اخبار


اخبار

 

 

کنگره بین المللى حضرت زهرا(س) برگزار مى شود
رئیس سازمان تحقیقات خودکفایى نیروى مقاومت بسیج گفت: کنگره بین المللى حضرت فاطمه زهرا(س) مهرماه سال جارى در سارى برگزار مى شود. زمان برگزارى این کنگره 30 مهر اعلام شده و در آن از تمامى محققان, نویسندگان و هنرمندان جهان اسلام که پیرامون شخصیت آن بزرگوار فعالیت داشته اند, دعوت شده است. هدف از برگزارى این کنگره, شناساندن مجموعه آثار, کتابها و مقاله ها پیرامون زندگى و شخصیت آن حضرت در طول تاریخ اسلام ذکر شده است. ضمنا طبق گفته مسوول برگزارى این کنگره, نمایشگاه کتابى از بیست و پنجم مهرماه به مدت هشت روز در محل برگزارى کنگره برپا مى شود که در آن, مجموعه کتابها و پژوهشها و مقالات هنرى به نمایش گذاشته مى شود.

سهم دختران در ترکیب دانشآموزان کشور 7 / 46 درصد است
سهم دختران در ترکیب دانشآموزان در مجموع سه مقطع تحصیلى از 1 / 43 درصد در سال تحصیلى 68 ـ 67 به 7 / 46 درصد در سال تحصیلى 76 ـ 75 افزایش یافت. بر اساس گزارش وزارت آموزش و پرورش, سهم دختران در آموزش متوسطه از 9 / 39 درصد در سال 68 به 47/8 درصد در سال تحصیلى جارى رسیده است. در بین رشته هاى مختلف آموزش متوسطه, سهم دختران در آموزشهاى فنى و حرفه اى و کار و دانش از 20/5 درصد در سال 68 ـ 67 به 9 / 33 درصد در سال تحصیلى 76 ـ 75 افزایش یافته است.

استفاده یک پزشک هندو از آیات قرآن براى آموزش تنظیم خانواده
یک پزشک هندو در هند با استفاده از آیات قرآنى, رساله اى در زمینه آموزش تنظیم خانواده در هند منتشر کرد. این رساله 12 صفحه اى با عنوان ((دین اسلام و تنظیم خانواده)) با نقل آیاتى از قرآن که ضرورت یک خانواده کوچک را بیان مى کند به چاپ رسیده است. این پزشک هندو که پس از انتشار این رساله با پرسشهاى فراوان جامعه مسلمان هند در خصوص روشهاى تنظیم خانواده مواجه شده است مى گوید: اسلام بر روش تنظیم خانواده تإکید کرده است, ولى رهبران مذهبى در هند, افراد بى سواد این جامعه را به اشتباه راهنمایى کرده اند و هدف من از استفاده از آیات قرآنى در زمینه تنظیم خانواده, اصلاح این باور غلط است.

دفاع از حرمت زنان مسلمان در مالزى
ایالت ((پى ننگ)) در مالزى به پیروى از ایالت ((سلانگور)) شرکت دختران مسلمان را در مسابقات ملکه زیبایى, نمایشهاى مدهاى لباس و نظایر آن ممنوع کرد. رئیس کمیته امور مذهبى این ایالت با اعلام این مطلب گفت: سازمان اسلامى ایالتى قرار است به زودى در خصوص این تحریم فتوایى صادر کند و طبق این فتوا با مسلمانانى که در اماکن عمومى, رفتار, گفتار و یا لباسهاى مستهجن داشته باشند برخورد خواهد شد و حکم آن نیز پرداخت 400 دلار و یا شش ماه زندان و یا هر دو خواهد بود.

