احکام بانوان حجاب از دیدگاه قرآن و سنت معرفى کتاب


  احکام بانوان

 

 

نام کتاب: احکام بانوان
مطابق با فتاواى حضرت آیت الله حاج شیخ یوسف صانعى
ناشر: انتشارات میثم تمار
چاپ اول: بهار 1377
شمارگان: 5 هزار جلد
فقهاى عظام که از مصادیق روشن وارثان پیامبران علیهم السلام و عالمان شریعت مى باشند, به فراخور شرافت و فضیلت فقه و به اقتضاى نیاز فراگیر و همه جانبه آحاد مردم به آگاهى از احکام شریعت و مسایل شرعى, بیشترین نقش را در پاسخگویى به نیازهاى دینى و پرسشهاى شرعى جامعه داشته و دارند, و تاریخ فقه شیعه گویاى این حقیقت استوار و شیرین است که فقهاى بزرگوار ما از عهده این مسوولیت, چقدر سربلند و موفق بیرون آمده اند, کمتر نکته اى را فرو گذاشته اند, و بیشترین پرسشها را پاسخ گفته اند و با مهارت تمام و تعهد کامل در چارچوب موازین شریعت به بیان احکام و پاسخگویى به پرسشها و استدلال بر آنها پرداخته اند. هزاران کتاب و رساله در زمینه هاى مختلف فقهى که تا کنون تنها بخش کمى از آنها منتشر شده, گواه صادقى بر این حقیقت مى باشد.
فقیهان ما در گذشته و حال, در هر زمینه اى که احساس نیاز کرده اند و در باره هر پرسشى که مطرح شده است نهایت تلاش علمى و تخصص فقهى خویش را در چارچوب موازین و ادله شرعى به کار بسته اند تا از یک سو فقه و فقاهت را حفظ کنند و رشد دهند و از سوى دیگر وظایف شرعى مومنان را بیان کنند و جوامع اسلامى را به مسوولیتهاى دینى و احکام شرعى خود آشنا سازند. چه آن دسته از آثار و کتابهاى ارزشمند فقهى که به گونه اى جامع به شرح و تبیین اجواب مختلف فقه پرداخته است و چه کتابها و رساله هاى بى شمارى که در یک یا چند زمینه خاص فقهى نگاشته شده است. اضافه کنید مجموعه هاى بى شمارى که در پى پرسشهاى شرعى دیگران از دیرزمان پدید آمده است.
یکى از موضوعاتى که به صورتى ویژه از روزگاران گذشته مورد توجه حوزه هاى فقه قرار گرفته است ((احکام بانوان)) مى باشد. از نخستین کتابى که در این زمینه مى توان نام برد و اینک نیز در دسترس مى باشد, ((احکام النسإ)) فقیه بزرگ شیعه, مرحوم شیخ مفید مى باشد که بیش از هزار سال از تإلیف آن مى گذرد. شیخ مفید که این کتاب را ظاهرا به درخواست بانوى بزرگوار, فاطمه بنت الحسین, مادر بافضیلت دو عالم بزرگ شیعه, سیدمرتضى و سیدرضى, نگاشته است, مجموعه اى از فتاواى فقهى خویش در زمینه هاى مختلف وظایف شرعى بانوان را در این رساله آورده است; تا هم به درخواست یک بانوى بزرگوار پاسخ گفته باشد و هم دستیابى به این دسته مسایل شرعى براى بانوان راحت تر باشد. علاوه اینکه, این امر نشان از اهتمامى دارد که حوزه هاى علوم اسلامى و فقهاى ما نسبت به نیازهاى علمى و دینى بانوان داشته اند.
مجموعه هاى ویژه اى که در سالهاى اخیر در زمینه هاى مسایل شرعى زنان و خانواده منتشر شده است در پاسخگویى به نیازهایى است که در همین زمینه وجود دارد. بخش عمده اى از کتابهاى یاد شده حاصل تلاش نویسندگان محترم در گردآورى نظرات و فتاواى فقهاى بزرگوار مى باشد. آنچه اخیرا از سوى انتشارات میثم تمار با عنوان ((احکام بانوان)) انتشار یافته است مجموعه اى از مسایل شرعى و پرسشها و پاسخها از آغاز تا انتهاى فقه است که بازگوکننده فتاواى حضرت آیت الله صانعى مى باشد. این مجموعه که با اشراف معظم له, توسط جمعى از فضلا تدوین یافته, افزون بر آن دسته مسایلى که به شیوه معمول در رساله هاى توضیح المسایل آمده, در بر دارنده پرسشها و پاسخهاى متعددى است که در طول سالهاى گذشته به انجام رسیده و اینک به تناسب بخشهاى مختلف این کتاب, با ذکر تاریخ, انتشار یافته است. در این مجموعه بخشى از دیدگاههاى فقهى حضرت آیت الله صانعى در مسایلى چون قیمت گذارى مهریه به نرخ روز, لزوم ثبت ازدواج در دفاتر رسمى و حق فسخ ناشى از هر نوع کلاهبردارى و خلاف گویى در ازدواج, نیز آمده است که مى تواند براى علاقه مندان این مباحث راهگشا باشد.
((احکام بانوان)) در 250 صفحه و شامل حدود یک هزار مسإله و پرسش و پاسخ مى باشد که با قیمت 400 تومان در دسترس علاقه مندان قرار گرفته و ناشر نیز با اعلام نشانى قم ـ صندوق پستى 37185/557, امکان مکاتبه و تهیه آن را فراهم کرده است.

