پزشک شما

نویسنده


  پزشک شما

دکتر آذر آذرى

 

 

این شماره:
خواهر ص.ن ـ مشهد
خواهر ش.م ـ همدان
خواهر ف. د ـ رودسر
خواهر ز.ع ـ کاشان
خواهر ن.س ـ ایلام
خواهرM.N ـ شهرضا
خواهرS.M ـ اردبیل
خواهر د.د ـ مشهد
خواهرFDD ـ اصفهان
برادر س.ع.س.م ـ تهران
خواهر ز.ع ـ تهران
خواهر ن.ف ـ کرمانشاه

خواهر ص.ن ـ مشهد
لطفا به سوالات من پاسخ دهید:
1ـ آیا بزرگى و کوچکى شکم به اندام بستگى دارد؟
2ـ علت شوره زدن مو چیست؟ راه درمان آن را توضیح دهید.
خواهر گرامى!
بزرگى شکم ممکن است ارثى باشد و گاهى نیز ممکن است در اثر شلى عضلات جدار شکم ایجاد شود. به هر حال با انجام یک سرى ورزشهاى مربوط به عضلات شکم و استفاده از شکم بند تا حدودى مى توان آن را درمان نمود.
شوره سر معمولا متعاقب حساسیت پوست سر نسبت به بعضى صابونها و تغییر آب ایجاد مى شود و معمولا با استفاده از شامپوهاى طبى و کوتاه کردن موى سر مرتفع خواهد شد.
خدا نگهدار.

خواهر ش.م ـ همدان
دخترى 20 ساله هستم. یک سالى است که روى دستم چهار زگیل پیدا شده و من دائما سر آن را مى کنم. یکى از همین زگیلها مثل خال گوشتى کنار لبم روییده است. ضمنا من مرتب مسواک مى زنم و یک بار هم دندانم را جرم گیرى کرده ام اما بوى بد دهانم تغییر نکرده است.
خواهر گرامى!
درمان زگیل به چند صورت انجام مى شود. به نظر مى رسد که مناسبترین راه برداشتن زگیل به وسیله یک جراحى ساده کوچک و یا به وسیله الکتروکوتر مى باشد. البته راههاى غیر جراحى نیز وجود دارد; از جمله استفاده از داروهاى ترکیبى است که باید به مدت نسبتا طولانى روى موضع زگیل بمالید. اما آنچه که اکیدا توصیه مى شود این است که به هیچ وجه زگیل را دستکارى و زخمى نکنید.
بوى نامطبوع دهان علل مختلفى دارد. اولین علت مربوط به پوسیدگى دندانها و آلودگى فضاى دهان است. علت بعد عفونت سینوسهاست که ممکن است ترشحات چرکى بدبو به داخل حلق و روى لوزه ها سرازیر شود و باعث بدبو شدن دهان گردد. گاهى اوقات سطح لوزه ها داراى سوراخها و منافذى هستند و به همین دلیل ممکن است مواد غذایى در این منافذ قرار بگیرند و متعفن شوند. برخى مواقع علت بدبو شدن دهان جنبه گوارشى دارد و ممکن است در مسیر مرى به معده فرورفتگى کوچکى وجود داشته باشد و مواد غذایى داخل آن باقى بماند و باعث بوى نامطبوع شود. بسته به نوع علت و متناسب با آن مشکل قابل درمان و رفع است. موفق باشید.

خواهر ف.د ـ رودسر
دخترى هستم 15 ساله. لاغر هستم و قدم 152 سانتى متر است. پدر و مادرم هر دو قدى متوسط دارند ولى من قدکوتاه هستم. ورزش زیاد مى کنم تا شاید قدم بلند شود ولى فایده اى نداشته است. لطفا مرا راهنمایى کنید.
خواهر گرامى!
همان طور که در پاسخ نامه خوانندگان دیگر بخش پزشکى مجله گفته ایم, رشد طولى تا حدود سن 24 سالگى ادامه پیدا مى کند. بنابراین نگران نباشید. البته قد شما در حال حاضر نیز خیلى کوتاه نیست و اصولا نباید بین خود و سایرین مقایسه کنید. به ورزش همچنان ادامه دهید. موفق باشید.

