تازه هاى پژوهش


  تازه هاى پژوهش

 

 

علایم بروز سکته در مردان و زنان متفاوت است
به گفته محققان, علایم متعددى نشان دهنده شروع حمله قلبى است. اما این علایم به ندرت قابل تشخیص هستند تا بیمار بتواند فورا به پزشک مراجعه کند.
علایم گوناگون اولیه نیز در مردان و زنان متفاوت است. عوامل خطر عبارتند از: اختلال در سوخت و ساز چربى بدن, افزایش فشارخون, سابقه استعمال دخانیات و عدم انجام تمرینات ورزشى به میزان کافى, ابتلا به دیابت, افزایش وزن, استرس و فشارهاى روانى نیز در بروز سکته نقش دارند.
شایعترین و مهمترین علایم خطر عبارتند از: بروز ناگهانى درد در ناحیه سینه که 95 درصد از مردان و زنان از این درد شکایت داشته اند. این درد فزاینده براى مدت 30 دقیقه یا بیشتر به طول مى انجامد و حتى با استراحت نیز از بین نمى رود. این درد غالبا به بازوى چپ نیز گسترش مى یابد و ممکن است باعث احساس ضعف بیمار شود. در بعضى از موارد این درد به فک و قسمت پشت بدن گسترش مى یابد. درد در ناحیه استخوان کتف و تهوع بیشتر در زنان بروز مى کند. احتمال بروز استفراغ در زنان (27 درصد) بیشتر از مردان (13 درصد) است.
براى بسیارى از افرادى که دچار سکته شده اند, اولین فکرى که به هنگام بروز درد به ذهن مى رسد این است که به نوعى درد معده, شکم یا ستون فقرات مبتلا شده اند. 30 درصد از مردان و زنانى که سکته کرده اند نیز ترس از مرگ یا نگرانى بسیار شدید را تجربه کرده اند.

انتخاب جنسیت فرزند با یک روش جدید امکان پذیر مى شود
یک دانشمند فرانسوى روشى را ابداع کرده است که به والدین امکان مى دهد جنسیت فرزندشان را خود انتخاب کنند.
پاتریک شون پژوهشگر فرانسوى, یک برنامه انتخاب جنسیت طبیعى به نامselnas ابداع کرده است که جنسیت فرزند (پسر یا دختر بودن) دلخواه را براى پدر و مادرها تضمین مى کند. به گفته وى این روش تقریبا به میزان 100 درصد موثر است.
روشselnas بر اساس تعیین قطب تناوبى مثبت یا منفى غشإ تخمک یا اووم زن انجام مى شود. وقتى تخمک بار مثبت داشته باشد با کروموزومx (دختر), اسپرم را جذب مى کند و وقتى بار منفى داشته باشد با کروموزومy اسپرم (پسر) را جذب مى کند.
شون ادعا مى کند با استفاده از برنامه ریزى کامپیوترى پیشرفته و نسبت دادن جزئیات خاصى در مورد سن مادر, گروه خونى و تاریخ اولین و آخرین دوره عادت ماهیانه مى تواند تقویم شخصى از قطبیت تخمک زن تهیه کرد که جزئیات در مورد بهترین زمان لقاح براى باردارى دختر یا پسر را ارائه مى کند.
اگر چه جزئیات روشselnas در هیچ مجله پزشکى منتشر نشده است اما انجام آزمایشها در فرانسه بر روى 153 تن از 155 زوج, موفقیتآمیز بوده است. اطلاعات توسط رایت بیبى منتشر شده که تقویم کامپیوترى را در انگلستان, آفریقا و کارائیب به بازار عرضه مى کند. این گروه ادعا کرد 75 مادر در فرانسه ظرف 4 ماه و تقریبا نیمى ظرف 6 ماه باردار شدند. قرار است روشselans که در اروپا آغاز شده, در سراسر جهان عرضه شود.
دکتر جورج هوجویند, مشاور متخصص زنان در مرکز بارورى و بیماریهاى زنان لندن گفت: تحقیق شون در مورد بارور کردن اسپرم و تخمک درست است اما آزمایش بر روى 155 زن به حد کافى بزرگ نیست و نمایانگر کارایى این روش نمى باشد.
وى افزود: دومین مسإله اى که مرا نگران کرده این است که از 155 زوج مورد بررسى هیچ یک دچار مشکل بارورى نبودند که کاملا حیرتآور است و ما مى دانیم که از هر 6 زوج یک زوج دچار عقیمى است و موفقیت این روش بالاتر از حدى است که واقعیت داشته باشد.
اگر برنامه شون موثر باشد تعداد سقط جنینهاى عمدى کاهش مى یابد و براى هزاران خانواده امیدهایى به همراه خواهد آورد. با این حال وى خواستار مطالعه بسیار وسیع ترى براى اثبات کارایى این امر شد.

