اخبار


سیاستهاى فرهنگى ـ اجتماعى ورزش زنان تصویب شد
شوراى عالى انقلاب فرهنگى در جلسه اى به ریاست سیدمحمد خاتمى رئیس جمهورى سیاستهاى فرهنگى ـ اجتماعى ورزش زنان کشور را تصویب کرد. به گزارش روابط عمومى این شورا, تقویت فرهنگ ورزش و حمایت از فعالیتهاى ورزشى متناسب با وضعیت جسمانى زنان با رعایت موازین اسلامى, پرهیز از اعمال سلیقه در فعالیتها و محیطهاى ورزشى و تشویق زنان به شرکت در فعالیتهاى تربیت بدنى با تإکید بر ورزش همگانى از جمله این سیاستها است. ایجاد تشکیلات ورزشى از طریق تقویت بودجه و امکانات ورزش آموزشگاهى, احداث و تجهیز فضاها و اماکن ورزشى سرپوشیده ویژه زنان و ارائه الگوى شایسته از ورزش زنان به جوامع اسلامى از دیگر سیاستهاى فرهنگى ـ اجتماعى ورزش زنان اعلام شده است.

راهپیمایى میلیونى زنان سیاهپوست علیه اعمال تبعیض نژادى در جامعه آمریکا
راهپیمایى میلیونى زنان سیاهپوست آمریکا به خاطر وحدت جامعه خود و علیه تبعیض نژادى در فیلادلفیا برگزار گردید و طى آن سیاهپوستان تظاهرکننده که از سراسر آمریکا گرد آمده بودند, بر لزوم تعیین سرنوشت جامعه آفریقایى آمریکایى, واژه اى که سیاهپوستان آمریکایى ترجیح مى دهند به آن نامیده شوند, در مقابل بلایایى چون جنایت, مواد مخدر و یک سیستم آموزشى ناقص ورود به زوال, تإکید کردند. در پایان این تظاهرات که در آن حدود دو میلیون نفر شرکت داشتند, قطعنامه اى 12 ماده اى در مورد انجام اصلاحات در بخشهایى مانند آموزش, خانواده, بهداشت, حقوق بشر, جوانان, سالمندان, سرپناه براى بى خانمانها و نظام زندانها به امضا رساندند.

جداسازى مردان و زنان در متروى ژاپن
مسوولین متروى شهر اوزاکا در غرب ژاپن به منظور مقابله با کسانى که در قطارهاى شلوغ این شهر براى زنان ایجاد مزاحمت مى کنند, کوپه هایى را به زنان اختصاص داده اند. پلیس شهر توکیو نیز درخواست مشابهى کرده و خواستار اختصاص کوپه هایى براى زنان شده است. در توکیو, تعداد مردان مزاحم رو به افزایش است و حتى در این شهر آگهى هایى چاپ شده که در آن از این گونه اشخاص خواسته شده موقعى که سوار قطار مى شوند کارى به زنها نداشته باشند. پلیس جنوب ژاپن نیز با تشکیل یک تیم زنانه براى جلوگیرى از آزار زنان وارد عمل شده است.

بر اساس یک تحقیق, زنان, مدیران شایسته اى هستند
یک بررسى بین المللى نشان داده است مدیران زن شایستگى بیشترى از مدیران مرد دارند زیرا به سختى کار مى کنند و برداشتهاى آنان براى کار گروهى امروزى در اداره ها مناسب تر است. این طرح تحقیقاتى که در استرالیا منتشر شده است نشان مى دهد, مدیران زن بیشتر بینشها و روشهاى جدید کار را تشویق مى کنند و از کارمندان نیز بهتر قدردانى مى کنند. در باره موضوع این طرح از یک هزار و سیصد و سى و دو کارمند و مدیر شرکتهاى مختلف در استرالیا و آمریکا و کانادا و نیوزیلند پرسش به عمل آمده است. در این پژوهش ثابت نشده است که مردان به عنوان رهبران صاحب اختیار, بى کفایت هستند.
نتایج این پژوهش تفکرى را که زنان را شایسته احراز مقامهاى رهبرى نمى داند بى اعتبار کرده و نشان مى دهد که مردان ممکن است براى یادگیرى چگونگى رهبرى کردن و اداره کارها از زنان درس بگیرند. این پژوهش بیانگر آن است که جنس زن در میانجیگرى براى حل اختلافها, دادن اجازه تصمیم گیرى به کارمندان, اعتماد به آنان و مقصر نشناختن کارمندان, کارآمد است. زنان همچنین در بکارگیرى راههاى تازه و بهتر براى کارها بى باکتر هستند و کارگران را براى دستیابى به اهداف برتر تشویق مى کنند و در باره حقایق ناخوشایند روشن بین هستند. کوشش فراوانى که زنان در شغلشان انجام مى دهند, یکى از دلایل موفقیت بیشتر آنان در رهبرى و اداره کارها است.

