اخبار


  اخــــبار

 

 

تشکیل کلاسهاى آموزشى براى زوجهاى جوان
دکتر غلامعلى افروز, رییس موسسه روشهاى آموزش بزرگسالان با اعلام اینکه حدود 90 درصد جداییها و اختلافات خانوادگى به طور مستقیم و غیر مستقیم ناشى از عدم شناخت کافى همسران از نیازهاى روانى, عاطفى, فکرى و زیستى یکدیگر است افزود: حدود یک پنجم زوجها در شهرهاى بزرگ یا از هم جدا مى شوند یا در آستانه جدایى از یکدیگر قرار مى گیرند. وى کم مهارتى در اتخاذ روشهاى مطلوب براى تإمین نیازهاى طبیعى و فطرى همسر را یکى از اساسى ترین ریشه هاى این اختلافات ذکر کرد و گفت: در کارگاههاى آموزشى کوتاه مدت دانش افزایى همسران جوان که از شهریورماه برگزار مى شود, به مسایل و روابط بین زن و شوهر از دیدگاه روانشناختى, اجتماعى, نظام حقوقى و مبانى مذهبى پرداخته مى شود.

60 گوساله مهریه سومین همسر ماندلا
قبیله نلسون ماندلا رییس جمهورى آفریقاى جنوبى براى درخواست وصلت وى با خانواده گراسا ماشل مهریه اى شامل 60 رإس گوساله به خانواده عروس اهدا کرده است. به گفته رییس قبیله, ماندلا چهارماه پیش از ازدواج, عموهاى خود را براى انجام مذاکره با خانواده گراسا در باره این مهریه, روانه موزامبیک کرد.
در سنت آفریقا پیش از انجام ازدواج باید مذاکراتى با خانواده عروس در باره مهریه که نزد خانواده هاى مرفه عموما اهداى چند رإس گاو یا گوساله است, انجام شود. رییس جمهورى آفریقاى جنوبى چندى پیش با خانم گراسا ماشل بیوه رییس جمهورى سابق موزامبیک ازدواج کرد. این سومین ازدواج ماندلا است. ماندلا حدود سه دهه از عمر خود را به خاطر مبارزه با رژیم نژادپرست آفریقاى جنوبى در زندان به سر برد ولى پس از آزادى از زندان و رسیدن به مقام ریاست جمهورى آفریقاى جنوبى, همسرش از او جدا شد.

پیمان سرقت
زن و شوهرى ایتالیایى هنگام سرقت توسط پلیس این کشور دستگیر شدند. این زوج جوان که سحرگاه به خانه یک هنرپیشه ایتالیایى رفته و به جمعآورى اثاثیه خانه او پرداخته بودند با گزارش یکى از همسایگان به پلیس, بازداشت شدند. زن 31 ساله و شوهر 27 ساله اش اعتراف کردند که این دزدى یکى از شروط ازدواجشان بوده است! آنها به یکدیگر قول داده بودند در نخستین سحرگاه زندگى مشترکشان از خانه اى دزدى کنند!

هفته زن و روز مادر مهرماه در کشور برگزار مى شود
هفته بزرگداشت زن و روز مادر از 13 تا 19 مهرماه در کشور برگزار مى شود. روابط عمومى شوراى هماهنگى تبلیغات اعلام کرد: زمان اجراى این طرح در نخستین جلسه ستاد بزرگداشت هفته زن و روز مادر که با حضور مسوول ستاد و نمایندگان وزارتخانه ها, سازمانها و ارگانها تشکیل شد, به تصویب رسید.

زنان در مشاغل انتظامى به کار گرفته مى شوند
جانشین فرماندهى نیروى انتظامى در گفتگویى مطبوعاتى اعلام کرد: با اصلاح قانون نیروى انتظامى در صدد استخدام تعدادى از زنان براى مشاغل انتظامى هستیم. وى افزود: تاکنون فقط زنان براى کادر ادارى استخدام مى شدند ولى با توجه به ضرورت نیاز نیرو پیشنهادى خدمت ریاست محترم جمهورى داده شده است تا براى مشاغل انتظامى تعدادى از خانمها استخدام شوند. وى گفت: ما براى انجام آزمونهاى راهنمایى و رانندگى, تطبیق عکس و مراکز انتظامى, انگشت نگارى, بازجویى از متهمان زن در ادارات آگاهى, مبارزه با مواد مخدر و اداره امور بازداشتگاههاى زنان نیازمند این پرسنل انتظامى هستیم.

