تازه هاى پژوهش


  تازه هاى پژوهش

 

 

پژوهشگران: زنان شیرده به کلسیم اضافى نیاز ندارند
پژوهشهاى جدید نشان مى دهد برخلاف تصور موجود, زنان شیرده نیازى بیش از دیگر زنان به مصرف کلسیم ندارند.
نتایج این پژوهشها که در شماره اخیر مجله پزشکى نیوانگلند به چاپ رسیده حاکیست زنانى که به نوزادان خود شیر مى دهند چه با مصرف کلسیم و چه بدون مصرف آن دچار پوکى استخوان مى شوند ولى پس از متوف شدن شیردهى این کاستى برطرف شده و تراکم استخوانهاى آنها مجددا به وضع سابق بازمى گردد.
((هیدى کالکوارف)) یک متخصص تغذیه و بیمارىشناسى مرکز پزشکى بیمارستان کودکان در سین سیناتى در این خصوص گفت: ((ما همواره تصور مى کردیم که زنان شیرده کلسیم بیشترى از دست مى دهند و از این رو به مصرف بیشتر کلسیم نیاز دارند.))
وى در جریان تحقیقات خود 326 نفر از زنانى را که تازه مادر شده بودند و حدود نیمى از آنها کودکان خود را شیر مى دادند مورد آزمایش قرار داد.
این آزمایشها نشان داد که این مادران چه با مصرف کلسیم و چه بدون آن بین چهار تا پنج درصد, تراکم استخوان خود را از دست داده اند.
ولى هنگامى که این زنان نوزادان خود را از شیر گرفتند میزان تراکم استخوانهاى آنها در میان کسانى که کلسیم مصرف کردند به میزان 5/9 درصد و در بین کسانى که از مصرف کلسیم پرهیز کرده بودند به میزان 4/4 درصد افزایش یافت که تفاوت چندانى با هم ندارد. گزارش چاپ شده در مجله پزشکى نیوانگلند بخشى از گزارشى بود که از سوى یک هیإت تحقیق در مورد مصرف کلسیم مورد بررسى قرار گرفته است. هیإت تحقیق به این نتیجه رسیده است که نه زنان باردار و نه زنان شیرده احتیاجى به مصرف کلسیم اضافى ندارند.
((رابرت هینى)) یک پژوهشگر دانشگاه آمریکایى کریتون معتقد است بدن یک مادر در دوران باردارى از کلسیم به طور بسیار موثر استفاده مى کند تا استخوانهاى نوزادى را که در شکم دارد بسازد بىآنکه لطمه اى به کلسیم مورد نیاز بدن وى بزند. ولى در دوران شیر دادن به بچه کاهش اندک کلسیم کاملا طبیعى است ولى بدن مادر این کمبود را جبران مى کند.

