انتخاب و خرید گیاهان آپارتماتى


خریدارى گلدانهاى گل, کار آسانى است اما بهتر است در موقع خرید به نکاتى چند توجه فرمایید زیرا بى توجهى در این مورد سبب پشیمانى و هدر رفتن پولتان مى شود.
اینکه چه نوع گیاهى را انتخاب کنید برمى گردد به ذوق و سلیقه شما. این روزها انواع گلدانهاى گیاهان آپارتمانى یا گلدار فراوان است. گیاهان گلدارى چون سینر, پامچال, بنفشه, زنبق, نرگس, اطلسى و گیاهان آپارتمانى که جاى خود دارند.
بدون شک در صورتى که آپارتمان نشین باشید در مورد گیاهان آپارتمانى انواع کوچک را انتخاب مى کنید. اتفاقا در این مورد ما هم با شما هم عقیده هستیم زیرا گیاهان کوچکتر معمولا جوان, سر حال و ارزانتر هستند. اگر خوب به آنها برسید و مواظبشان باشید در این فصل فرصت خوبى دارند تا خیلى زود رشد کنند. حتى یک (پوتوس) یا (پاپیتال) جوان یا (دیفن باخیا) و (یوکا)ى کوچک مى توانند در بهار رشد خوبى داشته و براى همیشه در خانه شما ماندنى باشند.
اگر گلدان این گونه گیاهان کوچک است لازم نیست حتما همین امسال گلدان آنها را عوض کنید اجازه بدهید حداقل تا سال دیگر در خانه شما بمانند و خود را با شرایط جدید تطبیق دهند, و در بهار سال بعد گلدان را عوض کنید.
اینکه گیاهان آپارتمانى بلافاصله بعد از ورود به خانه شما افسرده و بى حال مى شوند امرى طبیعى است و در این مورد زیاد نگران نباشید. آنها هر چند تا چند روزى مریض به نظر مى رسند و ممکن است تعدادى از برگهایشان زرد شود اما همین که با خانه شما عادت کنند دوباره حالت اولیه خود را به دست مىآورند. اگر زردى برگها بیش از اندازه شود حتما در موقع خرید نسبت به انتخاب آنها بى توجه بوده و خداى نکرده گیاه مریضى را خریدارى نموده اند.
نکته مهم در مورد انتقال گیاهان آپارتمانى به منزل این است که آنها در گلخانه, محیط بسیار مناسبى را داشته اند مثلا رطوبت گلخانه زیاد بوده و گیاهان مختلف در کنار یکدیگر قرار داشته و از رطوبت سایر گیاهان استفاده مى کرده اند, بى تردید فراهم آوردن شرایط مناسب در خانه کار آسانى نیست. از آن گذشته هر گیاهى به محیط خاصى نیاز دارد که معمولا اغلب خانواده ها به این موضوع بى توجه هستند. مثلا انواع سایه دوست باید به دور از پنجره هاى آفتابگیر باشند و انواع روشنایى پسند لازم است پشت پنجره قرار گیرند. اجازه بدهید گیاهان سایه دوست و روشنایى پسند را خدمتتان معرفى کنیم:
حسن یوسف, کاکتوسها و انواع گیاهان گلدار از نور زیاد لذت مى برند. در حالى که نخل مرداب, سانسیو وریا, پاپیتال و اسپاتى فیلوم به محیط سایه علاقه مند هستند. اما یوکا, دیفن باخیا, پوتوس و آگلونیما بهتر است در فاصله سه مترى از پنجره قرار بگیرند.
در مورد آبیارى هم لازم است هر کدام از آنها را بنا به نیاز و علاقه به آب, آبیارى کرد. به طور مثال حسن یوسف عاشق آب است و نخل مرداب ترجیح مى دهد همواره در خاک خیس و باتلاقى باشد. کاکتوسها از آب زیاد بیزار هستند, دیفن باخیا هم اصلا خوشش نمىآید که مرتب به آن آب بدهید. براى (پوتوس) خشکى یا رطوبت خاک زیاد مهم نیست. در هر حال هر گیاهى به مراقبت خاصى احتیاج دارد, و نباید همه آنها را با یک چوب راند.