شهرى که ساکنانش به انتظار مرگ نشسته اند
شهر واراناسى در هند میعادگاه کسانى است که از زندگى و مشکلات آن به جان آمده و براى رهایى ابدى از زندگى به این شهر مقدس روى مىآورند. بر اساس مذهب هندو, زندگى انسان چرخه پایان ناپذیرى از مرگ و زندگى دوباره است و کسانى که حاضر نیستند پس از مرگ بار دیگر پاى به جهان هستى بگذارند, به شهر واراناسى که هندوهاى مذهبى آن را کاشى مى نامند, مهاجرت مى کنند. برخى از فرقه هاى هندو معتقدند هر کس که در شهر کاشى از دنیا برود نجات ابدى یافته و دیگر بار پا به عرصه وجود نخواهد گذاشت. برخى از مردان و زنان سالخورده حدود چهل سال است که رحل اقامت به شهر باستانى واراناسى در کرانه رود مقدس ((گنگ)) انداخته و لحظه مرگ و نجات ابدى را به انتظار نشسته اند. برخى از این افراد که از سن شصت سالگى به شهر کاشى مىآیند از قشر ثروتمند بوده و معتقدند که زندگى پررنج و مشقت خانواده, مایه گرفتارى است و آنها حاضر نیستند تا با زندگى دوباره, این تجربه تلخ را تکرار کنند. گفته مى شود شهر واراناسى محل سکونت ((شیوا)) یکى از خدایان مشهور هندو بوده است.

درهاى کلیساى ارتدوکس یونان به روى زنان باز شد
کلیساى ارتدوکس یونان در کوهستان اتوس, براى نخستین بار به زنان اجازه داده است که از بیش از 1500 قطعه اثر هنرى و باستانى مربوط به مسیحیت در یونان بازدید کنند. این آثار که گنجینه کوهستان اتوس خوانده مى شود از مهمترین مجموعه هاى فرهنگى ـ مذهبى اروپا به شمار مىآید.
کوهستان اتوس یکى از مقدس ترین مکانهاى مذهبى در یونان است که درون آنها حدود 2 هزار راهب مسیحى از یونان و برخى کشورهاى اروپایى دیگر سکنى دارند و طبق قانون این کوهستان, زنان اجازه ورود به آنجا را ندارند.

ضرورت مبارزه اى اصولى و مدبرانه در مقابله با ستم تاریخى نسبت به زنان در کلام رهبر معظم انقلاب
رهبر معظم انقلاب اسلامى در دیدار نمایندگان زن در مجلس شوراى اسلامى با ایشان, طى سخنانى, زنان اهل معرفت و تحصیلکرده را به یک حرکت صحیح و جدى براى بازیافت شخصیت حقیقى زن مسلمان سفارش کردند و ضرورت انجام مبارزه اى اصولى, منطقى و مدبرانه براى مقابله با ستم تاریخى نسبت به زن را مورد تإکید قرار دادند.
رهبر انقلاب حضرت آیت الله خامنه اى در این دیدار به برخوردار بودن مجلس شوراى اسلامى از یک ظرفیت مناسب از نمایندگان زن اشاره کردند و فرمودند: مجلس شوراى اسلامى از یک مجموعه کیفى و کمى قابل توجهى از زنان نماینده برخوردار شده است و اکنون این ضرورت احساس مى شود که بانوان اهل معرفت, حکیم, سنجیده و عاقل باید وارد میدان یک مبارزه صحیح براى تإمین حقوق واقعى زن مسلمان شوند و اجازه ندهند که این کار در دست افراد عامى و بى اطلاع متوقف بماند.
رهبر معظم انقلاب اسلامى, از قدرت جسمانى برتر مرد نسبت به زن به عنوان یک دلیل واضح براى ستم تاریخى نسبت به زن یاد کردند و فرمودند: مسإله زن در واقع, بحث مبارزه با یک ستم تاریخى است و بدون شک اگر این مبارزه با شتاب, خام نگرى و بدون تعمق انجام شود پیروزى آن به تإخیر خواهد افتاد. بنابراین لازم است که این کار به صورتى مستمر و در عین حال پخته و عمیق انجام شود.
حضرت آیت الله خامنه اى ظلم و ستم نسبت به زن در فرهنگ غربى را بیشتر از سایر فرهنگها توصیف کردند و فرمودند: در فرهنگ غربى, زن و مرد از لحاظ رفتارهاى اجتماعى تفاوتى ندارند اما طبق آمارهاى قطعى, زن در داخل خانواده مورد ظلم قرار مى گیرد و رإى, همت, تواناییها و ثروت او نادیده گرفته مى شود و بزرگترین ضربه به زن در فرهنگ غربى آن است که همسر او با زنان دیگر ارتباطات عاطفى, جنسى و روابطى کاملا صمیمى و خودمانى دارد, در حالى که زن خواستار آن است که شریک زندگى او بیش از هر کس دیگرى به او نزدیک باشد.
مقام معظم رهبرى, زورگویى و کتک زدن به زن در غرب و به ویژه در آمریکا را مورد اشاره قرار دادند و فرمودند: مطبوعات آمریکا آمار وحشتآورى را از ستم مردان نسبت به زنان در داخل خانواده هاى آمریکایى منتشر ساخته اند, بنابراین کسانى که قصد دفاع از حقوق زن را دارند, باید متوجه باشند که نهادها و شاخصه هاى فرهنگ منحط غرب را مایه مبارزه خود قرار ندهند زیرا اولا ناموفق است و ثانیا خداى متعال راضى نیست.
حضرت آیت الله خامنه اى ضرورت درک صحیح دیدگاه اسلام در مورد زن را مورد تإیید قرار دادند و فرمودند: اگر نظر حقیقى اسلام در باره زن به درستى فهمیده و استخراج شود, سزاوار است که انسان براى آن حقیقتا مبارزه کند لذا در شناخت درد باید واقع بینى نشان داده شود و خیالات و تصورات واهى با حقایق اسلامى در هم آمیخته نشود.

