اخبار


  اخبار

 

 

گشایش دومین کنگره اتحادیه بین المللى سازمانهاى غیر دولتى زنان مسلمان با سخنان رئیس جمهورى
دومین کنگره اتحادیه بین المللى سازمانهاى غیر دولتى زنان مسلمان با سخنان رئیس جمهورى در تهران گشایش یافت. در این مراسم حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمد خاتمى رئیس جمهورى طى سخنانى با اشاره به مشکلات عامى که گریبانگیر همه جوامع بشرى و انسانها اعم از زن و مرد است گفتند: فقر, جهل, عقب ماندگى و نظایر این امور مسایل عام بشرى است. اگر ما فقر را از میان بردیم زن و مرد یکسان بهره مى گیرند و اگر در جامعه نادانى و جهل از میان رفت, بهره آن یکسان به زن و مرد مى رسد. رئیس جمهورى با اشاره به اینکه طرح مسإله زن نشان دهنده این است که ما با یک مشکل بزرگ تاریخى مواجه هستیم که حل آن هم مشکل است افزودند: البته زن, زن است و مرد, مرد است و نباید این اختلاف را نادیده گرفت اما طرح این مسإله که زن را به عنوان جنس دوم در نظر بگیریم و نه پاره اى از یک پیکره انسانیت, یک مشکل دردناکى است که در ادوار مختلف تاریخى گریبانگیر ما بوده و مشکلات زیادى را براى زنان پدید آورده است.
رئیس جمهور گفتند: در مقابل این مشکل یک حرکت انفعالى و عکس العملى هم وجود دارد که براى جبران مظلومیت زن یک راه حل انحرافى را پیشنهاد مى کند و به این نظریه رسیده که زن باید سالار باشد. یعنى زن سالارى به جاى مردسالارى, در حالى که جامعه متعادل باید شایسته سالار باشد. و دید درست این است که زن و مرد مکمل جامعه بشرى باشند.
اتحادیه بین المللى سازمانهاى غیر دولتى زنان مسلمان, تشکلى مستقل و غیر انتفاعى است که براى تقویت فعالیت سازمانهاى غیر دولتى زنان مسلمان در سراسر جهان تإسیس شده است. بهبود وضعیت زنان بر اساس اصول و تعالیم اسلامى, افزایش آگاهى, تبادل اطلاعات و تجربیات, تقویت تواناییهاى زنان براى ایفاى مسوولیتهاى مذهبى و اجتماعى, از مهمترین اهداف این اتحادیه است. اتحادیه در پایان اجلاس سه روزه خود در قطعنامه اى خواستار تنظیم مکانیزمهایى به منظور عدم توسل به حقوق بشر براى مقاصد سیاسى و ارتقإ رعایت حقوق بشر شد.

سهم زنان در بودجه سال آینده افزایش یافته است
خانم زهرا شجاعى, رئیس مرکز امور مشارکت زنان در مصاحبه اى گفت: به هنگام تنظیم لایحه بودجه سال 1377 کل کشور در هیإت دولت پیشنهادهاى این مرکز در مورد بودجه خاص زنان مورد بررسى قرار گرفت و به تصویب رسید. وى افزود: یکى از این پیشنهادها, اختصاص مبلغ هزار میلیارد ریال براى رسیدگى به امور زنان سرپرست خانوار, خانواده, زندانیان, بچه هاى بى سرپرست و کلا اقشار کم درآمد بود که در لایحه بودجه سال 77 منظور شد. وى گفت: همچنین در لایحه بودجه تصریح شد که کلمه امور بانوان در تبصره هاى لایحه بودجه در کنار کلمه امور اجتماعى قرار داده شود که این امر موجب مى شود بخشى از آن بودجه حتما براى امور بانوان مورد استفاده قرار گیرد.
خانم شجاعى اضافه کرد: از دیگر پیشنهادهاى این مرکز, عضویت زنان در کمیته برنامه ریزى استانها بود تا به هنگام تخصیص بودجه استانها, زنان نیز در توزیع آن مشارکت کنند. وى در مورد افزایش بودجه ورزش بانوان گفت: 20 میلیارد ریال براى ورزش بانوان در نظر گرفته شده و قرار است سهم بانوان از سازمان تربیت بدنى مشخص شود. وى بودجه ورزش بانوان در سال گذشته را ده میلیارد ریال ذکر کرد.

