تازه هاى پژوهش


تازه هاى پژوهش

 

 

ارتباط مقدار بالاى برخى هورمونهاى طبیعى با سرطان سینه در زنان
به گفته گروهى از محققان انگلیسى, زنانى که میزان برخى هورمونهاى طبیعى در خون آنها, بالا است, 5 بار بیشتر در معرض ابتلا به سرطان سینه قرار دارند. یافته این محققان مى تواند در ابداع روشهاى جدید براى شناسایى زنانى که بیشتر در خطر ابتلا به بیمارى قرار دارند و در نتیجه پیشگیرى زودهنگام آن, مورد استفاده قرار گیرد.
صندوق سلطنتى تحقیقات سرطانى در انگلستان طى 13 سال گذشته یک تحقیق جامع در مورد ارتباط میزان هورمون استرادیولOestradiol) ) در خون و سرطان سینه انجام داده است. این هورمون در توسعه خصوصیات جنسى زنان دخالت دارد. طى این تحقیق در فاصله زمانى سالهاى 1356 تا 1369, از 2 هزار و 500 زن که در دوران یائسگى هستند, نمونه بردارى خونى شده است. با گذشت نزدیک به 8 سال, 61 نفر از این زنان به بیمارى سرطان سینه مبتلا شده اند. اندازه گیرى میزان هورمون ((استرادیول)) در خون این بیماران و مقایسه آن با میزان هورمون در خون زنان سالم, نشان مى دهد, مقدار بالاى هورمون در خون, تا 5 بار خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش مى دهد.
محققان صندوق سلطنتى تحقیقات سرطانى در انگلستان در حال حاضر در حال بررسى عواملى هستند که میزان هورمون ((استرادیول)) در خون را کنترل مى کنند. تنها عاملى که تا کنون شناخته شده, ((چاقى)) است که ظاهرا به مقدار متوسطى خطر سرطان را افزایش مى دهد.

فنآورى جدید براى تولید ((سوپراسپرم)) در مردان عقیم
محققان با ابداع یک فنآرى جدید و بالا بردن توان اسپرمها (سوپراسپرم) شانس بچه دار شدن مردان عقیم را افزایش مى دهند.
به گفته این محققان یکى از عواملى که در فعالیت اسپرمها دخالت دارد پپتیدى است که به نام ((اف پى پىFertalizatin promoting peptide) ) شناخته مى شود. آمار موجود نشان مى دهد بیشتر از 15 درصد از زوجها, توانایى بچه دار شدن را ندارند و نیمى از این موارد از عقیم بودن مردان ناشى مى شود. اگر چه در هر میلى متر مکعب, میلیونها اسپرم وجود دارد, اما بسیارى از آنها قدرت کافى براى بقإ ندارند و در مسیر رسیدن به سلول تخمک از بین مى روند و مى توانند مانعى در مسیر حرکت اسپرمهاى فعال تر نیز ایجاد کنند. بسیارى از اسپرمهاى دیگر نیز از آخرین مرحله رشد و بلوغ خود که در خارج از بدن مرد صورت مى گیرد عبور نمى کنند و در نتیجه توانایى بارور کردن سلول تخمک را نخواهند داشت. درصدى از اسپرمهایى نیز که نهایتا با سلول تخمک تماس برقرار مى کنند, به دلیل فقدان انرژى لازم موفق به بارورى این سلول نمى شوند.
تحقیقات اخیر محققان نشان مى دهد بسیارى از مردان عقیم مقدار لازم پپتید ((اف پى پىFPP (( را تولید نمى کنند و در نتیجه اسپرمها در شرایط مناسب قرار نمى گیرند. تحقیقات آزمایشگاهى تإیید مى کنند با شناسایى ترکیب غیر صحیح این پپتیدها و تصحیح آن با استفاده از دارو مى توان مشکل عقیم بودن این مردان را حل کرد.
یکى از متخصصان بیولوژى تولیدمثلى در کینگزکالج دانشگاه لندن مى گوید: تنها در حدود 100 اسپرم به داخل لوله هاى فالوپFallopian Tubbes) ) و محلى که عمل لقاح صورت مى گیرد, مى رسند. در روش درمانى جدید با بالا بردن قدرت بارورى این اسپرمها, تلاش مى شود شانس لقاح افزایش داده شود.