در موقع خرید باید نکاتى چند را رعایت کنید حال به ذکر این نکات مى پردازیم:
وجود هر نوع لکه زرد, قهوه اى یا سیاه نشان دهنده بیمارى است, البته لکه هاى حاصل از بیمارى را نباید با لکه هاى طبیعى اشتباه کرد. در بعضى از پاپیتالها و پوتوسها, برگها داراى لکه هاى سفید رنگ هستند و یا روى برگهاى سانسیو وریا خطوط زرد رنگى وجود دارد که این لکه ها نشانه بیمارى نیست بلکه مربوط به فرم طبیعى برگها مى شود. با بررسى برگها مى توانیم به آسانى دریابیم که آیا گیاه در معرض آفت یا حشره مضر قرار گرفته یا نه.
هر چند بعضى از آفات بسیار کوچک هستند اما اغلب آنها را مى توانیم با چشم ببینیم. کافى است نوک انگشتانتان را روى برگ یا به پشت برگها بکشید, به این ترتیب در صورتى که آفت وجود داشته باشد به پوست دست مى چسبد. بعد از اینکه از سلامت گیاه مورد نظر خود مطمئن شدیم بهتر است خاک گلدان را هم مورد ارزیابى قرار دهیم. خاک گلدان باید طورى باشد که آب به راحتى به داخل آن نفوذ کرده و از آن خارج شود. وجود منفذ در زیر گلدان امکان عبور آب را از زیر گلدان میسر مى سازد. گاهى با بررسى روزنه زیر گلدان متوجه مى شویم قسمتى از ریشه گیاه از آن خارج شده. همچنین ممکن است حجم ریشه آن قدر زیاد شده باشد که ریشه هاى فرعى از جداره گلدان بالا آمده باشند. این موضوع نشان مى دهد که گلدان, براى گیاه کوچک شده و موقع آن رسیده که گلدان را عوض کنیم. در این صورت از فروشنده بخواهید تا گلدان را عوض کند.

حمل و نقل گلدان:
حمل صحیح گلدانهاى گل از گلفروشى تا منزل موضوع مهمى است زیرا بسیارى از گیاهان در اثر بى توجهى در این مرحله لطمه مى بینند. سرماى هوا در بین راه و بادهاى تند, گیاهان را چنان مىآزارند که بعد از رسیدن به خانه کاملا افسرده مى شوند; طورى که ممکن است دیگر حالت اولیه خود را نیابند. توصیه مى کنیم برگهاى گیاهان را با آب کمى مرطوب کرده سپس با روزنامه و نخ بپیچید و آنها را در داخل اتومبیل قرار دهید. از حمل گیاهان آپارتمانى به وسیله موتور سیکلت یا اتومبیلهاى روباز خوددارى کنید.

مراقبتهاى اولیه:
وقتى گیاهان جدید را به خانه آوردید, باز هم کمى آب روى برگها پاشیده و گلدان را آبیارى کنید. روز اول باید به گلدان مقدارى زیادى آب داد اما از آن به بعد آبیارى باید به طور مرتب و بنا به توصیه فروشنده انجام شود. تا مدت سه روز, هر روز دو بار مقدارى آب روى برگها اسپرى کنید. اگر قرار است آن را به وسیله کودشیمیایى تقویت کنید این کار را از سه هفته بعد از خریدارى گلدان شروع کنید.
محلى که گلدان در آن قرار دارد نباید عوض شود. به این ترتیب بعد از چند روز گیاه, خود را با محیط جدید تطبیق داده و مى تواند سالیان سال خانه شما را زینت بخشد.