زنان نمونه روستایى و عشایرى

نویسنده


در سالگرد تأسیس جهاد سازندگی


به مناسبت 27 خرداد سالروز تإسیس نهاد مقدس جهاد سازندگى از تاریخ 26 تا 28 خرداد 1376 جشنواره انتخاب نمونه هاى روستایى و عشایرى در تهران برگزار شد که در این مراسم از 16 زن روستایى و عشایرى نیز قدردانى شد.
در مراسم افتتاحیه, مهندس سید احمد موسوى مدیر کل ترویج جهاد سازندگى اعلام کرد در سال جارى از میان 78 نفر نمونه روستایى و عشایرى 16 نفر از زنان نیز حضور دارند که هر یک در رشته خاص خود فعالیتهاى چشمگیرى داشته اند و میزان انتخاب زنان نمونه نسبت به سال قبل 3 درصد رشد داشته است.
وى افزود با توجه به نقش موثرى که زنان روستایى و عشایرى در اقتصاد و تولید کشور دارند, لازم بود تمهیداتى جهت حضور هر چه بیشتر آنان فراهم آید. لذا در همین راستا ستاد انتخاب نمونه ها, رشته هایى را تحت عنوان رشته هاى خاص ایجاد نمود که این رشته ها نسبت به سال 75 از افزایش چشمگیرى برخوردار بوده است.

