گزارشى منتشر نشده اندراحوالات دیگران قسمت 4

نویسنده


  اندر احوالات دیگران (4)
گزارشى منتشر نشده

رفیع افتخار

 

 

مرسوم بر این است سال نو میلادى که مى رسد و سالى مى گذرد افراد و موسسات حقیقى و حقوقى با تمسک به آمار و اطلاعات و ارقام و نیز تجزیه و تحلیلهاى فراوان به طور وسیعى اقدام به انتخاب و معرفى برگزیده ها و نخبه هاى سال مى نمایند.
خوانندگان گرامى, با این انتخابها و معرفیها آشنایى دارند. فوتبالیست سال, سیاستمدار سال, دانشمندان نمونه, مخترعین و مبتکرین برگزیده و غیره و غیره از جمله این مى باشند.
اما در میان این همه موسسات ریز و درشت انتخابگر, جمعیتهایى بى نام و نشان وجود دارند که بى سر و صدا و به دور از جنجال و هیاهوهاى معموله با استفاده از آخرین روشهاى رایانه اى و بکارگیرى علم محاسبات و دقیق ترین آمارها به تحقیقات ارزنده و کاملا بدیعى اهتمام مى ورزند بدون اینکه کمترین چشم داشتى داشته باشند.
ناگفته نماند این موسسات عام الاجتماعى به واسطه حوزه بررسیهاى خود که همانا علم الاجتماج باشد در گمنامى محض, به سر برده و نتایج پژوهشهایشان به قول معروف مثل ((بمب صدا نمى کند.))
از جمله این موسسات مى توان به ((جامعه مبتکرین مزدوجین)) اشاره داشت. مرکز این جامعه (به مختصات 27 67 شرقى و 24 44 شمالى) در رإس السرطان قرار گرفته و طبق اساسنامه خود, گزارشاتش را در سطح بسیار محدودى منتشر مى سازد.
بر خود لازم مى دانیم توضیح دهیم آخرین بولتن این جامعه با امضاى دبیر کل, ((آلسین سورینام)) به صورتى کاملا اتفاقى در اختیارمان قرار گرفت. در این بولتن گزارشى, با عنوان ((ترین))هاى سال گذشته درج شده و طى آن ازدواجى در هند با عنوان ((ازدواج ترین)) و مشروح یک خواستگارى در تایلند به عنوان ((خواستگارى ترین)) انتخاب و معرفى شده اند.
ما ضمن تقدیر و قدردانى از عموم موسسات و جوامع خیریه اى که دلسوز قاطبه مردم و اجتماعات مى باشند بر خود واجب دانستیم بى هیچ گونه دخل و تصرفى این گزارش را عینا درج نماییم و امیدواریم حال که در اول, وسط و پایان سال ((ترین))هاى رشته ها و شعبات مختلف انتخاب و افراد و جریانات و موسسات به بهانه هاى مختلف; مفتخر به لقب پرشکوه ((ترین)) مى شوند و بى برو برگرد به نان و نوایى مى رسند, اینک ما نیز در رشته وقایع اجتماعى شاهد معرفى ((ترین))هاى برتر سال جدید میلادى مى باشیم. پس اگر موافق باشید بپردازیم به شرح این دو گزارش:

1ـ بى نظیرترین ازدواج
هند. به هند مى رویم. به کشور هفتاد و دو ملت. به کشور مرتاضها و مهاراجه ها و فیلها و فیل سواران. به کشور ادیان و مذاهب مختلف. به کشور جنگلها و طوطیان. کشورى توسعه یافته از جرگه جهان سومى ها که چهارنعل به سمت خوشبختى و ظفر پیش مى تازد.
در گوشه اى از این کشور پهناور و شگفت در سال گذشته ازدواجى بى نظیر و پر از جاه و جبروت برگزار شد که به ناگزیر ما را متقاعد ساخت آن را به عنوان شاه ازدواج جهان به حساب آورده و رإى به برترى ((ترین)) آن داشته باشیم. ناگزیریم اعتراف کنیم سر گرفتن ازدواج میان دو زوج خوشبخت یعنى ((رائول)) و ((ایاه)) از شهر بمبئى نه تنها رخدادى ملى, بلکه واقعه اى بس عظیم تر و جهانى بوده است اعضا و خوانندگان گرامى ((جامعه مبتکرین مزدوجین))!
بلاشک, گرانترین عروسى جهان در شهر و مکانى به حقیقت پیوست که تمام ابنإبشرى آن در ناز و نعمت فراوان به سر برده و از بابت اینکه این گرانترین در شهرشان اتفاق مى افتاد از خوشحالى در پوست خود نمى گنجیدند. گزارشگران ((جامعه مبتکرین مزدوجین)) که در جریان کامل این ازدواج قرار گرفته بودند, در تلکسهاى خود خاطرنشان ساخته اند حتى در تاریکترین نقطه شهر نه پابرهنه اى دیده اند و نه گدایى و نه احیانا دزدى و فلک زده اى! آنان دیده اند جملگى مردم بمبئى سیر و شکم پر و شاداب و شادان و خیلى فربه و چاق و چله و ملبس و پرلباس به رقص و شادى و پایکوبى مشغولند و تإکید کرده اند این مردم با تنها واژه اى که بیگانه اند فقر و تنگدستى است.
طبق قرارداد ازدواج که نسخه اى از آن به عنوان سند شماره 1 به مرکز ((جامعه مبتکرین مزدوجین)) ارسال شده مهارجه پدر رائول و مهاراجه پدر ایاه, به ترتیب تقبل نموده اند هر کدام بیست و پنج هزار نفر را به این مراسم بى نظیر دعوت نمایند. پرواضح است در شب مراسم و طى یک سرشمارى محترمانه (جهت اثبات وفادارى طرفین به مفاد قرارداد) پنجاه هزار نفر در مراسم شرکت کرده بودند.
به هنگام مراسم به هر کدام از مدعوین, کتابچه اى اهدا شد. در این کتابچه برنامه عروسى, اسامى مدعوین و همچنین شجره نامه عروس و داماد به شکلى مجلل و زرکوب چاپ و در دسترس قرار گرفت. در پایان مراسم پدر عروس و پدر داماد به نوبت پشت میکروفون رفته و طى سخنان کوتاهى از قصوراتى که در هنگام پذیرایى از میهمانان ((این مختصر میهمانى)) پیش آمده بود عذرخواهى کردند.
این را نیز اضافه نماییم که داماد رائول, سوار بر اسب سفیدى در حالى که لباس ابریشمى بسیار گرانبهایى پوشیده بود به محل جشن تشریف فرما شدند و دو دسته موزیک از پیشاپیش وى, در التزام پیش مىآمدند. ساعتى بعد هم جهیزیه عروس سوار بر دوازده فیل تنومند و بى شاخ و دم به خانه داماد منتقل شد.
((جامعه مبتکرین مزدوجین)), با آرزوى خوشبختى و نیکبختى و یک زندگى به پاى هم پیر شدن براى این زوج جوان یعنى رائول و ایاه صمیمانه ترین تبریکات خود را به جامعه ثروتمند و بى غم و غصه بمبئى نثار کرده و آرزوى آن دارد که دیگر شهرهاى هند به مانند بمبئى شل و پل و گداگشنه و چلاق نداشته که حتما هم ندارد!

