رفتار خود با کودکان را چگونه ارزیابى مى نمایید


رفتار خود با کودکان را, چگونه ارزیابى مى نمایید؟

منبع: خبرگزارى جمهورى اسلامى

 

 

کارشناسان مى گویند کودکان, پیش از رفتن به مدرسه بخش عمده اى از الگوهاى رفتارى خود را از والدینشان اخذ مى نمایند و از همین رو بایستى رفتار خویش را در ارتباط با کودکان مورد ارزیابى قرار دهیم.
شبکه تلویزیونى ((تى وىاو)) کانادا به تازگى کتابچه اى را براى راهنمایى والدین کودکان پیش دبستانى منتشر ساخته است که عنوان آن طرح این پرسش است که به عنوان والدین رفتار خود با کودکان را چگونه خود را ارزیابى مى کنید؟ تهیه کنندگان این کتاب به والدین توصیه مى کنند که برخى اوقات به جاى تماشاى تلویزیون, این دستگاه را خاموش کرده و اوقاتى را به کودکان خود اختصاص دهید.
کارشناسان تربیتى که این کتابچه را تهیه کرده اند توصیه ها و پیشنهادهایى را به والدین ارائه داده اند که خلاصه آن به شرح زیر است:

O مدت زمان بیشترى را به کودکانتان اختصاص دهید:
به عنوان مثال برخى از شبها تلویزیون را خاموش کرده و یک بازى خانوادگى با مشارکت کودکانتان راه بیاندازید. زمان خواب کودک را طورى تنظیم نمایید که بتوانید پانزده دقیقه آن را به خواندن کتاب براى او اختصاص دهید. در کارهاى خانه, کودک را مشارکت دهید. اوقاتى از روز را به گفتگو با کودک در خصوص کارهایى که در طول روز انجام داده است اختصاص بدهید و از هر فرصتى ولو در درون اتومبیل استفاده نمایید. همچنین مى توانید با کودک در خصوص کارهاى روزانه خودتان نیز صحبت کنید.

O با کودکان با ملاحظه گفتگو کنید:
از دادن رشوه و تهدید کودک بپرهیزید. به جاى اینکه بگویید که اگر به حرفهاى شما گوش دهد براى او هدیه اى خواهید خرید, یا به جاى تهدید وى مبنى بر اینکه در صورت عدم توجه به گفته هاى شما, از تماشاى تلویزیون محروم خواهد شد, بهتر است بگویید که شما مطمئن هستید که او کارهایى را که از وى خواسته اید انجام خواهد داد.
در موقع خواب به جاى دادن رشوه اى مثل شکلات یا ... و یا تهدید کودک براى خوابیدن به موقع, بهتر است به او بگویید که هر وقت آماده خوابیدن شد شما را صدا کند تا برایش کتاب قصه بخوانید.

O مثبت بیندیشید:
به کودکانتان بگویید که چه رفتارى را مى پسندید, نگویید که چه رفتارى را نمى پسندید. بیان عبارات مثبت, انرژى کودکان را جهت انجام آنچه که از وى خواسته شده تقویت مى کند و به عکس, عبارت منفى, واکنشهاى تدافعى در آنان ایجاد مى نماید.

O پا بر جا باشید:
از دادن وعده ها و تهدیدهاى توخالى بپرهیزید. پیش از آنکه بخواهید به کودک وعده اى دهید و یا او را تهدید نمایید بهتر است تا عدد ده بشمارید و اگر این کار را کردید واقعا هم به قول یا تهدید خود عمل کنید. به عنوان مثال به جاى اینکه به کودک بگویید که دیگر هیچ گاه او را همراهتان بیرون نمى برید, واقعگرا باشید و اعتبار خود را از میان نبرید و بگویید دفعه بعد به تنهایى بیرون مى روید و او را همراه خود نمى برید. اگر به دلیل رفتار نامناسبى او را تهدید کرده اید که مثلا فلان روز حق تماشاى برنامه هاى تلویزیون را ندارد, در موقع مقتضى تهدیدتان را عملى کنید.

O چگونه با کودکان به خرید بروید به نحوى که این امر مایه عذابتان نشود:
بهتر است پیش از رفتن به خرید به کودک بگویید که قصد خرید چه چیزى را دارید. بهتر است پیش از خرید بگویید که براى او اسباب بازى جدیدى نخواهید خرید. به او بگویید که فقط براى خرید بعضى کالاها مثلا گوشت و میوه بیرون مى روید و هیچ چیز دیگرى نمى خرید. در موقع خرید نظر کودک را در مورد بعضى از کالاها جویا شوید.

O چگونه به فرزند خود گوش فرا دهید:
خیلى صریح باشید و از کلماتى استفاده کنید که کودکتان قدرت درک آن را داشته باشد. راهنمایى هایتان را خلاصه کنید و به نحوى خوشایند بیان دارید. منتظر جوابش بمانید و به او اجازه پاسخگویى بدهید. برخى از پیشنهادهاى او را بپذیرید. همواره قبل از گفتگو با او فکر کنید و از به کار بردن کلماتى که به روحیه وى آسیب مى رساند, بپرهیزید. در مواقعى که شما و کودکتان هر دو خشمگین هستید بهتر است پیش از بیان هر عبارتى, اندکى تإمل کنید و پس از بدست آوردن خونسردى خود تصمیم بگیرید که چگونه رفتار کنید.

O در موقع صرف غذا و در موقع تهیه آن, کودک را جهت کارهایى از این قبیل مشارکت دهید. در زمان صرف غذا با او گفتگو کنید و نظرش را در مورد مسائلى چون مقدار غذایى که تمایل دارد بخورد, جویا شوید.