سخنان مقام معظم رهبرى در سالروز ولادت حضرت زهرا سلام الله علیها


  در جهت احقاق حقوق زنان در جامعه اسلامى باید تلاش شود
گزیده اى از سخنان مقام معظم رهبرى در سالروز ولادت حضرت فاطمه(س)

 

 

مقام معظم رهبرى, حضرت  آیت الله خامنه اى همزمان با ایام ولادت بانوى بزرگ اسلام حضرت فاطمه زهرا(س) و در جمع بانوان بسیجى و کارمندان و کارگران, دانشآموزان و دانشجویان در مجموعه آزادى تهران بیانات مبسوطى ایراد فرمودند که نظر به اهمیت بیانات معظم له گزیده اى از آن را تقدیم مى داریم.
حضرت آیت الله خامنه اى, ضمن بیان فضایل صدیقه طاهره(س) و شخصیت ممتاز آن حضرت در جمع خواهران بسیجى فرمودند: اگر شخصیت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) براى ذهنهاى ساده و چشمهاى نزدیک بین ما آشکار مى شد ما هم تصدیق مى کردیم که فاطمه زهرا(سلام الله علیها) سرور همه زنان عالم است. بانویى که در سنین کم و در عمر کوتاه به مقامات معنوى و علمى و معرفتى و به مرتبه اى برسد که برابر مرتبه انبیا و اولیاست. در واقع فاطمه زهرا فجر درخشانى است که از گریبان او خورشید امامت و ولایت و نبوت درخشیده است. آسمان بلند و رفیعى است که در آغوش آن ستاره هاى فروزان ولایت قرار گرفته است. همه ائمه (علیهم السلام) براى مادر بزرگوار خود تکریم و تجلیلى قایل بودند که براى کمتر کسى این همه احترام و تجلیل را از آن بزرگواران مى شود دید.
مقام معظم رهبرى, ضمن تقدیر از تلاشهاى انجام گرفته در زمینه مسائل زنان در سالهاى اخیر افزودند: ما که براى حقوق زنان یا براى فراهم کردن زمینه هاى تکامل و رفع ستم از زنان و درباره زن صحبت مى کنیم هدف ما چیست؟ هدف از این تلاشها, کل این نوشتنیها و گفتنیها و فعالیتهاى قانونى چیست؟ این یک سوال است که حتما باید به آن جواب داده شود. سوال دوم این است: براى اینکه در جامعه زن به جایگاه حقیقى خود نایل بشود, ما چه شعارهایى را مى خواهیم مطرح کنیم و از چه وسایلى مى خواهیم استفاده کنیم؟
حضرت آیت الله خامنه اى با تإکید بر تلاش براى شناخت صحیح زنان از امکاناتى که در اختیار دارند, حرکت مبتنى بر فکر و تإمل در راه رفع ستم از زنان را ضرورى دانسته و افزودند: متاسفانه امروز من مى بینم بعضى از مقالاتى که به عنوان دفاع از زن نوشته مى شود, بعضى از سخنانى که به عنوان احقاق حقوق بانوان بر زبان جارى مى شود, کاملا از موضع انفعال است. چون غربیها این طور گفته اند, چون اروپاییها این گونه نوشته اند, چون به ما این طور نسبت داده اند, اگر ما هم در مقام دفاع حرفى بزنیم و راهى را بپیماییم این کاملا منحرف کننده و اغوا کننده است. ما باید ببینیم حقایقى که در عالم وجود دارد, که بیشترین این حقایق هم در تعالیم اسلامى است, اینها چیست. اسلام طرفدار تکامل بشر است. براى اسلام زن و مرد هیچ فرقى ندارد. براى اسلام جنس زن یاجنس مرد مطرح نیست, تکامل انسانى مطرح است. یک جا سخن از مرد گفته مى شود, یک جا سخن از زن, به یک مناسبت از زن تجلیل مى شود, به یک مناسبت از مرد تجلیل مى شود, چون دو حصه پیکره بشرند, دو بخش وجود بشرى هستند, از لحاظ جنبه بشرى و جنبه الهى هیچ تفاوتى با همدیگر ندارند.
