اخبار


اندیشه هاى امام خمینى(ره) و زنان, از نظر خانم زهرا رهنورد
خانم دکتر زهرا رهنورد, استاد دانشگاه تهران در آخرین روز از برگزارى کنگره بین المللى امام خمینى(ره) و احیاى تفکر دینى گفت: زنان مسلمان ایرانى چهره والا و انسانى خود در جهان را مرهون اندیشه ها و تلاشهاى مترقى و انقلابى حضرت امام هستند. وى افزود: امام خمینى(ره) براى رهایى و نجات زنان از نظام طاغوتى, مبارزه زن و مرد در کنار یکدیگر علیه این نظام و تشکیل نظام اسلامى را مطرح مى کردند و به مشارکت, آزادى و مساوات در سطوح مختلف معتقد بودند.
خانم رهنورد در ادامه سخنانش در خصوص بحث انسان شناسى حضرت امام(ره) گفت: امام راحل(ره) براى انسان شناسى زن الگوى برترى را که در عرفان ((الگویى مثالى)) نام دارد, ارائه کرده است. وى اضافه کرد: امام خمینى(ره) بر این عقیده بودند که زنان ما در صورتى مى توانند حضرت زهرا(س) را الگوى خود قرار دهند که در صحنه هاى مبارزات سیاسى شرکت کنند. وى همچنین با رد باور غلط محدودیت آزادیهاى زن در اسلام گفت: در اسلام زنان در تمام زمینه ها آزادند به شرط آنکه به عنوان شىء و کالا مطرح نشوند و مورد سوءاستفاده قرار نگیرند. وى گفت: از دیدگاه امام, زن در همه زمینه ها با مرد مساوى است و مى تواند مشارکت داشته باشد.

سومین همایش ادوارى مرورى بر حقوق زنان در قانون مدنى برگزار شد
((بررسى مسایل حقوقى و فقهى طلاق و فسخ نکاح و محدودیتهاى زنان در اعمال حق فسخ نکاح)) موضوع سومین همایش ادوارى مرورى بر حقوق زنان در حقوق مدنى بود که در دانشگاه الزهرا(س) برگزار گردید.
حضرت آیت الله ابراهیم امینى, دبیر مجلس خبرگان در این همایش گفتند: اگر به حقوق زنان بدون توجه به اخلاقیات پرداخته شود, وضعیتى همانند وضع زنان غرب عاید زنان ایران خواهد شد. ایشان همچنین افزودند: اسلام علاوه بر حقوق, توجه به اخلاقیات را نیز براى سلامت خانواده و استحکام آن ضرورى مى داند و به همین دلیل, در بررسى مسایل خانواده باید به این بعد نیز کاملا توجه شود. آیت الله امینى گفتند: بهتر است در کنار بررسى متون قانونى و یا ایجاد قوانین جدید براى تثبیت وضع زنان, رعایت اخلاق اسلامى در خانواده نیز از طریق رسانه هاى گروهى ترویج شود. مشکلات زنان که در طول تاریخ همواره مورد ستم بوده اند, تنها با همراهى مباحث قانونى و اخلاقى قابل حل است, زیرا در اصول اخلاقى مواردى وجود دارد که در مباحث خشک قانون یافت نمى شود و با استناد به آن مى توان دوام خانواده را تضمین کرد.
آیت الله معرفت و آیت الله موسوى بجنوردى و حجت الاسلام مهریزى نیز از دیگر سخنرانان این همایش بودند که به بررسى حقوق زن در فقه اسلامى و قرآن پرداختند.

دومین همایش زن و رسانه ها برگزار مى شود
دفتر امور زنان ریاست جمهورى در ماه جارى دومین همایش ((زن و رسانه ها)) را برگزار مى کند. این همایش با هدف جلب توجه دست اندرکاران رسانه هاى گروهى کشور به طرح مقام انسانى, جایگاه خانوادگى ـ اجتماعى و نقش چندگانه زنان بر اساس دیدگاههاى رهبر معظم انقلاب برگزار مى شود. در این همایش همچنین موانع طرح بجا و مناسب مسایل زنان در رسانه هاى جمعى مورد بررسى قرار مى گیرد.

