پزشک شما

نویسنده


این شماره:
خواهر ک.ى ـ آبدانان
خواهرM.K ـ اصفهان
خواهر گ.ج ـ لاهیجان
برادر ق . الف ـ اصفهان
خواهر ز. آ ـ قم
خواهرF.D.D ـ اصفهان


خواهر ک.ى ـ آبدانان
علائم بیمارى زردى چیست؟ آیا این احتمال وجود دارد که شخصى دو بار به این بیمارى مبتلا شود و آیا شخص مبتلا به زردى در آینده مشکلى پیدا خواهد کرد یا نه؟
خواهر گرامى!
تقریبا اولین علامت بیمارى زردى همیشه زرد یا سفید شدن یا ((اسکلراى)) چشم است. گاهى زردى در سایر سطوح بدن مثل صورت, اندامها و تنه نیز دیده مى شود. قبل از بروز زردى ممکن است رنگ ادرار تیره شود و گاهى رنگ مدفوع خاکسترى یا سفید خواهد شد. گاهى اوقات حالت تهوع, استفراغ و بى اشتهایى خبر از وقوع زردى یا یرقان مى دهند. احتمال اینکه شخصى چندین بار به بیمارى زردى مبتلا شود وجود دارد. یکى از مهمترین و بدعاقبت ترین علل بیمارى زردى, ویروس مولد هپاتیتB مى باشد. این ویروس از طریق انتقال خون آلوده, ترشحات موقع زایمان مادرى که به هپاتیتB مبتلاست, تزریقات با سرنگهاى آلوده, تماس جنسى, وسایل آلوده دندانپزشکى و ... ممکن است از بیماران یا افراد حامل ویروس به افراد سالم منتقل شود. این نوع زردى گاهى منجر به فوت بیمار مى شود, لذا رعایت بهداشت و استفاده از وسایل و ابزار استریل شده در جهت پیشگیرى از این بیمارى مهلک, بسیار موثر است. البته بسیارى از زردیهاى دوران کودکى ممکن است طبیعى و فیزیولوژیک باشند و بهبودى آنها حتمى است و معمولا در بزرگسالى دیگر به آن بیمارى مبتلا نمى شوند مگر اینکه آلودگى ویروسى و عفونى جدیدى پیدا کنند یا عامل جدیدى باعث شروع این بیمارى شود.سرفراز باشید.

خواهرM.K ـ اصفهان
دخترى هستم 16 ساله, زودرنج و عصبانى. براى کاهش عصبانیت چه کارى انجام دهم؟ هنگام برخاستن از زمین سرم گیج مى رود و چشمانم تار مى شود و اکثر اوقات, صبحها سرم درد مى کند. لطفا دلیل آن را توضیح دهید.
سوال دیگرم این است که آیا خوردن قرصهاى مسکن و آرام بخش ضرر دارد و آیا در آینده مشکل ایجاد مى کند؟
پرسش آخر اینکه آیا این گفته درست است که ((دخترى که مبتلا به اوریون شد نباید راه برود چون در آینده بچه دار نمى شود))؟
خواهر گرامى!
زودرنجى و عصبانیت گاهى علائمى از یک بیمارى جسمى و یا روانى هستند ولى بیشتر مواقع هیچ علت و بیمارى وجود ندارد. در این مورد تدریجا فرد داراى شخصیت زودرنج و عصبانى مى شود و براى رهایى از این ویژگیهاى منفى باید فرد تصمیم بگیرد تمرین کند و بر احساس خودش غلبه کند. عصبانیت و زودرنجى گاهى ممکن است ناشى از برخى نقایص جسمى و یا بیمارى باشد. کم خونى و سوءتغذیه مى تواند باعث کج خلقى و عصبانیت شود. مشکلات و نابسامانیهاى خانوادگى و اجتماعى نیز ممکن است باعث بروز این علائم شود. اگر در موقع برخاستن از زمین دچار سرگیجه مى شوید احتمالا دچار سقوط فشارخون مى شوید. توصیه مى شود موقع برخاستن از زمین به آرامى از جایتان برخیزید. در مورد مصرف مسکن و آرام بخش, بهتر است طبق نظر پزشک و در موقع نیاز استفاده شود. به طور کلى مصرف خودسرانه دارو مضر است. براى بهبودى سریعتر از بیمارى اوریون استراحت, ضرورى است. راه رفتن و فعالیت در طى بیمارى, اریون احتمال عقیمى در مردان را به دنبال دارد که این امر به ندرت ممکن است اتفاق بیفتد. در مورد زنان نظر خاصى وجود ندارد. در مورد سردرد علل مختلفى وجود دارد که مهمترین آنها شامل اختلال و ضعف بینایى, سینوزیت, سردرد ناشى از بیخوابى, خستگى جسمى و فکرى, بیماریهاى عفونى, بیماریهاى عروقى, میگرن و ... مى باشند. با توجه به علائمى که توضیح داده اید احتمال کم خونى, بخصوص کم خونى فقر آهن برایتان مطرح است. در این صورت با درمان مناسب بهبود خواهید یافت.
سالم و شاد باشید.