حجاب از دیدگاه قرآن و سنت

نویسنده: فتحیه فتاحى زاده
ناشر: مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامى
نوبت چاپ: دوم ـ 1376
تعداد: 3000 نسخه
تعداد صفحات: 216 صفحه
قطع: وزیرى
قیمت: 480 تومان
در مقدمه کتاب, با اشاره به بیانات حضرت امام خمینى در زمینه منزلت زن و مظلومیتى که بر او در جاهلیت قبل از اسلام و جاهلیت مدرن وارد شده, و با اشاره به سخنان استاد شهید مطهرى آمده است:
((در مسإله حضور زن در جامعه و چگونگى آن, مهمترین بحثى که نقش بنیادین در تبیین و تحدید آن خواهد داشت, مسإله حجاب است. چگونگى این مسئله مى تواند به گونه اى مستقیم در حضور و عدم حضور زن در جامعه تإثیر کند.))
کتاب در نه فصل تحت عناوین ذیل تنظیم شده است: تاریخچه حجاب, واژه شناسى, زمینه گسترش, فلسفه, حدود و کیفیت پوشش, حجاب و اهل بیت(ع), پوشش زن در اجتماع و عوامل بى حجابى و راههاى مبارزه با آن.
در فصل اول, با ذکر شواهدى از وجود پوشش در میان ملل و اقوام مختلف و پیروان مذاهب قبل از اسلام, دیدگاه پاره اى از مستشرقین در باره ((حجاب در اسلام)) مورد نقد قرار گرفته است.
در فصل دوم, واژه هاى مربوط به موضوع تحقیق در آیات قرآن, از دیدگاه لغت شناسان بررسى شده است.
در بحث از فلسفه پوشش چهار نکته حرمت بخشیدن به زن, مبارزه با نفس, جواز حضور زن در اجتماع و ایجاد امنیت مورد توجه قرار گرفته است.
در فصل هفتم و هشتم نمونه هایى از زنان بزرگ اسلام همچون فاطمه زهرا(س), زینب کبرا(س), سوده همدانى, اروى دختر حرث بن عبدالمطلب, امیمه دختر قیس و ام سلیم به عنوان الگو در زمینه هاى مختلفى همچون عفت و پوشش در اجتماع با اختلاف مراتب مطرح گردیده است.
در فصل پایانى نیز از تلاش استعمار به عنوان یکى از علل بى حجابى یادشده و تقویت ایمان و اعتقاد, احیإ فرهنگ اصیل اسلامى و معرفى اسوه هاى والا, از راههاى مبارزه با بى حجابى و بدحجابى برشمرده است.
کتاب حاوى فهرست منابع و مآخذ, آیات, احادیث, اعلام و موضوعات مى باشد. از ویژگیهاى آن جز در مواردى معدود, مراجعه به منابع و مآخذ اصلى در زمینه هاى لغت, تفسیر, فقه و حدیث مى باشد. این اثر به محضر حضرت امام خمینى(رض) احیاگر شخصیت و کرامت زن و به برادر نویسنده, شهید محسن فتاحى زاده و به تمام پاسداران کرامت و شرف که حجاب را سنگر عفاف و فضیلت مى دانند, اهدإ شده است.