تإکید پاپ بر تک همسرى
پاپ ژان پل دوم رهبر کاتولیکهاى جهان ضمن تإکید بر لزوم تک همسرى در جوامع کاتولیک, آن را یک گرایش الهى دانست که از جانب خالق در دل مردان و زنان جاى داده شده است. وى که در واتیکان و طى دیدارى با اسقفهاى کاتولیک اوگاندا سخن مى گفت افزود: پافشارى کلیسا بر تک همسرى به معنى تحمیل یک آرمان خارجى براى از هم پاشیدن سنتهاى محلى نیست. رهبر کاتولیکهاى جهان ضمن برشمردن بسیارى از مشکلات کلیسا براى انجیلى کردن کشورهاى آفریقایى گفت: در عصر ما که نیاز فراوانى به ایجاد تغییرات عمیق در اخلاق جنسى و زندگى زناشویى احساس مى شود, باید به مسیح(ع) و این امر که وى بسیارى از مومنان را به در پیش گرفتن تجرد فرا مى خواند, ایمان داشته باشیم. وى اضافه کرد که وجوب تجرد براى کشیشان, مومنان کاتولیک را در رابطه با تحمل اخلاق جنسى و از جمله تک همسرى کمک مى کند.

اکثریت زنان کشور علاقه مند به پى گیرى مسایل کشورند
بر اساس یک نظرسنجى 6 / 88 درصد از زنان علاقه مند به پى گیرى مستمر مسایل جارى کشور هستند. این آمار نشان مى دهد که تنها 2 / 13 درصد از زنان از کیفیت پرداختن رسانه ها به مسایل مربوط به زنان رضایت کامل دارند. در عین حال 75 درصد از پرسش شوندگان معتقدند که رسانه ها تا حدودى به مسایل زنان مى پردازند و 8 / 29 درصد, کیفیت مطالب درج شده در رسانه ها در ارتباط با زنان را ناکافى عنوان کرده اند و تنها 2 / 13 درصد از این امر ارزیابى مثبت داشته اند. 9 / 78 درصد از زنان نیز معتقدند که انعکاس مطلوب مسایل زنان در رسانه ها باعث بالا رفتن سطح آگاهى و بینش آنان نسبت به مسایل جارى کشور خواهد بود و 4 / 18 درصد معتقد بوده اند که این امر تا حدودى موثر خواهد بود و 6 / 2 درصد نیز تإثیر رسانه ها در این رابطه را رد کرده اند. نکته قابل توجه در این نظرسنجى استفاده 6 / 51 درصدى از زنان از تلویزیون به عنوان وسیله اى براى آگاهى از مسایل جارى است. روزنامه ها نیز با 7 / 31 درصد در جایگاه دوم و رادیو با 6 / 8 درصد و مجلات با 1 / 8 درصد به ترتیب در جایگاه سوم و چهارم قرار دارند.
این نظرسنجى نمونه اى تیر ماه سال جارى و در تهران صورت گرفته است و مجرى آن خبرگزارى جمهورى اسلامى بوده است.

خانم دکتر ابتکار به معاونت ریاست جمهورى انتخاب شد
طى حکمى از سوى حجت الاسلام والمسلمین سید محمد خاتمى, ریاست جمهور, خانم دکتر معصومه ابتکار به سمت معاونت ریاست جمهور و سرپرست سازمان حفاظت محیط زیست منصوب گردید.
خانم ابتکار که متولد 1339 و داراى مدرک تحصیلى دکتراى ایمونولوژى از دانشگاه تربیت مدرس مى باشد. عضویت در هیإت مدیره انجمن آسم و آلرژى, آکادمى علوم جهان سوم براى زنان و عضویت در هیإت علمى دانشگاه تربیت مدرس از جمله مسوولیتهاى ایشان بوده است.