ایشان حجاب میان زن و مرد را از دیدگاه اسلام منطبق بر یک حکمت دانستند و با تإکید بر مذموم بودن جلوه گرى زن و استفاده از آرایش براى غیر همسر فرمودند: آنچه در قرآن کریم, احادیث صحیحه اسلامى و در کلمات پیامبر عظیم الشإن اسلام در مورد زن آمده است, حکمت است که مسإله حجاب و وجود یک حفاظ میان زن و مرد در یک منطقه خاص از آن جمله محسوب مى شود. در عین حال حجاب به هیچ وجه مانعى و محدودیتى براى ورود زن در عرصه هاى گوناگون علمى, فرهنگى, سیاسى, مبارزاتى, انقلابى و نظامى ایجاد نمى کند و زن در صورتى که یکى از مقامهاى عالیه حکومتى را احراز کند مى تواند در این مقام با هزاران مرد مراجعه کننده مواجه شود و با برخورد حکیمانه, خواسته مشروع و بحق آنان را که از آن مقام انتظار مى رود برآورده سازد.
رهبر معظم انقلاب ضرورت تصویب قوانین مورد نیاز براى احساس امنیت زن در محیط خانه همسر را یادآور شدند و فرمودند: باید کارى کرد که زن احساس کند در برابر زورگویى همسرش مى تواند با استفاده از امکانات قانونى از خود دفاع کند و اگر چنین امکانى فراهم شود, کار بزرگى در دفاع از حقوق زن انجام شده است و بیشترین همت و دغدغه خاطر اینجانب نیز این است که این مهم تإمین شود.
حضرت آیت الله خامنه اى در پایان سخنانش براى جبران ضعف قوت جسمى زن در برابر مرد, بر اهمیت وضع قوانین و مقررات لازم تإکید کردند و فرمودند: باید زنان و دختران وادار به تحصیلات عالیه شوند و تسهیلات لازم براى ورود دختران به مراکز عالیه علمى از طرق قانونى تإمین شود زیرا زنان تنها با تکیه بر علم و معرفت و در اختیار قرار گرفتن قانون مى توانند از حق خود دفاع کنند.

گردهمایى دیدگاه اسلام در مورد زنان برگزار شد
گردهمایى دو روزه تبیین دیدگاههاى اسلام در مورد زنان با استناد به رهنمودهاى رهبر معظم انقلاب, با هدف تغییر فرهنگ و نگرشهاى غلط نسبت به زن, تبیین سیاستها و خط مشى ها در برنامه ها و سیاستهاى نظام و ارائه راهکارهاى عملى در تحقق سیاستها برگزار گردید.
آیت الله یزدى, رئیس قوه قضائیه در این گردهمایى طى سخنانى گفت: بر اساس احکام نورانى اسلام, زنان حق حیات, تحصیل, ازدواج, مشارکت در تعیین سرنوشت سیاسى و اجتماعى را دارند. وى افزود: برخى از مظاهر مردسالارى در کشور وجود دارد که با قوانین اسلامى همخوانى ندارد. وى همچنین گفت: هر چند باید به قوانین در همه حال احترام گذاشته شود اما شیرینى و خوشبختى زندگى ناشى از وجود عواطف و محبت است و هر چه به این عوامل توجه بیشترى شود زندگى موفق تر و با ثبات بیشترى خواهد بود.
در این گردهمایى خانم خزعلى رئیس شوراى فرهنگى ـ اجتماعى زنان, در مراسم افتتاحیه به سخنرانى پرداخت و به دیدگاههاى غلط در مورد زنان اشاره کرد.