با آغاز فصل سرما انواع گلودردها را بشناسیم
با آغاز فصل سرما, ابتلا به گلودرد نیز شایع مى شود و این عارضه به ظاهر ساده تا زمانى که علت آن به درستى ریشه یابى نشود درمان موثرى نیز نخواهد داشت.
به نوشته روزنامه شیکاگو تریبیون گلودردها آن چنان متداول هستند که مردم اکثرا آنها را نادیده مى گیرند. بسیارى از مبتلایان گلودرد نیز از یافتن علت آن غفلت مى کنند و تا وقتى ریشه آن مشخص نشود گلودردها از بین نخواهند رفت.
بنا بر این گزارش, پاره اى از گلودردها به طور ماهانه بروز مى کنند و همراه با یک تب خفیف و یا کوفتگى عمومى خود را نشان مى دهند. این نوع گلودردها نتیجه استرس هستند. استرس خود عامل گلودرد نیست, اما شخص را در مقابل ویروسهاى معمولى آسیب پذیرتر مى کند. بردن فرزندان به مدرسه به طور منظم, این تهدید آسیب پذیرى را به دو برابر افزایش مى دهد زیرا انتقال میکروبها و ویروسها, در محیط مدرسه به دلیل جمعیت زیاد راحت تر صورت مى گیرد.
درمان گلودرد در مرحله اول استراحت است. گرچه ممکن است گفتن این حرف از عمل آن آسانتر باشد, ولى اگر شما نمى توانید شبى هشت ساعت بخوابید, لااقل سعى کنید براى مبارزه با جرمها و باکتریها تا آنجا که مى توانید دستهاى خود را بشویید.
همچنین براى تسکین موقت باید از مایعاتى مانند چاى با عسل و دم کردنیهاى گیاهى که داراى لعاب هستند مانند اسطوخودوسLavender و یا گل ختمىComfrey استفاده شود.
چنانچه گلودرد بعد از بهبود سرماخوردگى همچنان ادامه داشت, احتمالا یک عفونت ویروسى وجود دارد که بایستى با داروهاى پادزیستى درمان شود. گلودردهاى ناشى از سینوس با درد و یا فشار پشت و زیر چشم و همچنین در امتداد پیشانى توإم هستند. این دردها احتمالا با دندان درد و یا گرفتگى بینى همراه است.
مبتلایان دردگلو ناشى از حساسیت معمولا احساس خراش دارند که این احساس با گرفتگى گلو و خستگى مفرط توإم است. امکان دارد دردهاى مزمن نیز بروز کند. این دردها ناشى از محرکهاى تنفسى هستند.
براى درمان این گلودردها باید از اسپریهاى حاوى استرویدزsteroids topical استفاده کرد.

جنبه هاى مثبت و منفى هورمون درمانى در دوران یائسگى
بسیارى از مسایلى که به جنبه سلامت خانمها مربوط مى شود در زمره مسایل بحث انگیزى است که پزشکان در مورد آنها نظر واحدى ندارند.
یکى از این قبیل مسایل هورمون درمانى براى خانمها در دوران قبل از یائسگى و بعد از آن است که تا چندى پیش در مورد آن در میان متخصصان توافق نظر وجود داشت اما اکنون به نظر مى رسد مسإله پیچیده تر از آن است که بتوان دستورالعمل ساده اى در خصوص آن صادر کرد.
به نوشته ماهنامه علمى ساینتیفیک امریکن, در گذشته اعتقاد پزشکان بر آن بود که هورمون درمانى کوتاه مدت مى تواند با عوارض التهابهاى ناگهانى و احساس گرماى شدید در بخشهاى مختلف بدن که پس از یائسگى ظاهر مى شود, مبارزه کند.
پزشکان همچنین معتقد بودند هورمون درمانى درازمدت نیز مى تواند با پوکى استخوان مقابله کند و احتمالا خطر بیمارى قلبى و نیز آلزایمر را کاهش دهد. برخى زنان از 51 سالگى هورمون درمانى را شروع مى کنند و آن را تا آخر عمر ادامه مى دهند. بررسیهایى که طى ده سال از 1355 تا 1365 بر روى 50 هزار زن داوطلب صورت گرفته بود, حاکى از آن بود که میزان مرگ و میر در میان کسانى که از هورمون درمانى استفاده مى کنند بین 40 تا 45 درصد کمتر از زنانى است که از این روش بهره نمى گیرند. اما بررسیهایى که از 1365 به بعد صورت گرفته نشان داده است که این آمار دقیق نبوده و میزان مرگ و میر در میان استفاده کنندگان از هورمون در حدود 20 درصد کمتر از کسانى است که از این شیوه استفاده نمى کنند.
یک گروه از محققان در پژوهشى جدید که نتایج آن را در نشریه پزشکى نیوانگلند به چاپ رسانده است یادآور شده اند که در استفاده از هورمون درمانى باید احتیاط بیشترى به عمل آید. به اعتقاد این پژوهشگران در پرتو کاوشهاى تازه اى که صورت گرفته باید به خانمها یادآور شد که هورمون درمانى تنها یکى از روشهایى است که از آن مى توان براى کاستن از خطر پوکى استخوان و یا ابتلا به حمله قلبى و یا احیانا سرطان استفاده کرد.
اما براى هر یک از این عوارض راه حلهاى بدیل دیگرى نیز وجود دارد که باید آنها را نیز مد نظر قرار داد و احیانا از آنها به عوض هورمون درمانى بهره گرفت. در میان این راه حلهاى مختلف و شاید مناسبترین آنها, رعایت یک رژیم غذایى صحیح, انجام حرکات ورزشى مناسب, و کنترل فشارخون است که مى تواند نتایج مثبتى براى حفظ سلامت خانمها به بار آورد.