مسوولیت اداره استاندارد مراغه به یک زن سپرده شد
خانم منیژه طهماسبى افشار با حکم مدیر کل موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتى آذربایجان شرقى, به عنوان سرپرست استاندارد مراغه شروع به کار کرد. وى در گفتگویى اظهار داشت: از بعد از پیروزى انقلاب اسلامى تا کنون این اولین بار است که در موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتى مسوولیت یک اداره به زنان سپرده شده است. خانم طهماسبى افشار 43 ساله, متولد همدان و داراى مدرک لیسانس تغذیه است.

برگزارى مسابقات دانشجویان دختر مراکز تربیت معلم
مسابقات فرهنگى, هنرى, علمى و ورزشى دانشجویان دختر مراکز تربیت معلم کشور در همدان برگزار شد. در این دوره از مسابقات 1100 دانشجو حضور داشتند که به مدت 5 روز در 13 رشته فرهنگى, هنرى و علمى و 5 رشته ورزشى به رقابت پرداختند و در پایان طى مراسمى نفرات و گروههاى برتر در رشته هاى فرهنگى, هنرى, علمى, و ورزشى معرفى شده و لوح تقدیر و جوایزى به آنان اهدا گردید. در رقابتهاى هنرى و علمى, استانهاى تهران, خراسان, فارس و اصفهان بیشترین رتبه هاى برتر را به خود اختصاص دادند.

آثار زنان پیشکسوت در طراحى شیشه به نمایش درآمد
نمایشگاه آثار شیشه اى زنان پیشکسوت در طراحى شیشه در محل گنجینه آبگینه و سفالینه هاى ایران برگزار گردید. در این نمایشگاه 100 اثر از خانمها منیژه تیمورى, زهرا تجویدى و ژیلا خدایار به نمایش گذاشته شده بود. این نمایشگاه بیانگر گوشه اى از تلاش و ابتکارات بانوانى بود که نخستین زنان طراح در سازمان صنایع دستى ایران به شمار مىآیند. آنها با تجربه طولانى در زمینه هاى گوناگون صنایع دستى و مطالعه طرحهاى اصیل و سنتى ایران همچنین با ایجاد ارتباط مستمر با صنعتگران, قدم به کارگاه شیشه گرى گذاشته و طرحهاى خود را به مرحله اجرا درآورده اند.

نخستین جشنواره نمایش بانوان برگزار مى شود
نخستین جشنواره نمایش بانوان کشور با نام ((کوثر)) همزمان با هفته زن (13 تا 19 مهرماه) برگزار مى شود. سازمان فرهنگى هنرى شهردارى تهران از هنرمندان علاقه مند دعوت کرده است تا نمایشهاى خود را پیرامون مقام و شخصیت زن تا 10 شهریورماه به فرهنگسراى سرو ارایه کنند. گفتنى است نمایشهایى که کارگردانان آنها از هنرمندان زن باشند نیز در این جشنواره شرکت داده خواهد شد.

کوشش براى افزایش تعداد زنان نماینده مجلس در هند
براى دومین بار در دو سال گذشته تلاش اقلیت پارلمانى هند در اختصاص دادن یک سوم از کرسیهاى پارلمان این کشور به نمایندگان زن به شکست انجامید. گروه اقلیت پارلمانى هند با ارایه پیشنهادى خواستار آن شده بود که حداقل یک سوم کرسیهاى پارلمان را نمایندگان زن اشغال کنند. در پارلمان هند که داراى 545 کرسى است زنها فقط 40 کرسى را احراز کرده اند اما به رغم آنکه اولین نخست وزیر زن در تاریخ پارلمانى کشور خانم ایندیرا گاندى, یک سیاستمدار موثر در تاریخ هند بود, زنهاى هند حضور فعال در مسایل سیاسى این کشور ندارند.
در سال 1375 پیشنهادى از سوى اقلیت پارلمانى هند براى اختصاص یک سوم کرسیها به زنان تسلیم پارلمان شد اما نمایندگان اکثریت با داد و فریاد این پیشنهاد را رد کردند با این استدلال که جاى زن در خانه است و نه در پارلمان و زنها باید کارها و امور خانه خود را اداره کنند.
در همین حال کمیته اى به نام کمیته کسب قدرت براى زنان مسلمان در زمان ارایه لایحه اعطاى 33 درصد سهمیه به زنان هند در نهادهاى قانون گذارى این کشور, خواستار تعیین سهمیه اى 8 درصدى براى زنان مسلمان این کشور نیز شده بود.