خواهر ز.ع ـ کاشان
دخترى هستم 16 ساله. نزدیک 4 سال است به نوعى بیمارى مبتلا شده ام و آن این است که پلک چشم چپم کمى حالت افتادگى دارد و چشم چپم از چشم راست کوچکتر است. به هنگام خسته شدن مژه هاى چشمم نور را چند برابر مى کند.
خواهر گرامى!
به نظر مى رسد که با توجه به مراجعه به پزشکان متخصص و انجام آزمایشات و ... مشکل و علت خاص و نگران کننده اى نداشته باشید ولى براى آگاهى از علل افتادگى پلک فوقانى چشم, مطالب مختصرى را توضیح مى دهیم. گاهى مواقع علت افتادگى پلک مادرزادى است و شایعترین علت نوع مادرزادى ضعف عضله بالابرنده پلک فوقانى است. یک سرى علل هم باعث افتادگى پلک فوقانى مى شوند که به عنوان علل اکتسابى شناخته مى شوند. یکى از علل اکتسابى افتادگى پلک, آسیب عصبى است. در آسیب به عصب زوج سوم مغزى و بیمارى میاستنى گراو سندرم هورنر افتادگى پلک ایجاد مى شود. در مورد بیمارى میاستنى گراو در اولین و مهمترین تظاهر بیمارى افتادگى یک طرفه پلک ((پتوز)) و ((دوبینى)) است. افتادگى پلک فوقانى در بیمارى میاستنى گراو در هنگام عصرها بیشتر است و صبح موقع از خواب برخاستن کمتر است. علت دیگر افتادگى پلک فوقانى منشإ عضلانى دارد که آن را ((پتوز میوژنیک)) مى گویند. این هم اکتسابى است و در سنین پیرى معمولا ایجاد مى شود و در اثر ضعف عضله بالا برنده پلک فوقانى و گاهى جراحى کاتاراکت ایجاد مى شود. علت اکتسابى دیگر ((پتوز)), مکانیکى است که در اثر سوختگى سطح پوست پلک باعث افتادگى پلک مى شود. گاهى نیز مختصرى افتادگى پلک وجود دارد که اختلالى در کار چشم ایجاد نمى کند ضمنا به افتادگى پلک فوقانى اصطلاحا ((پتوز)) مى گویند.موید باشید.

خواهر ن.س ـ ایلام
دخترى هستم 16 ساله که به رشته علوم سیاسى خیلى علاقه دارم. اما مشکل من این است که حروف ((س)) و ((ز)) را نمى توانم تلفظ کنم. این عیب باعث شده از تمام کارهایم بیفتم. آیا با وجود این عیب مى توانم وارد این رشته شوم و در برنامه هاى سیاسى شرکت کنم؟
خواهر گرامى!
با تمرین و ممارست مى توانید گوینده و سخنران خوبى شوید. امروزه روشهاى نوینى وجود دارد که از جمله با استفاده از کامپیوتر تمامى اختلالات تکلم قابل معالجه هستند. اضطراب و نگرانى را از خود دور کنید. حروفى را که نمى توانید به خوبى تلفظ و تکلم کنید بارها تمرین کنید. در این مورد توصیه مى شود با کارشناس گفتاردرمانى نیز مشورت نمایید. این مشکل قطعا رفع مى شود. این عیب و نقص نیست و تنها یک مشکل کوچک و جزیى است. بنابراین با جدیت درس بخوانید و در رشته مورد علاقه تان ادامه تحصیل بدهید.
شاد و سلامت باشید.