رئیس جمهور: نباید گذاشت کارهاى هر جریان و گروهى به نام روحانیت ثبت شود
آقاى هاشمى رفسنجانى رئیس جمهور در دیدار مسوولان سازمان تبلیغات اسلامى با ایشان گفت: روحانیت با تشکیل حکومت, مسوولیت تمام امور مردم را عهده دار شده و تا کنون نیز به موفقیتهاى ارزشمندى در بعد حکومتى اسلام دست یافته است. نقش روحانیت از آغاز عصر بیدارى ایرانیان تا امروز محورى و در مبارزات گوناگون علیه نظامهاى سلطه گر, سنگرى غیر قابل تصرف بوده است که به بهترین نمونه آن در عصر حاضر مى توان استناد کرد.
حجت الاسلام والمسلمین هاشمى رفسنجانى با اشاره به خطرهاى ناشى از برخوردهاى افراطى و تفریطى در مسإله تبلیغ و انتقال پیام اسلام اظهار داشت: نباید اجازه داد فکر و عمل گروهها و جریانهاى خاص, عامل معرفى, ملاک شناخت و تشخیص اسلام و ارزشهاى آن قرار گیرد و هر کس بر مبناى میل و سلیقه شخصى و گروهى, اسلام را تفسیر کند. ایشان همچنین افزودند: روحانیت باید با آینده نگرى و دقت در مسیر پاسخگویى به نیازهاى جامعه بویژه نسل جوان بر اساس تفکر اسلام ناب گام بردارد و نگذارد کارهاى هر جریان و گروهى به نام روحانیت ثبت شود.

کلیات طرح بازنشستگى زنان کارگر با 20 سال سابقه کار تصویب شد
مجلس شوراى اسلامى, کلیات طرح بازنشستگى زنان با 20 سال سابقه کار را تصویب کرد. طرح الحاق دو تبصره به ماده 76 قانون تإمین اجتماعى در شور اول به تصویب رسید و با تصویب این طرح در شور دوم, زنان کارگر با داشتن 20 سال سابقه کار و 42 سال سن به شرط پرداخت حق بیمه با 20 روز حقوق بازنشسته خواهند شد. بر اساس این طرح, در کارهاى سخت و زیانآور, کارگران زن با 20 سال سابقه و با برخوردارى از مزایاى کامل بازنشستگى مى توانند بازنشسته شوند.
مخبر کمیسیون اصلى رسیدگى به طرح بازنشستگى پیش از موعد زنان کارگر, رفع تبعیض میان کارمندان زن و زنان کارگر و حمایت از زنان کارگر به دلیل محیط و شرایط سخت کار, آنان را از جمله دلایل ارائه این طرح عنوان کرد.