طرحى نو در مدارس دختران
به منظور فراهم کردن زمینه مناسب براى رشد و شکوفایى استعدادهاى دختران دانشآموز و ترغیب آنان به استفاده هر چه بهتر و بیشتر از چادر در جامعه, وزارت آموزش و پرورش طراحى چند مدرسه مختص دختران را در سراسر کشور آغاز کرده است.
یک مقام مسوول در سازمان نوسازى مدارس با اعلام این مطلب گفت: این مدارس به گونه اى ساخته خواهند شد که هیچ گونه دیدى از خارج بر آنها مشرف نباشد. دانشآموزان دختر پس از ورود به این مدارس با لباس عادى و بدون هیچگونه نگرانى مشغول تحصیل و فعالیت خواهند شد و صرفا هنگام خروج از مدرسه حجاب خود را کامل خواهند کرد.
وى گفت: مدارس مختص دختران ابتدا به صورت آزمایشى در چند استان طراحى مى شوند و سپس در سراسر کشور از این قبیل مدارس ساخته خواهند شد.

همایش نقش زنان در دفاع و امنیت, ماه جارى برگزار مى شود
به منظور تجلیل از خدمات زنان در دوران پیروزى انقلاب اسلامى و دفاع مقدس, همایش نقش زنان در دفاع و امنیت, همزمان با هفته دفاع مقدس برگزار مى شود. هدف از این همایش که از سوى نیروى مقاومت بسیج سپاه پاسداران انقلاب اسلامى در روزهاى دوم و سوم مهر ماه و در کرمانشاه برگزار مى گردد, بررسى نقش و جایگاه زنان در دفاع و امنیت جامعه از دیدگاه اسلام, شناسایى, جمعآورى, تبیین و تجزیه و تحلیل نقش ارزشى زنان در 8 سال دفاع مقدس و تشریح تإثیر حضور زنان بسیجى در عرصه هاى مختلف دفاع مقدس, عنوان گردیده است.

کلیات لایحه تعیین مدت اعتبار گواهى عدم امکان سازش بین زن و مرد تصویب شد
نمایندگان مجلس شوراى اسلامى, کلیات لایحه ((تعیین مدت اعتبار گواهى عدم امکان سازش بین زن و مرد)) را تصویب کردند. به موجب این لایحه, گواهى صادره از مراجع قضایى در خصوص عدم امکان سازش بین زن و شوهر, چنانچه ظرف سه ماه به دفتر ثبت طلاق تسلیم نشود از اعتبار ساقط خواهد بود.

آغاز طرح اشتغال خانگى زنان روستایى کشور
معاون ترویج و مشارکت مردمى وزارت جهاد سازندگى اعلام کرد: طرح اشتغال خانگى زنان و دختران روستایى و عشایر سال جارى در سطح روستاهاى کشور آغاز شد.
وى گفت: 50 هزار تن از زنان و دختران روستایى کشور در سال جارى تحت پوشش این طرح قرار گرفتند. براى اجراى این طرح 12 میلیارد ریال اعتبار پیش بینى شده که یک میلیارد و 200 میلیون ریال آن از محل بودجه هاى عمومى دولت و مابقى از طریق تسهیلات بانکى تإمین مى شود. وى افزود: زنان روستایى تحت پوشش طرح اشتغال خانگى تا پایان برنامه دوم توسعه به 500 هزار نفر افزایش مى یابند.
وى افزود: وزارت جهاد سازندگى براى حمایت از این طرح طى سال جارى اقدام به تإسیس شرکت حمایت از فعالیتهاى تولیدى زنان روستایى در تهران کرد. این شرکت با هدف بازاریابى, ارائه طرحهاى جدید و تإمین امکانات تولیدى براى زنان روستایى تإسیس شده و در هفته دولت کار خود را آغاز کرده است.