موافقتنامه توسعه مشارکت زنان روستایى و عشایرى تصویب شد
موافقتنامه پنج ماده اى توسعه مشارکت اجتماعى, اقتصادى و فرهنگى زنان روستایى و عشایرى به تصویب مرکز امور مشارکت زنان و معاونت ترویج و مشارکت مردمى وزارت جهادسازندگى رسید. مفاد این توافقنامه شامل بالابردن آگاهى عمومى زنان, اشتغال زایى براى زنان سرپرست خانوار و محروم, استفاده از نیروهاى مردمى, تإکید بر همکاریهاى بین بخشى و افزایش مهارتهاى اجتماعى دختران روستایى است. این توافقنامه به منظور ارتقإ منزلت اجتماعى زنان روستایى و عشایرى و بهبود وضعیت معیشتى این قشر تهیه شده است که پس از تإمین اعتبار از طریق سازمان برنامه و بودجه, در روستاهاى زیر پوشش به اجرا در مىآید.

مشاور رئیس جمهور: دختران ایرانى فاقد تشکیلات مخصوص به خود هستند
مشاور رئیس جمهور و رئیس مرکز مشارکت امور زنان در دومین نشست ((سلامت بلوغ دختران)) گفت: دختران جوان ایران با گذشت چندین سال از پیروزى انقلاب اسلامى هنوز فاقد تشکیلات مخصوص به خود هستند. خانم زهرا شجاعى گفت: تشکیلات مربوط به زنان این قشر را در مرکز توجه خود دارد و تشکیلات مربوط به جوانان نیز به دلیل جو حاکم بر جامعه ((پسران)) را مد نظر قرار داده است. وى در ادامه با تإکید بر لزوم توجه به دختران جوان و ایجاد تشکیلاتى براى این عده گفت: لازم است دختران نیز از هویتى سازمانى برخوردار باشند تا با برخوردارى از برنامه هایى متمرکز, زمینه رشد فرهنگى و اجتماعى آنان فراهم شود.
مشاور رئیس جمهور در امور زنان همچنین گفت: مرکز مشارکتهاى امور زنان توجه خاصى به دختران جوان دارد و به همین دلیل برنامه هایى براى آنان در نظر گرفته است که بر محورهاى تقویت بینش سیاسى, تإکید بر آزادگى و آزادیخواهى, تإمین روحیه نقادى, قانون گرایى و قانونمدارى استوار است.

سومین نشست هیإت امناى اتحادیه بین المللى زنان مسلمان در یمن برگزار شد
سومین نشست هیإت امناى اتحادیه بین المللى زنان مسلمان با حضور نمایندگان 17 کشور در صنعا پایتخت یمن برگزارشد.
خانم فاطمه کروبى به نمایندگى از سوى جمهورى اسلامى ایران در این نشست حضور داشت. در این کنفرانس خانم سعاد الفاتح البورى, دبیرکل اتحادیه زنان مسلمان در سخنان خود به نقش ویژه امام خمینى(ره) در رهبرى جهان اسلام, وحدت مسلمین, عظمت و احیاى اسلام و دفاع از حقوق زنان پرداخت.
در این اجلاس پیشنهادهایى براى دستیابى عملى به هدفهاى اتحادیها از سوى خانم کروبى عضو هیإت امنا مطرح شد که به اتفاق آرا مورد تصویب قرار گرفت. همچنین قرار شد که از خانم دکتر معصومه ابتکار به عنوان عضو افتخارى اتحادیه بین المللى زنان مسلمان دعوت شود.
گفتنى است که اتحادیه بین المللى زنان مسلمان در سال 1375 در خارطوم پایتخت سودان با حضور 52 کشور تإسیس شد. این اتحادیه براى ایجاد وحدت, همسویى فرهنگى, اجتماعى و سیاسى بین زنان کشورهاى مسلمان تشکیل شده است. از اهداف این اتحادیه مى توان به توسعه آموزش اسلامى بین زنان مسلمان, تعلیم زنان در مهارتهاى علمى و فنى, تقویت روابط همکارى, نیکخواهى, دلسوزى و کمکهاى متقابل, پیشبرد سطح دانش زنان مسلمان از نظر معلومات مذهبى, رفع هر گونه بى عدالتى و ظلم در میان زنان مسلمان, تقویت آگاهیهاى فرهنگى و اعتقادى, رفع اختلاف و برخوردهاى تبعیضآمیز در میان زنان و تبلیغ فرهنگ غنى اسلامى و ارائه سخنرانیها براى زنان مسلمان در نشستها و اجتماعات بین المللى مختلف اشاره کرد.

