پزشک شما

نویسنده


پزشک شما

دکتر آذر آذرى

 

 

این شماره:
خواهر م.ز.ع ـ انارک
خواهر الف.ب ـ اصفهان
خواهرS.Z ـ قزوین
برادر ک ـ مشهد
خواهرISS - PP ـ بوشهر
خواهرم.م.صـاستان فارس

خواهر م.ز.ع ـ انارک
1ـ بعضى از جوانان در سن 20, 23 سالگى به بعد, موهاى سرشان سفید مى شود. دلیل این موضوع چیست و چه باید کرد؟
2ـ پسربرادرى دارم 16 ساله, قد او یک متر و 48 سانتى متر و وزن 32 کیلوگرم است و رشد نمى کند. خودش از این بابت بسیار نگران است. لطفا در این مورد راهنمایى بفرمایید.
خواهر گرامى!
در مورد سفید شدن زودرس موهاى سر ممکن است عوامل مختلفى دخالت داشته باشند ولى به نظر مى رسد عامل ارث بیشتر قابل توجه است. سفید شدن موهاى سر دلیل بر پیر شدن نیست و صرفا تغییرى است که به رنگدانه هاى مو بستگى دارد. افرادى که دچار سفید شدن زودرس موهاى سر مى شوند, مى توانند با استفاده از رنگ مو و ترجیحا انواع گیاهى آن, این نگرانى را از بین ببرند.
در مورد سوال دوم یادآور مى شویم که با توجه به سن, قد و وزن ذکر شده, ایشان دچار کاهش وزن مى باشند. کاهش وزن علل مختلفى مى تواند داشته باشد. وزن دوران شیرخوارگى, نوع تغذیه, بیماریهاى مختلف از جمله دیابت نوجوانان, پرکارى غده تیروئید, نارسایى قلبى و برخى بیماریهاى مزمن, آلودگى انگلى و ... ممکن است باعث کاهش رشد و وزن شود, که همه اینها نیازمند بررسى دقیق ترى هستند و لازم است پزشک معالج براى اطمینان, برخى آزمایشات را براى ایشان درخواست نماید. البته در مواردى نیز ممکن است هیچ گونه بیمارى و اختلالى در کار نباشد و این کمبود رشد در دوره دیگرى به سرعت جبران شود. در پناه لطف خدا سالم باشید.

خواهر الف.ب ـ اصفهان
دخترى هستم 17 ساله. تقریبا حدود دو سال است که جلوى چشمم یک نقطه سفید و سیاهى مى بینم. به پزشکهاى زیادى مراجعه کردم. هر کدام تشخیصى دادند ولى چشمهایم خوب نشد. لطفا مرا راهنمایى کنید.
خواهر گرامى!
نامه شما شرح حال مشترک و شکایت تعداد زیادى از بیماران است که خوشبختانه بیمارى نگران کننده اى ندارند. البته گاهى اوقات تغییرات طبیعى ممکن است اتفاق بیفتد که افراد حساس این تغییرات را نوعى بیمارى تلقى مى کنند, در حالى که پزشک معالج هیچ علامتى دال بر بیمارى پیدا نمى کند. در هر حال لازم است براى معاینه دقیق تر به مرکز چشم پزشکى فیض مراجعه فرمایید, اما توصیه مى کنیم از آن پس حساسیت بیش از حد نداشته باشید از میوه هاى حاوى ویتامینA استفاده کنید و از نگاه کردن مستقیم به نور خورشید و اجسام نورانى دیگر اجتناب نمایید. موفق باشید.

خواهرS.Z ـ قزوین
خواهر گرامى!
با توجه به اینکه شما در سن 16 سالگى اولین سیکل قاعدگى را داشته اید لذا به نظر مى رسد مختصرى تإخیر در این مرحله وجود داشته است اما این تغییرات در محدوده طبیعى اتفاق افتاده است. البته همان طور که قبلا در پاسخ برخى از خواهران توضیح داده ایم, رشد سینه ها جزء اولین علائم بلوغ است و این رخداد همیشه قبل از شروع پریود اتفاق مى افتد. تغییرات سینه ها در حدود 11 سالگى شروع مى شود و تقریبا طى 4 سال پیشرفت مى کنند ولى ممکن است این تغییرات خیلى سریعتر یعنى طى مدت 18 ماه اتفاق بیفتد یا اینکه این رشد و تغییر در یک فاصله طولانى یعنى طى 9 سال رخ دهد. بنابراین نگران نباشید. البته این تغییرات رشدى ممکن است تحت تإثیر عوامل ارثى و فامیلى و تغذیه اى, جسمى و روانى نیز قرار بگیرند. هیچ داروى خاصى توصیه نمى شود. خدا نگهدار.

