اخبار


دومین همایش ادوارى مرورى بر حقوق زنان در قانون مدنى برگزار شد
اواخر اردیبهشت ماه سال جارى دومین همایش ادوارى مرورى بر حقوق زنان در قانون مدنى ایران برگزار گردید. در این همایش تفاوتهاى حقوق و تکالیف زنان و مردان در دوران زناشویى و نیز بحثهاى محورى تبیین حدود و قلمرو ریاست مرد در خانواده از نظر حقوقى و فقهى, تبیین حقوقى و فقهى مفهوم نشوز و شرایط مرتبط با آن, موضوع تمکین و قلمرو و آثار آن و محدودیتهاى شرعى و قانونى حق اشتغال زنان مورد بررسى قرار گرفت.
آقاى حسن روحانى در این همایش گفت: اگر احترام به فضیلت انسانى زن از قرآن استنباط شود, هر قانونى که این فضیلت را زیر سوال ببرد جاى بحث و گفتگو خواهد داشت. وى گفت: براى دستیابى صحیح به کاستیهاى قانونى در باره زنان باید مسایلى از قبیل عدم رفتار انفعالى در مقابل هیاهوى غربیها در باره زنان را مد نظر قرار داد و نیز آن بخش از رفتارى را که ریشه در سنت ایرانى دارد نه در بینش دینى, از یکدیگر تفکیک نمود. وى افزود: در تمامى موارد هنگامى که بحث از نظرات اسلامى و فقهى مى شود منظور اسلام ناب و اسلامى است که امام(ره) در نظر داشت و راى متحجران و مقدس نماها نیز باید از این دید کنار گذاشته شود.

گردهمایى سراسرى مسوولان حوزه هاى علمیه خواهران کشور برگزار شد
اولین گردهمایى سراسرى مسوولان و مدیران حوزه هاى علمیه خواهران در مدرسه دارالشفاى قم با حضور علما و مدرسان و استادان حوزه هاى علمیه خواهران سراسر کشور برگزار گردید. در این گردهمایى یکى از مسوولان حوزه ضمن تإکید بر ضرورت توجه هر چه بیشتر به حوزه هاى علمیه خواهران گفت: گسترش مراکز حوزه براى خواهران امرى لازم است که براى تحقق این مهم باید حوزه هاى علمیه خواهران در سراسر کشور شناسایى و برنامه ریزیهاى مدون و یکسان سازى برنامه هاى درسى اساتید در آن اجرا شود.
در این جلسه همچنین مسوول حوزه علمیه خواهران سراسر کشور طى سخنانى گفت: هم اکنون در سراسر کشور بیش از 11250 نفر از خواهران طلبه و 138 حوزه علمیه خواهران شناسایى شده اند که این تعداد در 10 رتبه تحصیلى تحصیل مى کنند و بیش از 1100 استاد خواهر و برادر در حوزه هاى علمیه خواهران در سطح کشور تدریس مى کنند.

گردهمایى تبیین دیدگاههاى رهبرى در مورد زنان برگزار مى شود
گردهمایى تبیین دیدگاههاى رهبر معظم انقلاب در مورد زنان و راههاى تحقق آن ماه جارى در تهران برگزار مى شود. این گردهمایى را شوراى فرهنگى اجتماعى زنان با هدف ارتقاى سطح فرهنگى جامعه و زنان برگزار مى کند و قرار است در آن دیدگاه اسلام در باره مسایل مختلف زنان, تصحیح بینش جامعه در مورد آنان و تعیین سیاستها و راه کارهاى اجرایى براى رفع مشکلات زنان مورد بررسى قرار گیرد.
تبیین دیدگاه اسلام در باره نقشهاى فردى, فعالیتهاى اجتماعى, سیاسى, علمى و اقتصادى زنان, نقش زن در خانواده و عائله, وظایف جامعه و زنان در خصوص ارتقاى سطح دانش و آگاهى و اصلاح نگرشهاى نادرست در باره زنان و نقش زنان در پیروزى انقلاب و تداوم آن از مهمترین موضوعاتى است که در این گردهمایى به بحث گذاشته خواهد شد.