رئیس جدید شوراى فرهنگى اجتماعى زنان انتخاب شد
خانم منیره نوبخت نماینده مردم تهران در مجلس شوراى اسلامى و عضو شوراى فرهنگى اجتماعى زنان براى مدت 2 سال به عنوان مسوول جدید این شورا انتخاب شد. خانم مریم خزعلى که از اعضاى ثابت شوراى عالى انقلاب فرهنگى و نماینده این شورا در شوراى فرهنگى اجتماعى زنان است, پیشتر به مدت 5 سال این مسوولیت را بر عهده داشت.

دومین دوره بازیهاى بانوان کشورهاى اسلامى برگزار شد
دومین دوره مسابقات بانوان کشورهاى اسلامى, طى مراسمى به کار خود پایان داد. در این رقابتها بانوان ورزشکار از 24 کشور اسلامى حضور داشتند و به رقابت پرداختند. جمهورى اسلامى ایران با کسب 58 مدال طلا, 55 مدال نقره و 37 برنز در جایگاه نخست ایستاد و جمهورى قزاقستان با 35 مدال طلا, 5 مدال نقره و 9 مدال برنز دوم و اندونزى با 19 طلا و 13 نقره در جایگاه سوم ایستاد.
لازم به ذکر است که این بازیها به مدت یک هفته و با حضور یک هزار ورزشکار از 24 کشور انجام شد و شرکت کنندگان در 12 رشته ورزشى به رقابت پرداختند.

برپایى همایش رشد و توسعه استان قم
همایش رشد و توسعه استان قم در تالار شیخ مفید دانشگاه قم برگزار گردید. این همایش جهت بررسى نظرات اندیشمندان و پژوهشگران و دستیابى به طرحهاى سازندگى قم متناسب با فرهنگ جهانى اسلام بر پا شد. در این همایش که جمعى از مسوولین و اندیشمندان حوزه و دانشگاه حضور داشتند, مقالاتى در زمینه هاى فرهنگى, اجتماعى, عمرانى و شهرسازى, اقتصادى و تولیدى ارائه گردید. در حاشیه این همایش دستاوردهاى تإسیس استان در قالب پخش فیلم و نمایش عکس و نیز نمایشگاهى از محصولات صنعت و معدن استان در معرض دید شرکت کنندگان و علاقه مندان قرار گرفت.

جلوگیرى از ادامه تحصیل شش دختر محجبه در بلژیک
شش دختر مسلمان در اعتراض به تصمیم یک مدرسه بلژیکى در مخالفت با ادامه تحصیل آنان براى رعایت حجاب اسلامى, به دادگاهى در بروکسل پایتخت این کشور شکایت کردند. این مدرسه به شش دختر باحجاب اعلام کرده است تنها در صورتى با ادامه تحصیل آنان موافقت مى کند که بدون پوشش اسلامى به مدرسه بروند. اما این درخواست با مخالفت شدید دختران مسلمان روبه رو شد که بر پاىبندى به حجاب به عنوان یک اصل اساسى دین اسلام تإکید کردند. در این میان وکیل مدافع این شش دختر مسلمان اعلام کرد در صورتى که دادگاه بروکسل با پوشش اسلامى در مدارس بلژیک موافقت نکند, این دختران به دادگاه عدالت اتحادیه اروپا شکایت خواهند کرد.

