اخبار


  اخــــبار

 

 

سیاستهاى فرهنگى ـ اجتماعى ورزش زنان تصویب شد
شوراى عالى انقلاب فرهنگى در جلسه اى به ریاست سیدمحمد خاتمى رئیس جمهورى سیاستهاى فرهنگى ـ اجتماعى ورزش زنان کشور را تصویب کرد. به گزارش روابط عمومى این شورا, تقویت فرهنگ ورزش و حمایت از فعالیتهاى ورزشى متناسب با وضعیت جسمانى زنان با رعایت موازین اسلامى, پرهیز از اعمال سلیقه در فعالیتها و محیطهاى ورزشى و تشویق زنان به شرکت در فعالیتهاى تربیت بدنى با تإکید بر ورزش همگانى از جمله این سیاستها است. ایجاد تشکیلات ورزشى از طریق تقویت بودجه و امکانات ورزش آموزشگاهى, احداث و تجهیز فضاها و اماکن ورزشى سرپوشیده ویژه زنان و ارائه الگوى شایسته از ورزش زنان به جوامع اسلامى از دیگر سیاستهاى فرهنگى ـ اجتماعى ورزش زنان اعلام شده است.

راهپیمایى میلیونى زنان سیاهپوست علیه اعمال تبعیض نژادى در جامعه آمریکا
راهپیمایى میلیونى زنان سیاهپوست آمریکا به خاطر وحدت جامعه خود و علیه تبعیض نژادى در فیلادلفیا برگزار گردید و طى آن سیاهپوستان تظاهرکننده که از سراسر آمریکا گرد آمده بودند, بر لزوم تعیین سرنوشت جامعه آفریقایى آمریکایى, واژه اى که سیاهپوستان آمریکایى ترجیح مى دهند به آن نامیده شوند, در مقابل بلایایى چون جنایت, مواد مخدر و یک سیستم آموزشى ناقص ورود به زوال, تإکید کردند. در پایان این تظاهرات که در آن حدود دو میلیون نفر شرکت داشتند, قطعنامه اى 12 ماده اى در مورد انجام اصلاحات در بخشهایى مانند آموزش, خانواده, بهداشت, حقوق بشر, جوانان, سالمندان, سرپناه براى بى خانمانها و نظام زندانها به امضا رساندند.

جداسازى مردان و زنان در متروى ژاپن
مسوولین متروى شهر اوزاکا در غرب ژاپن به منظور مقابله با کسانى که در قطارهاى شلوغ این شهر براى زنان ایجاد مزاحمت مى کنند, کوپه هایى را به زنان اختصاص داده اند. پلیس شهر توکیو نیز درخواست مشابهى کرده و خواستار اختصاص کوپه هایى براى زنان شده است. در توکیو, تعداد مردان مزاحم رو به افزایش است و حتى در این شهر آگهى هایى چاپ شده که در آن از این گونه اشخاص خواسته شده موقعى که سوار قطار مى شوند کارى به زنها نداشته باشند. پلیس جنوب ژاپن نیز با تشکیل یک تیم زنانه براى جلوگیرى از آزار زنان وارد عمل شده است.

بر اساس یک تحقیق, زنان, مدیران شایسته اى هستند
یک بررسى بین المللى نشان داده است مدیران زن شایستگى بیشترى از مدیران مرد دارند زیرا به سختى کار مى کنند و برداشتهاى آنان براى کار گروهى امروزى در اداره ها مناسب تر است. این طرح تحقیقاتى که در استرالیا منتشر شده است نشان مى دهد, مدیران زن بیشتر بینشها و روشهاى جدید کار را تشویق مى کنند و از کارمندان نیز بهتر قدردانى مى کنند. در باره موضوع این طرح از یک هزار و سیصد و سى و دو کارمند و مدیر شرکتهاى مختلف در استرالیا و آمریکا و کانادا و نیوزیلند پرسش به عمل آمده است. در این پژوهش ثابت نشده است که مردان به عنوان رهبران صاحب اختیار, بى کفایت هستند.
نتایج این پژوهش تفکرى را که زنان را شایسته احراز مقامهاى رهبرى نمى داند بى اعتبار کرده و نشان مى دهد که مردان ممکن است براى یادگیرى چگونگى رهبرى کردن و اداره کارها از زنان درس بگیرند. این پژوهش بیانگر آن است که جنس زن در میانجیگرى براى حل اختلافها, دادن اجازه تصمیم گیرى به کارمندان, اعتماد به آنان و مقصر نشناختن کارمندان, کارآمد است. زنان همچنین در بکارگیرى راههاى تازه و بهتر براى کارها بى باکتر هستند و کارگران را براى دستیابى به اهداف برتر تشویق مى کنند و در باره حقایق ناخوشایند روشن بین هستند. کوشش فراوانى که زنان در شغلشان انجام مى دهند, یکى از دلایل موفقیت بیشتر آنان در رهبرى و اداره کارها است.