محقق زن ایرانى خواص دارویى جدید چند گیاه را کشف کرد
خانم دکتر مینو دبیرى استاد دانشگاه شهید بهشتى, با انجام یک سلسله تحقیقات پیرامون چند گیاه دارویى موفق به کشف فرمولهاى جدیدى در این گیاهان شده است. وى در گفتگویى مى گوید: از گیاه آنویلیا گارسینى که از منطقه ایسن بندرعباس جمعآورى شده است یک ماده شیمیایى جدید به نام جرما گوانوید به دست آمد. وى افزود: در ضمن گرانولید جدید از گیاه اگوپوردون و قندى جدید با ساختار شیمیایى جدید از گیاه کارتوس نیز شناسایى و کشف شد.
استاد شیمى دانشگاه شهید بهشتى خاطر نشان کرد که همچنین روغن اسانسى از نوعى گونه گیاه درمنه که از اطراف شاهرود جمعآورى شد, به دست آمد و 22 منوترین در آن شناسایى گردید. وى افزود: کشف فرمولهاى دارویى کشف شده مذکور تماما در مجلات معتبر علمى جهان به چاپ رسیده است.
خانم دکتر دبیرى در باره طرحهاى تحقیقاتى جدید خود گفت: هم اکنون به اتفاق تنى چند از همکاران از مرکز تحقیقات گیاهان دارویى دانشگاه شهید بهشتى تحقیقات در مورد خواص دارویى و تهیه افشره از 32 گیاه دارو از جمله گل گاوزبان, گل سرین, شاه تره, کاسنى, گزنه و هدیان در دست اجرا است.

موفقیت یک زن عکاس در عرصه جهانى
یک عکاس زن ایرانى در سى و نهمین دوره نمایشگاه بین المللى عکس ((دام دام)) هندوستان مدال نقره فدراسیون بین المللى هنر عکاسى ((فیاپ)) را به دست آورد. عکس برگزیده شده در این نمایشگاه با موضوع حجاب متعلق به خانم سیده نسرین شاه محمدى است.
نمایشگاه دام دام با موضوع آزاد, از معتبرترین نمایشگاههاى بین المللى عکس در جهان است که با شرکت عکاسان سراسر جهان زیر نظر و امتیاز فیاپ, هر دو سال یک بار در هندوستان برگزار مى شود.

مردان سیاسى هند چشم دیدن زنها را ندارند!
دو زن سرشناس هندى که براى احراز پست معاونت ریاست جمهورى مبارزه مى کنند, از رقباى مرد خود بشدت انتقاد کردند و گفتند: مردان سیاسى هندى که چشم دیدن یک زن را در معاونت ریاست جمهورى هند ندارند, به انواع دسیسه ها براى از میدان به در بردن زنهاى سیاستمدار متوسل مى شوند.
خانمها, نجمه هپتلا و مارگارت آلوا که براى احراز معاونت ریاست جمهورى به رقابت و مبارزه شدید با مردان همتراز دست زده اند, به خبرنگاران گفتند: حزب کنگره و حزب حاکم جبهه متحد راست میانه شخصى را براى معاونت ریاست جمهورى هند نامزد کرده اند که قول داده است نامزدهاى زن را به هر طریق از میدان مبارزه دور خواهد کرد.
خانم نجمه هپتلا گفت: همه احزاب سیاسى, سیاستمداران و مقامهاى دولتى از آزادى و برابرى زن و مرد در جامعه هند لاف مى زنند, اما وقتى پاى آزمون و عمل به میان مىآید معلوم مى شود که آقایان جاى زن را در آشپزخانه مى دانند, نه در مقام معاونت ریاست جمهورى هند.

افزایش زندانیان زن در آمریکا
طبق اعلام وزارت دادگسترى آمریکا و بر اساس تحقیقات به عمل آمده, شمار زندانیان زن در این کشور در سال 1375 به بیش از 75 هزار نفر رسید. در این گزارش آمده است که تعداد زنانى که در زندان و در انتظار مجازات به سر مى برند در سال 1375 نسبت به سال قبل آن 1 / 9 درصد افزایش یافت.
یک محقق آمریکایى در مورد علت این افزایش گفت: مجازاتهاى اجبارى براى جرمهاى مربوط به مواد مخدر و همچنین قوانین مجازاتهایى که مستلزم طى کردن اشد مجازات براى اکثر محکومین است باعث افزایش تعداد زندانیان زن شده است.
به استناد آمار وزارت دادگسترى, دادگاههاى ایالتى به طور متوسط حداکثر تا 5 سال زندان براى متخلفان مواد مخدر مجازات تعیین مى کنند. در این گزارش آمده است که 69614 زندانى زن که مجازات حبس آنها بیش از یک سال است در زندانهاى سراسر آمریکا به سر مى برند.

