پزشک شمـا

نویسنده


این شماره:
1ـ خواهر م.ب ـ مشهد
2ـ خواهر گ.ز ـ رشت
3ـ خواهرZ.M ـ اصفهان
4ـ خواهر ف.ف ـ قم
5ـ خواهرع.الف ـ پیربکران
6ـ خواهر ط.ع ـ اصفهان
7ـ برادر ح.الف ـ کاشان
8ـ خواهر س.ش ـ کاشان
9ـ خواهرE.Y ـ اصفهان
10ـ برادر ح.ر.ب ـ آباده
11ـ خواهر س.ش ـ شیراز
12ـ خواهر ط.ف ـ زاهدان
13ـ خواهر ا.ک ـ خوزستان

خواهر م.ب - مشهد
فرزندى دارم 5 ماهه. از ابتداى تولد, بچه ناآرامى بود و هنگام شیرخوردن زیاد گریه مى کرد و مکیدن نامرتبى داشت, طورى که مجبور بودم ایستاده او را شیر بدهم. او را نزد پزشک اطفال بردم. بعد از معاینه گفت: فرزند شما دچار ناراحتى قلبى مادرزادىVSD) ) است و قلبش سوراخ کوچکى دارد. بعد از آن او را نزد آقاى ... پزشک متخصص قلب بردم, بعد از عکس و نوار ایشان گفت علاوه بر اینکه در قلبش سوراخى مشاهده مى شود, گرفتگى کوچکى هم دارد. اکنون فرزندم 5 ماهه است ولى 5 کیلو و 200 گرم است, در صورتى که وزنش در هنگام تولد 3 کیلو و 300 گرم بوده و با اینکه به او غذاهاى کمکى مى دهم ولى هرگز چاق نمى شود. لطفا در مورد این بیمارى توضیح دهید.
خواهر گرامى!
به طور کلى بیماریهاى مادرزادى قلب حدود (810) در هزار نفر از متولدین را گرفتار مى کند. اغلب این ضایعات در روزهاى 18 تا 50 حاملگى اتفاق مى افتد. نقص دیواره بین بطنى قلب یاVSD که کودک شما به آن گرفتار است, شایعترین ضایعه مادرزادى قلب است. اصولا بیمارى مادرزادىVSD خوش عاقبت است. اغلب کوچک است و خود به خود بسته مى شود. بعضى مواقع که سوراخ بین بطنىVSD) ) کوچک بوده ولى بسته نشده است اما فشار شریان ریوى بیمار طبیعى است, نیاز به عمل جراحى نیست. البته درصدى از شیرخواران تقریبا همیشه در سن 2 ماهگى داراى ضایعه وسیعترى از VSD هستند که متإسفانه دچار نارسائى قلبى مى شوند به طورى که اغلب باید در بیمارستان بسترى شوند. این شیرخواران باید در حدود 3 ماهگى کاتتریزاسیون قلبى شوند. تصمیم گیرى در مورد عمل جراحىVSD به مقایسه فشار شریان ریوى با فشار خون سیستمیک مربوط مى شود. جریان خون درVSD از سمت چپ به راست است که بر اساس مقایسه فشار ریوى با فشار سیستمیک به سه گروه تقسیم مى شوند:
1ـ اگر افزایش فشار شریان ریوى نصف فشار خون سیستمیک باشد, درمان طبى تقریبا در همه موارد به خوبى انجام مى شود و کاتتریزاسیون دیگر در سنین 4 تا 7 سالگى انجام مى شود اکثرا ضایعه کوچک مى شود یا از بین مى رود و نیاز به جراحى نیست. 2ـ دسته دوم کسانى هستند که فشار ریوىشان23 فشار خون سیستمیک است. درمان طبى در تعدادى از کودکان مشکل است لذا باید چند ماه پس از شروع نارسایى قلبىVSD ترمیم شود. البته درمان طبى در اغلب اینها موفق است که این درمان شامل تجویز قطره دیگوکسین است. علائم نارسایى قلبى در شیرخوار شامل گریه, شیر نخوردن, ناتوانى در مکیدن سینه, کج خلقى و وزن کم مى باشد. لذا کاتتریزاسیون دوم در اینها 6 ماه بعد یعنى در 9 ماهگى باید انجام شود. در خیلى از موارد ضایعه کوچکتر مى شود ولى تمام کودکان تا سن 2 سالگى عمل مى شوند. 3ـ گروه سوم آنهایى هستند که فشار خون شریان ریوى مساوى فشار خون سیستمیک مى شود. تعداد بیشترى از این شیرخواران به درمان طبى پاسخ نمى دهند و تا قبل از 6 ماهگى به جراحى نیاز دارند. ولى اکثر شیرخواران به طور محسوسى با درمان طبى بهبود مى یابند و در حوالى 9 ماهگى برایشان کاتتریزاسیون دوم انجام مى شود. اگر علائم مثل علائم 3 ماهگى باشد باید عمل جراحى در همین سن (9 ماهگى) یا تا 2 سالگى انجام شود. در مورد تغذیه این کودکان همان طور که گفتیم به دلیل اینکه بعضى از آنها دچار نارسایى قلبى مى شوند, لذا توانایى لازم براى مکیدن شیر یا حتى شیشه را ندارند. بنابراین بهترین راه تغذیه آنها استفاده از قاشق است یعنى اینکه مواد غذایى به وسیله قاشق به بچه خورانده شود. البته در بعضى موارد شدید و در سنین اوایل شیرخوارگى ممکن است با استفاده از لوله معده, بچه را تغذیه نمود تا سریعتر به رشد مناسب برسد. در هر حال توصیه مى کنیم که تا حد ممکن با شیر مادر تغذیه شود سپس به تدریج از 6 ماهگى علاوه بر شیر, حریره بادام, آب سبزیجات, پوره سیب زمینى و هویج, سوپ رقیق, سوپ غلیظ, سینه مرغ, تخم مرغ, سوپ حبوبات و گوشت (هر سه هفته یک غذا), به رژیم غذایى کودک خود بیفزایید به نحوى که در 12 ماهگى قادر باشد هر نوع غذایى را میل کند. به این طریق بسیارى از این بیماران وزن طبیعى خود را پیدا مى کنند. در مورد نحوه درمان فرزندتان, چون متخصص محترمى که شما به ایشان مراجعه نموده اید یکى از بهترین متخصصین قلب کشور هستند, نگران نباشید و توصیه مى کنیم در این مورد دقیقا به دستورات طبى و احیانا جراحى ایشان توجه بفرمایید. ضمنا این بیمارى در صورتى که به طور منظم زیر نظر متخصص مربوطه باشد, زندگى فرزندتان را تهدید نخواهد کرد. همچنین مسائل روحى و افسردگى مادر در دوران باردارى روى این بیمارى تإثیر ندارد. یکى از عللVSD نارس بودن و تولد زودرس نوزاد است. علل ناشناخته دیگرى هم دارد. در مورد سوال آخر توصیه مى کنیم که فرزندتان تحت نظر و درمان همان متخصص محترم باشد زیرا در این صورت به نتیجه درمانى مطلوب خواهید رسید. از درگاه خداوند قادر متعال شفاى عاجل براى فرزندتان مسإلت داریم.
موفق و سلامت باشید.