فنآورى نامحدود ساختن دوران بارورى زنان
استفاده از یک فنآورى جدید مى تواند دوران بارورى زنان را نامحدود کند. یک گروه از محققانى که در زمینه بیماریهاى زنان و نازایى تحقیق مى کنند امیدوارند این فنآورى جدید بتواند نهایتا نیاز به روش جایگزینى هورمونىHRT) ) را در زنان یائسه مرتفع کند.
طى این روش در تخمدان زنان جوان و سالم گروه سنى 20 سال, یک کاشتimpiant) ) شیمیایى قرار داده مى شود که حفظ و سالم ماندن سلولهاى تخمک را در طول عمر آنها میسر مى کند.
محققان دانشگاه هاروارد زمانى که بر روى روشهاى سالم نگاه داشتن سلولهاى تخمک زنانى که تحت شیمى درمانى قرار مى گیرند تحقیق مى کردند, به طور تصادفى با این فکر جدید مواجه شدند.
در زنان تحت شیمى درمانى سلولهاى تخمک معمولا از بین مى روند, مگر اینکه با شیوه هاى مخصوص آنها را از آسیبهاى شیمى درمانى حفظ کرد و بارورى این بیماران را پس از درمان سرطان امکان پذیر کرد.
این محققان متوجه شدند استفاده از دو ماده شیمیایى به نامهاى ((فیومونیسین ـ بى Fumonisin _ B1) ((1) که یک سم قارچى است و ((اسفینگوسین ـ 1 ـ فسفیت Sphigosin _ 1 Phosphate) ))) از مرگ سلولهاى تخمدان جلوگیرى مى کند.
روند مرگ سلولهاى تخمدان در زنها باعث مى شود که بارورى آنها نهایتا در دهه پنجم از زندگى (چهل سالگى به بعد) کاهش یابد و تا دهه ششم کاملا از بین برود. مرگ سلولهاى تخمدان در بدن منجر به توقف تدریجى تولید هورمون استروژن مى شود. این هورمون علاوه بر نقش مهمى که در بارورى ایفإ مى کند, در مقابل بیماریهاى قلبى, حمله مغزى, پوکى استخوان و فراموشى, از بدن محافظت مى کند. این عوارض در میان زنان یائسه معمولا شیوع دارد.
((جاناتان تیلى)) سرپرست این گروه از محققان ((هاروارد)) مى گوید: هیچ دلیلى ندارد این روش که در زنان بیمار مبتلا به سرطان موفقیتآمیز بوده است, در افراد سالم چنین تإثیرى نداشته باشد و به طور کامل روند مرگ سلولهاى تخمدان را متوقف نکند. به اعتقاد وى ((روش جایگزینى درمانى)) روشى مربوط به گذشته خواهد بود و فنآورى جدید جایگزین آن مى شود.
به نوشته هفته نامه ساندى تایمز, آزمایش این شیوه بر روى موش با موفقیت روبه رو شده است. برخى از کارشناسان ((اخلاق پزشکى)) نسبت به اخلاقى بودن استفاده از این شیوه و حفظ باردارى زنان تا سنین کهولت, با شک و تردید نگاه مى کنند.
نتایج این تحقیقات در مجله علمى ((نیچر میدیسن)) به چاپ رسیده است.