مقام معظم رهبرى با اشاره به وضعیت اسفبار خانواده در غرب و فروپاشى بنیان خانواده ناشى از حرکتهاى افراطى در زمینه آزادیهاى اجتماعى زن غربى افزودند: در حقیقت نهضت دفاع از زنان در غرب یک حرکت دستپاچه, یک حرکت بى منطق, یک حرکت مبتنى بر جهالت, بدون تکیه به سنتهاى الهى, بدون تکیه به فطرت و طبیعت زن و مرد بود و در نهایت به ضرر همه تمام شد; هم به ضرر زنان هم به ضرر مردان, و بیشتر به ضرر زنان. این قابل تقلید نیست. این چیزى نیست که در کشور اسلامى کسى به آن نگاه کند و بخواهد از آن چیزى یاد بگیرد. این را باید طرد کرد. بله, حرکت در جهت احقاق حقوق زنان در جامعه اسلامى و در جامعه ما حتما باید انجام بگیرد منتها بر مبناى اسلامى و با هدف اسلامى. یک عده نگویند که این چه نهضتى است؟ این چه حرکتى است؟ مگر زن در جامعه ما چه کم دارد؟ متاسفانه ممکن است بعضى این گونه فکر کنند. این, ظاهربینى است. زن در همه جوامع - از جمله در جامعه ما - دچار ستم و دچار کمبودهایى است که بر او تحمیل مى شود, اما این کمبود, کمبود آزادى به معناى بى بندوبارى نیست. این کمبود, کمبود میدانها و فرصتها براى علم و معرفت و تربیت و اخلاق و پیشرفت و شکوفایى استعدادهاست. این را باید تامین و جستجو کرد.
مقام معظم رهبرى ضمن استناد به آیات قرآن در زمینه تشکیل خانواده, یکى از اهداف تشکیل خانواده را رشد زن و مرد و ایجاد رابطه اى همراه با عشق و مهربانى دانسته و افزودند:
بعضى خیال مى کنند زن کمبودش این است که مشاغل بزرگ و سر و صدادار ندارد; مشکل زن این نیست. حتى آن زنى که شغل بزرگى هم دارد, همان زن هم به محیط امنى در خانواده, به یک شوهر مهربان بامحبت, به یک تکیه گاه مطمئن عاطفى و روحى - که شوهر و مرد او است احتیاج دارد. طبیعت و نیاز عاطفى و روحى زن این است; باید این نیاز برآورده بشود. مسإله شغل هم مسإله دیگر است; البته مسإله درجه اولى هم نیست. اگرچه اسلام مانع مشاغل و مسوولیتهاى زنان نیست مگر در یک موارد استثنایى که بعضى مورد اتفاق بین فقهاست, بعضى هم مختلف فیه است که در این زمینه ها هم البته باید کار بشود; لیکن مسإله اصلى زن این نیست که آیا شغلى دارد یا ندارد. مسإله اصلى زن, آن مسإله اساسى است که امروز در غرب متإسفانه از بین رفته است, و آن همان احساس آرامش و احساس امنیت و احساس امکان بروز استعداد و مورد ستم قرار نگرفتن در جامعه و در خانواده و در خانه شوهر و در خانه پدر و امثال اینها است.
رهبر معظم انقلاب خطاب به دست اندرکاران مسائل زنان فرمودند: کسانى که در خصوص مسإله زن تلاش مى کنند, باید در این زمینه ها تلاش کنند. چند نکته اساسى را که باید مورد توجه باشند, عرض کنم; اولا: فکر رشد زنان از لحاظ معنوى و اخلاقى بایستى یک فکر رایج در میان خود زنان باشد. خود بانوان باید بیشتر به این مسإله بیندیشند. خود آنها به معارف, به معلومات, به مطالعه, به مسایل اساسى زندگى رو کنند. همان تربیت غلط غربى موجب شد که در دوران حکومت طاغوت در این کشور, زنان به آرایش, تجملات, زینتهاى بى خودى, تبرج و خودنمایى تمایل پیدا کنند, که این هم از نشانه هاى مردسالارى است. دوم, اصلاح قوانین است. بعضى از قوانین در برخورد با زن و با مرد احتیاج به اصلاح دارد. باید کسانى که اهل این کارها هستند, مطالعه کنند, بررسى کنند و آن قوانین را درست نمایند.