خواهر گ.ز ـ رشت
دخترى 16 ساله هستم. قدم حدود 165 سانتى متر است و خیلى لاغر هستم و موقع حرف زدن و خندیدن دندانهاى جلو و لثه هایم مشخص مى شود طورى که دیگران سرزنشم مى کنند. چه غذاهایى بخورم تا کمى چاق شوم؟ آیا با سیم بستن, دندانهایم معالجه مى شود؟
خواهر گرامى!
در بسیارى از موارد ممکن است افراد به طور طبیعى و بدون وجود بیمارى دچار لاغرى باشند و سپس با شروع یک دوره خاصى از زندگى به وزن طبیعى خواهند رسید و گاهى افزایش وزن هم پیدا مى کنند. متإسفانه شما مقدار وزن خودتان را ذکر نکرده اید ولى با توجه به اندازه قد شما که 165 سانتى متر است حدود وزن مطلوب براى شما از 58 تا 62 کیلوگرم مى باشد. به هرحال به دلیل اینکه بعضى بیماریها از جمله آلودگیهاى انگلى, پرکارى غده تیروئید و دیابت هم ممکن است باعث لاغرى شوند, بهتر است جهت اطمینان کامل به پزشک متخصص داخلى مراجعه فرمایید. در صورتى که بیمارى خاصى علت لاغرى نباشد شما مى توانید با مصرف آب خالص, مواد پروتئینى, سبزیجات, چربى و مواد شیرینى به وزن ایدهآل خود برسید. مصرف نمک در حد معمول خوب است. در مورد اصلاح وضعیت دندانها توصیه مى شود با متخصص دندانپزشکى مشورت نمایید. اگر دندانها در وضعیت نامناسب و نامنظم قرار گرفته باشند با اقدامات ارتودنسى قابل اصلاح هستند و از این موضوع اصلا نگران نباشید. از اینکه نوشته اید اطرافیان شما را سرزنش مى کنند جاى تعجب است و مسلما کار عاقلانه اى انجام نمى دهند.
موفق و سلامت باشید.

