شایعترین سرطان زنان قسمت 2

نویسنده


به طور کلى زنانى که به هر علتى احساس ناراحتى و بیمارى در سینه مى کنند, تقریبا 20ـ15% موارد مراجعات به درمانگاههاى جراحى و زنان را تشکیل مى دهند. این گروه از خانمها ممکن است داراى ترشحى غیر طبیعى از نوک سینه ها باشند یا اینکه توده اى در سینه خود لمس نمایند و یا درد و تورمى در این ناحیه داشته باشند. سابقا به علت ناشناخته بودن عوامل بیمارى و سیر آن و همچنین ترس از مرگ و یا نقص عضو, این گروه بیماران دچار هیجان و اضطراب شدیدى مى شدند, ولى امروزه به دلیل آگاهى زنان و آشنایى آنان با روشهاى ساده ((معاینه خود)) به ندرت شاهد مراحل پیشرفته سرطان سینه هستیم و معمولا بیمارى در مراحل اولیه, تشخیص داده مى شود. در مورد کشور ما متإسفانه به این علت آمار دقیقى از مراجعات زنان به درمانگاهها در دست نیست و میزان ابتلإ به این سرطان نیز دقیقا معلوم نیست; اما در جوامع غربى از هر 14 زن یک نفر دچار این بیمارى است و از هر 20 نفر, یک نفر به علت سرطان سینه فوت مى کند.
سرطان سینه تقریبا به عنوان یک بیمارى تمدن غرب به شمار مى رود ولى شیوع این بیمارى خطرناک, حاکى از گسترش جهانى آن است. بالا بودن سن ازدواج, یعنى ازدواج بعد از 30 سالگى یکى از عوامل این بیمارى است. در واقع بالا بودن سن اولین حاملگى در بروز این بیمارى مهم است. با توجه به اینکه در جوامع غربى میل به ازدواج و حاملگى بسیار کاهش یافته است و همچنین در بین زنان غربى, تغذیه کودک با شیر مادر تقریبا فراموش شده است, لذا مى توان نتیجه گیرى نمود که در دیگر کشورها نیز این خطر بالقوه وجود دارد که با روى آوردن به فرهنگ غرب, در آینده منتظر شیوع بیشتر این بیمارى مهلک در بین زنان باشیم. همان طور که قبلا نیز گفتیم خطر ابتلا به سرطان سینه در زنانى که به کودکان خود شیر مى دهند بسیار کمتر است.

علائم و نشانه هاى سرطان سینه:
مطمئنا مهمترین عامل در تشخیص سرطان سینه, خود بیمار است و در واقع او اولین کسى است که متوجه علائم و تغییرات در این قسمت از بدنش مى شود. مهم است این است که بیمار به محض احساس علائم مهم نظیر درد, توده و تورم در سینه خود, باید آن را بپذیرد و سعى نکند از ترس بیمارى آن را انکار کند زیرا هر چه مراجعه به تعویق بیفتد پیشآگهى بیمارى نیز بدتر و وخیم تر خواهد شد. علاوه بر این, گاهى ممکن است مدتها قبل از اینکه بیمار پى به وجود این علائم ببرد, این بیمارى با یک سیر مرموزانه اى در مراجعه به پزشک عواقب بسیار خطرناکى به دنبال دارد. و اما علائم:

1ـ وجود درد:
مثل سایر بیماریها, درد یکى از اولین علائم سرطان سینه است. اگر درد متغیر باشد و با سیکل قاعدگى تغییر کند, مى تواند به علت تغییرات هورمونى و فیزیولوژیک باشد. معمولا قبل از قاعدگى, بیمار از یک فشار روحى رنج مى برد و دچار درد سینه ها مى شود و این یک امر طبیعى است. گاهى درد ارتباطى با سیکل قاعدگى ندارد. در این صورت به طور قطع نمى توان اظهار نظر کرد, اما ممکن است این چنین درد با سرطان سینه مربوط باشد و یا ناشى از التهاب و عفونت یا فیبروآدنوم باشد.
وجود سابقه اختلال و ناراحتى در سینه ها مثل سابقه آبسه, ضربه و کیست, سن اولین حاملگى و تعداد حاملگیها, شیردهى به کودکان ممکن است احتمال ضایعه سرطانى و بدخیم سینه را کمتر کند.
2ـ وجود توده در سینه:
همان طور که گفتیم بیمار اولین فردى است که وجود توده را احساس مى کند. اگر توده نرم باشد معمولا جاى نگرانى نیست و مى تواند ناشى از تجمع چربى در این ناحیه باشد که اصطلاحا آن را لیپوم مى گویند. و یا ممکن است یک کیست نرم و شل معمولى باشد. در مواقعى که توده سفت باشد, بخصوص اگر حدود آن را نتوان از بافت طبیعى تشخیص داد, به وجود بیمارى فیبروآدنوز مشکوک مى شویم. اگر توده قابل لمس سخت باشد و با چسبندگى به بافتهاى سطحى یا عمقى همراه باشد, شدیدا به نفع تشخیص سرطان سینه است.

3ـ تغییرات پوست سینه:
الف ـ توده هاى قابل رویت به نفع کیست, سرطان و یا فیبروآدنوم خیلى بزرگ سینه است.
ب ـ فرورفتگى در پوست سینه شدیدا به نفع سرطان سینه است, حتى اگر خیلى خفیف باشد. بنابراین توصیه مى شود که در صورت مشاهده هرگونه فرورفتگى و در واقع کشیده شدن پوست به داخل نسج سینه, باید هر چه سریعتر به پزشک معالجه مراجعه نمود و آن را به عنوان زنگ خطرى براى احتمال وقوع سرطان در نظر گرفت.
ج ـ اگر بر روى یک توده قابل لمس سینه رنگ پوست به رنگ پوست پرتقال باشد, علامت مشخصه سرطان است. رنگ قرمز پوست معمولا عفونت را مطرح مى کند.
4ـ زخم:
زخم در روى سینه احتمال سرطان غفلت شده افراد پیر را مطرح مى نماید.
5ـ اختلالات نوک سینه: همان طور که گفتیم توکشیدگى یا فرورفتگى نوک سینه احتمال یک ضایعه عمیق و سفت مثل سرطان یا گشاد شدن مجارى شیرى را مطرح مى نماید. ضایعات پوستى از جمله اگزما که ناحیه نوک سینه یا هاله رنگى نوک سینه را درگیر مى کند, اگر چنانچه یکطرفه باشد, یک نوع بیمارى به نام بیمارى ((پاژه پستان)) را که تظاهرى از سرطان است, مطرح مى کند. ترشح غیر عادى از نوک سینه نیز علامت مهمى در تشخیص این بیمارى است. اگر ترشحات سبز رنگ باشند مى تواند دلیل بر وجود کیستهاى فیبروآدنوز, یائسگى و گشادشدگى مجارى شیرى باشد. ولى در صورتى که این ترشح خونآلود باشد سرطان سینه را مطرح مى کند.ادامه دارد.