همایش زنان عرب در بیروت برگزار شد
نخستین همایش زنان عرب تحت عنوان ضرورت مشارکت زنان در مسوولیتهاى سیاسى در بیروت برگزار گردید. در این همایش که نمایندگان انجمنها و سازمانهاى سیاسى و اجتماعى زنان کشورهاى عربى شرکت داشتند موقعیت زنان در صحنه سیاسى و اجتماعى و نقش اساسى آنان در جامعه مورد بحث و بررسى قرار گرفت.
در مراسم افتتاحیه این همایش نخست وزیر لبنان طى سخنانى گفت: مادامى که زنان عرب شایستگى و آمادگى مشارکت در مسوولیتهاى سیاسى را دارند و مى توانند در این زمینه نقش فعال داشته باشند, نباید از این حق طبیعى محروم شوند.

زنان در عربستان شرکتهاى خصوصى تشکیل مى دهند
بازرگانان زن عربستان سعودى براى نخستین بار در این کشور تصمیم دارند شرکتهاى خصوصى براى تجارت منحصر به زنان تشکیل دهند. به نوشته یک روزنامه محلى نخستین شعبه از این شرکتها که اختصاص به گردشگرى دارد مهرماه آینده در جده تشکیل مى شود. در این طرح از سرمایه زنان عربستانى که در بانکها سپرده شده استفاده خواهد شد. 70 درصد سپرده هاى بانکهاى سعودى متعلق به زنان این کشور است و براى تإسیس شرکتهایى از این نوع, نیازى به مجوز ولى زن نیست.

حقوق زنان در جامعه نابرابر سوییس پایمال مى شود
بر اساس پژوهشهاى اخیر موسسه فدرال آمار سوییس که در باره وضعیت طبقات اجتماعى در این کشور انتشار یافته است, نابرابریهاى اجتماعى در این کشور بیش از پیش گسترش یافته است. این نابرابریها بیش از همه در زمینه اشتغال و آموزش مشاهده مى شود و در این میان زنان از وضعیت بدترى برخوردارند. براى مثال, تنها یک پنجم از مدیران حرفه اى در سوییس زن هستند در حالى که زنان دو سوم از کارکنان و کارگران سطح پایین را تشکیل مى دهند. زنان در کم درآمدترین مشاغل به کار مشغولند و بیش از مردان به مشاغل پاره وقت روى آورده اند.
بر اساس این پژوهش طبقه دیگرى که از مزایاى کمى در جامعه سوییس برخوردار است طبقه گروههاى خارجى است و در اغلب موارد خارجیها در پایین ترین سطح از مشاغل به کار گرفته مى شوند. همچنین در زمینه آموزش مداوم نیز در جامعه سوییس برابرى وجود ندارد.

داورى یک زن در مسابقات فوتبال اسپانیا
براى نخستین بار یک داور زن, مسابقات فوتبال حرفه اى اسپانیا را قضاوت خواهد کرد. فدراسیون فوتبال اسپانیا اعلام کرد خانم کارولینا دومنچ در فهرست داورانى قرار دارد که باید رقابتهاى فوتبال دسته سوم باشگاههاى اسپانیا را قضاوت کند. در همین حال رییس فدراسیون فوتبال ((فیفا)) اعلام کرد یکى از برنامه هاى جدید فیفا برگزارى جام جهانى فوتبال زنان است. وى افزود: رقابتهاى این جام در سال 1378 با شرکت 16 تیم آغاز مى شود. وى همچنین پیش بینى کرد تا سال 1379 حدود 50 میلیون زن در رشته فوتبال فعالیت کنند.

قضاوت زن و اختلافات مقامات مصرى
حضور زنان عرب قاضى در کنفرانس ((زن و قضا)) در قاهره این سوال را در پیش رو دارد که در حالى که زنان مصرى, مقامات و موقعیتهاى مهمى را اشغال کرده اند چه چیزى مانع قضاوت ایشان مى شود؟ قانون اساسى مصر, زن و مرد را برابر دانسته است و با کار زن در سازمان دادگسترى مخالفت نکرده است. اما از نظر شرعى اختلاف نظر وجود دارد. گروهى بر این باورند که اسلام در این زمینه مخالفت نورزیده است و گروهى دیگر بر مخالفت شرع با آن تإکید دارند.
مسإله قضاوت زن صرف نظر از مخالفتها و موافقتها, به واسطه دعوایى که یک زن جوان مصرى به نام فاطمه لاشین اقامه کرده است, در دیوان عالى کشور مصر در دست بررسى است. وى خواهان اشتغال به کار در دادستانى کل شده بود که درخواستش به دلیل جنسیت او رد شد. وى سپس در سال 1371 به دیوان عالى کشور روى آورد و هنوز منتظر روزى است که حکم این دیوان صادر شود.