خواهرM.N ـ شهرضا
لطفا به پرسشهاى من پاسخ دهید.
1ـ آیا جلوگیرى از باردارى در سالهاى اولیه ازدوج اشکال دارد؟
2ـ آیا بیمارى گواتر در هنگام باردارى بر روى جنین اثر مى گذارد؟
3ـ آیا استفاده از داروهاى مسکن تسکینى در دردهاى قاعدگى هست؟
خواهر گرامى!
جلوگیرى از باردارى در سالهاى اولیه و حتى بعد از آن هیچ گونه اثر سوء و نگران کننده اى در پى ندارد.
کم کارى تیروئید و گواتر که به دلیل کمبود ید در بدن مادر حامله ایجاد مى شود ممکن است باعث ایجاد گواتر در نوزاد شود. براى جلوگیرى از کم کارى تیروئید نوزاد باید مادر قبل از حاملگى و در طول باردارى از این جهت تحت درمان باشد. تشخیص بموقع نوزاد مبتلا به هیپوتیروئیدیسم (کم کارى تیروئید) بر زندگى و رشد ذهنى و جسمى کودک تإثیر اساسى مى گذارد.
استفاده از مسکن براى کاهش دردهاى قاعدگى لازم است. البته معمولا استامینوفن روى این دردها کم اثر است ولى بسته به شدت درد استفاده از مسکن متفاوت است. گاهى لازم است از مسکنهاى قویتر و حتى مسکن تزریقى استفاده شود.خداحافظ شما.

خواهرS.M ـ اردبیل
من 20 سال سن دارم. خیلى اهل مطالعه و درس خواندن هستم. در سال آخر دبیرستان متوجه انحناى ستون مهره ها در ناحیه بین دو کتف و گردن شدم. از آن موقع به ورزش پرداختم که البته بسیار موثر واقع شده ولى این موضوع برایم درد بسیار بزرگى شده و از درس و زندگى افتاده ام. آیا مشکلى در بچه دار شدنم ایجاد مى کند؟
خواهر گرامى!
ستون فقرات به طور طبیعى ((چهار)) انحنا دارد. در صورتى که وضعیت بدن در هنگام نشستن, ایستادن, کار کردن و مطالعه نامناسب باشد به تدریج باعث تغییرات غیر عادى در انحنإ ستون فقرات خواهد شد. بنابراین توصیه مى شود که در هنگام مطالعه وضیعت سر در خط وسط بدن قرار بگیرد و در صورت امکان از میز و صندلى مناسب و استاندارد براى مطالعه استفاده شود تا از خمیدگى غیر طبیعى ستون فقرات جلوگیرى به عمل آید. در مورد ورزشهاى خاص باید با کارشناس فیزیوتراپى مشورت نمایید. اما اجمالا اشاره مختصرى به این مورد مى کنیم. براى این منظور توصیه مى شود که روى یک سطح صاف و سفت به پشت دراز بکشید. بازوها را در امتداد شانه ها قرار دهید. ساعد را روى بازوها خم کنید. در همین وضعیت عضلات پشت, کتف و گردن را منقبض و سپس آزاد کنید. این حرکات را ادامه دهید. براى حرکت بعد بهتر است پشت به دیوار بایستید و تکیه کنید. سپس دستها را از طرفین بدن به طرف بالا ببرید به طورى که دستهایتان در بالاى سر به هم نزدیک شوند. این حرکات را ادامه دهید. در صورت احساس خستگى عضلانى حرکات را متوقف نمایید. حرکت سوم به شکم بخوابید و سعى کنید بدون اتکاى دستها سر و گردن را بالا بیاورید. ضمنا انحناى غیر طبیعى ستون فقرات گردنى و پشتى بخصوص نوع اکتسابى هیچ گونه تإثیرى بر حاملگى و بچه دار شدن نمى گذارد.خدا نگهدارتان.

خواهر د.د ـ مشهد
دخترى هستم 19 ساله. قدم 151 سانتى متر و داراى وزن 46 کیلوگرم. دو خواهر دیگرم هم قدشان در همین حدود است. پدر و مادرم قد نسبتا خوبى دارند و من از اینکه قدم کوتاه است ناراحت هستم. چه ورزشهایى باید انجام دهم تا قدم بلندتر شود؟
خواهر گرامى!
ورزشهایى که در افزایش قد تإثیر مى گذارند عبارتند از: والیبال و بسکتبال. امیدواریم که ضمن اینکه از مواهب تندرستى و سلامتى در اثر این ورزشها برخوردار مى شوید آرزوى شما نیز برآورده شود. در هر حال همت بلند و اندیشه سالم بهتر از قد بلند است. ان شإالله در جهت رشد و تعالى روحى و معنوى و تحصیلى کوشا و موفق باشید.
خدا نگهدارتان.