نگاهى به فعالیتهاى بنیاد خیریه فرهنگى وخدماتى حضرت خدیجه(س)
بنیاد خیریه فرهنگى, خدماتى حضرت خدیجه(س) با خدمات خود از ابتداى انقلاب اسلامى در تمامى صحنه ها و حوادث غیر مترقبه و نیز در پشتیبانى از رزمندگان در طول 8 سال دفاع مقدس حضور فعال داشته و دارد. از جمله فعالیتهاى این بنیاد در 6 ماهه اخیر, ارسال کمکهاى مردمى براى آسیب دیدگان زلزله خراسان در قالب دو کاروان از کمکهاى جنسى و وسایل مورد نیاز زلزله زدگان به همراه سرکشى به روستاهاى آسیب دیده و گفتگو با خانواده هاى صدمه دیده بوده که توسط مسوولین این بنیاد و گروههاى امداد و تبلیغ و پزشکى انجام پذیرفت. حجم ریالى کمکهاى این بنیاد که در دو نوبت انجام شد به پانصد میلیون ریال مى رسد که با همکارى مردم خیر جمعآورى و ارسال گردید.
از دیگر فعالیتهاى بنیاد حضرت خدیجه(س) در بخش خدماتى, کمک به خانواده هاى بى سرپرست و ایتام و رسیدگى به مشکلات فرهنگى, اقتصادى ایشان است.
در بخش فرهنگى حوزه علمیه حضرت خدیجه(س) در تهران با 250 طلبه و در مشهد 235 طلبه و تحت نظارت مرکز مدیریت قم مشغول فعالیت بوده و تاکنون 14 دوره تحصیلى را پشت سر گذاشته است.

شرکت بانوان ایران در سه رشته ورزشى از بازیهاى آسیایى 77
رئیس سازمان تربیت بدنى اعلام کرد: بانوان ورزشکار ایرانى در سه رشته تیروکمان, تیراندازى و قایقرانى در بازیهاى آسیایى 1377 تایلند شرکت خواهند کرد. وى در باره شرکت بانوان سوارکار ایران در این بازیها گفت: از آنجایى که بر طبق اساسنامه این بازیها, مسابقات سوارکارى بانوان و آقایان مشترک بوده و بانوان تیم مجزا اعزام نمى کنند در صورتى که زنان سوارکار ما از نظر توان و تکنیک بتوانند با مردان برابرى کنند, مى توانند به صورت مشترک در تیم ملى با مردان شرکت کنند.

گزارش یونیسف از وضعیت زنان جهان
صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) در گزارشى که در سراسر جهان منتشر شد, نسبت به وضعیت نامساعد زنان در جهان ابراز نگرانى کرد. در این گزارش آمده است: اعمال خشونت نسبت به زنان و دختران مانعى بزرگ در راه توسعه اجتماعى و اقتصادى است و در حال حاضر 60 میلیون نفر از زنان جهان بر اثر این خشونتها ناپدید شده اند. این خشونتها که اغلب با تبعیض جنسیتى همراه بوده, در شرایطى اعمال شده که مى توان آن را فراگیرترین موارد نقض حقوق بشر در جهان دانست. این گزارش مى افزاید: ارتکاب جنایت علیه زنان اغلب در سطح وسیع نادیده گرفته مى شود و کمتر از حد معمول تحت پوشش خبرى قرار مى گیرد.