مجله طلاق
با ادامه و تشدید رکود اقتصادى ژاپن, زندگى خانوادگى هم در معرض تهدید قرار گرفته است. اکنون ازدواجهاى کمترى صورت مى گیرد و زوجهاى بیشترى از هم جدا مى شوند. در چنین وضعیتى است که اولین مجله ویژه طلاق در ژاپن منتشر گردید. سردبیر بیست و نه ساله این مجله زنى است که مى گوید با بالا رفتن میزان طلاق در کشور, بازار رو به رشدى براى مجله وجود دارد. وى مى افزاید معمولا مردان و زنان ژاپنى درکى بسیار سطحى و محدود از ازدواج دارند و تنها بعد از پیوند زناشویى متوجه مى شوند که مسایل بسیار عمیق ترى در آن وجود دارد و در نتیجه به دنبال طلاق مى روند. وى افزود: البته هنوز در جامعه ژاپن طلاق امرى منفى تلقى مى شود. مجله طلاق اطلاعاتى در مورد طلاق, پیدا کردن وکیل مناسب براى این کار, نحوه تقسیم داراییها و زندگى تنهاى پس از طلاق ارائه مى دهد.
آمار وزارت بهداشت و رفاه ژاپن حاکى است که در حال حاضر به ازإ هر صد ازدواج, بیست و چهار مورد طلاق در این کشور روى مى دهد. این رقم در فرانسه سى و دو, در انگلیس چهل و دو و در آمریکا پنجاه و پنج است.

سقط جنین در لهستان ممنوع شد
پارلمان لهستان رإى قبلى خود را مبنى بر آزادى سقط جنین در این کشور پس گرفت. مطابق قوانین جدید, سقط جنین در لهستان ممنوع و غیر قانونى خواهد بود, مگر آنکه دلایل پزشکى براى این کار وجود داشته باشد. در جریان سفر پاپ به لهستان, آزادى سقط جنین در لهستان مورد انتقاد شدید وى قرار گرفته بود.
از سوى دیگر در کشور آلمان بیش از نیمى از زنانى که در دوران حاملگى به طور قانونى دست به سقط جنین مى زنند, جزو زنان متإهل هستند. اداره مرکزى آمار آلمان اعلام کرد در نیمه اول سال جارى 68 هزار و 170 مورد سقط جنین قانونى در آلمان انجام گرفته است که 52 درصد آنها جزء زنان متإهل و چهار درصد آنها را نیز دختران نابالغ تشکیل مى دادند. این آمار نسبت به آمار سال گذشته 2500 مورد افزایش داشته است.

عاقبت لجبازى
یک عروس در سوریه به این دلیل که حاضر نشده است دست مادرشوهرش را ببوسد از مراسم عروسى اخراج شد. عروس و داماد در صدر مجلس نشسته بودند و به میهمانان خوشآمد مى گفتند که مادر داماد وارد شد. عروس به استقبال مادرشوهر رفت, اما حاضر نشد دست او را ببوسد. داماد به او توصیه کرد دست مادرش را ببوسد, اما عروس بهانه آورد و گفت این مراسم قدیمى شده و او دست مادرشوهرش را نخواهد بوسید. داماد خشمگین شد و به سوى میکروفن رفت و از عروس و خانواده او خواست هر چه زودتر مجلس را ترک کنند. داماد سپس خطاب به میهمانان پرسید: کسى حاضر است با او ازدواج کند. یکى از دوستان عروس دست بلند کرد و دقایقى بعد به عقد داماد در آمد!