حماسه حضور


حماسه حضور
نگاه واقع بینانه
ضرورت بازشناسى خود و جامعه
در انتظار گامهاى بلند

((سردبیر))

 

 

هفتمین دوره انتخابات ریاست جمهورى اسلامى ایران برگ زرین دیگرى را بر دفتر بزرگ انقلاب اسلامى افزود و به گونه اى شگفتآور به موفقیت بزرگ فرزندى فاضل و متعهد از حضرت امام خمینى(قده) انجامید این انتخابات تجربه بسیار بزرگ و راهگشایى بود که در کنار نتایج افتخارآفرین آن, درسهاى زیادى را به همراه داشت. حماسه گرانبهاى حضور سى میلیونى در پاى صندوقهاى رإى, همان گونه که در رهنمودهاى رهبر معظم انقلاب دام ظله آمده بود انقلاب و نظام اسلامى را براى مدتى بیمه کرد و بى شک همه آنانى که در این حماسه شرکت جستند نقشآفرین ((حضورى)) بى همانند شدند که جاى جاى ایران اسلامى را فرا گرفت و شعاع آن مرزها را درنوردید و به اعتراف سخنگوى وزارت امور خارجه آمریکا انتخاباتى ((مسحورکننده)) گشت. اینکه واقعا چه عوامل و زمینه هایى این حضور افتخارآفرین را پدید آورد موضوع بسیار مهمى است که باید با نگرشى واقع بینانه و منصفانه به بررسى آن نشست و همه آنچه اتفاق افتاد را در نظر آورد و با انتخابات گذشته نیز مقایسه کرد و تحلیلى درست ارائه نمود.
ارائه تحلیلى واقعى از ((حماسه حضور)) مردم, آنگاه اهمیت بیشترى مى یابد که بپذیریم ملت شریف ما آگاهانه ترین رإى را در این انتخابات دادند و در رقابت فشرده اى که میان دو جریان اصلى رقابتها وجود داشت و حساسیت بسیار زیادى که در میان رإىدهندگان نسبت به نوع انتخاب خویش به وجود آمده بود, علاوه بر آنکه انگیزه حضور آنان را دو چندان نموده بود, حساسیت ویژه اى را نیز در آنان, در خصوص فرد منتخب ایجاد کرده بود و این چنین بود که این انتخاب را باید آگاهانه ترین و با انگیزه ترین انتخابات در سالهاى اخیر تلقى نمود و درسهاى ارزشمندى را از آن فرا گرفت.
شکى نیست که این حضور شکوهمند, حضورى براى تقویت نظام جمهورى اسلامى و پیمانى مجدد با آرمانهاى امام و انقلاب و حمایت از ولایت فقیه و اهداف والاى رهبرى معظم(دام ظله) است. و نیز همان گونه که ریاست محترم جمهورى, جناب حجت الاسلام و المسلمین آقاى هاشمى رفسنجانى نیز یادآور شدند تردید نیست که مردم با نگاه به برنامه هاى ارائه شده نامزدهاى محترم, از برنامه ها و اهداف جناب حجت الاسلام و المسلمین آقاى خاتمى, رئیس جمهور منتخب, استقبال کردند و ایشان را با این رإى چشمگیر برگزیدند, و باز شکى نداریم همان گونه که رهبرى معظم انقلاب تصریح فرمودند برنامه ها و شعارهاى انتخاباتى جناب آقاى خاتمى, همان اهداف و برنامه هاى نظام جمهورى اسلامى است و از همین نقطه نیز به روشنى مى توان رإى به رئیس جمهورى منتخب را رإى به برنامه هاى نظام جمهورى اسلامى دانست. اینها همه از جمله نکاتى است که در ارزیابى حماسه حضور مردم و موفقیت رئیس جمهورى منتخب در جلب اعتماد بیش از بیست میلیون رإى, باید به آن توجه کرد و هر نگاه منصفى نیز همین را خواهد دید.
اینکه روند انتخابات بویژه در مرحله تبلیغات انتخاباتى چگونه بود موضوع بسیار درخور توجهى است که از محدوده کار مجله بیرون است اما نقطه نگران کننده این است که ما نگرشى جامع به آنچه که اتفاق افتاد نداشته باشیم و بسنده کنیم به برخى محورها و عوامل و لوازم غیر قابل تردید که در اینجا نیز به آنها اشاره شد. توضیح اینکه اگر در این مرحله به هر دلیل نتوانیم یا نخواهیم تحلیلى واقع بینانه از جریان انتخابات و نتایج شگفتآور آن داشته باشیم, باید بپذیریم که یا از شناخت جامعه و درک سنتهاى اجتماعى و تاریخى ناتوانیم و یا شجاعت اذعان به واقعیات بیرونى و اظهار آن را نداریم, و این تا آنجا که در محدوده مصلحت اندیشى و به انگیزه جلوگیرى از سوءاستفاده دشمنان باشد مشکل چندانى به هم نخواهد زد اما آنچه موجب تقویت نگرانى مى شود تحلیل نادرست و غیر واقعى از این رویداد بزرگ است. تحلیلى که چه بسا مورد پسند ما یا همفکران ما واقع گردد و یا احیاناپاسخى براى پرسشگرانى باشد که نتایج انتخابات, آنان را در برابر پرسشهاى چندى قرار داده است اما ((خودفریبى)) مانعى عمده در اصلاح رفتار خویش و هدایت جامعه است. اگر شاهد بودیم که به اذعان خودمان, جوانان عزیز که نسل انقلابند گرایش خاصى را برغم مصلحت اندیشها و هدایت پنداریهاى ما نشان دادند و اگر این ادعاى صحیحى است که بانوان و جوانان در این گزینش, به گونه اى شاخص و متمایز, گرایشى خاص نشان دادند و اگر برخى از ما نتوانسته ایم با این گرایش قاطع همراهى کنیم باید تحلیلهاى صحیحى را نسبت به پرسشهایى از این دست داشته باشیم. بهرحال, هیچ کس نمى تواند انکار کند که این انتخاباتى آگاهانه و همراه با انگیزه قوى بود. و این است که مسوولیت ما را بویژه آنان که در جایگاه هدایت جامعه اند, دو چندان مى کند.