شرایط پرداخت مستمرى به فرزندان زنان بیمه شده متوفى و مردان مفقود شده
طرح اصلاح ماده 82 قانون تإمین اجتماعى و الحاق سه تبصره به آن, مورد بررسى قرار گرفت و جزئیات آن به تصویب رسید. بر اساس اصلاح ماده 82 قانون تإمین اجتماعى, فرزندان ذکور زنان بیمه شده متوفى در صورتى که سن آنها کمتر از 18 سال تمام باشد و یا منحصرا به تحصیل اشتغال داشته باشند یا به علت بیمارى یا نقص عضو طبق گواهى کمیسیون پزشکى قادر به کار نباشند, همچنین فرزندان اناث متوفى در صورتى که شوهر نداشته و داراى شغل و حرفه نباشند و یا در صورتى که به هر علتى طبق آراى محاکم قضایى تحت سرپرستى زن قرار بگیرند, از مستمرى زنان بیمه شده مى توانند استفاده کنند.
بر اساس تبصره الحاقى به این ماده, مستمرىاى که براى فرزندان ذکور و اناث زنان متوفى برقرار مى گردد در صورتى که پدر در قید حیات باشد مشمول ماده 111 قانون تإمین اجتماعى نخواهد بود. بر اساس تبصره دو, در صورتى که به تبع فوت بیمه شده (پدر) مستمرى دیگرى به فرزندان تعلق گیرد بر اساس ماده 94 قانون تإمین اجتماعى بیشترین مستمرى قابل پرداخت است و در تبصره 3 نیز آمده است: کلیه مزایاى نقدى که علاوه بر حقوق مستمرى به مستمرىبگیران مرد یا زن بازنشسته و از کارافتاده کلى تعلق مى گیرد, عینا به مستمرىبگیران بازمانده نیز به نسبتهاى مقرر در ماده 83 قانون قابل پرداخت است.
زنانى که به موجب آراى محاکم قضایى, سرپرستى خانواده را به عهده مى گیرند از حقوق شوهران مفقود شده خود استفاده خواهند کرد. رئیس سازمان تإمین اجتماعى با ذکر این مطلب در مورد طرح مصوب مجلس شوراى اسلامى در مورد پرداخت مستمرى زنان بیمه شده به فرزندان آنها گفت: در این طرح, بندى اضافه شده است که در صورت مفقود شدن شوهر, زن مى تواند با مراجعه به محاکم دادگسترى, تقاضاى سرپرستى فرزندان خود را ارائه دهد, در صورت صدور حکم سرپرستى از سوى این محاکم, سازمان تإمین اجتماعى, مستمرى شوهر بیمه شده را به زن او پرداخت خواهد کرد.
آقاى کرباسیان همچنین گفت: پیش از این محاکم دادگسترى پس از سپرى شدن 10 سال از مفقود شدن شوهر, حکم سرپرستى را به زن مى دادند و سازمان موظف به پرداخت مستمرى به آنها مى شد. وى همچنین افزود: مستمرى پرداخت شده به پسران و دختران متوفى مساوى خواهد بود.

کلیات طرح پرداخت مهریه و اجرت المثل به زوجه فرد متوفى تصویب شد
طرح ((اصلاح ماده 869 قانون مدنى)) که در کمیسیون امور قضایى و حقوقى مردود اعلام شده بود, بار دیگر مورد رسیدگى قرار گرفت و کلیات آن به تصویب نمایندگان مجلس شوراى اسلامى رسید. در این طرح پیش بینى شده است که پس از فوت شوهر, دیون و واجبات مالى متوفى از جمله مهریه و اجرت المثل زوجه پرداخت شود. کمیسیون به دلیل آنکه اثبات کارهایى که زن به صورت غیر تبرعى در منزل شوهر انجام داده پس از فوت غیر ممکن است, تصویب این طرح را مردود مى داند.

برگزارى همایش تواناسازى دختران جوان روستایى در امر مشارکتهاى اجتماعى
همایش تواناسازى دختران جوان روستایى در امر مشارکتهاى اجتماعى, نیمه دوم ماه جارى از سوى دفتر امور زنان وزارت جهادسازندگى و با همکارى یونیسف برگزار مى شود. سرپرست دفتر امور زنان وزارت جهادسازندگى هدف از برگزارى این همایش را جلب نظر مسوولان و برنامه ریزان به نیازها و درخواستهاى این بخش از جامعه عنوان کرد و افزود: طرحهایى که تا کنون در باره زنان روستایى انجام شده است فقط به این گروه توجه داشته است در صورتى که دختران روستایى نیازها و مشکلات خاص خود را دارند و دسته بندى آنها در گروه زنان روستایى مناسب نیست.
سهم زنان از مالکیتهاى روستایى تنها یک درصد است
مدیرکل دفتر امور زنان در معاونت ترویج و مشارکت مردمى وزارت جهادسازندگى اعلام کرد: تنها یک درصد مالکیتهاى روستایى کشور به زنان تعلق دارد. خانم فاضیه حسنى گفت: زنان روستایى کشور در کشاورزى, باغدارى, دامپرورى, صنایع دستى, بهداشت خانه, تغذیه, همسردارى و تربیت فرزند بیشتر از مردان کار مى کنند در حالى که درآمد و مالکیت آنها بسیار کمتر از مردان است. وى افزود: توسعه اقتصادى بدون توجه به جایگاه شایسته اجتماعى, فرهنگى و اقتصادى زنان روستایى به عنوان اصلى ترین عامل انجام کار, ممکن نیست. خانم حسنى همچنین گفت: مدیریت دفتر امور زنان جهادسازندگى با هدف ایجاد خودباورى توانایى تولید در زنان روستایى بیش از 80 درصد از فعالیتهاى آموزش فنى, حرفه اى و ترویجى را به زنان اختصاص داده است. وى افزود: بزرگترین تعاونى تولید فرش در خاورمیانه متعلق به زنان ایرانى است و بیش از 85 درصد بافندگان فرش کشور را زنان تشکیل مى دهند.

