر چین و ژاپن مصرف مى شود, نشان مى دهد.
این دانشمند افزود, پیشتر گمان مى رفت چاى سبز بهتر است اکنون به سمت چاى سیاه که نوشیدنى آنگلوساکسونها مى رویم و امیدواریم معلوم شود که چاى سیاه مى تواند موارد بروز برخى از سرطانها را در انسان کاهش دهد.
تحقیقات اولیه در مورد چاى سیاه در آمریکا نشان داده است که این نوع چاى مى تواند در برابر سرطان پوست در موشها موثر باشد اما تحقیقى که در استرالیا انجام شده اولین مطالعه اى است که از یک دسته معمولى اشعه ماورإ بنفش استفاده مى کند تا مشابه وضعیت قرار گرفتن در معرض تشعشعات خورشید در هواى آزاد را ایجاد کند.
استرالیا مرکز سرطان پوست در جهان است و امید مى رود این نوع معالجات و توصیه هاى غذایى بتواند از بروز این بیمارى پیشگیرى کند. از هر دو استرالیایى یک تن در مرحله اى از عمر خود به سرطان پوست مبتلا مى شود.
گمان مى رود خواص آنتى اکسیدان در چاى سبز و سیاه عوامل فعالى در برابر سرطان پوست باشد اما براى اینکه مشخص شود چگونه این مواد با سرطان پوست مبارزه مى کنند نیاز به انجام مطالعات بیشترى است.
یکى دیگر از محققان گفت: به نظر نمى رسد که افزودن شیر یا شکر به چاى بر میزان آنتى اکسیدانها در یک فنجان چاى تإثیرى بگذارد.