درخواست افزایش سهمیه زنان مسلمان در مجلس ملى هند
اعضاى مسلمان مجلس هند خواستار سهمیه متناسب براى زنان مسلمان در مجلس ملى کشور شدند. قمرالاسلام عضو مسلمان در گروه پارلمان حزب جاناتادال در یک کنفرانس مطبوعاتى در دهلى به نمایندگى از 27 عضو مسلمان در مجلس هند گفت: ما مخالف لایحه اى براى سهمیه زنان در مجلس نیستیم, اما خواستار سهمیه متناسبى براى زنان مسلمان هستیم.

فرانسه و مبارزه با حجاب اسلامى
اختلاف میان شهردارى یکى از شهرهاى فرانسه و دو تن از ساکنان مسلمانش که حاضر نیستند عکسهایى بدون حجاب براى الصاق به کارت هویت خود ارائه دهند بار دیگر موجب ایجاد تنش در میان جامعه مسلمانان و حکومت فرانسه شده است. شهردار شهر سن لویى در شرق فرانسه گفته است که من معتقدم که این اقدام تحریکآمیز است. اگر یک زن فرانسوى هم با کلاه مخصوصش این کار را مى کرد, من باز هم همین واکنش را نشان مى دادم, چرا که باید قانون را اجرا کنم!
حافظه تیلاوى و دخترش یاسمن که مغربى الاصل بوده و به تازگى به ملیت فرانسه درآمده اند وبراى دریافت شناسنامه عکسهایى با حجاب اسلامى به شهردارى ارائه کردند ولى شهردارى به استناد بخشنامه اى که در آن اشخاص باید بدون حجاب سر و صورت باشند از قبول آنها خوددارى کرده است. در همین حال دادگاه ادارى شهر استراسبورگ نیز عکسهاى محجبه این دو زن مسلمان را نپذیرفت و به لزوم ارائه عکسهاى بدون حجاب حکم داد! البته مسوولین فرانسه تا کنون به این پرسش پاسخ نداده اند که این فشارها و محدودیتها چگونه با آزادى و دموکراسى ادعایى آنان همخوانى دارد.

زنان ورزشکار آمریکایى و سقوط ارزشهاى اخلاقى
محققین اجتماعى آمریکا معتقدند که سقوط اخلاقى و روحیه ورزشکارانه در میانه زنان ورزشکار آمریکا شدیدا افزایش یافته است و منطق اخلاقى در میان زنان ورزشکار آمریکایى افت شدید داشته است. یک روانشناس ورزشى مى گوید: طى دهه گذشته زنان ورزشکار آمریکایى به تقلید از مردان ورزشکار آمریکایى بعضا بر مسإله بیرونى و برنده شدن در مسابقات بیشتر تإکید کرده اند تا رعایت جنبه هاى اخلاقى آن. وى مى افزاید: زنان ورزشکار عمدتا به تقلید از الگوى سنتى مردانه که اهمیت کمترى بر مسوولیتهاى ورزشکارانه قائل است, رفتار مى کنند و علت سقوط اخلاق ورزشکارانه در سطح دانشگاهها نیز این است که تیمهاى ورزشى روز به روز بیشتر تحت تعلیم مربیان مرد قرار مى گیرند.