دومین مسابقات ورزشى کشورهاى اسلامى در تهران برگزار مى شود
همزمان با اجلاس سران کشورهاى اسلامى, دومین دوره بازیهاى همبستگى بانوان کشورهاى اسلامى آذرماه در تهران برگزار مى شود. معاون سازمان تربیت بدنى در امور ورزش بانوان کشور گفت: 25 کشور آمادگى خود را براى شرکت در این مسابقات اعلام کرده اند. خانم طاهره طاهریان با اعلام اینکه این رقابتها در 10 رشته ورزشى انجام مى شود, افزود: این مسابقات با همکارى شوراى همبستگى ورزش بانوان کشورهاى اسلامى انجام مى شود که اردوى تدارکاتى رشته هاى شنا, ژیمناستیک, والیبال, بسکتبال, هندبال, تیراندازى, پینگ پنگ, تنیس و دو و میدانى با شرکت بانوان ورزشکار منتخب کشور شهریورماه برگزار خواهد شد.

افزایش 2 تا 3 ساله میانگین سن ازدواج در کشور
میانگین سن ازدواج پسرها در کل کشور در سال 65 معادل 6 / 23 سال بوده که بر اساس سرشمارى عمومى نفوس و مسکن در سال 75 به 6 / 25 سال افزایش یافته است. میانگین سن ازدواج دخترها نیز در کل کشور در سال 65 معادل 8 / 19 سال بوده که در سال 75 به 4 / 22 سال رسیده است.
آقاى عباسعلى زالى رئیس مرکز آمار ایران با اعلام این مطلب در توضیح نتایج سرشمارى عمومى نفوس و مسکن در خصوص سن ازدواج گفت: در سال 65 میانگین سن ازدواج پسرها و دخترها در شهرها به ترتیب 2 / 24 سال و 20 سال بوده که این میانگین در سال 75 به ترتیب به 2 / 26 سال و 5 / 22 سال افزایش پیدا کرده است. وى میانگین سن ازدواج پسرها و دخترها را در روستاهاى کشور در سال 65 به ترتیب 6 / 22 سال و 6 / 19 ذکر کرد و افزود: میانگین سن ازدواج پسرها و دخترها در سال 75 در روستاهاى کشور به ترتیب 5 / 24 سال و 3 / 22 سال رسیده است.