نوزادان از هشت ماهگى قادر به فراگیرى زبان هستند.
در تحقیقاتى که از سوى دانشمندان دانشگاه جانز هاپکینز به عمل آمده, مشاهده شد که نوزادان از سن 8 ماهگى قادر به فراگیرى زبان هستند. به استناد این تحقیقات, نوزادان مى توانند اصوات و آهنگ کلمات را در گهواره فرا گرفته و بعد آنها را به صورت ((لغات درهم)) ابراز کنند.
دکتر پیتر جوزایک در گزارشى که در مجله ((ساینس)) به چاپ رسید, گفت: نوزادان مى توانند روند یادگیرى را در همان بدو طفولیت آغاز کنند, هر چند که به نظر نمى رسد که معانى کلمات را درک کنند.
خانم دکتر رابین چپمن, محقق یادگیرى زبان با تإکید بر اهمیت این تحقیقات, معتقد است که نتایج به دست آمده از این تحقیقات مى تواند در پیشرفت زبان در سالهاى اولیه کودک بسیار موثر باشد. وى گفت: بر اساس این مطالعات, ((مقدار زیادى از روند فراگیرى زبان در سال اول زندگى انسان تحقق مى یابد.))
این تحقیقات نشان مى دهد که والدین بایستى از همان اوان خردسالى فرزندانشان با آنها حرف بزنند. در این تحقیقات, نوزادان روزى یک بار و به مدت ده روز به سه داستان ضبط شده گوش فرا مى دادند. دو هفته بعد میزان تشخیص کودکان از کلماتى که در قصه ها شنیده بودند, با کلماتى که در آن قصه ها گفته نشده بود, مقایسه شد.
دکتر جوزایک گفت: ((به درستى روشن بود که نوزادان کلمات قصه ها را تشخیص مى دادند.)) وى افزود: ((ما دریافتیم که نوزادان به کلمات قصه اى که شنیده بودند به مدت طولانى ترى گوش داده و توجه مى کردند. در حالى که در مقابل کلمات ناآشنا, توجه خود را به سویى دیگر معطوف مى نمودند.)) اکنون توصیه محققان به والدین چنین است: ((مواظب گفتار خود باشید ... گوشهاى کوچک کودکان در حال شنیدن است.))