مبارزه با حجاب در دستگاههاى دولتى ترکیه
رژیم لائیک ترکیه در یک اقدام جدید ضد دینى و در مخالفت با موج اسلام گرایى در این کشور خواستار کشف حجاب کارمندان دولت و همسران آنها شد. یک روزنامه در این کشور نوشت: از طرف رژیم لائیک به فرمانداران که نمایندگان دولت در شهرهاى دیگر هستند دستور داده مى شود که حجاب همسرت را بردار! طبق اخبار رسیده پس از تصمیمات جلسه شوراى امنیت ملى از طرف وزارت کشور به فرماندارن شهرهاى مختلف دستور داده شده که حجاب همسرانشان را بردارند. از سوى دیگر ماهانه به طور مرتب حجاب معلمان, پرستاران و کارمندان دیگر کنترل مى شود و از فرماندارى و یا استاندارى خواسته مى شود که کارمندان باحجاب باید حجاب را کنار گذاشته و یا از کار برکنار شوند! این در حالى است که ترکیه سالهاست تلاش مى کند به عنوان یک کشور اروپایى شناخته شود و عضویت او در بازار مشترک اروپا مورد پذیرش واقع شود تا سهمى از آزادى و دموکراسى غربى داشته باشد.

اسقفهاى آلمانى بر سر سقط جنین با پاپ به توافق نرسیدند
جلسه اسقفهاى کاتولیک آلمان و پاپ در باره سقط جنین, بدون دستیابى به هیچ توافقى ماه گذشته در واتیکان به پایان رسید. در این جلسه, براى اولین بار در تاریخ کلسیاى کاتولیک, طرفین موضوع زنان کاتولیک آلمانى به مراکز مشاوره پزشکى در مورد پیشگیرى از باردارى و سقط جنین را مورد بررسى قرار دادند. لازم به ذکر است که مراکز مشاوره پزشکى در آلمان, مجاز به صدور گواهى سقط جنین مى باشند و واتیکان اعلام کرد که پس از تجزیه و تحلیل دقیق نتایج جلسه اخیر, نظر خود را در این باره ارائه خواهد داد.
پاپ همواره مخالفت کلیساى کاتولیک با سقط جنین و استفاده از لوازم ضد باردارى را اعلام کرده است.

دو سوم زنان مغرب بى سوادند
از هر سه زن مغربى دو زن بى سوادند و رقم زنان بى سواد مغربى دو برابر مردان است. مرکز پژوهش و بررسى جمعیت رباط اعلام کرد: 65 درصد زنان و 7 / 36 درصد مردان مغربى از سواد خواندن و نوشتن محرومند, این پژوهش حاکیست در مناطق روستایى نسبت بى سوادى زنان 5 / 87 درصد و مردان 6 / 54 درصد است. در مناطق شهرى تنها 7 / 11 درصد پسران و 2 / 8 درصد دختران به دبیرستان راه مى یابند. سرشمارى سال 1374 در این کشور نشان مى دهد که 9 / 54 درصد از جمعیت 27 میلیونى آن بى سوادند.

مرکز مطالعات و تحقیقات خانواده به زودى راه اندازى مى شود
وزیر آموزش و پرورش در جلسه اى به مناسبت روز جهانى خانواده با اشاره به ضرورت تحقیقات و اجراى آموزش مبتنى بر مطالعه و تحقیقات اعلام داشت با تإکید بر ضرورت حضور زنان و دختران در رشته هاى پزشکى و سایر رشته هاى تخصصى گفت: در حال حاضر 45 درصد از رشته هاى تخصصى پزشکى و 34 درصد از اعضاى هیإت علمى دانشگاهها را خانمها تشکیل مى دهند که نقش مهمى در مسایل خانواده ایفا مى کنند.

برگزارى جشنهاى پرخرج عروسى در پاکستان ممنوع شد
مجلس ملى پاکستان لایحه اى را براى جلوگیرى از اسراف بى مورد در مراسم عروسى تصویب کرد. بر اساس این لایحه که ((منع اسراف بى مورد در عروسى)) خوانده شد, آتش بازى, تیراندازى و پذیرایى با غذا ممنوع شده است و متخلفان از این قانون دو میلیون و صد هزار تا هفت میلیون و پانصد هزار ریال جریمه خواهند شد.
شرطى تازه براى طلاق در یونان
دیوان عالى یونان بر ماده الحاقیه تازه قانون طلاق کشور که جدا زیستن زن و شوهر بیش از چهار سال از یکدیگر را طلاق قطعى مى داند صحه گذاشت. طبق این قانون, اگر زن و شوهرى به هر دلیل چهار سال یا بیشتر جدا از یکدیگر زندگى کنند, خود به خود مطلقه هستند. تإیید جدا زیستن با حکم دادگاه است. این جدایى مى تواند مسافرت, زندان و یا زندگى در دو شهر و دو خانه جداگانه باشد و در این مدت میان زوجین روابطى وجود نداشته باشد.
طلاق طبق قانون اساسى یونان, آزاد است و دفعات آن, على رغم اینکه یونان یک کشور مسیحى است محدود نشده است.