برادر ک ـ مشهد
برادر گرامى!
به دلیل اینکه بخش عمده مشکل شما ممکن است تحت تإثیر عوامل روحى و روانى باشد توصیه مى شود در این مورد با متخصص محترم روانپزشکى مشورت نمایید در صورتى که مایل به مراجعه مستقیم به متخصص مربوطه نیستید مى توانید از طریق تلفن با صداى مشاور مشورت نمایید. صداى مشاوره متشکل از گروه روانپزشکان و روانشناسان صاحب نظر در اکثر مراکز استانها دایر مى باشد. ضمنا لازم است با متخصص ارولوژى براى اطمینان از عدم وجود اختلال جسمى مشورت نمایید. موید باشید.

خواهرISS - PP ـ بوشهر
من 13 سال تمام داشتم که ناخودآگاه و از روى جهل به یک بیمارى پنهانى گرفتار شدم و دچار عوارضى مانند ضعیفى چشم, از بین رفتن هوش و ذکاوت شدم. لطفا مرا راهنمایى کنید با ترک این عمل تا چه مدت این عوارض از بین مى رود؟
خواهر گرامى!
اگر در تصمیمى که گرفته اید واقعا مصمم باشید, تمامى عوارض آن بیمارى شوم به تدریج برطرف خواهد شد. همان طور که مى دانید عوارض روانى این بیمارى بسیار شدیدتر از عوارض جسمى آن است. بنابراین توصیه مى کنیم که براى نجات خودتان مصمم باشید. خداوند دوستدار توبه کنندگان واقعى است.

خواهر م.م.ص ـ استان فارس
لطفا به این سوالات من پاسخ دهید:
1ـ علت بوى بد دهان بخصوص موقع سرماخوردگى چیست؟
2ـ علت موهاى زائد در صورت و سینه چیست و راه از بین بردن آنها کدام است؟
3ـ علت دل درد شدید در هنگام قاعدگى بویژه در دو روز اول و راه درمان آن چیست؟
خواهر گرامى!
1ـ بوى بد دهان چند علت وجود دارد. ولى بیشتر ناشى از عدم بهداشت دهان و دندان است که با رعایت بهداشت دهان و مسواک زدن صحیح و منظم مرتفع خواهد شد. البته دندانهاى پوسیده حتما باید ترمیم شوند; در غیر این صورت دهان به یک کانون عفونى بدبو تبدیل مى شود. علت دیگر بوى بد دهان بخصوص اگر در سرماخوردگیها شدت پیدا کند مربوط به سینوسها است. همان طور که مى دانید سینوسها حفرات طبیعى در استخوانهاى جمجمه و فک فوقانى هستند که در صورت سینوزیت, سینوسها نیز به کانونهاى عفونت تبدیل شده و باعث بوى بد دهان و بینى خواهند شد. درمان آن تجویز آنتى بیوتیک مناسب و کامل است و گاهى طبق نظر متخصص نیاز به جراحى و شستشوى سینوسها است. اختلالات گوارشى هم گاهى باعث بدبو شدن دهان مى شود.
2ـ رویش موهاى زائد در صورت و سینه علل مختلفى دارد که مهمترین آنها اختلالات هورمونى است. درمان موهاى زائد با استفاده از الکترولیز امکان پذیر است. توصیه مى شود در این مورد با متخصص غدد و پوست مشورت نمایید.
3ـ دل درد در دوره قاعدگى امرى طبیعى است. گاهى اوقات بعضى از زنان دچار دردهاى شدید قاعدگى مى شوند که معمولا تا روز سوم از شدت درد کم مى شود. ممکن است این دردها بعد از ازدواج و زایمان کمتر شوند. در شرایط فعلى توصیه مى شود که قبل از شروع درد قاعدگى تا روز دوم یا سوم از داروهاى مسکن خوراکى یا تزریقى به همراه گرم نمودن موضعى و مصرف غذاها و مایعات گرم استفاده نمایید که در این صورت از شدت درد بسیار کم مى شود و در مواردى حتى درد به کلى از بین مى رود. سالم و موفق باشید.