وضعیت نامطلوب زندانهاى زنان انگلیس
زندانهاى انگلیس نسبت به مشکلات و مسائل زندانیان زن بدون توجه هستند. بر اساس یک گزارش, 70 درصد از زندانیان زن هیچ نوع خطرى براى جامعه ندارند و آنها را مى توان در مراکز, آزادتر و با محدودیتهاى کمترى نگهدارى کرد. این گزارش تإیید مى کند 61 درصد از زندانیان زن مسوولیت اولیه نگهدارى از فرزندان خود را بر عهده دارند و به دلیل زندانى شدن, این مسوولیت در اختیار دیگر اعضاى خانواده آنها قرار مى گیرد. تعداد زنانى که به صورت بازداشت موقت در زندان به سر مى برند طى سال گذشته میلادى 16 درصد افزایش داشته است.
زنان زندانى چهار درصد کل زندانیان را در کشور انگلیس تشکیل مى دهند و در چهار سال گذشته تعداد زنان زندانى 76 درصد افزایش داشته و میزان زندانى شدگان زنان نسبت به مردان در طول این مدت 2 برابر شده است.

بخش مراقبت از نوزادان امسال در سراسر کشور ایجاد مى شود
معاون بهداشتى وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکى گفت: امسال در تمامى دانشگاههاى علوم پزشکى سراسر کشور, بخش فوق تخصصى مراقبت از نوزادان ایجاد مى شود. وى افزود: ایجاد این بخشها سبب کاهش بیماریها, مرگ و میر, معلولیت و عقب افتادگى نوزادان مى شود. وى پیش بینى کرد امسال مرگ و میر نوزادان از 26 مورد در هر یک هزار تولد به 14 مورد کاهش مى یابد. وى گفت: رشد جمعیت نوزاد متولد شده از 3/2 درصد در سال 68 به 1/4 در سال جارى کاهش مى یابد.

یک میلیون انسان تنها, حاصل فروپاشى خانواده ها در سوئیس
به گزارش مرکز آمار فدرال سوئیس در این کشور هفت میلیونى, اکنون یک میلیون انسان زندگى خود را در تنهایى سپرى مى کنند. بر اساس آخرین سرشماریها تعداد افرادى که در این کشور به تنهایى زندگى مى کنند از سال 1339 تاکنون چهار برابر شده است. افراد تنها در سوئیس را زوجهاى جدا شده و جوانانى که خانواده هاى خود را رها کرده اند تشکیل مى دهند و طبق آمار, 59 درصد افراد تنها را زنان بیوه و مطلقه تشکیل مى دهند که رقم آنان نزدیک به 550 هزار نفر است. حدود 450 هزار نفر دیگر از افراد تنها نیز زن و مرد مجرد هستند.
کشور سوئیس از جمله کشورهاى غربى است که آزادیهاى بى حد و حصر در آن بنیان ارزشهاى انسانى و خانواده را ویران کرده است و این شیوه از زندگى در این کشور بقاى نسل افراد این کشور را به طور جدى تهدید کرده است.

نوزادهاى سفارشى
فقر و تنگدستى در قرقیزستان, شمارى از زنان را به تولد سفارشى فرزند براى تحویل به افراد بى اولاد واداشته و شرکتى نیز تشکیل شده که کار آن تشویق زنان به تولیدمثل و خرید بچه براى تحویل به سفارش دهندگان است. یک هفته نامه چاپ آلهاتى نوشت: شرکت دهقان بایف که به تشویق زنان براى زایمان سفارشى اشتغال دارد تاکنون چند درخواست به زنان قرقیز داده است.
از طرف دیگر در ایتالیا یک زوج ایتالیایى که به دلیل فقر شدید تمامى چهار فرزند خردسال خود را فروخته بودند, از سوى پلیس دستگیر شدند. بنا به اعتراف این زن و شوهر, آنها به منظور فروش بچه و امرار معاش صاحب فرزند مى شده اند.

3 سال ابراز وفادارى به شوهرى مرده!
یک بیوه هنگ کنگى جسد شوهر خود را به مدت سه سال در خانه اش نگه داشت و گاهى اوقات نیز براى رفع تنهایى شوهرش نزد او مى خوابید. پس از اینکه یکى از دختران این زن که با وى زندگى مى کرد به پلیس اطلاع داد, جسد خشک این مرد که معلم هنر 74 ساله اى بود کشف شد. بیوه این مرد که 59 ساله است براى معالجات روانپزشکى به بیمارستان منتقل شد. وى به پلیس گفت: معتقد است شوهرش روزى بیدار خواهد شد. این زن, دختر و دیگر فرزندانش را تهدید کرده بود که در صورت گزارش به پلیس خودکشى خواهد کرد. سخنگوى پلیس گفت: این زن هر روز جسد شوهرش را مى شست و لباسش را عوض مى کرد!