خواهرZ.M ـ اصفهان
دخترى هستم 19 ساله. از سن 17 سالگى در صورتم خالهاى کم رنگ ریز قهوه اى پدیدار شده که به تعداد آنها افزوده مى شود. آیا درمان قطعى براى این نوع بیمارى وجود دارد؟
سوال دیگرم این است که مواقعى که خواب هستم, حالت بیهوشى به من دست مى دهد. احساس مى کنم بیدار هستم ولى نمى توانم بیدار شوم. لطفا مرا راهنمایى کنید.
خواهر گرامى!
ضایعات ریز و مسطحى که روى پوست بخصوص پوست صورت دیده مى شود, شایعترین ضایعه رنگدانه دار دوران کودکى هستند. این اشکال رنگدانه اى پوست را ((کک مک)) مى گویند که اغلب در سفیدپوستان بیشتر دیده مى شود. کک مک معمولا در اوایل طفولیت در اثر تماس با نور آفتاب پدیدار شده و ممکن است در زمستان محو شوند و در تابستان ظاهر گردند. انواع دیررس از این ضایعات پوستى وجود دارند که معمولا تمایل به محو شدن ندارند. درمان ضایعات کک مک محافظت از پوست صورت در مقابل نور آفتاب است. براى این منظور استفاده از کرمهاى ضد آفتاب و پرهیز از تماس مستقیم و زیاد با نور آفتاب توصیه مى شود. در صورتى که تعداد ضایعات رو به افزایش هستند بهتر است که به متخصص پوست مراجعه فرمایید. سوال دیگر شما در مورد اختلالى است که در جریان خواب برایتان پیدا مى شود. موضوع از این قرار است که تعدادى از مردم کمى بعد از شروع خواب و اغلب در اواخر خواب, دچار حالتى مى شوند که به طور نسبى هوشیارند و از حالت خواب به وضعیت بیدارى در آمده اند ولى کاملا بیدار نشده اند و هوشیارى کامل پیدا نکرده اند و مراکز فرامین حرکتى مغز هنوز در حالت استراحت هستند. در این صورت فرد معمولا قادر به باز کردن چشمها و حرکت دادن دست و پایش نیست و به تدریج مراکز حرکتى فعال مى شوند و آن شخص از آن حالت ناراحت کننده خارج مى شود. در مورد این موضوع جاى هیچ گونه نگرانى نیست و معمولا خود به خود رفع مى شود و نیاز به درمان خاصى ندارد.
موفق باشید.