اخراج یک آموزگار محجبه آلمانى
اداره کل آموزش و پرورش استان ((بادن و ورتمبرگ)) آلمان, به یک خانم آلمانى مسلمان که حاضر نبود بدون حجاب اسلامى در کلاس درس حاضر شود, مجوز تدریس نداد. در همین حال شوراى مرکزى مسلمانان آلمان به این تصمیم اعتراض کرد. در بیانیه این شورا آمده است: این تصمیم در واقع ایجاد ممنوعیت شغلى براى یک مسلمان معتقد است و بیانگر تبعیض آشکار علیه انسانهایى است که بر پایه اعتقاداتشان زندگى مى کنند. در این بیانیه یادآورى شده است که احکام پوششى و حجاب براى مردان و زنان, جزو تعالیم مهم اسلام است و سر کردن روسرى و داشتن حجاب براى زن مسلمان نه تنها بخشى از اعتقادات مذهبى او است, بلکه یک وظیفه دینى است که از سوى قرآن, سنت پیامبر(ص) و توافق همه مذاهب مختلف مسلمانان بدان استناد مى شود و عمل نکردن بعضى مسلمانان نسبت به این امر اسلامى, از اهمیت اساسى آن در اسلام نمى کاهد.
روزنامه آلمانى زبان لویت کرش در تفسیرى در باره این تصمیم اداره آموزش ایالت بادن و ورتمبرگ, نوشت: این اقدام بر خلاف تعالیم مسیحیت است.

زنان آمریکایى و طرد فمنیسم
نتایج یک نظرسنجى که توسط شبکه خبرى سى.ان. ان انجام شده نشان مى دهد که گرایشات فمنیستى (طرفدارى از حقوق زنان) در میان زنان آمریکایى نسبت به سال 1368 کاهش یافته است. این نظرسنجى نشان مى دهد که اکنون اکثریت زنان آمریکایى خود را فمنیست نمى دانند. بر اساس این نظرسنجى 43 درصد از زنان مورد سوال در آمریکا اعلام کردند که فمنیستها تإثیر نامطلوبى بر آنها دارند در حالى که رقم مشابه در سال 1368, 29 درصد بوده است.
به گفته 34 درصد از زنان آمریکایى مورد پرسش هنوز هم نابرابریهاى شغلى و عدم امکان برابر براى فرصتهاى شغلى بین زنان و مردان, یکى از مهم ترین مشکلات زنان در این کشور است. بر این اساس 12 درصد از زنان مورد سوال از برقرارى توازن بین مشکلات شغلى و زندگى شخصى به عنوان یکى از مهم ترین مشکلات خود یاد کردند در حالى که آمار مشابه در سال 68, 7 درصد بوده است.

انتقاد از مدارس مختلط در انگلیس
بازرس کل مدارس انگلیس, جدا شدن کلاسهاى دخترانه و پسرانه در این کشور را به سیستم آموزشى این کشور توصیه کرد. وى در گزارشى اعلام کرده است: یکى از شیوه هاى موثر براى کاهش تفاوت یادگیرى دختران و پسران دانشآموز در مدارس این کشور مى تواند جدا کردن دختران دانشآموز از پسران باشد. در دوره متوسطه, مدرسه هایى که کلاس پسران را از دختران جدا کرده اند, رشد سریع ترى در سطح آموزشى خود داشته اند. آمار منتشره نشان مى دهد, رشد کیفیت درسى دانشآموزان دختر در دوره متوسطه مدارس انگلیس از دانشآموزان پسر سریعتر بوده است. مدارس غیر مختلط انگلیس در جدول مقایسه اى, همواره در رتبه هاى بالاترى از موسسات آموزشى مختلط قرار داشته اند.

نپوشیدن شلوار دلیلى براى اخراج زن کارگر امریکایى
یک زن عضو کلیساى پانته کاستال از فرقه هاى مسیحى, شکایتى علیه مدیران کارخانه اى که در آن کار مى کند, تسلیم دادگاه کرده و طى آن مدعى شده است صاحبان کارخانه به سبب نپوشیدن شلوار مردانه او را از کارخانه اخراج کرده اند. این زن 37 ساله امریکایى دلیل این شکایت خود را تخلف مدیران کارخانه از حقوق مدنى خود در اخراج وى اعلام کرده است. کلیساى پانته کاستال پوشیدن شلوار مردانه توسط زنان را گناه و تخلف از تعالیم مسیح و مقررات کلیسا مى داند. وى در گفتگویى با یکى از خبرگزاریهاى بین المللى با نقل آیاتى از انجیل گفت: خداوند از زنان مى خواهد تن پوشهاى مقدس بر تن مى کنند مقدس به نظر آیند و به همراه خداوند گام بردارند.