2ـ ازدواج نمونه سال
تایلند. کشورى از شرق آسیا. مهد آزادیها و روابط بابند و بار! به تایلند مى رویم. شاید به ذهن کمتر کسى خطور کند ((جامعه مبتکرین مزدوجین)) از میان دهها هزار خواستگارى که در این جهان درندشت هر روزه و هر ساعت به سرانجام مى رسید; تایلند را برگزیند.
محتملا, بسیارى از اعضا و خوانندگان جامعه ما بر این باور باشند که تایلند کشورى است که در آن بعضى از مردم آن از شدت فقر, دختران خردسال خود را به ثمن بخس به مراکز فساد مى فروشند. اما ما مى گوییم زهى خیال باطل! عزیزان در اشتباهید, و چه اشتباهى. اشتباهى محض و وحشتناک! حالا خوب گوش فرا دهید:
در سال گذشته, گزارشگران ما مطلع شدند که آقاى ((راهات بوحونیک)) و ((سونات حاکوبینگ)) از تجار خوش نام طى معامله اى متعهد شدند عروسى مجللى از براى گربه هاى ملوس خود ترتیب دهند.
طبق برآوردها مخارج عروسى این زوج گربه خوشبخت 28 هزار دلار آمریکایى بوده است. آقاى راهات بوحونیک, صاحب گربه خانم قبول کرده بودند 60 هزار دلار جهیزیه به خانه آقاگربه بفرستند و در عوض آقاى سونات حاکوبینگ در همان شب عروسى یک گردنبند الماس خالص و اصل به دست گربه داماد داده تا به گردن گربه عروس بیاویزند.
این مراسم که از شبکه هاى تلویزیونى به طور زنده و مستقیم براى تمامى مردم تایلند و کشورهاى همجوار, از طریق ماهواره پخش شد تا مدتها نقل محافل مردم و دستمال دست مردم این کشورها بوده است. در این ارتباط هفته نامه بانکوک نیوز در تفسیرى نوشت:
امروزه در جهان متحول, یکى از شاخصهاى مهم توسعه یافتگى و پیشرفت کشورها عروس و داماد شدن گربه هاى نازنازى است. و اینک مردم ما به عینه مى بینند تاجران شرافتمند کشور, به عنوان الگو و نماینده خردمندترین و توسعه یافته ترین اقشار, پیشتاز فرهنگ توسعه یافتگى هستند.
اضافه مى نماییم پس از سرگیرى این ازدواج میمون, در طى ضیافتى پرشکوه که از طرف فرماندار جمعى دیگر از مقامات محلى ترتیب یافته بود به بانیان این امر خیر, یعنى آقایان حاکوبینگ و بوحونیک نشان توسعه یافتگى و همچنین بسته هایى حاوى گوشت یخ زده و شیر پاکتى و دیگر اقلام خوراکى به آقا و خانم گربه اهدا شد.
در مجموع, ((جامعه مبتکرین و مزدوجین)) در طى بررسیهاى طولانى و کارشناسانه به این نتیجه رسیده است با توجه به نقش ارزنده این گونه ازدواجها در تحکیم مبانى خانوادگى و در راستاى توسعه جامعه, ازدواج نمونه سال خود را از این کشور آسیاى جنوب شرقى انتخاب نموده و به جهانیان معرفى نماید.