خواهر ف.ف ـ قم
1ـ مدتى است که ناحیه چپ قفسه سینه ام تیر مى کشد و دست چپ و کتف چپم درد مى کند و به ندرت دچار تنگى نفس مى شوم. آیا علائم بالا نشانه بیمارى قلبى است؟
2ـ در چه صورت بواسیر احتیاج به عمل دارد؟
3ـ آیا درد پهلو و کمر به تنهایى دلیل بیمارى کلیوى است؟
خواهر گرامى!
دردهاى جلوى قفسه سینه علل مختلفى دارد. مهمترین آنها علل عصبى, عضلانى و اسکلتى است. گاهى درد سمت چپ قفسه سینه مربوط به ناراحتى گوارشى است که به ناحیه جلوى قلب منتشر مى شود. از خصوصیات درد قلبى این است که درد قلبى با فعالیت شروع شده و تشدید مى شود و با استراحت بهبود مى یابد. درد قلبى از نظر زمانى حدود 5 ـ 3 دقیقه طول مى کشد. درد نقطه اى نیست و زیر دست احساس نمى شود. بنابراین اگر درد ناحیه چپ قفسه سینه شما چنین ویژگیهایى ندارد مطمئنا درد قلبى نیست. دردهاى مداوم قفسه سینه با انتشار به دست, گاهى ممکن است مربوط به آرتروز ستون فقرات گردن باشد و گاهى ناشى از تحریکات عصبى عضلانى است ولى به هر حال معاینه قلب الزامى است. در مورد سوال دوم پاسخ این است که اگر بواسیر پیشرفته باشد یعنى خونریزى بسیار شدید باشد و بیرون زدگى بواسیر خود به خود یا با دست به داخل برنمى گردد, در اغلب موارد نیاز به عمل جراحى دارد ولى قبل از تصمیم براى عمل جراحى توصیه مى شود که بیمار روزى 10 ـ 5 بار در یک تشت آب گرم ملایم بنشیند شاید به این طریق درمان شود و نیاز به جراحى پیدا نشود و پاسخ سوال سوم شما; درد پهلوها و کمر به شرطى که با علائم دیگر عفونت ادرارى و یا بیمارى کلیوى همراه باشد یعنى با سوزش ادرار, تکرر ادرار, تب و لرز و گاهى استفراغ و انتشار درد در مسیر حالبها و مجراى ادرار, باشد دلیل بر بیمارى کلیوى مى تواند باشد. در این صورت کلیه ها در لمس پهلوها دردناکند یعنى وقتى پزشک معالج به قله کلیه ضربه مى زند بیمار درد شدیدى را احساس مى کند. انجام آزمایش ادرار به تشخیص کمک مى کند.
تندرست باشید.

خواهر ع.الف ـ پیربکران
1ـ از بوى بد دهانم رنج مى برم و این بوى بد را از داخل معده ام احساس مى کنم. راه درمان آن چیست؟
2ـ روى چانه ام موهاى زائدى در آمده و مدت 3 سال است که این موها خشن شده. راه برطرف کردن آنها چیست؟
3ـ بر اثر بافت قالى از کوچکى, انگشتانم انحراف پیدا کرده, چه کنم به حالت اولیه برگردد؟
4ـ وقتى ناراحت مى شوم, سرم درد مى گیرد و مغز سرم سوزش زیادى پیدا مى کند, چه کنم تا با کوچکترین ناراحتى به این حالت برنگردم.
5ـ در فصلهایى که هوا خنک مى شود من به عطسه و آبریزش شدید دچار مى شوم و این حالت 4 سال است که ادامه دارد. علت این حالت چیست؟
6ـ راه درمان ریزش مو و چربى سر را توضیح دهید.
خواهر گرامى!
1ـ به طور کلى احساس بوى بد و نامطبوع مى تواند علل مختلفى داشته باشد. مهمترین علت آن عدم رعایت بهداشت دهان و دندان است. در این مورد باید با مراجعه به مراکز دندانپزشکى اقدام به ترمیم و سالم سازى دندانها نمود و سپس بعد از هر نوبت غذا و بخصوص شب قبل از خواب, به طور صحیح مسواک زده شود. علت بعدى, عفونت سینوسهاى اطراف بینى و عفونتهاى تنفسى است که باید به طور کامل درمان شوند. و سپس با غرغره سرم فیزیولوژى و استنشاق آن باید حفرات بینى, دهان و حلق را کاملا از وجود مواد زائد تمیز نمود. علت بعدى بوى نامطبوع دهان, بیماریهاى گوارشى است. البته گاهى در مسیر مرى به معده ممکن است حفره کوچکى ایجاد شود که کمى از مواد غذایى داخل آن بماند و بوى نامطبوع و بدى تولید کند که در این مورد با مراجعه به متخصص گوارش و انجام آندوسکوپى, تشخیص قطعى مى شود.
2ـ موهاى زائد را بهتر است الکترولیز نمایید.
3ـ ممکن است با استفاده از فیزیوتراپى, انحراف انگشتان را تا حدودى درمان نمود. توصیه مى شود به یک مرکز فیزیوتراپى مراجعه نمایید.
4ـ گاهى کم خونى و کمبود ویتامینها باعث کج خلقى و تحریک عصبى مى شود. با توجه بیشتر به تغذیه و استفاده از میوه ها و تفریحات و از همه مهمتر, توکل به خداوند, به آرامش اعصاب خواهید رسید.
5ـ اگر عطسه و آبریزش بینى در فصول خاصى باشد احتمال حساسیت فصلى وجود دارد. البته در فصول سرد سال ممکن است سینوسها نسبت به سرما حساس باشند و ترشحات بینى افزایش یابد. در هر صورت باید مراقبت بیشترى کنید.
6ـ روغن زیتون خالص براى تقویت موهاى سر بسیار موثر است. استحمام مرتب ممکن است چربى سر را کمتر کند. براى جلوگیرى از ریزش مو, هنوز روش و داروى موثرى وجود ندارد. ولى اخیرا محلول آماده اى به نام مینوکسیدیل وارد بازار شده است که استفاده طولانى از آن تا حدودى براى رویش مو و جلوگیرى از ریزش آن موثر است.
در پناه لطف حق محفوظ باشید.