کنگره جهانى حضرت زهرا(س) الگوى زنان, برگزار گردید
اولین کنگره جهانى حضرت زهرا(س) الگوى زنان در حسینیه عاشقان کربلاى شهر سارى برگزار گردید. در این کنگره که میهمانانى از کشورهاى خارجى شامل سوریه, مصر, لبنان, مالزى, پاکستان, هند, برزیل, نیوزیلند, بنگلادش, آمریکا, ایتالیا, انگلیس, کانادا, قزاقستان و فلسطین حضور داشتند, 200 مقاله و بیش از 200 قطعه ادبى و شعر و دیگر آثار هنرى در باره بانوى نمونه اسلام ارائه گردید.
در حاشیه این کنگره که از طرف سپاه پاسداران انقلاب اسلامى منطقه مازندران و به مدت دو روز برگزار شد نمایشگاهى از آثار و کتب مربوط به زندگانى حضرت زهرا(س) برپا شد که آثارى در زمینه هاى طراحى, عکاسى و خطاطى با محوریت فضایل و نامهاى حضرت فاطمه زهرا(س) در آن به نمایش گذاشته شد.

گزیده سخنان رئیس جمهورى در جمع بانوان بسیجى
حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمد خاتمى رئیس جمهورى در مراسم گشایش پنجمین جشنواره فرهنگى, ورزشى حجاب, عفاف, ورزش, با بیان این نکته که باید در کنار تجلیل کلامى از زنان براى حل عملى مشکلات آنان تلاش کنیم گفتند: باید فضایى براى رشد زنان در همه عرصه هاى جامعه به وجود آید تا آنان بتوانند با امنیت بیشتر در راه خودسازى معنوى, اجتماعى و علمى گام بردارند. رئیس جمهورى در جمع بیش از دو هزار خواهر بسیجى گفتند: باید همه بکوشیم تا با پذیرش, تلاش و همکارى; ضعفها, محدودیتها, نارساییها و محرومیتهاى زنان را در جامعه برطرف کنیم.
رئیس جمهورى براى گشودن افقهاى تازه براى زنان جامعه, حضور و مشارکت این قشر را در عرصه هاى مختلف ضرورى دانسته و اظهار داشتند: باید با ترفیع چهره و شخصیت مطلوب زن و شناخت زمان حاضر, زمینه فعلیت یافتن و سیر شتابان به سوى هدفى بزرگ را فراهم کنیم. آقاى خاتمى از دو واقعیت مبارزه با ذهنیت سنتى نسبت به زنان و بهره گیرى از نکات مثبت در جهان متجدد سخن گفتند و خاطرنشان کردند: متإسفانه برخى نگرشهاى نادرست در جامعه رنگ دین به خود مى گیرد که در سایه آن, ستم زیادى به زنان در طول تاریخ وارد آمده است.
رئیس جمهور همچنین تإکید کردند که باید به جاى حرف زدن و از دست دادن فرصت با پژوهش و برنامه ریزى درست, راه را براى رشد بیشتر زنان در جامعه هموار سازیم. ایشان با ابراز تإسف نسبت به وجود این تفکر غلط که زن جنس دوم و مرد جنس برتر است گفتند: هر تلاشى براى جدایى بین مرد و زن ستم به مردان, زنان و جامعه انسانى است زیرا آنها هر دو انسانهاى بزرگ و شایسته پیشرفت در عرصه هاى مختلف جامعه مى باشند. رئیس جمهور افزودند: جامعه مستحکم, خانواده مستحکم را مى طلبد و یکى از راههاى دستیابى به جامعه مستحکم, حضور فعال, مستمر و موثر زن در جامعه و نقش محورى او در خانواده است.
آقاى خاتمى با اشاره به مظلومیت زن در دوران گذشته گفتند: جامعه ما مى خواهد زنانى داشته باشد که مدار, محور, سالار و مادر خانواده باشند و در عین حال ذره اى از مسوولیت اجتماعى آنها کاسته نشود. رئیس جمهورى ابراز امیدوارى کردند که با انتصاب مشاور امور زنان و رئیس مرکز امور مشارکت زنان در ریاست جمهورى, این بخش بتواند با تحقیق در خصوص مشکلات زنان در جهت ارتقإ و رشد زنان در عرصه هاى مختلف, چهره مناسب ترى از آنان در جامعه به نمایش بگذارد.

