اولین نشست ستاد امور زنان

نویسنده



اولین نشست ستاد امور بانوان اداره کل آموزش و پرورش شهرستانهاى استان تهران

 

 

 

اولین اجلاس ستاد امور بانوان اداره کل شهرستانهاى استان تهران, با حضور آقاى غندالى, مدیر کل آموزش و پرورش شهرستانهاى استان تهران و مسوولین آموزش و پرورش و نمایندگان امور بانوان از 28 بخش تابعه, روز یکشنبه دوم تیرماه سال جارى در باشگاه فرهنگیان شهررى برگزار شد. در این مراسم ابتدا خواهر انصاف, رئیس ستاد امور بانوان اداره کل, طى گزارشى از عملکرد 5 ماهه این ستاد گفت: وظایف اصلى این ستاد بیشتر ارائه خدمات مشاوره در زمینه هاى مختلف و برنامه هایى در جهت تقویت این بخش است, در ضمن پیگیرى, شکایتهاى رسیده به اداره کل و تلاش در جهت رسیدگى به آنها نیز از دیگر وظایف این ستاد است. شرکت در جلسه امور بانوان و همسو کردن برنامه هاى اداره کل با وزارتخانه, شرکت در جلسات مختلف دبیرستانهاى دخترانه نیز در رإس امور این ستاد قرار دارد.
سپس خانم زهرا شجاعى, نماینده وزیر در امور بانوان, طى سخنانى گفت:
زنان همواره در طول تاریخ و در همه کشورها مورد ظلم و ستم قرار گرفته اند. گاهى به دلایل اقتصادى آنان را وارد جامعه کرده اند و آنها را از مسوولیت اصلى شان غافل کردند و گاهى در جنگها آنها را وارد صحنه کرده و یک سرى پستهاى ناعادلانه را به آنان داده اند. در حال حاضر اگر سرى به گزارشهاى سازمان ملل بزنیم مى بینیم خشونتهایى که به زنان روا مى شود همواره یکى از معضلاتى است که برایش برنامه و سمینار مى گذارند. به هر حال آنان تصور مى کنند که باید از زن انسانى مشابه مرد بسازند و به تفاوتها توجه نکنند. بنا بر این تعریف, زن همان مرد است و زن در سرماى زیر 40 درجه سانتیگراد مسکو باید مشغول رفتگرى باشد و یا راننده تراموا و وسایل نقلیه سنگین باشد! اما اینها اشتباه است. ما باید به تفاوتها توجه کنیم. قرآن انسان ساز است و زنان هم انسان سازند. و اگر بخواهیم جامعه ساخته شود باید به زن و نقش انسان سازى او توجه کنیم و به فکر ایجاد نهادها و تشکلهاى انسانى براى او باشیم. اگر بخواهیم دولت نقش تربیتى فرزندان خانواده را تماما به عهده گیرد, دیگر نقش اصلى زن فراموش خواهد شد. اسلام تساوى همه جانبه بین زن و مرد را قبول ندارد اما هیچ یک از مرد و زن هم نسبت به یکدیگر برترى خاصى ندارند. وى با اشاره به ضعف خودباورى در زنان از یک سو و تصدى مناصب و مسوولیتهاى در خور در مقایسه با مردان افزود:
نکته دومى که باید به آن توجه کرد این است که به قول مقام معظم رهبرى ما وارد دوران تازه اى شده ایم. به هر حال انتخابات هفتم یعنى انقلابى در درون انقلاب و در این دوران باید به جوانان بیشتر توجه کرد. همچنین توجه به حضور زنان در صحنه هاى مختلف سیاسى و پستها و مدیریتهاى بالا نیز از مهمترین مسائل در انتخابات هفتم است.
خانم شجاعى در ادامه سخنان خود پیرامون سابقه ایجاد نهادهاى ویژه بانوان گفت:
اولین سازمانى که بعد از انقلاب تشکیل شد ده سال بعد از پیروزى انقلاب, یعنى سال 1367 بود که همان شوراى فرهنگى ـ اجتماعى زنان است و در عرض مجلس عمل مى کرد و در واقع زیرمجموعه اى از شوراى عالى انقلاب فرهنگى بود و من از همان سال به عنوان نماینده آموزش و پرورش در این شورا بودم. سپس در سال 1368 کمیسیون امور بانوان وزارت کشور تإسیس شد و بعد از آن هم دفتر امور زنان ریاست جمهورى که نقش حامى و پشتیبان در بخش اجرایى را دارد. بعدها در بخش ورزش و قوه قضائیه نیز فعالیت بانوان بیشتر شد و بعد از آنها اداره کل امور بین الملل بانوان تشکیل شد و آخرین آنها هم ستاد امور بانوان اداره آموزش و پرورش است که متإسفانه خیلى دیر شروع به کار کرد چرا که بیشتر خواهران فرهنگى بودند و ایجاد نهادى براى رسیدگى به امور بانوان کاملا محسوس بود.
خانم شجاعى در پایان گفت: ما به هیچ وجه قصد نداریم که کل تشکیلات را به دو بخش زنان و مردان تقسیم کنیم و در واقع هدف از این کارها, مشارکت بیشتر زنان در جامعه است که باید به طور جدى به آن اهتمام ورزید.
سخنران بعدى این نشست آقاى غندالى بود که در سخنان خود گفت: ما باید بدانیم که اگر بخواهیم موفق باشیم باید یک مجموعه را مورد نظر قرار دهیم و نقاط قوت و ضعف را بسازیم. باید در نظر بگیریم که بیش از نیمى از جمعیت کار را خواهران تشکیل داده اند و آنان مهمترین عنصر نیروى انسانى هستند و اگر توجه به مجموعه نباشد قطعا مشکلات حل نخواهد شد.
در جامعه ما نیاز است که زنان بدانند چه باید بکنند. اگر آنان روانشناسى خانواده ندانند, نمى توانند همسردارى و بچه دارى کنند. باید مطالعه و تحقیق کرد و الگو ارائه داد. حالا چطور مى شود این کار را کرد; در ستاد امور بانوان باید به اینها اشاره کرد. به هر حال یکى از وظایف مهم ستاد امور بانوان این است که به خواهران روحیه کار را بشناسانند و روى مبانى دینى, اعتقادى و شخصیت حضرت زهرا(س) کار کند.
در پایان جلسه صبح, خانم بنیانیان با اشاره به لزوم برنامه ریزى براى حضور بانوان در جامعه و استفاده بهینه از نیروى فکرى و عملى آنان یادآور شد:
دو سوم بیسوادان در جهان را زنان تشکیل مى دهند.
67 درصد ساعات کار را بانوان پر مى کنند.
کمتر از 1 درصد دارایى جهان در اختیار زنان است.
بحران هویت, مشکل عمده جوانان است.
زنان یک سوم نیروى کار رسمى را شامل مى شوند اما در کارهایى با پایین ترین مزد قرار دارند.
زنان بیش از مردان نسبت به بیکارى حساسند.
زنان نیمى از زمینهاى جهان را در اختیار دارند اما همواره با مشکلات خاصى روبه رویند.
همه کارهاى خانه توسط زنان انجام مى شود که اگر با کار بیرون از منزل زنان جمع گردد در واقع زنان در یک روز به اندازه دو روز کار مى کنند.
زنان به علت آموزش کمتر و عدم اعتماد به نفس, حضور کمترى در تصمیم گیریها دارند.
مردان در 25 تا 35 سالگى قدرت پیشرفت کارى دارند اما این دهه براى زنان, زمان بچهآورى و تربیت است و زنان در این سن قاعدتا باید کار را رها کنند.
مردان مشکل دوشغله بودن و بچه دارى را ندارند.
لازم به یادآورى است که برنامه پایانى این نشست شامل گردهمایى نمایندگان شهرستانهاى کرج, قزوین, ساوجبلاغ, بوئین زهرا, دماوند, فیروزکوه, ورامین, شهررى و قرچک بود که در آن نمایندگان هر بخش فعالیتها و مشکلات حیطه کارى خود را عنوان کردند و با حضور خواهران شجاعى, انصاف و بنیانیان به سوالها و مشکلات آنان پاسخ داده شد.