خواهر ط.ع ـ اصفهان
حدود 8 سال پیش طى یک حادثه برق گرفتگى براى خواهرم حوادث دیگرى اتفاق افتاد. از آن به بعد خواهرم گاهى لرزش دست و پا داشت به طورى که اگر چیزى در دستانش بود مى افتاد و چشمانش به نقطه اى خیره مى شد. او ازدواج کرد و این ناراحتى همراه او بود و به گفته خودش بیشتر شده است. او فرزندى به دنیا آورد که الان 5 ساله است ولى براى فرزند دوم نگران است که آیا با این ناراحتى مى تواند صاحب فرزند شود و آیا این بیمارى به او منتقل نمى شود؟ راه درمان خواهرم چیست؟ از راهنماییهاى شما متشکرم.
خواهر گرامى!
به نظر مى رسد که بین حالاتى که براى خواهرتان پیش مىآید با برق گرفتگى هیچ ارتباطى وجود نداشته باشد, لذا ما توصیه مى کنیم که ایشان از نظر بیمارى ((صرع)) بررسى شوند. این کار به راحتى امکان پذیر است. ایشان مى توانید به بیمارستان حضرت على اصغر(ع) اصفهان, بخش اعصاب مراجعه فرمایید و با یکى از متخصصین اعصاب مشورت نمایید. انجام یک نوار مغزىEEG)) )) در تشخیص بیمارى بسیار کمک مى کند. ضمنا خواهر شما مى تواند باز هم صاحب فرزند شود ولى بهتر است قبل از حامله شدن از سلامتى و یا بیمارىاش اطمینان پیدا کند. در صورتى که ایشان به ((صرع)) مبتلا باشد به راحتى با دارو کنترل مى شود و مى تواند مثل همه انسانهاى سالم زندگى کند و از حاملگى مجدد و یا سرایت بیمارى به فرزندش نگران نباشد.
در پناه خداوند سالم باشید.

برادر ح.الف ـ کاشان
پسرى هستم 21 ساله. در دوره ابتدایى سردرد داشتم ولى اکنون که بزرگتر شدم همراه با سردرد, خون دماغ هم مى شوم. از سرم عکس بردارى کردم و تشخیص دادند که حساسیت دارم و پماد چشمى تجویز کردند, بعضى از پزشکان گفتند که من حصبه دارم. به هر حال در مورد خون دماغ و بیمارى حصبه توضیحاتى بفرمایید.
برادر گرامى!
سردرد و خون دماغ, مشکلى است که بسیارى از مردم از آن رنج مى برند. البته این دو علامت مى توانند مربوط به یک بیمارى باشند و یا اینکه ممکن است هیچ ارتباطى به هم نداشته باشند. در هر صورت مهمترین بیماریهایى که با هر دو این علائم همراهند و باید از عدم ابتلا آنها اطمینان حاصل نمود عبارتند از: فشارخون, اختلالات انعقادى خون, تب روده یا حصبه. این بیماریها با معاینات دقیق و انجام آزمایشات خاصى تشخیص داده مى شوند. با اندازه گیرى فشار خون در چند نوبت جداگانه مى توانیم از طبیعى بودن آن مطمئن شویم. همچنین اختلالات انعقادى خون نیز براى شما مطرح نیست زیرا لخته شدن خون شما طبیعى است. با این حال بهتر است آزمایشات مربوط به انعقاد خون را انجام دهید. در مورد بیمارى حصبه باید یادآور شویم کنیم که این بیمارى با تب و گاهى لرز, دردهاى عضلانى و مفصلى, دل درد و سردرد شدید و علائم دیگر همراه است. البته خون دماغ نیز ممکن است در جریان این بیمارى رخ دهد و گاهى چندین دانه قرمز روى تنه و شکم دیده مى شود. در این بیمارى گاهى ضربان قلب کاهش پیدا مى کند, کبد بزرگ مى شود و شکم متسع و حساس مى شود. تشخیص بیمارى با انجام آزمایش خون, کشت خون, مدفوع و ادرار داده مى شود. تومورها یا پولیپهاى بینى نیز گاهى علت خون دماغ هستند. با این همه مهمترین و شایعترین علت خون دماغ, ضربه به بینى است. دستکارى بینى و خراش مخاط بینى نیز علت دیگرى است. حساسیت و خشکى مخاط پر عروق و پر خون بینى علت مهم دیگرى است که معمولا با اندک تحریکى موجب خون دماغ مى شود. البته خون دماغ مکرر ممکن است باعث کم خونى و سردرد و سرگیجه هم بشود. توصیه مى شود که روزى چند بار سرم فیزیولوژى استنشاق نمایید و مخاط بینى را چرب و مرطوب نگهدارید.
موفق باشید.