مشاور رئیس جمهورى و رئیس مرکز مشارکت زنان منصوب شد
همزمان با هفته گرامیداشت منزلت و مقام زن, از سوى حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمد خاتمى رئیس جمهور, خانم زهرا شجاعى به عنوان مشاور رئیس جمهورى و رئیس مرکز مشارکت زنان منصوب شد. در قسمتى از حکم ریاست محترم جمهورى آمده است: نظر به اهتمام فراوان جمهورى اسلامى ایران به این مکانت والا و تإمین مشارکت شایسته زنان در عرصه فعالیتهاى اقتصادى, فرهنگى, سیاسى و اجتماعى از یک سو و تحکیم بنیاد خانواده سالم و سازنده از سوى دیگر که زن و مرد هر دو در آن نقش مهم دارند, سرکار عالى را به جهت شایستگى و آگاهى و تجربه اى که در شناخت مسائل و نیز شایستگیهاى جامعه زنان کشور دارید به عنوان مشاور رئیس جمهورى و رئیس مرکز امور مشارکت زنان برمى گزینم و تمامى زنان سرافراز میهن را به بالا بردن میدان آگاهى و توان خود و به حضور فعال در صحنه سرنوشت و نیز همه دستگاهها را به همکارى و همراهى با مرکز مزبور فرا مى خوانم.
رئیس جمهور همچنین طى نامه اى از خدمات خانم شهلا حبیبى رئیس سابق دفتر امور زنان در نهاد ریاست جمهورى تشکر و قدردانى کرد.

زنان کارگر نمونه معرفى شدند
به مناسبت سالروز میلاد مبارک حضرت زهرا(س) و روز زن شش نفر از کارگران زن کشور که با اختراعات, ابداع, ساخت و یا ارائه طرح نو, روند تولید را بهبود بخشیده اند به عنوان کارگران زن نمونه کشور انتخاب شدند. اسامى این زنان کارگر و نوع خدمت ویژه اى که انجام داده اند عبارت است از:
خانم ژاله تکریمى, لیسانس الکترونیک, کارشناس کارخانه ماشین سازى تبریز به خاطر مدرن سازى خط تولید قطعات, طراحى قطعات توسط رایانه, تعمیر ماشینهاى (سى ـ ان ـ سى) و (ان ـ سى).
خانم طیبه حامدى, لیسانس نساجى, رنگرز کارخانه پارس فاستون اصفهان, به خاطر راه اندازى خطوط تازه تولید محصول, تغییر روشهاى تولید از طریق آزمایشهاى گوناگون, تبدیل ضایعات به محصول مرغوب.
خانم فهیمه وحدتى شایسته, کارگر قارچ چین کارخانه قارچ سینا همدان, به خاطر سرپرستى مناسب کارگران قارچ چین, ارائه روش تازه براى افزایش تولید و کیفیت محصول.
خانم طاهره سخت باز, لیسانس علوم تغذیه, مسوول توسعه و تحقیق کارخانه پارس مینو تهران, به خاطر ارائه طرح استفاده از مواد اولیه داخلى به جاى مواد خارجى.
خانم سهیلا اسلامى, لیسانس شیمى, مسوول کنترل کیفیت کارخانه نوآوران مشهد, به خاطر ایجاد تغییر در فرمولاسیون خمیر چوب و بالا بردن کیفیت انواع محصول تولیدى به حد استاندارد.
خانم مریم شهریارى, لیسانس موادشناسى, مسوول کنترل کیفیت کارخانه کاشى حافظ شیراز, به خاطر بهبود کیفیت تولیدات, کاهش ضایعات تولید, استفاده مجدد از ضایعات و اقدام به اخذ استاندارد ایزو 9001 براى کارخانه.

طرح پیشگیرى از همسرآزارى به اجرا درمىآید
به منظور حمایت از زنان در درون خانواده ها, طرح پیشگیرى از همسرآزارى از سال آینده به طور آزمایشى در برخى استانهاى کشور به اجرا درمىآید. رئیس سازمان بهزیستى کشور با اعلام این مطلب گفت: بررسیهاى مقدماتى بر روى این طرح تا پایان امسال به پایان مى رسد و پس از آن در استانهایى که بیشتر از سایر نقاط دچار این معضل هستند, به اجرا درمىآید. این طرح به پیشگیرى از آسیب پذیر شدن فرزندان در درون خانواده ها و کاهش انحرافات اجتماعى کمک مى کند.