زن و مرد به لحاظ بینایى یکسان نیستند
تحقیقات علمى جدید حاکى از آن است که زنها به علت مسایل هورمونى بیشتر از مردان در معرض ابتلا به عارضه آب مروارید هستند.
به گزارش خبرگزارى فرانسه, دانشمندان از مدتها قبل مى دانستند بیمارى آب مروارید یا عارضه تارى عدسى چشم که با کاهش تدریجى قدرت بینایى همراه است, همواره با کهولت سن ارتباط داشته ولى تا کنون علت این ارتباط براى دانشمندان نامشخص بود. پزشکان همواره براى برطرف کردن این عارضه زائده اى را که همانند یک عدسى تار جلو بینایى را مى گیرد با انجام یک عمل جراحى بسیار ظریف برمى دارند و یک عدسى مصنوعى بر روى چشم کار مى گذارند که به این ترتیب فرد بیمار قدرت بینایى خود را باز مى یابد.
نشریه تخصصى چشم پزشکى انگلیس نوشت زنانى که کمتر از 50 سال دارند کمتر از مردان هم سن خود در معرض ابتلا به عارضه آب مروارید هستند اما این حالت با افزایش سن تغییر مى یابد و در واقع با بالا رفتن سن, احتمال بیشترى وجود دارد که زنان به این بیمارى مبتلا شوند.
دکتر ((جورج دانکان)) از دانشگاهeast anglia در نورویچ انگلیس که به اتفاق همکارانش تحقیقات گسترده اى در این زمینه به عمل آورده گفت این یافته ها موجب شد که به این فکر بیفتیم شاید مسایل هورمونى در بروز این عارضه موثر هستند. زیرا در تحقیقات دیگرى نیز مشخص شده بود زنانى که به دوران یائسگى رسیده بودند و به منظور جبران کمبود هورمون بدن خود از هورمونهاى مصنوعى استفاده مى کردند کمتر دچار آب مروارید مى شدند.
وى گفت همچنین تحقیقات بعدى بیانگر آن بود که یک ماده طبیعى موجود در ترشحات چشمى موسوم بهtgf _ beta در مقادیر بالا موجب شد که موشهاى آزمایشگاهى به آب مروارید مبتلا شوند در حالى که ماده استروژن (هورمون زنانه) در جلوگیرى از ابتلا موشها به این بیمارى تإثیر بسزایى داشت.
به گفته دکتر جورج دانکان و همکاران وى, از یافته هاى جدید چنین مى توان نتیجه گرفت که کاهش هورمونهاى زنانه در زنانى که به سنین کهولت مى رسند, عامل اصلى در ابتلا آنان به عارضه آب مروارید است.
همچنین به گفته این دانشمندان عدسى چشم مردان و زنان در مقابل فشارهاى مکانیکى متفاوت عمل مى کنند و از قابلیت یکسانى برخوردار نیستند.
دکتر دانکان افزود: میزان کلسیم در نحوه ساختار و ثبات عدسى چشم موثر است. همچنان که وجود این ماده در شکل و استحکام استخوانها نیز سهم بسزایى دارد و به همین جهت است که زنان بیشتر از مردان دچار بیمارى پوکى استخوان مى شوند. پزشکان نیز با توجه به این نکات به زنانى که به دوران یائسگى مى رسند توصیه مى کنند براى جبران کمبود هورمون بدن از هورمونهاى مصنوعى استفاده کنند تا به این ترتیب دچار پوکى استخوان نشوند.
به گفته این دانشمندان یک رژیم غذایى مناسب حاوى آنتى اکسیدانها (همانند ویتامین که در روغنهاى نباتى به وفور یافت مى شود) و نیز سبزیجات, زرده تخم مرغ و کره مى تواند در پیشگیرى از ابتلا به بیمارى آب مروارید بسیار موثر باشد.