خواهر س.ش ـ کاشان
دخترى 15 ساله هستم. قدم 158 سانتى متر است و در خانواده اى هستم که همه قد بلند هستند و من از آنها کوتاهترم. به کلاسهاى بسکتبال رفتم ولى در قدم اثرى نگذاشت. سوال من این است که تزریق هورمون رشد در بلندى قد تإثیر دارد و آیا ضرر دیگرى متوجه انسان مى شود؟ قیمت این هورمونهاى رشد چقدر است. لطفا یک پزشک مناسب در شهر قم به من معرفى کنید.
خواهر گرامى!
نگران نباشید. شما تا سن حدود 24 سالگى رشد قدى دارید, البته قد شما خوب و متناسب است, اصولا قد تابع عوامل ارثى است و سایر عوامل تإثیر بسیار اندکى بر قد مى گذارند. استفاده از هورمونهاى رشد به دلیل عوارض جانبى که دارند توصیه نمى شود. ضمنا قیمت این هورمون بسیار گران است و در صورتى که در سنین طفولیت تجویز و تزریق شوند تإثیر مى گذارند; بنابراین توصیه مى کنیم که به بسکتبال بپردازید. البته اگر مصر هستید که با متخصص غدد مشاوره کنید مى توانید به بیمارستان شهید بهشتى قم, درمانگاه غدد, مراجعه نمایید.موفق باشید.

خواهرE.Y ـ اصفهان
دخترى 14 ساله هستم. در سن 13 سالگى عادت ماهانه شدم. مدتى است که عادتم مرتب نیست. همچنین مواقعى که عادت نیستم ترشحاتى زرد رنگ دارم. لطفا مرا راهنمایى کنید.
خواهر گرامى!
سن شروع قاعدگى شما طبیعى بوده است. گاهى در اوایل یعنى 2ـ3 سال اول بعد از شروع قاعدگى ممکن است فواصل بین پریودها به دلیل نامرتب بودن تخمک گذارى نامنظم, کوتاه و یا طولانى شود. هیچ گونه اضطرابى به خودتان راه ندهید. در مورد ترشحات لازم است آزمایش به عمل آید. لذا توصیه مى کنیم که به پزشک زنان مراجعه نمایید تا در صورت لزوم آزمایش درخواست شود.سلامت باشید.

برادر ح.ر.ب ـ آباده
پسرى 16 ساله هستم. در تمام فصول به خصوص شبها خارش همراه با سوزش دارم و روى اعضاى بدنم دانه هایى مى زند. لطفا مرا راهنمایى کنید.
برادر گرامى!
بروز دانه هاى پوستى همراه خارش ممکن است ناشى از حساسیت غذایى باشد که با شناخت مواد غذایى محرک و حساسیت زا قابل درمان است. ضمنا خارشهاى شبانه در ناحیه نشیمنگاه معمولا ناشى از ابتلإ به انگل اکسیور است که با رعایت بهداشت و تجویز دارو رفع مى شود.
سلامت باشید.