نقش زمان در به خاطر سپردن محفوظات
مطالعات انجام شده توسط دانشمندان نشان مى دهد با گذشت زمان برخى محفوظات ذهنى به به شکل عادت درمىآیند و فرد مى تواند بدون تمرکز و حتى یادآورى آن اعمال را انجام دهد.
به گزارش خبرگزارى فرانسه از واشنگتن, تحقیقات به عمل آمده نشان مى دهد به خاطر سپردن و شکل عادت درآمدن برخى کارها از جمله استفاده از یک ابراز ساده حداقل به 6 ساعت وقت نیاز دارد البته مشروط بر آنکه هنگام یادگیرى ذهن فرد با فراگیرى اطلاعات دیگرى مغشوش و مشغول نشود.
پژوهشگران دانشکده پزشکى دانشگاه جانز هاپکینز در ایالت مریلند آمریکا در تحقیقات خود متوجه شدند که هنگام یادگیرى و به خاطر سپردن مطلبى دو بخش متفاوت از مغز به فعالیت درمىآیند.
پروفسور رضا شادمهر و گروه تحقیقاتى تحت سرپرستى وى اعلام کردند در تحقیقات خود متوجه شده اند که هنگام یادگیرى نخست بخش پیشین مغز که محل حافظه کوتاه مدت است به فعالیت درمىآید و داده ها را در خود حفظ مى کند سپس با گذشت تقریبا 6 ساعت از زمان یادگیرى این داده ها و اطلاعات به طور خودکار به بخش عقب مغز هدایت شده و به حافظه بلندمدت سپرده مى شوند.
به گفته پروفسور شادمهر چنانچه روند انتقال اطلاعات از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلندمدت بدون مشکل انجام شود و در ضمن یادگیرى و یا انتقال اطلاعات, مطالب و داده هاى دیگرى همزمان به ذهن سپرده نشود, یادگیرى به سهولت انجام شده و پس از آن فرد مى تواند به طور خودکار و بدون تمرکز و یادآورى, برخى کارها را انجام دهد.
نتایج این تحقیقات در نشریه ((ساینس)) به چاپ رسیده است.

تازه ترین یافته ها در باره راز طول عمر
دانشمندان تلاش مى کنند با بررسى شرایط جسمى و ذهنى افرادى که تا 90 سالگى یا بیشتر عمر کرده اند شناخت دقیق ترى از فراگرد پیرى و راز عمر طولانى به دست آورند.
به نوشته ایندیپندنت, نظریه اى که دانشمندان به عنوان نظریه راهنماى عمل خود مورد استفاده قرار داده اند این است که کسانى عمر طولانى مى کنند که داراى ژنهاى خاصى هستند. هر چند هنوز هیچ یک از محققان دقیقا نمى دانند چه عواملى سبب بروز فراگرد پیرى مى شود اما چند فرضیه در این خصوص ارائه شده است. از جمله آنکه کروموزومهاى آدمى داراى یک دستگاه محاسبه درونى است که تلومر نام دارد و حساب دفعات تقسیم شدن سلولها را نگاه مى دارد. هنگامى که این تقسیمات به تعداد معینى انجام شد, مکانیزمى را به کار مى اندازد که از تقسیم مجدد سلول جلوگیرى مى کند و آن را از بین مى برد.
بر اساس این فرضیه در هر بار تقسیم سلول قسمتى از طول تلومرها کاسته مى شود و در نقطه معینى که برابر با آخرین حد مجاز تقسیم سلولى است این کار متوقف مى شود. بنابراین پیرى عبارت است از کوتاه شدن طول تلومرها. اما برخى از سلولها مانند اسپرمها و تخمک و سلولهاى سرطانى مى توانند تلومرهاى خود را بازسازى کنند.
وجود این سلولها, مخالف فرضیه اول است. فرضیه دوم حاکى از آن است که پیرى ناشى از تجمع ضایعات تدریجى در هسته مولکول ((دى ان آ)) در طول زمان است. این ضایعات به وسیله عواملى مانند قرار گرفتن در برابر پرتوهاى مضر و یا ورود سموم مختلف موجود در محیط زیست, به بدن به وجود مىآید. وقتى تعداد زیادى سلول آسیب دید ارگانیزم مى میرد.
فرضیه سوم توجه خود را به میتوکوندریا معطوف مى کند. میتوکوندریا, نیروگاههاى درون سلولها هستند که وظیفه سوخت و ساز را بر عهده دارند. میتوکوندریا در خارج از هسته سلول قرار دارند و دانشمندان معتقدند چند میلیارد سال قبل این سلولها, باکتریهاى آزاد بوده اند و سپس توسط سلولها جذب شده اند و به تدریج دچار تطور شده اند و سلولهاى گیاهى و حیوانى را به وجود آورده اند.
بر اساس نظریه سوم, ضایعات وارده به میتوکوندریا در طول زمان سبب مى شود مقدار انرژى تولید شده براى سلول کاهش یابد و به این ترتیب سلولها اندک اندک از پا درمىآیند. اینکه از سه نظریه فوق کدام یک صحیح است, هنوز به درستى روشن نیست. اما مطالعاتى که در خصوص زمان یائسه شدن زنان صورت گرفته نور تازه اى به مسإله تابانده است. زنانى که دیرتر از حد متعارف یائسه مى شوند, در واقع از این خاصیت برخوردارند که ساعت بدنشان کندتر از حد متعارف کار مى کند و بنابراین آهسته تر از دیگران پیر مى شوند. نکته جالب دیگر آنکه ظاهرا در میان همه پستانداران, تنها انسانها هستند که دچار یائسگى مى شوند.
دانشمندان در نظر دارند با شناسایى زنان کهنسال, نحوه تغییراتى را که در میتوکوندریاى فرزندان آنان پدید آمده دنبال کنند و از این طریق روشن سازند که آیا کند شدن ساعت بدن با فعالیت میتوکوندریا ارتباط دارد یا با فعالیت ژنهاى درون سلولها؟ تشخیص این نکته مى تواند در قبول یا رد نظریه هاى دوم و سوم موثر واقع شود.

