معرفى کتاب

 

 

نام: جلوه هاى رفتارى حضرت زهرا (س)
نویسنده: عذرا انصارى
تهیه: مجله پیام زن
ناشر: مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامى
چاپ اول: 1372
چاپ ششم: 1375
کتاب ((جلوه هاى رفتارى حضرت زهرا(س))) فراهم آمده مجموعه مقالاتى است که خانم عذرا انصارى نگاشته و مجله پیام زن به چاپ رسانده است.
تلاش نویسنده محترم در این کتاب, نشان دادن ابعاد روشن ترى از شخصیت الگویى بانوى برگزیده عالم, حضرت صدیقه طاهره(س) بوده است. طبیعى است که هدف غایى شناخت امامان و پیامبران که همگى اسوه هاى حسنه زندگى انسانهایند, تإسى و الگوپذیرى از رفتار آنان است و از این جهت است که شناخت چگونگى ابعاد مختلف رفتار آنان ضرورت دارد.
دقت در ترتیب مباحث کتاب نشان مى دهد که مولف ارجمند بیش از همه, روى خطاب با بانوان دارد و نه مطلق زنان. چه در آن صورت ابتدا مى بایست به رفتار دوران کودکى و دوشیزگى حضرت زهرا(س) مى پرداختند ولى نخستین مطلبى که در این کتاب مى خوانیم موضوع رفتار[ حضرت زهرا(س]( با همسر است. در این بخش نخست به اهمیت و ضرورت ازدواج و آثار آن پرداخته شده و شیوه رفتار متقابل زهرا(س) و على(ع) با ذکر داستانها و روایاتى مورد توجه قرار گرفته است.
تقسیم کار, رازدارى, فداکارى و ایثار و سپاس مجاهدتها از عناوین این بخش است.
در فصل دوم و سوم کتاب, نکته هایى آموزنده از رفتار حضرت زهرا(س) با فرزندان آمده است. در ابتداى این فصل مى خوانیم: ... نقطه آغازین سعادت یا شقاوت انسانها, دامن مادر و محیطى است که مادر, رکن اساسى آن محسوب مى شود پس مى توان گفت از این جهت, کودک مانند مومى است که در میان دستان قدرتمند مادر قابلیت تبدیل به هر شکل و هیإتى را دارد ... یکى از عوامل موثر در تشکیل شخصیت فرزندان حضرت فاطمه زهرا(س), وراثت است. زیرا در این خانواده, مادر از مقام عصمت بهره مند بوده و در وجود مطهر او هیچ رجس و گناهى راه ندارد چنانچه در زیارت مطلقه امام حسین(ع) مى خوانیم:
((گواهى مى دهم که شما در اصلاب پاک و ارحام مطهر بودید و هیچ غبارى از شرک و جهالت بر دامن شما ننشست.)) در این دو فصل سخن از ((عواطف مادرى)), ((توجه به نیازهاى کودک)), ((بازى و تحرک)), ((عبادت در کودکى)), ((رعایت عدالت در باره کودکان)) و ((ارج نهادن به شخصیت کودک)) رفته است و براى هر موضوع روایتى و حکایتى آمده است.
در فصل چهارم, به جلوه هاى رفتارى حضرت زهرا با پدر بزرگوارش پرداخته شده است و به همراهى این دختر با پدر در سالهاى سخت محاصره اقتصادى (شعب ابى طالب) و سالهاى پس از آن اشاره شده است: ((... اکنون که یار کم است و دشمن فراوان, پیامبر(ص) تنهاست و غم بسیار, چه کسى مى تواند جاى آن دو پشتوانه[ خدیجه و ابوطالب] را پر کند؟ چه کسى پرستار و غمخوار باشد؟ و همین جاست که دخترش فاطمه, مادرش مى گردد. ((ام ابیها)) و او بحق شایسته این لقب بود ... روزى فاطمه(س) دشمنان را دید که در حجر اسماعیل نشسته و با هم پیمان مى بندند و نقشه قتل پیامبر را طرح مى کنند. این دختر باهوش و مهربان در حالى که به شدت مى گریست فورا خود را به پدر رسانید و موضوع را به اطلاع او رساند تا پیامبر(ص) خود را به نحوى از توطئه آنان نجات دهد.)) در فصل پنجم, فاطمه(س) را در سوگ پدر گرامى اش مى بینیم که مویه مى کند و سوگ پدرش را با دردناکترین حال و وضع و بیان مى سراید. در این فصل ماجراى اذان بلال که به تقاضاى دختر پیامبر(ص) بار دیگر نداى توحید را سر داده بود, به تفصیل آمده است.
در فصل ششم چگونگى رفتار حضرت زهرا(س) با مردم بازگو شده است. رفتار با همسایگان, تجلى ایثار در شب عروسى, تجلى ایثار در مهمانى, از عناوین این فصل است.
با آرزوى توفیق افزونتر نویسنده محترم, از باب تیمن و تبرک دعایى را که حضرت زهرا(س) به سلمان, که از او تقاضاى تعلیم چیزى کرده بود, یاد دادند به نقل از ص 94 این کتاب را به خوانندگان عزیز هدیه مى کنیم: بسم الله الرحمن الرحیم, بسم الله النور, بسم الله نور على نور, بسم الله هو مدبر الامور, بسم الله الذى خلق النور من النور, الحمدلله الذى خلق النور من النور و انزل النور على طور فى کتاب مسطور فى رق منشور بقدر مقدور على نبى محبور, الحمدلله الذى هو بعز مذکور و بالفخر مشهور و على السرإ و الضرإ مشکور و صلى الله على سیدنا محمد و آله الطاهرین.