تإثیر بر تلویزیون در میان نوجوانان انگلیسى
کارشناسان امور اجتماعى, برنامه هاى تلویزیونى را یکى از عوامل افزایش دشنام گویى در میان دانشآموزان مدارس ابتدایى انگلیس مى دانند. یک هفته نامه چاپ لندن نوشته: میزان دشنام گویى در میان دانشآموزان دبستانى انگلیس در 10 سال گذشته بیش از سه برابر افزایش داشته است. آمار نشان مى دهد در حال حاضر بیش از 30 درصد دانشآموزان مدارس ابتدایى انگلیس با دشنامهاى مختلف آشنا هستند و آنها را در محاوره هاى روزمره خود به کار مى برند. این مطالعه آمارى در 100 مدرسه ابتدایى در مناطق مختلف انگلیس انجام شده است. این هفته نامه همچنین مى نویسد: یکى دیگر از عوامل دشنام گویى نوجوانان تإثیرپذیرى آنها از قهرمانان فوتبال است که در محاوره هاى خود بدزبانند و دشنام گویى مى کنند. برخى از معلمان مدارس ابتدایى و کودکستانها مى گویند حتى کودکان 5 ساله نیز گاهى با تإثیرپذیرى از برنامه هاى تلویزیون دشنام گویى مى کنند.

پیرزنى از اهالى کهکیلویه گرگى را خفه کرد
گرگ گرسنه اى در حوالى شهر لیگ از توابع کهکیلویه وارد خانه دامدار روستایى شد و پسر بیست و پنج ساله خانواده را زخمى کرد. مادر این خانواده دوازده نفرى که شاهد حمله گرگ به پسرش بود با حمله حیوان درنده و درگیر شدن با او گرگ را خفه کرد و از پاى درآورد. مجروحان این حادثه براى مداوا به بیمارستان بهبهان اعزام و پس از درمان سرپایى به محل سکونتشان بازگشتند. پیرزن شصت ساله از ناحیه دو دست و پسرش از ناحیه دست و پا مورد حمله گرگ قرار گرفته بودند.

جزئیات طرح پرداخت مهریه به نرخ روز به تصویب مجلس رسید
طرح (الحاق یک تبصره به ماده 1082 قانون مدنى در خصوص مهریه) در جلسه علنى مجلس شوراى اسلامى مطرح و جزئیات آن به تصویب نمایندگان مجلس رسید.
در طرح مصوب آمده است: ماده واحده ـ 2 تبصره به شرح ذیل به ماده 1082 قانون مدنى الحاق مى گردد:
تبصره یک ـ چنانچه مهریه وجه رایج باشد, متناسب با تغییر شاخص قیمت سالانه زمان تإدیه نسبت به سال اجراى عقد که توسط بانک مرکزى جمهورى اسلامى ایران تعیین مى گردد, محاسبه و پرداخت خواهد شد.
تبصره دو ـ دفاتر ازدواج, موظفند رعایت شاخص قیمتها را ضمن عقد نکاح شرط نمایند.
آیین نامه اجرایى این ماده واحده حداکثر ظرف مدت 3 ماه از تصویب این قانون, توسط بانک مرکزى جمهورى اسلامى ایران با همکارى وزارت دادگسترى و وزارت امور اقتصاد و دارایى, تهیه و به تصویب هیإت وزیران خواهد رسید.
لازم به یادآورى است که در صورت تإیید این مصوبه به توسط شوراى نگهبان براى اجرا به دولت ابلاغ خواهد شد.