همایش خانواده و بهره ورى برگزار شد
دومین همایش خانواده و بهره ورى از سوى دفتر امور زنان ریاست جمهورى برگزار گردید. در این همایش خانم شهلا حبیبى مشاور رئیس جمهور در امور زنان ضمن برشمردن نقش زن در بهره ورى گفت: زن با بهره گیرى از اعتقادات مذهبى و اخلاقى مى تواند با فرهنگ قناعت و صرفه جویى نیز در تکوین شخصیت فرزندان و حتى شوهر نقش داشته باشد و از این طریق به بهره ورى جامعه کمک کند. وى در ادامه افزود: طبق آمار رسمى کشور بخش عظیمى از زنان در کشورمان غیر فعالند. اما آیا واقعیت امر همین است؟ آیا نادیده گرفتن نسبت زیادى از زنان شهرى و روستایى با عنوان خانه دار در فعالیتهاى تولیدى و مولد و حذف آنان از آمارنامه ها به صواب است؟
خانم حبیبى در پاسخ به سوال خبرنگاران در باره حضور زن در جامعه و علت عدم شروع به کار کمیسیون خانواده و جوانان گفت: از وقتى که این کمیسیون به تصویب مجلس رسیده است متإسفانه هنوز به اجرا در نیامده است. علاقه مندانى هم که علاقه خود را براى عضو شدن در این کمیسیون اعلام کرده اند, هنوز هیچ گونه پاسخى در باره زمان شروع این کمیسیون دریافت ننموده اند.
خانم بهزادپور, مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامى, دیگر سخنران این همایش بود که در مورد نقش زنان شاغل در بهره ورى گفت: مسایل امروزى در کاهش بهره ورى و کارآیى خانواده در واقع مسایل اقتصادى نیست بلکه مسایل فرهنگى و تربیتى است. لذا ترسیم ساختار نوینى از جایگاه زن, مرد و فرزندان در خانواده با قابلیت انعطاف در مقابل پدیده هاى مثبت اجتماعى بر اساس عدالت و طبق موازین شرع امرى لازم و ضرورى است.

عروسیهاى عجیب
در یک مراسم عروسى در لهستان یک کلکسیونر لهستانى به سبک ارتش سرخ روسیه همسر خود را براى انجام مراسم ازدواج, سوار بر تانک به کلیساى شهر برد. داماد که به جمعآورى ماشینهاى نظامى علاقه مند است هنگام ازدواج, یک تانک روسى (تى 34) را مانند یک سوارى لیموزین با گل و بادکنک تزئین کرد و سپس همراه عروس سوار بر تانک به سوى کلیساى شهر حرکت کرد. این لهستانى تانک را به امانت گرفته بود و براى ساقدوشان و همراهان عروس و داماد نیز, جیپهاى جنگى و موتورسیکلتهاى ارتشى تهیه کرده بود!
در مراسم دیگرى عروس و داماد نروژى تصمیم گرفتند مراسم عقدشان را بر فراز ابرها برگزار کنند و در حالى که هر کدام بر یک بال هواپیماى در حال پرواز مستقر مى شوند به عقد یکدیگر درآیند. این زوج ماجراجو تصمیم گرفتند وقتى هواپیما در حال پرواز است, کشیش از اتاق خلبان با بلندگو, خطبه عقد را جارى کند و ایشان با میکروفن بى سیم موافقت خود را اعلام کنند. خبر این مراسم که 10 دقیقه طول کشید باعث شد که مردم نروژ مشتاقانه در انتظار به پایان رسیدن بى خطر این مراسم, تصاویر آن را از تلویزیون دنبال کنند.
در مراسمى عجیب تر در هنگ کنگ, پلیس, شرکت کنندگان در یک میهمانى عروسى را که در آن به جاى شربت با هروئین از میهمانان پذیرایى مى شد دستگیر کرد و آنها را با اتوبوس به زندان برد. پلیس اینک سرگرم بررسى این موضوع است که آیا عروس یا داماد و یا هر دو معتاد به هروئین بوده اند؟ زیرا پذیرایى با هروئین در یک میهمانى عمومى سابقه نداشته است.

نوجوانان هندى و سراب هنرپیشگى
سالانه هزاران نوجوان در هند فرار مى کنند که بسیارى از آنها هرگز پیدا نمى شوند. در سال 1375 و 1376 تنها در شهر بمبئى به ترتیب 4905 و 5096 نوجوان مفقود شدند که پلیس تنها توانست جمعا 7094 تن از آنان را پیدا کند. این گزارش که در دهلى نو منتشر شد مى افزاید, تقریبا تمام گمشدگان, نوجوانانى هستند که از خانه فرار مى کنند. بسیارى از گمشدگان بویژه دختران, فریب شرکتهاى فیلمسازى را مى خورند و به امید هنرپیشه شدن از خانه فرار مى کنند و در نهایت در دام شبکه هاى فساد گرفتار مى شوند و به مراکز فساد هنر یا به کشورهاى دیگر فروخته مى شوند. علت این امر در این گزارش وضعیت بد اقتصادى خانواده هاى هندى ذکر شده است.

