سیکاس گلکاری


معرفى گیاهان آپارتمانى
سیکاس

مجتبى شریعت پناهى

 

 

سیکاس که یک گیـاه آپارتمانى بسیار زیبا مخصوص مناطق گرم و مرطوب است, اولین بار در چین و ژاپن پیدا شده, برگهایش کشیده و شبیه به نخل هستند. ساقه آن حجیم و متورم است.
نام علمى آن سیکاسCYCAS و از خانواده سیکاداسهCYCADACEAE مى باشد. در فارسى به همان سیکاس شهرت دارد. به طور کلى دو نوع سیکاس وجود دارد. نر و ماده.
در انواع نر در وسط برگها, مخروطى عمودىشکل قرار دارد که پوشیده از برگهاى کوچک است. سیکاس در شرایط ایدهآل در اثر وزش باد و انتقال گرده از روى انواع نر به اندام ماده تولید بذر مى کند. بذرها را باید بلافاصله بعد از جمعآورى کاشت. اگر بذر را جمعآورى کرده و براى مدت طولانى نگهدارى کنیم سبز نمى گردد. از آنجایى که رشد سیکاس به کندى انجام مى گیرد و شرایط خاصى را براى رشد خود نیاز دارد, همین سبب شده که جزو گیاهان آپارتمانى گران قیمت به حساب بیاید.
در هر صورت شرایط آب و هوایى شمال کشور براى سیکاس کاملا مناسب است. حتى در چنین مناطقى که هواى مرطوب دارند مى توان آن را در خارج از گلخانه پرورش داد.

تکثیر:
بهترین و آسانترین روش تکثیر سیکاس, کاشت قلمه هایى است که از جوانه هاى روى تنه ظاهر مى شوند. سیکاسهاى مسن و قدیمى پاجوش مى دهند. پاجوشها را از پایه مادرى جدا ساخته, تعدادى از برگهاى آنها را حذف کرده و در ماسه بکارید.

خاک:
براى تکثیر سیکاس و کاشت قلمه از ماسه استفاده مى کنیم اما براى سیکاسهاى ریشه دار باید از مقدار زیادى خاک جنگلى یا خاک برگ استفاده کرد.

کود:
از فروردین ماه تا اواسط پاییز هر هفته یک بار کود شیمیایى در اختیارش بگذارید.

نور:
به محیط سایه روشن علاقه مند است.

رطوبت نسبى:
همان طور که گفته شد دوستدار رطوبت زیاد محیط مى باشد. در مناطق خشک باید آن را در پاسیوهاى مرطوب قرار داده و در فصل تابستان همه روزه مقدارى آب در فضا اسپرى کرد.

حرارت:
هوا باید معتدل باشد. از ده تا هجده درجه سانتى گراد ایدهآل است.

آب:
نیاز سیکاس به آب هم متوسط است. همواره خاک گلدان را مرطوب نگهدارید.