بانوى نمونه اسلام

نویسنده


  معرفى کتاب

مجید مرادىرودپشتى

 

 

بانوى نمونه اسلام
نویسنده: آیت الله ابراهیم امینى
ناشر: انتشارات شفق
چاپ اول: 1349
چاپ چهاردهم: 1376
نویسنده بزرگوار کتاب, حضرت آیت الله امینى, را با سابقه طولانى اشان در امر آموزش اخلاق و تربیت اسلامى و معارف دینى مى شناسیم. ایشان بحق از شمار عالمان دین هستند که ارشاد و هدایت و تربیت انسانها را بر بسیارى ((الزام ما لا یلزم))ها ترجیح داده اند و همواره تلاش کرده اند تا معنویت و صفا و زلالى تعالیم دین مقدس اسلام را به ذهن و بالاتر از آن به دل انسانها جارى کنند.
قصد معرفى نویسنده ارجمند در کار نیست ـ اگر چه بهتر است کتابها را با کاتبانشان یکجا بشناسیم ـ اما تإمل در پیشگفتار کتاب ((بانوى نمونه اسلام)), ما را ناگزیر از ابراز این نکته اساسى نمود که این کتاب ـ و اجمالا دیگر آثار مکتوب حضرت آیت الله امینى ـ صرفا در صدد انباشتن ذهن خواننده از یک سرى اطلاعات و معلومات نیست, بلکه مى کوشد هم خواننده را عالم به مسائل نماید و هم عامل. و گرنه علم بى عمل به چه کار آید; که دو صد گفته[ و دانسته] چون نیم کردار نیست. راستى مگر رسول گرامى اسلام(ص) جز براى تکامل اخلاقى انسانها مبعوث شد؟
و تفاوت پیشوایان ما ـ پیامبر(ص) و على(ع) و فاطمه(س) و فرزندانشان(ع) و نیز علماى ربانى ما ـ با آن همه فلاسفه و دانشمندان و ... جز این است که اینان در صدد پرورش روحى و معنوى و اخلاقى و نجات بشریت از منجلاب هوسهاى نفسانى هستند و آنان نه چنین اند؟
بارى قرآن کریم پیامبر اکرم(ص) را اسوه نیکو و شایسته براى انسانها مى داند و البته فرزند عزیزش فاطمه زهرا(س) نیز چنین است. مخاطبان کتاب ((بانوى نمونه اسلام)) کسانى هستند که ((از خواندن تاریخ, هدفهاى عالى تر و ارزنده ترى دارند. شرح حال رجال بزرگ را مطالعه مى کنند تا درس زندگى بیاموزند. رمز عظمت و موفقیت اشخاص را از لابه لاى تاریخ به دست مىآورند تا از اعمال و رفتارشان سرمشق بگیرند ... زندگى و شرح حال برگزیدگان الهى را مطالعه مى کنند تا راز عظمت و محبوبیت آنان را به دست آورند و طریق زندگى و راه و روش آنان را که همان صراط مستقیم دیانت است بشناسند و از اعمال و رفتارشان درس زندگى بیاموزند. ))
نویسنده ارجمند معتقدند زندگى حضرت زهرا(س) براى ما تا حدى دچار ابهام است و چنان که باید روشن نیست. ایشان این ابهام را معلول سه دلیل مى دانند:
1ـ کوتاهى دوران زندگى حضرت زهرا(س).
2ـ سپرى شدن بیشتر دوران زندگى آن حضرت در داخل منزل طورى که کمتر کسى از زندگى داخلى ایشان آگاه بود است.
3ـ عدم شناخت و درک کافى مردم آن روزگار نسبت به مقام بلند دختر پیامبر, تا در حفظ جزئیات زندگى ایشان تلاش کنند.
نویسنده بزرگوار, ضرورت طرح مسإله ـ به اصطلاح امروزىها ـ را در چند سطر و در نهایت ایجاز تبیین نموده اند: حضرت زهرا (علیهاالسلام) بدون شک در رإس تمام بانوان اسلام قرار دارد. زیرا او تنها بانویى است که پدرش معصوم, شوهرش معصوم و خودش نیز معصوم بوده است. محیط پرورش و زندگى زهرا محیط عصمت و طهارت بوده است. دوران کودکى خویش را در خانه شخص اول اسلام یعنى پیغمبر برگزیده اى که تحت تربیت مستقیم پروردگار جهان قرار داشت, طى کرد. دوران خانه دارى و بچه دارى را در خانه دومین شخصیت ممتاز اسلام یعنى على بن ابى طالب (علیه السلام) گذراند. در این دوران کوتاه دو پسر معصوم یعنى حسن و حسین را تربیت کرد و دو دختر شجاع و فداکار, مانند زینب و ام کلثوم, به جامعه تحویل داد. در چنین خانه اى به طور قطع مى توان نتایج درخشان احکام و برنامه هاى اسلامى را آشکارا مشاهده نمود و بانوى شایسته و نمونه اسلام را پیدا کرد.
کتاب ((بانوى نمونه اسلام)) در هفت بخش فراهم شده است. از ولادت تا ازدواج, عروسى فاطمه(س), فاطمه در خانه على, فضایل حضرت زهرا(س), فاطمه(س) بعد از پدر, فاطمه(س) در آستانه مرگ, تحقیقى در منازعه زهرا با ابوبکر (مسإله فدک).
چاپ اول این کتاب در سال 1349 منتشر شده است و گویا در طى 12 یا 13 چاپى که تا امروز داشته, بارها با اصلاحات و اضافاتى همراه بوده است و به نوشته نویسنده محترم, پرونده این کتاب براى تجدیدنظر و اضافات همچنان مفتوح است.
کتاب یاد شده بحق, یکى از خواندنى ترین کتابها در باره زندگى و شخصیت حضرت زهرا(س) است که براى همگان قابل استفاده مى باشد. امید آن که این کتاب همچنان و همیشه گرمى بخش کانونهاى محبت و ایثار و معنویت خانواده ها باشد و مشعلى باشد فرا راه زنانى که دوست دارند از ((بانوى نمونه اسلام)) الگو بگیرند.
* .