تعداد رشته هاى خاص زنان روستایى و عشایرى در سال 75 پنج رشته بود که در سال 76 به 16 رشته افزایش یافته و این در حالى است که زنان روستایى و عشایرى در کلیه رشته هاى تحت پوشش ستاد مى توانند حضور فعال داشته باشند.
لازم به ذکر است که چهار نفر از زنان نمونه انتخاب شده از خانواده معظم شهدا هستند که عبارتند از:
1ـ خانم زهرا میرزایى, همسر شهید على حسینى از روستاى نجمآباد گناباد در استان خراسان که با داشتن 8 فرزند و شهادت سرپرست خانواده, خود شغل همسر را پیش گرفته و اینک دو پزشک, دو مهندس, یک حقوقدان تحویل جامعه داده است.
خانم میرزایى همچنین اشاره کرد: یکى از فرزندانش کارمند و دو فرزند دیگرش از دانشآموزان نمونه روستاى نجمآباد هستند.
2ـ خانم فاطمه سلاخورى, مادر خلبان شهید کشورى که با داشتن 64 سال سن در امر, تولید مرغ گوشتى موفقیت خاصى داشته است.
3ـ خانم مبارکه پارسا از روستاى مهدىشهر سمنان که همسر شهید (مفقودالجسد) است. وى با داشتن دو فرزند پسر, تحصیلات مقدماتى را از نهضت سوادآموزى آغاز کرده و اینک در کلاس اول دبیرستان تحصیل مى کند. وى در زمینه پرورش دام, لبنیات و قالى بافى به عنوان زن نمونه عشایرى انتخاب شده است. وى درباره فعالیتهاى دیگرش مى گوید: در حال حاضر در شماره دوزى, گلدوزى, قلاب بافى, گلیم بافى و ... فعالیت دارم.
4ـ خانم ملک نار قلى زاده از عشایر استان اردبیل که مادر شهید است. و علاوه بر فعالیت در پشتیبانى جبهه و جنگ, با شرکت در دوره هاى آموزشى ترویجى, حل اختلافات میان عشایر و تولید صنایع دستى و جاجیم بافى به عنوان زن نمونه عشایرى انتخاب شده است.
اسامى دیگر نمونه هاى زن روستایى و عشایرى نیز عبارت است از:
5ـ خانم نقره شکارى از استان لرستان که یک هکتار زمین را زیر کشت بذر گردو برده است. وى مى گوید: همواره خوشحالم که موفقیتى را کسب کرده ام و ثابت کرده ام به عنوان یک زن مى توانم همپاى مردان فعالیت کنم.
6ـ خانم طیبه حوزده از استان گیلان, روستاى پشت کوه رودسر که با آموزش مددجویان در زمینه بافندگى توانسته است 700 هنرجو را وارد بازار کار کند. او مى گوید: افتخارم این است که زنان روستایى در جامعه حضور دارند. پیامى که براى بانوان دارم اول رعایت اخلاق در چارچوب موازین شرعى, دوم خلاقیت, و سوم صنعتگرى است.
7ـ خانم زهرا صفایى با 31 سال سن و دو فرزند, با حمایت و پشتیبانى همسر و مادرش توانسته است موفقیتهایى را در هنر مکرومه بافى در شهرستان بندرانزلى به دست آورد. همچنین وى با تلاش فراوان توانسته است 58 نفر را عضو تعاونى روستایى خود کند و با سرمایه اولیه, نفرى دو هزار تومان شرکت تعاونى مکرومه بافان را زیر نظر اداره جهاد راه اندازى نماید. خود او همچنین مى گوید: با تمهیداتى که پیش بینى شده قصد داریم کارخانه تولید کنف یا نخ مکرومه بافى را راه اندازى کنیم, و پیامم نسبت به همه زنان این است که باید خود را باور کنند. آنان حتى مى توانند بیشتر از مردان به فعالیتهاى اجتماعى بپردازند.
8ـ خانم زهره امامى عضو شرکت تعاونى فرش دستباف کردکوى علت موفقیت خود را در اداره کلاسهاى آموزشى مى داند.
9ـ خانم زهرا کتابى از روستاى آهى محله شهرستان محمودآباد در استان مازندران است که با حضور در کلاسهاى قالى بافى و اشتغال زایى خواهران و همچنین کلاس آموزش مرغدارى, خیاطى و ... به عنوان نمونه زن روستایى انتخاب شده است.
وى در توصیه اى براى زنان گفت: باید سعى کنند وظایف خود را به نحو احسن انجام دهند.
10ـ خواهر جمالى مهدىزاده با 16 سال سن در رشته فرشبافى از استان کرمان نمونه شده است. وى با شرکت در دوره هاى آموزشى ترویجى و ابتکار و نوآورى بالا, توانسته به این مقام دست یابد.
خانم مهدىزاده با وجود کمى سن بسیار خوب در صحنه هاى اجتماعى فعالیت دارد. وى خطاب به جوانان گفت: آنان باید همواره سعى کنند در جامعه حاضر شوند و موفق باشند, چرا که آنان آینده سازان این کشورند.
11ـ خانم پرى اسماعیل پور از روستاهاى توابع احمدآباد شهر مشهد با پى گیرى و جذب پنج میلیون و چهارصد هزار تومان تسهیلات بانکى از محل تبصره 3, توانسته است شرکت تعاونى تولید لباس را ایجاد کند. وى نیز در زمینه کمک به دانشآموزان بى بضاعت روستاى خود فعالیت داشته است. ایشان علاوه بر تشکر از همسر خود اشاره کرد که اگر همسران مشکلى براى زنان خود ایجاد نکنند, آنان همواره موفق خواهند بود.
12ـ خانم فاطمه فرزانه راد, زنبوردار نمونه از استان تهران با بالا بردن کیفیت عسل و نوع زنبور توانسته است به این موفقیت دست یابد.
13ـ خانم فاطمه امینى, مروج نمونه از روستاى کمیجان استان اصفهان که با حضور در فعالیتهاى اجتماعى و توجه به مشکلات خانوادگى اهالى روستا به عنوان نمونه انتخاب شده است.
14ـ خانم زهرا یزدانى, کتابدار نمونه روستاى هرات و مروست از استان یزد که باعث رشد و ارتقإ سطح فرهنگ خانواده هاى روستایى شده است. وى در زمینه هاى فرهنگى, ورزشى, ترویجى, تإتر, سرود و کلاسهاى به بافى فرش, خیاطى, گلدوزى و آرایشگرى فعالیتهاى زیادى را در روستاى خود انجام داده است.
15ـ زهرا مصطفى, از روستاى کندر, بخش آسارا استان تهران در زمینه تعاونى خیاطان زن در روستاى خود فعال بوده است. وى همچنین با فعالیت زیاد توانسته است بى سواد را در زنان زیر 40 سال روستاى خود ریشه کن کند.
16ـ خانم فرهنگ حیدرپور از روستاى کوره سفید گیلان غرب است که با وجود هشت سال جنگ در آن منطقه همچنان در روستاى خود ماند و توانست در سال 1359 یکى از افسران عراقى را با شجاعت اسیر کند. وى در حال حاضر در مزرعه خود کار مى کند و در کلاسهاى آموزش خیاطى و ترویج شرکت دارد.
خانم حیدرپور, همچنین خواهر یک شهید و دو مجروح است. ضمن اینکه برادرشوهر وى نیز شهید شده است و در حال حاضر همسرش نیز با بیمارى که دارد نمى تواند کار کند و خودش تمام بار مسوولیت زندگى را بر دوش دارد.

تقدیر از سردار بزرگ سازندگى
لازم به یادآورى است که در روز 27 خردادماه, گردهمایى بزرگ جهادگران با حضور این عزیزان برپا شد. در این مراسم به انگیزه سپاسگزارى از سردار کبیر سازندگى, حضرت حجت الاسلام والمسلمین آقاى هاشمى رفسنجانى ریاست محترم جمهور, گلدان قالى باف ابریشمى و تمثال بافته شده ایشان, به همراه یک قاب تقدیر و تشکر از طرف همه جهادگران توسط خانم فاطمه سیلاخورى, مادر شهید کشورى به اهدا شد.
همچنین مراسم اختتامیه هدایاى نمونه هاى روستایى و عشایرى که شامل یک جفت قالیچه دستباف توسط آقاى فروزش, وزیر جهاد سازندگى به این عزیزان اهدا شد.