یک زن به سمت معاون قضایى دادگسترى خوزستان منصوب شد
یک زن در پست معاون قضایى دادگستریهاى استان خوزستان به کار گمارده شد. خانم پوران ولویان به عنوان اولین زن در این سمت در دادگستریهاى استانهاى کشور انجام وظیفه مى کند و به مناسبت میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) شروع به کار کرده است.

دانشجویان محجبه براى ورود به دانشگاه استانبول با مخالفت لائیکها مواجهند
دانشگاه استانبول ترکیه در چهارچوب سیاستهاى ضد اسلامى دولت لائیک این کشور از پذیرفتن دانشجویان پزشکى باحجاب خوددارى کرد و این امر با اعتراض شدید دانشجویان مواجه شد. دانشجویان ضمن قرائت بیانه اى به این رفتار دانشگاه اعتراض کردند. این اعتراض به صفحات اول مطبوعات ترکیه نیز کشیده شد. یکى از روزنامه ها با چاپ عکسى از دانشجویان معترض نوشت: به این ظلم پایان دهید.

دو زن به مجلس مشورتى عمان راه یافتند
براى نخستین بار در انتخابات شوراى مشورتى عمان دو زن موفق شدند به این شورا راه یابند. زنان از هر نقطه سلطان نشین عمان به عنوان واجدین شرایط براى اولین بار به عنوان نامزد در این انتخابات شرکت کرده بودند. سلطان عمان در ماه خرداد مصوبه اى را صادر کرد که طى آن به زنان اجازه داده شد از سراسر کشور در انتخابات شرکت کنند.
در میان کشورهاى عرب حوزه خلیج فارس تنها کویت یک مجلس منتخب دارد ولى زنان مجاز به رإى دادن نیستند. عربستان سعودى, بحرین, قطر و امارات عربى متحده همگى داراى شوراهاى مشورتى با شرکت مردان هستند.

آرزوى زن 151 ساله برآورده شد
یک زن 151 ساله که آرزوى زیارت مرقد مطهر حضرت رضا(ع) را داشت, با دعوت آستان قدس رضوى, به آرزوى خود رسید. خانم صغرا زرگر که متولد سال 1225 است براى دومین بار در طول عمرش, موفق به زیارت مرقد مطهر حضرت امام هشتم(ع) شد. وى که در روستاى اسلامآباد از توابع شهرستان بردسکن زندگى مى کند تا کنون 6 بار ازدواج کرده است و همسرانش بر اثر کهولت سن و بیمارى فوت کرده اند و صاحب فرزند نشده است. وى که بدون کمک دیگران و بدون عینک و با استفاده از عصا راه مى رود, 100 سال پیش نیز با پاى پیاده مسیر بردسکن مشهد را براى زیارت بارگاه ملکوتى ثامن الحجج(ع) طى کرده است و راز سلامتى و طول عمر خود را تغذیه روزانه یک چهارم لیتر شیر, ماست و کشک ذکر مى کند.

نابغه سیزده ساله
صوفیه یوسف دختر سیزده ساله یک خانواده پاکستانى است که تحصیل خود را در رشته ریاضى در دانشگاه قدیمى و معروف آکسفورد آغاز کرده است. وى از پنج سالگى ریاضیات را از پدرش که پژوهشگرى در رشته ریاضى است, و از مادرش فرا گرفته است. دو برادر و دو خواهر او نیز از این استعداد شگرف ریاضى بهره مند هستند. پدر این دختر نابغه مسلمان او را بسیار عاقل خوانده و مى گوید که با وجود سن کم, صوفیه به راحتى خواهد توانست خود را با زندگى دانشگاهى تطبیق دهد. روث لاورنس دوازده ساله تنها فردى است که قبل از صوفیه توانسته است وارد دانشگاه شده و با درجه ممتاز, تحصیلاتش را به پایان برد.