بیمارى قلبى در درون رحم مادر شکل مى گیرد
دانشمندان علت تازه اى براى همه گیرى بیمارى کرونر قلب یعنى مهمترین عامل مرگ و میر در کشورهاى غربى یافته اند.
دیوید بارکر از شوراى تحقیقات پزشکى دانشگاه ساوت همپتون و همکارانش در فنلاند نشان دادند ابتلا به بیمارى قلبى مى تواند در رحم مادر مشخص شود. شرح این مطالعه در مجله ((بریتیش مدیکال)) به چاپ رسیده است.
محققان در بررسى بیش از 3 هزار زن در فنلاند دریافتند زنان سنگین وزن و کوتاه قد که وزن فرزندان ذکورشان به هنگام تولد کم بوده است, با خطر بالاى ابتلا به بیمارى کرونر قلب روبه رو هستند. این یافته ها در هند و سایر بخشهاى آسیا که بیمارى کرونر قلب در حال افزایش است مى تواند از اهمیت خاصى برخوردار باشد. زنانى که به سوءتغذیه شدیدى دچار هستند, کوتاه قد و لاغر هستند و نوزادانشان نیز استعداد لاغرى دارند. تإثیر فورى بهبود تغذیه, چاق شدن زن است که به نظر مى رسد خطر ابتلا به بیمارى کرونر قلب را در نسل بعدى افزایش مى دهد. این امر به این علت است که افزایش وزن مادر منجر به تقاضاى بیشتر مواد غذایى در جنین مى شود اما مادر نمى تواند این نیاز را تإمین کند و کودک با کاهش وزن متولد مى شود که خطر ابتلا به بیمارى قلبى را افزایش مى دهد.
این امر به این علت است که بهبود بخشیدن به وضع تغذیه جنین طى یک نسل امکان پذیر نیست. مى توان یک زن را از نظر تغذیه تإمین کرد اما نمى توان جنین زن باردار را تقویت کرد. انجام این کار به بیش از یک نسل نیاز دارد زیرا توانایى یک زن در تإمین جنین که شامل جفت نیز مى شود, تا حدودى وقتى خود او هم جنین بوده است تعیین مى شود.
تحقیق بارکر, اولین مطالعه اى است که به سنجش تإثیر قد و وزن مادر و نوزاد در تعیین خطر ابتلا به بیمارى کرونر قلب پرداخته است. اگر نوزادى چاق باشد و مادر لاغرى داشته باشد, سالم است. اگر نوزاد لاغر باشد (که به خاطر ناکافى بودن جریان تإمین غذا است) و مادر چاقى داشته باشد, خطر فوت در اثر بیمارى قلبى 4 برابر مى شود.
تفاوت میزان مرگ و میر در اثر بیمارى کرونر قلب بین این دو گروه به حدى بالا است که با عواملى نظیر استعمال سیگار و نحوه زندگى کردن, قابل پیش بینى نیست.
با گذشت نسلها وضعیت تغذیه زنان بهتر مى شود و آنها قدبلندتر و سنگین وزن تر مى شوند و وزن نوزادان به هنگام تولد افزایش مى یابد. و در این شرایط, وزن مادر دیگر خطر بیمارى قلبى را افزایش نمى دهد و این میزان رو به کاهش مى گذارد.
این امر علت افزایش میزان بیمارى کرونر قلب همراه با بهبود وضع تغذیه در یک جمعیت را توضیح مى دهد. با ادامه روند بهبود تغذیه, این میزان کاهش مى یابد.