رفتار شوهران آلمانى زنان را به ترک منازلشان وامى دارد
فقط در یک ایالت آلمان بیش از 6 هزار زن, از بیم کتک خوردن از شوهران خود, به ناچار ترک منزل کرده, به همراه کودکانشان در پناهگاههاى مخصوص حمایت از زنان, اقامت گزیده اند. وزیر ((تساوى حقوق)) یکى از ایالات آلمان گفت: در این ایالت 62 پناهگاه براى زنان وجود دارد که هر سال به طور متوسط 90 زن مستإصل به همراه کودکان خود به آنجا پناه مىآورند. یک اتحادیه رفاهى در برلین اخیرا گزارش داد, سالانه 40 هزار زن آلمانى به علت رفتار ناهنجار و غیر انسانى شوهرانشان از خانه مى گریزند و به پناهگاههاى مخصوص زنان روى مىآورند. اکثر این زنان 20 تا 40 سال سن دارند و غالبا یک یا دو کودک چهار تا دوازده ساله نیز به همراه دارند. 40 درصد این زنان حاضر به بازگشت نزد شوهرانشان نیستند.
خوابگاههاى مذکور در آلمان جو خوبى براى زنان پناه جو ندارند و تجربه نشان مى دهد که زنانى که به این گونه منازل روى مىآورند, شستشوى مغزى شده و اکثرا با جدایى از شوهران خود, به فساد کشیده مى شوند. در آلمان, حدود 376 واحد از این گونه خوابگاهها وجود دارد و مدت اقامت زنان در آنها به طور متوسط حدود چهار هفته است.

موفقیت دانشآموز بهبهانى در مسابقات جهانى نقاشى
یک دانشآموز بهبهانى در گروه سنى 8 تا 9 ساله در میان دانشآموزان کشورهاى عضو سازمان جهانى بهداشت, مقام اول را کسب کرد. ((فاطمه ملامحسنى)) در مسابقه نقاشى که از سوى سازمان جهانى بهداشت و با عنوان ((بیماریهاى عفونى حمله کرده اند, همه بهوش باشیم, همه دفاع کنیم)) مقام اول را به دست آورد.

برگزارى کلاسهاى آموزشى براى فیلمسازان زن آسیایى
اولین دوره آموزشى کارگاه فیلمسازان زن آسیا, توسط معاونت آموزشى سازمان صدا و سیما و با همکارى یونسکو, برگزار گردید. در این دوره آموزشى 15 فیلمساز زن از کشورهاى کره جنوبى, هند, بنگلادش, تایوان, میانمار, سریلانکا, تاجیکستان, ترکمنستان, قزاقستان, ازبکستان و چین حضور داشتند که با حضور در کلاسهاى آموزشى توسط اساتید ایرانى آموزشهایى پیرامون کارگردانى, تدوین, نقاشى متحرک, طراحى صحنه, موسیقى متن و ... فراگرفتند.

تلاش براى ترسیم چهره منطقى زنان در جشنواره فیلم نیویورک
جشنواره فیلم زنان در نیویورک برگزار شد. در این جشنواره چهار روزه تعدادى فیلم بلند و کوتاه حرفه اى به نمایش در آمد. مدیر جشنواره گفت: برگزارى این جشنواره از این نظر اهمیت دارد که در سینماى مردسالار امروزى, زنان فیلمساز در تلاشند تا موجودیت خود را اثبات کنند, سینماى هالیوود چهره غلطى از زنان در فیلمهاى خود ترسیم مى کند. فیلمهاى این جشنواره به تماشاگران کمک مى کند تا درک بهتر و درست ترى در باره زنان و موقعیت فردى و اجتماعى آنان به دست بیاورند.