آمریکا و دو میلیون نوجوان خودآزار
نزدیک به 2 میلیون نوجوان آمریکایى مبتلا به بیمارى خودآزارى هستند. به گفته روانشناسان, خودآزارى در میان نوجوانان مبتلا به افسردگى روحى رواج دارد و آنها براى کاهش ناراحتى و افسردگى, اعضاى بدن خود را مجروح مى کنند و عده اى از این نوجوانان عقیده دارند هنگامى که قطرات خون از زخمهاى بدنشان خارج مى شود, با مشاهده آن به آرامش مى رسند. مدیر یکى از مراکز درمان نوجوانان خودآزار اعلام کرد جوانان و نوجوانان آمریکایى در دهه 90 میلادى احساس بیهودگى مى کنند و خودآزارى نوعى بیمارى است که به تازگى در میان آنان شیوع پیدا کرده است. بیش از 90 درصد مبتلایان به این بیمارى دختران هستند.
20 میلیون کودک آواره در جهان وجود دارد
به گزارش یونیسف, بیش از نیمى از 20 میلیون کودک آواره در جهان, کمتر از 18 سال سن دارند. این سازمان با اشاره به وضعیت فلاکت بار کودکان در اردوگاههاى پناهندگان, خواهان حمایت و کمک مالى بیشتر, براى کودکان آواره جهان شد. رئیس یونیسف آلمان در بن گفت: تعداد آوارگان در 15 سال گذشته از 7 / 5 میلیون به 2 / 13 میلیون نفر افزایش یافته است و علاوه بر این بیش از 30 میلیون انسان نیز در مرزهاى کشورهاى خود به صورت پناهنده زندگى مى کنند.
یونیسف در گزارش خود اوضاع کودکان آواره را بحرانى خوانده است. و مى افزاید: کودکان اکثرا یا شاهد جنایات و یا خود قربانى آن هستند. کودکان ده ساله هنوز مجبور به جنگ مى شوند و دختران کم سن و سال همچنان قربانى تجاوزات جنسى واقع مى گردند. بر اساس این گزارش, کودکان آواره به آسانى به بیماریهاى واگیر مبتلا مى شوند, گرسنگى مى کشند و اجازه رفتن به مدارس را ندارند و در اکثر مواقع نیز اجازه بازگشت به وطن خودشان و بازگشت به یک زندگى عادى, به آنها داده نمى شود.
یونیسف آلمان ضمن اشاره به وضع اسفبار و فراموش شده کودکان فلسطین, افغانستان, سومالى و سرىلانکا گزارش داد: ایران با پذیرش 2 میلیون, پاکستان با 5 / 1 میلیون و کنگو با 775 هزار پناهنده بیشترین بار پناهندگان را در جهان بر دوش مى کشند.

تجلى هنر زنان ایرانى در نمایشگاه تجلى احساس
چهارمین نمایشگاه نقاشى زنان ایران با عنوان ((تجلى احساس)) با شرکت 250 اثر در فرهنگسراى نیاوران تهران برگزار شد. در این نمایشگاه آثارى از نوع آبرنگ, گواش, باستل, کولاژ و ترکیب مواد از 250 تن از زنان نقاش در معرض دید عموم قرار گرفت.
رئیس مرکز هنرهاى تجسمى معاونت امور هنرى وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى ضمن گفتگویى در خصوص اهداف این نمایشگاه گفت: اعتلاى هر چه بیشتر فعالیت هنرى زنان نقاش ایرانى, تبادل تجربیات هنرى, معرفى خلاقیتهاى هنرى زنان ایرانى و گرامیداشت یاد بانوى بزرگ اسلام از اهداف چهارمین نمایشگاه تجلى احساس بودند. وى افزود: آثار ارائه شده در نمایشگاه توسط هیإت داوران بررسى و به 20 اثر برگزیده بانوان ایرانى جوایزى اهدا شد.
شایان گفتن است این نمایشگاه با موضوع پیشنهادى ((زن, ایمان, محبت)) از اول تا 15 آبانماه برگزار بود.

کارگاه پژوهشى هنرهاى تجسمى زنان آسیا برگزار شد
کارگاه پژوهشى هنرهاى تجسمى زنان آسیا در دو بخش عملى و نظرى با حضور هنرمندان زن از 12 کشور آسیایى و 7 هنرمند زن نقاش ایرانى همزمان با نمایشگاه تجلى احساس برگزار شد. در این کارگاه پژوهشى که از اول تا هفتم آبانماه ادامه داشت, هنرمندان و پژوهشگران کشورهاى شرکت کننده به ارائه گزارش ملى کشور خود در زمینه آشنایى با شرایط, موقعیت, دیدگاهها و نقش زنان در جامعه, اقتصاد و خانواده و ارائه مقالاتى در مورد نقش هنر در توسعه فرهنگ صلح, اندیشه و دستاوردهاى هنرمند و زن, ایمان محبت, پرداختند.
در مراسم پایانى این کارگاه که به همت انجمن هنرهاى تجسمى ایران و با همکارى کمیسیون ملى یونسکو برگزار شده بود, به تمامى هنرمندان شرکت کننده در کارگاه گواهینامه شرکت اعطا شد.