طلاق 8 / 8 درصد و ازدواج 5 / 3 درصد افزایش داشت
تعداد 37 هزار و 817 مورد طلاق طى سال گذشته در کشور صورت گرفت که نسبت به مدت مشابه سال 74 حدود 8/8 درصد افزایش یافته است. به گزارش روابط عمومى سازمان ثبت احوال کشور, میزان ازدواج نیز 479 هزار و 263 مورد در سال گذشته نسبت به سال قبل آن 3/5 درصد رشد نشان مى دهد. این گزارش مى افزاید: در سال گذشته تعداد یک میلیون و 178 هزار و 903 مورد ولادت در کشور به ثبت رسید که در مقایسه با آمار سال قبل آن 1/4 درصد کاهش دارد. میزان مرگ و میر نیز در سال گذشته نسبت به سال قبل آن حدود 55 درصد کاهش یافته است.

اعطاى مقام مشورتى سازمان ملل به شبکه اى از سازمانهاى زنان ایران
براى نخستین بار شوراى اقتصادى و اجتماعى سازمان ملل (اکوسوک) به شبکه اى از سازمانهاى غیر دولتى جمهورى اسلامى ایران مقام مشورتى اعطا کرد. کمیته سازمانهاى غیر دولتى در جلسه اى به اتفاق آرا درخواست شبکه سازمانهاى غیر دولتى زنان در جمهورى اسلامى ایران را براى برخوردارى از مقام مشورتى پذیرفت.
شبکه سازمانهاى غیر دولتى زنان در جمهورى اسلامى ایران که از 45 سازمان تشکیل مى شود از یک سال پیش پرسشنامه خود را در این زمینه تسلیم بخش دبیرخانه کمیته سازمانهاى غیر دولتى اکوسوک کرده بود.

مادر سیاهان جهان درگذشت
((آدلى مور)) معروف به مادر سیاهان جهان, زنى که مظهر مقاومت سیاهپوستان و از بزرگترین فعالان سیاس آنها بود و ناسیونالیسم سیاهپوستان را بنیاد نهاد, در 98 سالگى درگذشت. در مراسم تشییع جنازه این زن رهبران سیاهپوست شرکت داشتن و در مسیر برگزارى این مراسم در شهر نیویورک همه جا پرچم سبز, سیاه و قرمز ((آزادى آفریقاییان)) به چشم مى خورد. لوییس فره خان وى را مادر همیشگى جنبشها و قیامهاى سیاهپوستان نامید. وى همیشه براى برقرارى عدالت فریاد مى کشید و آخرین فریاد او درخواست غرامت براى سیاهپوستان آمریکا بود. آدلى با وجود کهولت در اجتماع میلیونى دو سال پیش سیاهان در واشنگتن شرکت جست و تا آخرین لحظه از ایراد سخنرانى در دانشگاهها دست نکشید.

زنان سیاهپوست آمریکا در یک راهپیمایى میلیونى شرکت مى کنند
کمیسیون ملى زنان سیاهپوست آمریکا اعلام کرد: در ادامه حرکت میلیونى مردان سیاهپوست آمریکا, قرار است زنان سیاهپوست نیز رژه یک میلیون نفرى را در این کشور برپا کنند. خانم عالیه رشید, یکى از مسولان سازماندهى این حرکت ضمن تإکید الگوپذیرى این راهپیمایى از روى راهپیمایى عظیم 1374 در واشنگتن توسط مردان سیاهپوست به رهبرى لوئیس فره خان رهبر ملت اسلام افزود: ما با این اقدام خود بر رژه قبلى صحه مى گذاریم. کمیسیون مذکور اعلام کرده است که این حرکت با هدف ارتقاى سطح آگاهیهاى زنان سیاهپوست و همین طور تسهیل دوره دشوار انتقال زنان قرار است در تاریخ سوم آبان سال جارى در شهر فیلادلفیا در ایالت پنسیلوانیا برگزار شود.