مسوولیت در مقابل شناخت صحیح جامعه و قوانین و سنتهاى حاکم بر آن, مسوولیت در مقابل نسل جدیدى که خواستها, آرمانها و واقعیات زندگى او, فهم و زبان جدیدى را مى طلبد, مسوولیت در مقابل جامعه اى آگاه که کاربرى برخى شیوه هاى متداول در ((هدایت)) و ((ارشاد)) را نه تنها نمى پذیرد بلکه واکنش نشان مى دهد, مسوولیت در مقابل جامعه رشدیافته اى که حاضر نیست تنها از زاویه اى که برخى به تفسیر انقلاب و نظام اسلامى و مرزها و ارزشهاى حاکم بر آن مى نشینند بنگرد و ((سلیقه ها)) را به عنوان ((اصول و مرزها)) تلقى نماید. مسوولیت در برابر انقلاب بى نظیرى که نمى توان و نباید سرمایه هاى معنوى و ارزشمند آن را به سادگى, مصروف این ((سلیقه)) یا آن ((اندیشه خاص)) نمود و بالاخره مسوولیت در مقابل نسل آگاهى که در عین ایمان به اصول و ارزشهاى دینى و پایبندى به انقلاب و نظام و رهبرى, براى رشد فکرى و شناخت اجتماعى و درک واقعیتها توسط خویش نیز در کنار تعبد صرف, ارزش قائل است و این نه به معناى عصیان علیه ارزشهاى دینى, تاریخى و اصول پذیرفته شده اجتماعى است, بلکه نمادى از بلوغ فکرى جامعه است که به او قدرت تشخیص و اعتماد به نفس داده است.
حضور حدود سى میلیون انسان آگاه به انگیزه شرکت در حماسه سرنوشت, حضورى مبارک و پرافتخار بود که دل رهبرى و همه مسوولین و دلسوزان انقلاب را خوشحال کرد و مایه خوشحالى ولى عصر(عج) گشت. این حماسه افتخارآفرین را به پیشگاه آن حضرت(عج) و نیز رهبرى فرزانه انقلاب دام ظله و ملت رشید و شریف ایران بویژه روحانیت معظم و دانشگاهیان عزیز تبریک مى گوییم.
موفقیت چشمگیر دانشمند متعهد و با تقوا, جناب حجت الاسلام و المسلمین حاج سید محمد خاتمى در کسب آرإ بیش از بیست میلیون رإى, در واقع موفقیت برنامه ها و اهداف روشنى است که ایشان در چارچوب نقطه نظرهاى فرهنگى, سیاسى, اقتصادى و اجتماعى خویش بویژه در روزهاى تبلیغات ارائه نمودند و ویژگیها و امتیازات شخص ایشان و برنامه هایشان و حمایت بخش عظیمى از روحانیت معظم و محافل فکرى, علمى و فرهنگى از ایشان , زمینه جلب اعتماد قاطع را فراهم آورد و اطمینان داریم که در آینده اى نه چندان دور با عملکرد شایسته ایشان و زدوده شدن آثار برخى تبلیغات سوء, شاهد گرایش و اعتماد قاطبه ملت به ایشان خواهیم بود. این اعتماد بزرگ و موفقیت عظیم در پدید آوردن فرصت خدمتگزارى به این مردم خوب و امکان تلاش براى رشد سیاسى, اقتصادى و فرهنگى جامعه را به رئیس جمهورى منتخب تبریک مى گوییم.
پیام زن به عنوان نشریه اى که به مسائل زنان مى پردازد, طبیعى است که دیدگاههاى روشن جناب آقاى خاتمى در زمینه مسائل زنان و جوانان را با دقت و تإکید بیشترى پى گیرى کند و منتظر باشد که این دیدگاهها در سیاستگذاریها و برنامه هاى مختلف فرهنگى, سیاسى و اقتصادى ایشان با همکارى دستگاههاى مختلف کشور بویژه مجلس شوراى اسلامى جامه عمل بپوشد. و نیز در ادامه خدمات بزرگ دولت کریمه جناب حجت الاسلام و المسلمین آقاى هاشمى رفسنجانى در دوران سازندگى, شاهد رشد و شکوفایى بیشتر در زمینه هاى مختلف بویژه در بخش فرهنگى, باشیم و با شناخت درست تهاجم فرهنگى و زمینه ها و عوامل داخلى رشد آن, مقابله اى منطقى و کارساز با علل و ریشه هاى اصلى رشد فرهنگ بیگانه صورت گیرد. آرزو مى کنیم با توجه به شایستگیها و شرح صدر و حسن تدبیر و مراتب تعهد و دلسوزى که در شخص رئیس جمهورى منتخب سراغ داریم و با برخوردارى از پشتوانه عظیم مردمى و حمایت ارزشمند رهبرى, ایشان بتوانند در جهت شکوفایى استعدادها و تواناییهاى بسیار گسترده اى که در داخل کشور در زمینه هاى مختلف وجود دارد, گامهاى عمده اى را بردارند و پاسخى شایسته به این اعتماد بزرگ و قاطع بدهند. ان شإالله.