یک مسإله دیگر که این هم از کارهاى لازم است, این است که نظر اسلام در مورد حقوق زن و حقوق مرد باید تبیین بشود. خود بانوان هم در این زمینه باید کار کنند, اما بیشتر باید کسانى که در معارف اسلامى آگاهى دارند, تلاش بکنند و بتوانند نظر اسلام را در آن جاهایى که حقوق زن و مرد متفاوت است, درست تبیین کنند, تا هر کسى تصدیق کند که این دقیقا بر اساس طبیعت و فطرت انسانى زن و مرد و بر طبق مصالح جامعه است.
نکته بعدى این است که از بحثهاى انحرافى در این زمینه ها باید اجتناب شود. بعضیها به عنوان اینکه از زن دفاع مى کنند به بحثهاى انحرافى کشانده مى شوند; بعضى از مسائل از قبیل دیه و امثال اینها را مطرح مى کنند; در حالى که اینها بحثهاى انحرافى است. نظر اسلام در مورد زن و مرد واضح و روشن است. یک نکته دیگر که باید مورد توجه باشد, دفاع اخلاقى و قانونى از زن, بخصوص در داخل خانواده است. دفاع قانونى با اصلاح قوانین - همان طور که گفته شد - و ایجاد قوانین لازم و دفاع اخلاقى با طرح این مسإله و مواجهه با کسانى که این را درست نمى فهمند و زن را در خانه مستخدم مورد ستم مرد, بدون تمکن از خودسازى معنوى تلقى مى کنند و این گونه هم عمل مى کنند, باید با این فکر با قوت و شدت مقابله بشود; البته به شکل کاملا منطقى و عقلانى. مسإله بعد مسإله اهمیت دادن به عفاف در زن است. هر حرکتى که براى دفاع از زن انجام مى گیرد. باید رکن اصلى آن رعایت عفاف زن باشد.
ایشان افزودند: یک مسإله هم مسإله تعلیم و تربیت بانوان است. من بر این همیشه تإکید کرده ام. خوشبختانه امروز در جامعه ما, تعلیم و تربیت زنان رایج است; اما در عین حال هنوز خانواده هایى هستند که دختران خودشان را تحصیل منع مى کنند. نکته آخر این است که جامعه هم از لحاظ قانونى, هم از لحاظ اخلاقى, باید با کسانى که تعدى به زن را حق خودشان مى دانند, برخورد سخت بکند; قانون هم باید در این زمینه مجازاتهاى سختى را پیش بینى بکند.
مقام معظم رهبرى, در خاتمه با اشاره به ظلم و آزارى که زنان در خانواده غربى متحمل مى شوند برخورد با مواردى اندک در این باب را در جامعه اسلامى ضرورى دانسته و افزودند: اگر کشور بتواند جامعه زنان را با تکیه بر تعلیمات اسلامى, با همان معارفى که اسلام خواسته است آشنا بکند, من تردیدى ندارم که پیشرفت و ترقى و تعالى کشور مضاعف و چند برابر خواهد شد. در هر میدانى که بانوان مسوولانه در آن میدان وارد بشوند, پیشرفت در آن میدان چند برابر خواهد شد. خصوصیت حضور خانمها در میدانهاى مختلف این است که وقتى زن خانواده وارد میدان مى شود, یعنى همسر و فرزندان او هم واردند. حضور مرد به این معنا نیست, اما حضور زن به این معنا است. در هر میدانى که زن وارد بشود - زنى که خانم و کدبانوى یک خانه است - در حقیقت همه آن خانه را در آن میدان وارد مى کند. حضور زنان در بخشهاى مختلف بسیار مهم است.