خواهرF.DD ـ اصفهان
خواهر محترم!
همان طور که قبلا نیز توضیح داده شد پاسخ شما مثبت است و ممکن است اتفاقى براى شما افتاده باشد و در این صورت براى رفع مشکل باز هم باید به جراح زنان مراجعه نمایید. البته اگر هم چنین اتفاقى افتاده باشد هیچ منعى براى ازدواج ندارد. موفق باشید.

برادر س.ع.س.م ـ تهران
پسرى هستم 25 ساله. از چرب بودن پوست صورت و موى سر ناراحت هستم و سالها است که پوست صورتم سفید کبود شده و در طول روز براى رفع سرخى, چربى و تیرگى صورت باید آن را بشویم. لطفا مرا راهنمایى کنید.
برادر گرامى!
همان طور که مى دانید به طور کلى موهاى سر به سه دسته تقسیم مى شوند. یک دسته افرادى هستند که موى سرشان معمولى است. دسته دوم داراى موهاى خشک هستند و دسته دیگر داراى موهاى چرب مى باشند. علت چرب بودن موهاى سر این گروه افزایش تعداد غدد چربى در پوست سر است. درمان قطعى ندارد ولى شستشوى روزانه موهاى سر ممکن است کمک کننده باشد. گاهى ممکن است براى خشک کردن موهاى سر از حرارت زیاد مثلا ((سشوار)) استفاده شود که همین موضوع باعث شکنندگى موهاى سر خواهد شد. همچنین استفاده از مواد شوینده شیمیایى مختلف ممکن است باعث شکنندگى موهاى سر شود. شستشوى مکرر و مرتب صورت با آب و صابون باعث کاهش چربى پوست صورت خواهد شد. بهتر است در فواصل شستشو با پارچه تمیزى سطح پوست صورت را از وجود چربیهاى مترشحه پاک و تمیز بنمایید. ضمنا از نظر روحى باید آرامش خود را حفظ کنید زیرا گاهى در اثر بروز عصبانیت و اضطراب غدد چربى و غدد عرق فعالتر مى شوند. موفق باشید.

خواهر ز.ع ـ تهران
علت اصلى گل مژه چیست؟ و آیا براى چشم ضرر دارد؟
خواهر گرامى!
گل مژه یک بیمارى التهابى پلک چشم است. گل مژه به دو نوع داخلى و خارجى تقسیم مى شود. همان طور که مى دانید در حاشیه پلک یک سرى غدد کوچک وجود دارد. گل مژه خارجى عفونت ساده چرکى یکى از غدد قاعده مژه ها مى باشد. این نوع گل مژه یک تورم و سفتى کوچک در پلک ایجاد مى کند و ممکن است چرک آن خود به خود تخلیه شود و بهبود یابد. گاهى آنتى بیوتیک موضعى نیز لازم مى شود. گل مژه داخلى نیز در اثر عفونت یکى از غدد ریز و کوچک در سطح داخل پلک ایجاد مى شود. ترشحات چرکى این نوع گل مژه به خوبى نوع خارجى تخلیه نمى شود و گاهى ترشحات در داخل غدد سفت شده و مثل یک دانه کوچک تگرگ لمس مى شود. گل مژه داخلى حتما نیاز به درمان دارد و باید توسط چشم پزشک تخلیه شود. در هر مورد توصیه مى شود که از دستکارى التهاب جدا خوددارى شود. سالم باشید.

خواهر ن.ف ـ کرمانشاه
بهترین راه براى رفع موهاى زائد چیست؟
خواهر گرامى!
در مورد از بین بردن موهاى زائد بدن روش الکترولیز بیشتر توصیه مى شود.