آموزشیارى ، هنرمندى و ابتکار گفتگو

نویسنده


آموزشیارى, هنرمندى و ابتکار
گفتگویى کوتاه با خواهر روح انگیز عزیزى

مریم حقیقت گو

 

 

یکى از ارگانهاى مهم و اساسى در بالا بردن سطح فرهنگ جامعه اسلامى ما که پس از پیروزى انقلاب اسلامى و به فرمان حضرت امام خمینى(ره) تإسیس شد, نهضت سوادآموزى است. این نهاد از ابتداى تإسیس تاکنون با همکارى و همراهى آموزشیاران نهضت, توانسته است بخش زیادى از بى سوادان جامعه را به سوى سوادآموزى سوق دهد. آموزشیارانى که همواره با عشق و ایثار علاوه بر تحمل مشکلات توانسته اند خلاقیتهاى خاصى را در جذب سوادآموزان ارائه دهند. به همین مناسبت هر ساله تعدادى از آموزشیارانى که بیش از همه موفق بوده اند به عنوان ((آموزشیار نمونه)) انتخاب و معرفى مى شوند. یکى از این عزیزانى که در سال گذشته انتخاب شد خانم روح انگیز عزیزى است.

ـ خانم عزیزى, چند سال است که در نهضت سوادآموزى خدمت مى کنید و چگونه شد که وارد این کار شدید؟
ـ من حدود 6 سال است که آموزشیار هستم. در سال 1368 دیپلم گرفتم و دو سال براى کنکور درس مى خواندم. در سال 1369 وقتى که پیام حضرت امام را به مناسبت روز نهضت سوادآموزى از تلویزیون شنیدم تصمیم گرفتم وارد نهضت شوم. در همان سال در آزمون شرکت کردم و در سال 1370 جواب قبولى ام را گرفتم و از مهر 1370 شروع به کار نمودم.

ـ آیا از ابتداى کار خود خاطره اى به یاد دارید؟
ـ بله خاطره ام بیشتر در مورد مشکلاتى است که در اول کارم با آنها مواجه بودم و همچنین تشویقهاى پدر و مادرم که همیشه مى گفتند حالا که پسر نداریم ما مى خواهیم تو مثل یک پسر اما در پشت جبهه خدمت کنى. به هر حال خاطره ام از روز اول کارم است که نتوانستم در مرحله اول هیچ خانم بى سوادى را جذب کلاس کنم اما ناامید نشدم و با کمک خواهرم به در خانه ها رفتیم و با صمیمیت و رابطه عاطفى که با آنها ایجاد کردیم, توانستیم 42 نفر را جذب کلاسها کنیم. اما از این 42 نفر چند نفر به خاطر مستإجر بودن و چند نفر هم به خاطر باردارى نتوانستند به کلاسها بیایند و در آخر تعداد سوادآموزان به 36 نفر رسید و من در همان لحظه امدادهاى غیبى و کمکهاى خداوند را در کنار خودم احساس کردم.

ـ به نظر شما آموزشیار موفق چه کسى است؟
ـ به نظر من آموزشیار موفق باید هنرها و ابتکارهاى خاصى را در کلاس پیاده کند. او نباید باعث خستگى و کسالت سوادآموزان شود. آموزشیار موفق باید به خواسته هاى سوادآموزان بپردازد و مشکلات آنان را در نظر بگیرد. همچنین باید علاوه بر دستورالعملهاى تدریس, به فعالیتهاى فوق برنامه بپردازد, به نحوى که علاقه سوادآموزان را جلب کند.

ـ ملاک انتخاب آموزشیار نمونه چیست؟
ـ ملاک ارزیابى کار آموزشیار از روى دفترچه هایى است که در ابتداى هر دوره به آموزشیار داده مى شود تا همه برنامه ها و مطالب را دقیقا در آن ثبت کند و این دفترچه ها در پایان هر دوره مورد ارزیابى قرار مى گیرد. همچنین تعداد سوادآموزانى که در ابتدا ثبت نام کرده اند, نباید کم شود. همچنین نمرات و معدل هر سوادآموز و میزان رضایت آنها از کلاس نیز مهم است.

ـ چه عواملى باعث شد شما به عنوان آموزشیار نمونه انتخاب شوید؟
ـ جذب خوب سوادآموزان از راههاى مختلف مثل برپایى کارهاى فوق برنامه آشپزى, شیرینى پزى و گلدوزى و مسائل مورد علاقه سوادآموزان که بیشتر در امور مذهبى است. در این زمینه روزنامه دیوارى هم پیرامون قرآن, احادیث, تسبیحات حضرت زهرا(س) و زندگانى امامان(ع) تهیه شد. در این رابطه نیز نوشتن سوره هاى کوچک توسط سوادآموزان در کلاس پیاده شد که این کار دو مزیت داشت: اول اینکه همه سوادآموزان با وضو سر کلاس مىآمدند, دیگر اینکه به راحتى توانستند نوشتن, خواندن و قرائت سوره ها را یاد بگیرند و آنها را به راحتى حفظ کنند.
همچنین تهیه مواد خواندنى, تهیه یک جزوه پیرامون انضباط کارى و وجدان اجتماعى و تهیه و تنظیم اهم وظایف و کارهاى ادارى به طور خلاصه که به طور سراسرى چاپ شد.
ضمنا ایجاد ارتباط صمیمى و قوى با سوادآموزان باعث شد که آنان همواره در کلاس حاضر شوند و تمام مشکلاتشان را با مشورت دیگر سوادآموزان و من حل کنند. این کار ضمن بالا بردن درصد قبولى سوادآموزان که بیش از 80% است, باعث شد تا اضطراب و نگرانى آنها هنگام حضور راهنماى تعلیماتى در کلاس از بین برود.

ـ خانم عزیزى, به نظر شما مشکلات آموزشیاران نهضت چیست؟
تنها مشکلشان در رسمى شدن آنان است چرا که هنوز آموزشیاران قراردادى هستند و براى رسمى شدن بعد از 6 سال مى توانند وارد آموزش و پرورش شوند و رسمى بشوند اما هنوز هم خبرى نیست. همچنین نداشتن مرخصى و تعطیلات از مشکلات عمده آموزشیاران بخصوص خانمهاى آموزشیار است که عموما داراى خانواده و فرزند هستند.

ـ به نظر شما سوادآموزى چه تإثیرى روى زنان گذاشته است؟
ـ زنان و مادران عامل بالا بردن سطح فرهنگ خانواده و جامعه هستند. بنابراین باسوادى باعث بالا رفتن سطح آگاهى زنان جامعه شده و این امر مستقیما در فرزندان آنان نیز موثر است.

ـ با آرزوى موفقیت براى شما و همه عزیزان آموزشیار.