سگهاى آبى مى توانند ساعتها نفس نکشند
نوعى از سگهاى آبى قادرند تا دو ساعت نفس خود را در زیر آب ذخیره کنند و تا حدود یک کیلومتر در اعماق آب فرو روند. توانایى این جانوران براى باقى ماندن در زیر آب براى این زمان طولانى و در این فواصل عمیق, رازى است که دانشمندان هنوز به کشف آن توفیق نیافته اند.
نحوه رفتار عجیب این سگ آبى که به آن سگ فیل پیکر لقب داده اند نخستین بار در بررسى عکسهایى که به وسیله ماهواره از مسیر این جانوران تهیه شده بود آشکار شد. این حیوانات دریایى مى توانند ماهها در زیر آب باقى بمانند و تنها براى زمانهاى بسیار کوتاه جهت تنفس به سطح آب بیایند.
در گزارشى که در نشست سالانه انجمن پیشبرد علوم در انگلیس ارائه شد, پروفسور مایک فداک اعلام داشت: قلب این سگهاى آبى هنگامى که روى سطح آب یا در خشکى قرار دارند در حدود 120 بار در دقیقه مى زند اما هنگامى که در اعماق فرو مى روند ضربان قلبشان کاهش پیدا مى کند.
به این ترتیب این جانوران قادرند عملا ضربان قلب خود را متوقف کنند, اما نکته عجیب اینجاست که در اثر این عمل فشار خون آنها دچار افت نمى شود. به نوشته دیلى تلگراف, دانشمندان عقیده دارند که این امر در صورتى امکان پذیر است که این جانوران در هنگام غوطه ورى در اعماق آب, عملا فعالیت بخشهایى از بدن خود را متوقف کنند تا نیازى به ارسال خون و اکسیژن به آنها نداشته باشند و بتوانند با حداقل ذخیره اکسیژن به سفر خود ادامه دهند.
دانشمندان همچنین در بررسیهاى خود, به مطالعه در رفتار عجیب نوعى وال پرداخته اند که مى تواند به مدت شش هفته در ایام تابستان در زیر آبهاى پوشیده از یخ قطب شمال مسافتى در حدود هزار کیلومتر را بپیماید, آن هم در حالى که باید هر 20 دقیقه یکبار براى نفس کشیدن به سطح آب بیاید.
برخى مناطقى که این والها از آن گذر مى کنند چنان پوشیده از یخ و برف است که مى توان به راحتى بر روى آن راه رفت و حتى اسکیموها نیز با همه تجربه اى که در خصوص محل تجمع والها دارند تصور نمى کرده اند که این حیوانات در چنین مناطقى یافت شوند. نکته مهم آن است که در این مناطق هیچ تضمینى براى وجود سوراخهاى کوچکى که والها بتوانند از طریق اکسیژن مورد نیاز خود را به دست آورند, نیست.
دانشمندان اکنون به این نتیجه رسیده اند که شیرجه خاصى که والها اجرا مى کنند و شکلى شبیه حرفV انگلیسى دارد و تاکنون دلیل آن بر متخصصان پوشیده مانده است, باید با این نحوه سیر اسرارآمیز ارتباط داشته باشد. والها با این شیرجه خاص به عمق 750 مترى مى روند و از آنجا در مسیرى خاص حرکت خود را آغاز مى کنند.
هر چند در این عمق, محیط کاملا تاریک است اما والها که از قدرت شنوایى بسیار خوبى برخوردارند, راه خود را با کمک یک رادار صوتى پیدا مى کنند و احتمالا با کمک همین رادار صورتى نقاطى را که در سطح آب پوشیده از یخ نیست تشخیص مى دهند و نفس خود را تا رسیدن به آن ذخیره مى کنند.