خواهر گ.ج ـ لاهیجان
دخترى هستم با حدود 27 سال سن. رنگ پوست صورتم تیره و با جاهاى دیگر فرق دارد. عده اى مى گویند در اثر سوءتغذیه است و عده اى نظرشان بر این است که مصرف مشروبات الکلى پدرم روى پوست صورت من اثر گذاشته است. به هر حال صورتم جوشهاى زیرپوستى و روى پوستى دارد. منفذهاى پوستم خیلى باز است و جوشهاى سرسیاه هم تا حدودى وجود دارد. لطفا ضمن راهنمایى در مورد انواع لوسیونها توضیح دهید.
خواهر گرامى!
ضایعات پوست صورت شما مى تواند ناشى از دو بیمارى توإم یعنى آکنه ولگاریس و آکنه روزاسه باشد. در هر دو مورد افزایش در فعالیت غدد چربى وجود دارد ولى در مورد ((آکنه روزاسه)) با پرخونى غدد سباسه نیز همراه است. مشخصات جوشهاى صورت شما به نظر مى رسد که بیشتر از نوع ((آکنه روزاسه)) باشد. در این نوع ضایعات, جوشها با التهاب همراه هستند و معمولا شواهدى از ناپایدارى عصبى در زندگى بیمار وجود دارد. استرس روانى, عدم امنیت اجتماعى یا خشم سرکوب شده یا گاهى مواقع احساس گناه باعث تإثیر متقابل مى شوند و هر چقدر بیمار از آرامش روحى روانى بیشترى برخوردار باشد سیر بهبود ضایعات چشمگیرتر است. الکلیسم مزمن در زن و مرد مى تواند در ایجاد ضایعات مذکور تإثیر بگذارد ولى این تإثیر در مردان بیشتر دیده مى شود. دستکارى این ضایعات وضعیت را بسیار دشوار مى کند و آثار به جا مانده ممکن است طولانى یا دائمى شود. از نظر درمان به بیمار توصیه مى شود که آرامش خود را باز یابد. از عوامل محرک مثل نوشیدنیهاى داغ بخصوص چاى و خوردن غذاهاى پرادویه, نشستن کنار بخارى یا گرماى داغ و مستقیم خوددارى نماید. نوشیدن الکل هم اکیدا ممنوع است. مصرف لوسیونهاى گوگرددار به صورت گوگرد رسوب یافته دو درصد و اسید سالسیلیک در کرم آبکى مفید است. از کورتونهاى موضعى قوى جدا باید اجتناب نمایید. تجویز و مصرف اکسى تتراسیکلین و یا ستروئیدازول به مدت یک ماه و یا گاهى چند ماه تإثیر بسیار خوبى داشته است. در این مورد توصیه مى کنیم که با پزشک مشورت نمایید. در مورد لوسیونها امروزه لوسیون ((رتین ـ آ)) بیشتر تجویز مى شود که روى موضع جوشها مى مالند. مصرف انواع کرم و لوسیون به تنهایى اثربخش نیست ولى در صورتى که همراه با مصرف آنتى بیوتیک باشد موثر واقع مى شوند. برایتان آرزوى بهبودى داریم.

برادر ق.الف ـ اصفهان
بهترین روش براى جلوگیرى از باردارى چیست؟ آیا بستن لوله زنان یا مردان در آینده مشکلى ایجاد مى کند؟
ضمنا براى برطرف شدن لک صورت زنان چه پیشنهادى دارید.
برادر گرامى!
بهترین راه جلوگیرى از حاملگى ((در صورتى که موارد منع مصرف با تشخیص پزشک وجود نداشته باشد)) استفاده از قرصهاى ضدباردارى است. بستن لوله هاى رحمى براى خانمها مشکلى به دنبال ندارد. البته ممکن است پس از عمل جراحى چسبندگى و التهاب و درد در موضع ایجاد شود که این عارضه بیشتر مربوط به تکنیک عمل جراحى است و در مورد وازکتومى که براى آقایان انجام مى شود هم به غیر از ایجاد مواد ضد اسپرم در خون, عارضه دیگرى ثابت نشده است.
در مورد لک صورت خانمها نیز اگر در طى حاملگى ایجاد شده باشد به آن کلواسما مى گویند و ناشى از تغییرات هورمونى است.

خواهر ز.آ ـ قم
خواهرF.D.D ـ اصفهان
خواهران گرامى!
توصیه مى شود شماره هاى قبلى مجله پیام زن را مطالعه بفرمایید و ضمنا با متخصص زنان مشورت نمایید. هدایت الهى شامل حالتان باشد. ان شإالله.