خواهر س.ش ـ شیراز
دخترى 17 ساله هستم. سوال من این است که آیا عادت زشت آسیبى به انسان مى رساند یا نه و آیا مى تواند ازدواجى سالم داشته باشد و صاحب فرزند سالم شود.
خانم گرامى!
پاسخ قطعى به سوال شما مشکل است. یکى از عوارض این عادت شوم و مهلک, ایجاد عدم ایجاد عدم اطمینان به سلامتى کامل جسمى و روانى است و این تردید و شک گاهى عواقب ناگوارى در پى خواهد داشت. متإسفانه با توجه به راههاى غیر عادى و سوءاستفاده هاى مختلف و متعددى که در این مورد خاص وجود دارد لذا نمى توان قطعا اظهار کنیم که این فرد به خودش آسیب جسمى وارد کرده است یا خیر؟ اینجاست که براى اطمینان از سلامتى لازم است فرد, مورد معاینه دقیق و مستقیم قرار بگیرد. در غیر این صورت تردید در مورد صدمه جسمى وجود دارد البته این بدان معنى نیست که این موضوع مانعى بر سر ازدواج فرد باشد و همچنین این فرد مى تواند صاحب فرزندانى سالم شود.
لطف و هدایت الهى را برایتان آرزو مى نماییم.

خواهر ط.ف ـ زاهدان
خواهر گرامى!
عوارض سوء ناشى از عملى که نوشته اید به تدریج ایجاد مى شود که شامل عوارض جسمى و روانى است. معمولا پیامدهاى روانى آن شدیدتر است. در صورتى که فرد از انجام این کار پشیمان شده و توبه کند و ارتباط معنوىاش را با خداوند بیشتر کند و روح و روان خود را پاکیزه گرداند, اختلالات جسمى و روحى به تدریج با توکل به خداوند مهربان برطرف خواهند شد. به هر حال احتمال صدمه و آسیب جسمى وجود دارد. لطف و رحمت خدا شامل حالتان باشد. ان شإا... .

خواهر ا.ک ـ خوزستان
به خاطر یک انحراف, احساس گناه شدیدى مى کنم و بسیار افسرده شدم و بسیار ضعف اعصاب دارم. حال سوالات من این است:
1 - آیا عوارض این بیمارى قابل درمان است؟
2 - چه کنم خدا مرا ببخشد؟
3 - توضیحاتى براى درمان این بیمارى ذکر کنید؟
خواهر گرامى!
قبلا در مورد عوارض ناگوار و مخرب این کار مطالبى گفته ایم. ابتلإ به این بیمارى و عادت شوم همانطور که مى دانید باعث بیماریهاى صعب العلاج مى شود. بنابراین شما که مدتى از بیماریهاى عصبى رنج برده اید باید بیشتر مراقب خودتان باشید زیرا عوارض روانى این عمل ناپسند از عوارض جسمى آن بدتر و بیشتر است. در هر زمانى که شما از انجام این عمل توبه کنید جلوى ضررهاى جسمى و روانى بسیارى را گرفته اید. البته هر چه سریعتر این تصمیم را بگیرید بهتر است و عوارض آن را سریعتر از بین خواهید برد. همزمان با این تصمیم باید جهت ادامه درمان ناراحتى اعصاب و هیجانات روحى که دارید به روانپزشک مراجعه کنید. در صورتى که خودتان به تنهایى در تصمیم ترک این عادت ناپسند موفق شوید ((که با توکل به خداوند موفق خواهید شد)) دیگر لزومى به مطرح کردن آن با پزشک دیگرى نیست. براى اینکه خداوند شما را ببخشد باید از اعمال گذشته توبه کنید و دیگر به فکر انجام آن نیفتد. افرادى که بدون توجه به عوارض بیمارى به این عمل ادامه مى دهند دچار لرزش شدید دستها و بدن, سردرد, طپش قلب, اختلالات بینایى و ناراحتى چشمى, ضعف عمومى و کم شدن مقاومت بدن در برابر بیماریها, بى اشتهایى و حالت تهوع, کم شدن حافظه و یادگیرى, فراموشى, عدم تمرکز حواس, افت تحصیلى و بیماریهاى خاص, از بین رفتن اعتماد به نفس, ترس, احساس گناه و شرم, هیجانات روحى و روانى, رکود فکرى و احساس کسالت همیشگى خواهند شد. بنابراین در زندگى شخصى, خانوادگى و فعالیتهاى اجتماعى, اقتصادى و فرهنگى مواجه با کم توفیقى یا عدم موفقیت مى شوند. در حالى که انسانهاى دیگر به خصوص انسانهاى صالح داراى روحیه اعتماد به نفس هستند, از سلامت جسمى و روانى برخوردارند و انسانهایى بانشاط و مسوولیت پذیر مى باشند.
در پناه هدایت خداوندباشید.ان شإالله.