پودر حاصل از آب پنیر زخمها را شفا مى دهد
پژوهشگران استرالیایى اعلام کردند پودر مخصوصى که از شیر گاو به دست آورده اند مى تواند زخمها را التیام بخشیده و چین و چروکهاى پوست را برطرف کند.
ارزش این کشف به طور بالقوه در سراسر جهان 15 میلیارد دلار برآورد شده است.
دیوید بلفورد سرپرست طرح سازمان تحقیقات علمى و صنعتى مشترک المنافع گفت: تحقیقات آزمایشگاهى بر روى عصاره آب پنیر که یک فرآورده زائد در پنیرسازى است نشان داده است, استفاده از این ماده در موش زخمها را با سرعت تقریبا دو برابر التیام مى بخشد.
وى افزود: حتى اگر بتوان بخشى از این نوع فعالیت را در جمعیتهاى انسانى بازسازى کرد, بسیار مایه دلگرمى خواهد بود.
آزمایشهاى مثبت بالینى بر روى انسان منجر به استفاده منحصر به فرد از این عصاره به عنوان یک عامل التیام بخش در زخم بندى جراحات کوچک و کاربردى در زخمهاى پا و دیابتى, زخمهاى فشار (زخمهاى ناشى از بسترى بودن طولانى) و حتى برطرف کننده چین و چروک پوست خواهد شد.
امکان کاربرد این ماده در دامپزشکى در التیام زخمهاى اسبهاى مسابقه اى و حیوانات دستآموز خانگى نیز وجود دارد.
بلفورد از بخش تغذیه انسانى سازمانcsiro افزود: امکان عرضه تجارى این محصول تا پایان قرن جارى میلادى وجود ندارد.
در تمامى روشهاى کنونى زخم بندى در واقع محیطى فراهم مى شود که به ترمیم بهینه زخم کمک مى کند.
اگر واقعا بتوان فرآورده اى تولید کرد که ترمیم زخم را تسریع کند این محصول درصد قابل توجهى از بازار را به خود اختصاص خواهد داد.
این عصاره ترکیبى از فاکتورهاى مختلف رشد یعنى پروتئینهایى است که رشد و تقسیم سلولى و نیز تولید ساختارهاى حمایتى نظیر کلاژن را تقویت مى کنند.
امتیاز تولید این ماده به ثبت رسیده است و مذاکراتى با شمارى از شرکتهاى بزرگ بین المللى تهیه لوازم آرایش و دارویى در حال انجام است.
اولین آزمایشهاى بالینى در سال آینده و بر روى مبتلایان به زخمهاى مزمن محیطى ناشى از ناراحتیهاى گردش خون انجام خواهد شد.
یک کارخانه که قادر است روزانه از فرآورى 200 لیتر آب پنیر حدود 60 گرم پودر به دست آورد به صورت آزمایشى در دست احداث است.