با بکارگیرى بافتهاى جنینى نقایص مادرزادى نوزادان اصلاح مى شود
محققان با رشد بافتهاى زنده که از جنین حیوانى برداشته شده و در بدن نوزاد کاشته شده است موفق به اصلاح ناهنجاریهاى مادرزادى در برخى از حیوانات شده اند. به گفته پژوهشگران دانشگاه هاروارد این روش قابل استفاده در انسان بویژه در التیام بخشیدن برخى نقایص مادرزادى نوزادان است.
دکتر آنتونى آتالا و دکتر داریو فوزاکه خبر این کشف را در کنفرانس انجمن جراحان کودکان انگلستان در استانبول ترکیه اعلام کردند کار را با برداشتن ذرات بسیار کوچک مثانه یک جنین گوسفند شروع کردند. آنها همزمان که باردارى ادامه داشت, بافت به دست آمده را در آزمایشگاه رشد دادند و بعد به طور موفقیتآمیزى این ((قطعات یدکى)) را در بدن بره تازه متولد شده کاشتند این بره دچار نقایص مادرزادى بود. این عمل با یک روش جدید جراحى که در آن از یک دوربین ویدیویى میکروسکوپى استفاده مى شود امکان پذیر گشته است. با این روش دانشمندان توانسته اند سلولهاى مثانه را از جنینى که هنوز در رحم مادر قرار داشت بیرون بکشند.
دکتر فوزا از مرکز جراحى دانشکده پزشکى هاروارد مى گوید: براى اولین بار است که فردى موفق به تهیه بافت از یک جنین مى شود و براى معالجه نوزاد از آن بهره مى گیرد.
واکانتى استاد جراحى و دستیار جراحى بیمارستان کودکان در بوستون ماساچوست این تحقیق را یک ابتکار مهم و نتایج آن را بسیار هیجان انگیز توصیف کرد.
کمبود بافتهاى مناسب حیاتى ترین مشکل در ترمیم و اصلاح نقایص مادرزادى نوزادان محسوب مى شود.
جثه نوزادان بسیار کوچکتر از آن است که جراحان بتوانند پوست قسمتهاى دیگر بدن آنها را همانند بیماران بزرگسال بردارند و نبود اهدا کننده عضو براى عمل پیوند در مورد نوزادان جدىتر است.
این دو محقق بعد از عمل پوست مثانه اقدام به عمل جراحى بر روى ناى و دیافراگم کردند و امیدوارند بزودى آزمایش این روش را بر روى بافتهاى انسانى آغاز کنند.

چه نوع چربیهایى براى بدن مفید است
انتخاب مناسبترین نوع چربى خوراکى و رعایت اندازه مناسب در مصرف آن سبب ازدیاد طول عمر و جلوگیرى از ابتلا به بیماریهاى مختلف خواهد شد.
وقتى در حدود 25 سال پیش محققان به رابطه میان بروز بیماریهاى قلبى و چربیهاى جامد نظیر کره و روغن حیوانى پى بردند توصیه اى که به مصرف کنندگان عرضه کردند آن بود که به عوض استفاده از روغنهاى اشباغ شده (روغنهاى جامد) به مصررف روغنهاى مایع و غیر اشباع شدهPolyunsaturated) ) بپردازند. اما آنچه که به مصرف کنندگان توضیح داده نشد آن بود که بسیارى از روغنهاى مایع نباتى ماده اى به نام امگا6 دارند, اما میزان ماده امگا3 در آنها کم است و حتى این مقدار کم نیز در هنگام تصفیه روغن از آن جدا مى شود.
تا پانزده سال پیش کسى به اهمیت ماده امگا3 که در روغن ماهى و برخى روغنهاى نباتى یافت مى شود و به ماده فوق اشباع موسوم است پى نبرده بود. فقدان ماده امگا3 در بدن مى تواند به عوارض نامطلوب منجر شود. این ماده براى سوخت اکسیژن در بدن ضرورى است و متابولیسم و سوخت و ساز بدن را تنظیم مى کند و از چسبنده شدن خون جلوگیرى به عمل مىآورد. فقدان آن مى تواند باعث بروز حمله قلبى و روماتیسم شود.
امگا3 در چشم و بیضه و مغز حیوانات و انسان و در گوشت اسب و به مقدار زیاد در روغن بذرک و روغن شاهدانه یافت مى شود. در این دو روغن نباتى میزان امگا3 و امگا6 مساوى است و همین امر این دو روغن را به مناسبترین روغنهاى نباتى مبدل ساخته که حتى بر روغن زیتون نیز از برخى جهات برترى دارند. از جمله دیگر منابع امگا3 گل پامچال و سبزیهاى خوردنى و مغز گردو را مى توان نام برد.
هم امگا6 و هم امگا3 در تولید خانواده اى از هورمونها موسوم به پراستاگلاندین prostaglandin نقش دارند. امگا3 در تولید پرستاگلاندین شماره pG1) 1) نقش ایفا مى کنند که التهاب و ورم بافتها را کاهش مى دهد و خون را رقیق مى کند و فشارخون را پایین مىآورد. امگا6 به عکس در تولید پراستاگلاندین شماره PG2 2 نقش دارد که وظایفى معکوسPG1 را به انجام مى رساند به این معنى که سبب غلیظتر شدن خون و جلوگیرى از خونریزى زخمها و ایجاد التهاب و تورم در بافتها مى شود.
وقتى امگا3 موجود در روغن توسط بدن مصرف مى شود موادى به نام رادیکالهاى آزاد به وجود مىآورد که اگر آزادانه در بدن حرکت کنند مى توانند به بافتها و سلولها صدمه بزنند و سرطان به وجود آورند. اما در یک بدن طبیعى این رادیکالهاى آزاد به وسیله مواد دیگرى موسوم به ضد ـ اکسیدانها از بین برده مى شوند و خطرى به بار نمىآورند.
از جمله مهمترین منابع تولید مواد ضد ـ اکسیدان ویتامینهاىC وE است که در روغن بذرک و روغن شاهدانه تصفیه نشده موجود است.
از جمله دیگر نکات مهم در مصرف روغنهاى مایع خوددارى اکید از سرخ کردن روغن است. روغنهاى سرخ شده تا درجه حرارتى که بیش حد مجاز و براى مولکولهاى چربى است حرارت مى بیند و به منابع اصلى ایجاد کلسترول مبدل مى شوند. سیب زمینهاى سرخ شده, چیپسها و غذاهاى آماده از جمله منابع اصلى تولید کلسترول به شمار مىآیند. سسهاى پرچربى نیز به دلیل دارا بودن مقادیر بیش از حد چربى در حجم کم در زمره موادى هستند که در مصرف آنها باید جانب احتیاط را رعایت کرد.