سفره ماه1؛ غذاهاى بدون کلسترول

نویسنده


پاى ماهى
در خانواده ها افرادى هستند که دچار چربى خون بالا, فشار خون بالا, ناراحتیهاى قلبى و گوارشى و همچنین عوارض سالخوردگى هستند و ناگزیرند از رژیم غذایى خاصى پیروى کنند. همان طور که مى دانید غذا در تغییرات چربى خون نقش مهمى دارد. یکى از علل بیماریهاى قلبى, بالا بودن کلسترول خون است. غذاهاى حیوانى مانند: شیر, خامه, کره, گوشت قرمز و تخم مرغ مقدار زیادى کلسترول دارد. استفاده از این گونه مواد غذایى باعث مى شود که بدن بیشتر از آنچه نیاز دارد, کلسترول بسازد.
چربیها را مى توان به دو گروه تقسیم کرد: چربیهاى حیوانى یا چربیهاى اشباع شده, مانند: شیر, خامه, کره, تخم مرغ و روغن نارگیل. و چربیهاى گیاهى یا چربیهاى اشباع نشده, مانند: روغن آفتاب گردان, روغن ذرت و مارگارین ... تقسیم کرد.
چربیهاى گیاهى و اشباع نشده برخلاف چربیهاى حیوانى باعث کاهش کلسترول خون مى شوند. ماهى و روغن ماهى نیز از چربیهاى اشباع نشده و بسیار مفید مى باشند. گوشت سفید مانند گوشت مرغ و سایر طیور بیشتر از گوشت قرمز چربى اشباع نشده دارد.
در این نوع آشپزى مى خواهیم میزان چربیهاى اشباع شده را کاهش داده و جایگزین آن از چربیهاى اشباع نشده مصرف کنیم. البته نکات زیر را قابل توجه مى دانیم:
1ـ به جاى روغن جامد از روغنهاى مایع نباتى مثل روغن ذرت و آفتابگردان استفاده شود.
2ـ بیشتر مرغ و ماهى مصرف شود. چربى ماهى نسبت به گوشت قرمز کمتر است و غذاى بسیار مناسبى است, براى افرادى که داراى رژیم مى باشند.
3ـ جگر, دل, قلوه, مغز و میگو مقدار زیادى چربى حیوانى دارند. مى توان هفته اى یک بار, از آنها مصرف کرد.
4ـ به جاى کره, خامه و شیر پرچربى از شیر چرخ کرده استفاده کنید.
5ـ انوع میوه و سبزیجات به هر میزان بلامانع است.
6ـ ماکارونى, برنج, حبوبات و بنشن از مواد پروتئینى بوده و مصرف آنها بلامانع است.
7ـ به جاى سرخ کردن گوشت, آن را کباب کنید تا چربیهاى اضافى آن جدا شده, بریزد.
8ـ همیشه چربیهاى گوشت را پاک نموده بعد آن را بپزید.
حال شما را با یک نمونه از غذاهاى بدون کلسترول آشنا مى کنیم.

پاى ماهى

مواد لازم براى 6 نفر
فیله ماهى شیر, یک کیلو
شیر بدون چربى, 2 پیمانه
مارگارین, 3 قاشق سوپخورى
برگ بو, 2 عدد
فلفل سیاه نساییده, 6 عدد
پیاز, 1 عدد
آرد, 3 قاشق سوپخورى
جعفرى خرد شده, 2 قاشق سوپخورى
گوجه فرنگى حلقه شده, 3 عدد
سیب زمینى, 5 عدد
مارگارین براى سیب زمینى, 2 قاشق
نمک و فلفل به میزان لازم

طرز تهیه:
ماهى را به همراه برگ بو, دانه فلفل و پیاز با یک پیمانه شیر و نیم پیمانه آب بجوشانید. آرد را با سه قاشق مارگارین روى حرارت ملایم گذاشته حدود پنج دقیقه تفت دهید تا بوى خامى آرد از بین برود. بعد از پخت ماهى مابقى آب آن را داخل آرد تفت داده, ریخته بعد جعفرى, نمک و فلفل را افزوده و هم مى زنید تا سس غلیظى به دست آید.
داخل ظرف نسوز (پیرکس) را چرب نموده مقدارى از سس ماهى را ته ظرف ریخته و قطعات ماهى را روى سس قرار مى دهید. سپس حلقه هاى گوجه فرنگى را روى آن گذاشته و مابقى سس را روى آن بریزید.
سیب زمینیها را بعد از پختن رنده نموده با شیر و نمک و کمى مارگارین به صورت پودر درآورید و آن را با سر قیف شکوفه, روى سطح ماهى پر کنید. بعد آن را به مدت 10 ـ 5 دقیقه زیر پنجره فر بگذارید تا رنگ آن طلایى شود. اطراف ظرف را با نخود سبز و هویج رنده شده مى توان تزئین نمود.
تا سفره بعد خدا نگه دار.