محققان: اشعه آفتاب عامل بروز سرطان پوست نیست
به گفته دو متخصص برجسته بیماریهاى پوست هیچ شواهدى در دست نیست که نشان دهد ملانوما مهلک ترین نوع سرطان پوست, در اثر اشعه آفتاب بروز مى کند.
جاناتان ریس و سام شوستر, استادان پوست دانشگاه نیوکاسل انگلستان با بررسى اطلاعاتى که در این زمینه در سراسر جهان منتشر شده است به این نتیجه دست یافته اند.
این تحقیق نشان داده است غده هاى سرطانى غالبا در قسمتهایى از بدن ظاهر مى شود که آفتاب بسیار کمى بر آن مى تابد مانند کف پاها و این بیماریها در کشورهایى وجود دارد که گرفتن حمام آفتاب متداول و مرسوم نیست.
ریس مى گوید: داستان سرطان ملانوما بیشتر ساختگى است. شواهدى در مورد اینکه اشعه ماورإ بنفش خورشید مهمترین عامل بروز این بیمارى است وجود ندارد و این صرفا یک فرصت طلبى تبلیغاتى است.
این پزشکان مى گویند: برخى انواع معمولى سرطان پوست, یعنى سرطان یاخته هاى بنیادى پوست و سرطان یاخته هاى فلسى شکل پوست با قرار گرفتن در معرض آفتاب مرتبط شناخته شده است اما نه بیماریهاى پوستى بالقوه کشنده.
سایر متخصصان تصدیق کردند که میزان مرگ و میر ناشى از ملانوما ظاهرا روند نزولى یافته است.
ورونیک باتایله مربى بیماریهاى پوست در آزمایشگاه تومور پوستى صندوق تحقیقات سرطان امپریال مى گوید: این امر در بین همه طبقات جامعه بروز مى کند و نمى توان آن را با مسائل بهداشت عمومى مرتبط دانست.
میزان بروز غده هاى سخت طى مدت یک قرن تغییر مى یابد و هیچ کس علت آن را نمى داند.
تونى سوردلو سرپرست واحد کنترل بیماریهاى همه گیرى در دانشکده بهداشت و طب مناطق گرمسیرى لندن مى گوید: هر چند ارتباط میان ملانوما و اشعه ماورإ بنفش به اندازه ارتباط بین سیگار و سرطان ریه قوى نیست اما هیچ فرضیه قابل قبول دیگرى در این باره مطرح نشده است.

یافته هاى جدید دانشمندان در مورد سرعت بادها در سیاره مشترى
بادهایى که در مشترى بزرگترین سیاره منظومه شمسى مى وزد قویتر از آن حدى است که پیشتر گمان مى رفت و سرعت آن تا 600 کیلومتر در ساعت تخمین زده مى شود.
دانشمندان پس از بررسى اطلاعاتى که سفینه گالیله در دسامبر (1374) (1995م) براى زمین ارسال کرد به این نتیجه دست یافتند. این سفینه توسط سازمان فضانوردى آمریکا ناسا به این سیاره اعزام شد.
دانشمندان به سرپرستى دیوید آتکینسون از دانشگاه آیداهو طى مقاله اى در مجله علمى ((نیچر)) نوشتند: سرعت بادهایى که در ابرهاى فوقانى جو ضخیم و متراکم مشترى در حال وزش مى باشد حدود 90 متر در ثانیه یا 325 کیلومتر در ساعت است.
وقتى که سفینه گالیله به هسته این سیاره گازىشکل نزدیکتر شد سرعت بادها تقریبا به دو برابر افزایش یافت.
علت سرعت بالاى بادهاى نزدیک به هسته داغ و داخلى این سیاره براى دانشمندان روشن نشده است.
اینکه آیا گرماى درونى و یا آفتاب جذب شده این بادها را به حرکت درمىآورد هنوز نامعلوم استO O.