یک میلیارد سقط جنین طى 20 سال
به گزارش صندوق جمعیت سازمان ملل متحد از سال 1336 هر ساله حدود 45 میلیون سقط جنین قانونى! در جهان صورت گرفته است. این عمل غیر قانونى تا آخر امسال به یک میلیارد مورد خواهد رسید.

برپایى نمایشگاهى از آثار فیروزه گل محمدى در سازمان ملل
نمایشگاه سه روزه گزیده اى از آثار خانم ((فیروزه گل محمدى)) در مقر سازمان ملل برپا شد. این نمایشگاه که در سالن همکف مقر سازمان ملل برپا شده بود, در برگیرنده 16 قطعه نقاشى از آثار این هنرمند ایرانى بود که در اغلب آنها زن و حضور زنان در جامعه به تصویر کشیده شده بود.
خانم فیروزه گل محمدى تاکنون 14 جایزه بین المللى در سراسر جهان کسب کرده که در میان آنها 6 جایزه مربوط به موسسات وابسته به سازمان ملل است. وى همچنین تاکنون حدود 30 نمایشگاه بین المللى و منطقه اى در ایران و دیگر کشورهاى جهان برپا داشته که با استقبال هنردوستان مواجه شده است.

ستایش تلویزیون قزاقستان از نقش محورى زنان ایرانى در جامعه
شبکه تلویزیونى قزاقستان در یک بررسى تحلیلى از نقش زن ایرانى در سینماى این کشور گفت: نقشهاى اساسى و محورى که در اغلب فیلمهاى ایرانى زنها بر عهده دارند, نشان از نقش مهم آنها در اجتماع است. زنان ایرانى با حضور فعال و توإم با حفظ حجاب اسلامى در سینما, رادیو و تلویزیون این پیام را مى دهند که زن به واقع نیمه فعال جامعه ایران است.
این شبکه با نمایش صحنه هایى از فیلم ایرانى ((همسر)) موفقیت چند تن از کارگردانان زن ایرانى در جشنواره هاى بین المللى را توفیقى بزرگ براى جامعه هنرى ایران خواند.

شرکت بانوان هنرمند 15 کشور آسیایى در جشنواره تهران
معاون هنرى وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامى گفت: بانوان هنرمند 15 کشور آسیایى در پاییز امسال براى شرکت در یک جشنواره در تهران حضور مى یابند. وى همچنین گفت: براى رشد و بارورى استعدادهاى جوانان تعدادى از هنرمندان هنرهاى تجسمى کشور در نمایشگاه بین المللى هنرهاى تجسمى که ماه جارى در پکن دایر خواهد شد شرکت مى کنند.

امتناع یک هنرپیشه زن آمریکایى از بازى در یک فیلم مبتذل
یک بازیگر زن سینماى آمریکا ((بامیلا اندرسون)) به خاطر امتناع از بازى در یک فیلم مبتذل و به دنبال شکایت شرکت فیلمسازى مورد قرارداد وى, در دادگاه عالى لوسآنجلس محاکمه مى شود. به گفته صاحبان این شرکت فیلمسازى, امتناع این بازیگر از بازى در این فیلم, 7/5 میلیون دلار خسارت متوجه آنها کرده است. چرا که این شرکت در تبلیغ فیلم خود در داخل و خارج آمریکا, آن را با بازى بامیلا اندرسون معرفى کرده است. بامیلا اندرسون که در دادگاه حاضر شد در دفاع از خود اظهار داشت که پس از خواندن فیلمنامه از برخى صحنه هاى فیلم دچار اشمئزاز شده است. وى خطاب به قاضى مى گوید: من حالا مادر شده ام و تمامى تلاشم در جهت تربیت فرزندم است و دوست ندارم که او بزرگ شود و ببیند که مادرش کارهاى نادرست مرتکب مى شود. او در پایان مى افزاید: اگر دادگاه علیه من حکم دهد, به افلاس من و فرزندانم حکم داده است چرا که مبلغ مورد تقاضاى این شرکت بیش از تمام دارایى من است.