آزمایش داروى جدید براى جلوگیرى از سرطان سینه
در یک طرح آزمایشى در سطح جهان 25 هزار زن براى بررسى اثر یک داروى جدید در جلوگیرى از ابتلا به سرطان سینه تحت مطالعه قرار مى گیرند. در این برنامه پزشکى که 5 هزار زن انگلیسى در آن شرکت خواهند کرد, داروى ((تاموکسیفن)) براى نیمى از آنها تجویز خواهد شد. افراد مورد آزمایش در این طرح زنانى در گروه سنى 35 تا 70 هستند که به واسطه سابقه زیاد سرطان سینه در خانواده آنها, احتمال ابتلاى بیشترى دارند. هدف از انجام این طرح یافتن داروى مناسب براى جلوگیرى از بروز بیمارى در زنان است.
دکتر ((جک کوزیک)) از صندوق تحقیق سرطانى و مدیر علمى این برنامه گفت: جلوگیرى از این بیمارى اکنون به عنوان یک سوال مهم به اندازه معالجه آن مطرح است.
آزمایش این دارو در انگلیس سه سال پیش آغاز شده بود لیکن به دلیل گزارشهاى نگران کننده در مورد تإثیر آن در ابتلا به سرطان کبد متوقف شد. مطالعات بعدى نشان داد که رابطه این دارو و سرطان کبد بى اساس بوده و از این بابت نگرانى وجود ندارد لیکن مصرف آن احتمال ابتلا به سرطان دیواره رحم را افزایش مى دهد.
در مورد جوانب اخلاقى تجویز این داروى قوى به زنانى که از سلامت کامل برخوردارند نیز سوالاتى مطرح است. یک متخصص سرطان در انگلیس گفت: در حال حاضر 3 نفر در هر ده هزار نفر از جمعیت انگلیس هر سال به سرطان جداره رحم مبتلا مى شوند و پیش بینى مى شود با مصرف این دارو این میزان به 3 برابر افزایش یابد لیکن احتمال ابتلا به بیمارى سرطان سینه بسیار بالاتر از آن است.
به نوشته جراید انگلیس تاموکسیفن عوارض جانبى مثبتى نیز دارد. این دارو با افزایش تراکم استخوان از پوسیده شد آن جلوگیرى مى کند و میزان چربیهاى خون (کلسترول) را نیز پایین مىآورد که از این جهت مشابه روش معالجات جایگزینى هورمونهاHRT) ) است.

سرنخهاى جدیدى در مورد افزایش طول عمر به دست آمد
دانشمندان موفق به کشف سرنخهاى مهمى در مورد افزایش طول عمر شده اند. پژوهشگران در مطالعه اى که بر روى مگس میوه انجام دادند در این حشرات تغییر ژنتیکى ایجاد کردند تا مقادیر بیشترى پروتئین شوک حرارتىheat shock protein) ) که آسیب ناشى از گرما را ترمیم مى کند تولید کنند.
ارتباط این پروتئین با عمر طولانى این است که وقتى این پروتئینها تولید شود ضایعات سلولى ناشى از سایر فشارهاى روانى که عموما با پیرى مرتبط است را التیام مى بخشد. این پروتئینها در همه موجودات از حشرات تا انسانها وجود دارند.
مارک تاتار محقق برجسته و استادیار دانشگاه براون مى گوید: تإثیر گرما در طولانى تر کردن عمر قابل کاربرد در انسان است. قرار گرفتن در معرض گرمادرمانى بر طول عمر مى افزاید.
عمر حشراتى که پروتئینهاى شوک حرارتى تولید کردند بیشتر از حشراتى بود که پس از قرار گرفتن در معرض یک دوره حرارت آزمایشگاهى کوتاه مدت 10 تا 15 دقیقه اى تغییر ژنتیکى داده نشده بودند. امید به زندگى در حشراتى که داراى نسخه اضافى ژن بودند حدود 7/9 درصد افزایش یافت. با اجراى معالجات حرارتى طولانى تر, همه این مگسها پروتئینهاى شوک حرارتى تولید کردند در نتیجه طول عمر حشرات طبیعى و حشراتى که تغییر ژنتیکى داده شده بودند بهبود یافت.
دانشمندان مى گویند: پروتئینهایى که تحت شوک حرارتى قرار مى گیرند سرعت انجام وظایف سلولى را شتاب مى بخشند و فرآیند پیرى را معکوس مى کنند.
تإثیر گرما بر طول عمر از دیرباز شناخته شده بود اما این کشف جدید بیانگر آن است که تولید پروتئینهاى شوک حرارتى علت تإثیر گرما را نشان مى دهد. اگر چنین چیزى نیز در مورد انسان روى دهد, نشستن در حمام سونا به مدت نیم ساعت در روز ممکن است براى حفظ سلامت بدن مفید باشد.
شرح این تحقیق در مجله ((نیچر)) به چاپ رسیده است.