حق رإى از هندیهاى عیالوار گرفته مى شود
شهروندان هندى داراى بیش از دو فرزند نخواهند توانست در انتخابات این کشور شرکت کنند. دولت مرکزى هند در مجلس لوک ساباى این کشور اعلام کرد در نظر دارد لایحه اى را به مجلس ملى این کشور ارائه کند که بر اساس آن شهروندان هندى داراى بیش از دو فرزند اجازه شرکت در انتخابات این کشور نداشته باشند. وزیر مشاور بهداشت و رفاه خانواده گفت: منابع و تلاشهاى دولت به تنهایى براى مهار رشد جمعیت این کشور کافى نیست و از بخشهاى غیر دولتى از جمله بخش صنعتى هند خواست در روند مهار رشد جمعیت این کشور مشارکت کنند.
جمعیت هند هم اکنون نهصد و پنجاه میلیون نفر است و افزایش جمعیت روزافزون آن موجب بروز مشکلات گوناگون از جمله بیکارى و فقر شده است.

دور دنیا با چرخبال
پس از عبور از میان توفانهاى شن در صحراهاى عربستان, و از سر گذراندن گردبادهاى مهیب در بنگلادش و پشت سر گذاشتن بوروکراسى و کاغذبازى در روسیه, یک مادر بزرگ انگلیسى سرانجام دور دنیا را با چرخبال (هلى کوپتر) پیمود و درست در زمانى که قبلا تعیین شده بود در تورانس کالیفرنیا به زمین نشست. نام این زن در تاریخ به عنوان اولین زنى ثبت خواهد شد که آسمان دنیا را با چرخبال خود پیموده است. وى پس از پیاده شدن به خبرنگاران گفت: اگر خاطراتم را از سفر به دور دنیا با چرخبال بنویسم, مطمئن هستم پرفروشترین کتاب خواهد شد.

بیش از 95 درصد کودکان در کشور با شیر مادر تغذیه مى شوند
در همایش یک روزه اى به مناسبت بزرگداشت روز جهانى تغذیه با شیر مادر اعلام شد که بیش از 95 درصد کودکان کشور از شیر مادر تغذیه مى کنند.
مسوول کمیته کشورى ترویج تغذیه با شیر مادر در این همایش گفت: گسترش فرهنگ تغذیه با شیر مادر در کشور سبب شد که میزان استفاده از شیر خشک, از 70 میلیون قوطى در گذشته به 10 میلیون قوطى در سال کاهش یابد. وى افزود: هم اکنون از 295 بیمارستان در سطح کشور, 265 بیمارستان به عنوان دوستدار کودک شناخته شدند و طرح هم اتاقى مادر و کودک و تغذیه کودک با شیر مادر در آنها اجرا مى شود.
وى با اشاره به شعار سازمان بهداشت جهانى در سال جارى با مضمون تغذیه با شیر مادر طبیعى ترین روش تغذیه شیرخوار است, گفت: شیر مادر ضمن اینکه کلیه نیازهاى فیزیولوژیک, متابولیک و ایمونولوژیک کودک را تإمین مى کند, از میزان بروز بیماریهاى عفونى نظیر بیماریهاى اسهال, عفونتهاى حاد تنفسى, سرخک و سرطانهاى شیرخواران و کودکان و نیز سوء تغذیه که از عوامل مرگ و میر کودکان زیر 5 سال است جلوگیرى مى کند.

افزایش میزان طلاق در آلمان
در سال گذشته میزان طلاق در ناحیه غربى آلمان بیش از تمام سالهاى بعد از جنگ جهانى دوم گزارش شده است. آمار طلاق در ناحیه غربى (آلمان غربى سابق) در سال 1375 با 3 / 3 درصد افزایش نسبت به سال قبل آن به 152798 مورد رسید و از هر هزار ازدواج, ده مورد به طلاق انجامید. طبق این آمار در مجموع در سال گذشته 175550 فقره طلاق در سراسر آلمان صورت گرفته است. این گزارش, مقررات و حقوق مدنى جدید را از جمله علل عمده افزایش بى رویه طلاق در آلمان ذکر کرده و میزان افزایش در بخش شرقى را در سال گذشته 9 / 5 درصد و بالغ بر 22752 مورد ذکر مى کند.
در پایان این گزارش آمده است: به طور میانگین در شرق آلمان شمار کودکان زوجهاى مطلقه از هر صد فقره طلاق 104 کودک و در ناحیه غربى 82 کودک است.

اثرات منفى کار مادران در خارج از منزل بر کودکان
اشتغال مادران در خارج از منزل باعث تحمیل یک سرى مضرات بر کودکان آنها مى شود. به گزارش یک شبکه تلویزیونى اروپایى, اکنون در اروپا و به ویژه انگلیس, مهد کودکهایى وجود دارد که به صورت شبانه روزى از کودکان نگهدارى مى کنند, این مراکز بیشتر مورد استفاده مادرانى قرار مى گیرد که به خاطر گرفتاریهاى پیش بینى نشده شغلى, قادر نیستند که بموقع به کودکان خود رسیدگى کنند و گاه کودک آنها چند شب را به دور از مادر و پدر خود در مهد کودک سپرى مى کند, این مسإله اصطلاح جدیدى را به نام کودکان مستقل در انگلیس پدید آورده است. کودکان در هفته ساعت کمترى پدر و به ویژه مادر خود را مى بینند و از محبت آنها کمتر بهره مند مى شوند. غیبت بیش از حد معمول مادران در خانه و همراه و همزمان نبودن آنان با کودکانشان باعث بروز آثار منفى در کودکان شده است.
طبق این گزارش کودکانى که مادرانشان به صورت تمام وقت در بیرون خانه به کار مشغول هستند, بازدهى درسى پایینى دارند و میزان علاقه و پشتکارشان براى کارهاى شخصى و نیز مسوولیت پذیرى آنان بسیار کمتر از کودکانى است که مادرانشان حضور بیشترى در زندگى شبانه روزىشان دارند, این گزارش همچنین حاکى از آن است که آثار سوء نبودن مادران در منزل بر روى پسرها بیشتر از دخترها است.

واکنش مثبت خانواده هاى فرانسوى در مورد قانون ممنوعیت خروج کودکان در شب
بر اساس یک نظرسنجى که در فرانسه, انجام یافته است 81 درصد مردم فرانسه با قانون ممنوعیت خروج کودکان به تنهایى هنگام شب موافق مى باشند. تا کنون در پنج شهر فرانسه شهردارى و پلیس شهرى خروج کودکان زیر 12 سال به هنگام شب را ممنوع کرده اند و اگر کودکى را تنها در شب مشاهده کنند از تردد وى جلوگیرى مى کنند. به رغم اینکه بعضى از مخالفان, ممنوعیت خروج کودکان به تنهایى در شب را مخالف آزادى فردى مى دانند, با این حال پیش بینى مى شود این قانون به صورت گسترده اى و به شکل قانون ملى به اجرا درآید. این در حالى است که 92 درصد مردم فرانسه به جاى مراقبت پلیس بر محافظت والدین از فرزندان خود نظر دارند.

مرد لال پس از ازدواج زبان باز کرد!
یک مرد چینى به نام شى ننگ شو در سال 1355 از همسرش جدا شد, اما این جدایى برایش خیلى دشوار بود. او آنقدر از این جدایى شوکه شد که 21 سال حتى یک کلمه حرف نزد. همه ساکنان روستاى محل زندگى او یقین داشتند که او هرگز حرف نخواهد زد و لال شده است, اما اخیرا تغییرى شگفتآور رخ داد. هنگامى که او براى دومین بار و در سن 45 سالگى ازدواج کرد, در مراسم عروسى خود ناگهان زبان باز کرد و چندین جمله را پشت سر هم گفت و شادى ازدواج توانست قدرت تکلم را به او بازگرداند.