پزشک شما

نویسنده


  پزشک شما

دکتر آذر آذرى

 

 

این شماره:
خواهر ک.ب.ت. ـ انارک
خواهر ا.ف ـ مراغه
خواهر ف.ح ـ کرمانشاه
خواهرA.S ـ قم
خواهر ل.ز.م ـ زرین شهر
خواهرS.A.S.F ـ قم
خواهر الف.جم ـ ؟
خواهر؟ ـ مازندران
خواهر م.الف ـ قم

خواهر ک.ب.ت ـ انارک
1ـ دخترى هستم 25 ساله. قدم 1/63 سانتى متر و وزنم 48 کیلوگرم مى باشد. من از ناراحتى خود رنج مى برم و هیچ ناراحتى بخصوصى هم ندارم. براى چاق شدن چه راهى پیشنهاد مى کنید.
2ـ مدت 6 ماه است که مچ دست راستم بى جهت صدا مى کند. یعنى با برداشتن حتى مداد و خودکار هم صدا مى دهد. هر چه به پزشک مراجعه کردم فایده اى نداشته است.
3ـ علت ترک خوردن و شکستن ناخن به صورت عمودى چیست؟
4ـ مشکل دیگر که بى نهایت از آن رنج مى برم; تورم پلکهاى چشم است که این تورم دائمى است. به پزشک مراجعه کردم ولى دارویى تجویز نکرده.
لطفا مرا راهنمایى کنید.
خواهر محترم!
به نظر مى رسد شما دچار کمى لاغرى هستید اما جاى نگرانى نیست. بهتر است که مختصرى در مورد وضعیت اشتها و تغذیه خودتان بنویسید. آیا اصولا نسبت به خوردن غذا اشتها دارید یا خیر؟ آیا با وجودى که اشتهاى خوبى دارید و از تغذیه مناسبى برخوردارید باز هم دچار لاغرى هستید؟ آیا اغلب اضطراب دارید دچار طپش قلب مى شوید یا تعریق بیش از حد بخصوص در کف دستهایتان دارید؟ آیا نظر سلامت و طبیعى بودن تیروئید مطمئن هستید؟ آیا آزمایشات مربوط به گرفتارى انگلى و سوءجذب را انجام داده اید؟ و بالاخره آیا لاغرى براى شما یک مشکل فامیلى است. امیدواریم در نامه بعدى به این موارد اشاره بفرمایید. به هر حال در رابطه با وزن متناسب, عوامل مختلفى دخالت دارند. اهم این عوامل شامل دخالت عامل ژنتیک, نوع تغذیه, بیماریهاى جسمى و گاهى روانى, نوع فعالیت شغلى و ورزشى مى باشند و هر کدام نیازمند بررسى جداگانه اى است.
2ـ ممکن است گاهى لاغر بودن باعث تغییراتى در مفاصل شود. ممکن است صدا در نتیجه خشک شدن مفصل به علت کاهش مایع مفصلى و لاغرى عضلات پوشاننده مفاصل ایجاد شود. در هر حال, استفاده موضعى از نرم کننده ها و ماساژ و یا فیزیوتراپى قطعا باعث کاهش این ناراحتى خواهد شد.
3ـ کم خونى فقر آهن باعث تغییراتى در ناخنها مى شود; به طورى که ناخن قاشقى شکل و شکننده مى شود. البته عوامل دیگرى از جمله کمبود بعضى مواد معدنى از جمله کلسیم ممکن است تغییراتى ایجاد کند. همچنین از نظر گرفتارى قارچى باید اطمینان حاصل شود.
4ـ گاهى تورم پلکها امرى طبیعى است اما به دلیل اینکه گاهى علامت بیماریهاى قلبى و کلیوى است, توصیه مى شود که آزمایشات کامل و معاینات لازم از نظر قلبى و کلیوى به عمل آید و تستهاى تیروئیدى انجام شود تا اطمینان کامل از سلامت جسمى حاصل شود. بنابراین توصیه مى شود که موارد فوق را ان شإالله با مراجعه به متخصصین مربوطه پى گیرى نمایید. با آرزوى سلامتى برایتان.

خواهر ا.ف؟
دخترى هستم 21 ساله. مشکلى دارم که خیلى از آن رنج مى برم. در صورتم لکهاى قهوه اى رنگ ریزى پدید آمده و هر چه به پزشک مراجعه کردم فایده اى نداشته است. این لکها مرا خیلى زشت کرده است. لطفا مرا راهنمایى کنید.
خواهر محترم!
امیدواریم که بر نگرانى خود غلبه کنید. همان طور که مى دانید این لکها را ((کک مک)) مى نامند. این لکها بیشتر در افراد سفیدپوست و اغلب در صورت آنها ایجاد مى شود. علت این لکها وجود مقدار زیادى ملانین در ملانوسیتهاى لایه بازال اپیدرم ((یکى از لایه هاى پوست)) است. ملانین یک نوع ماده رنگى است و کک مک که ناشى از این رنگدانه است به صورت لکهاى بسیار ریز و اغلب قهوه اى رنگ دیده مى شود در مقابل نور خورشید معمولا میل به افزایش دارند. انواعى از کک مک که در جوانها ایجاد مى شوند, تمایل به از بین رفتن دارند اما اشکال دیررس پایدارتر باقى مى مانند. کک مکهاى بزرگ را با استفاده از روشهاى خاصى از روى پوست بر مى دارند; اما به نظر مى رسد تقریبا هر گونه روش درمانى و موضعى (استفاده از انواع کرمها و محلولها) بى نتیجه باشد. با این حال توصیه مى شود که این گونه افراد در مقابل نور مستقیم آفتاب قرار نگیرند یا با استفاده از کرمهاى ضد آفتاب, پوست صورت را از تحریک بیشتر حفظ نمایند. موفق باشید.

خواهر ف.ح ـ کرمانشاه
دخترى 17 ساله ام. از کودکى موهاى سرم کم پشت بود. اما زیاد مشخص نبود. اما اکنون که یک دختر جوانم از کم پشتى موهایم بسیار نگرانم. چگونه مى توانم موهایم را حفظ کنم و چه کارى انجام دهم تا پرپشت شود؟ در ضمن, پدرم نیز جلوى سرش طاس است. آیا این کم پشتى مو مى تواند ارثى باشد؟
خواهر محترم!
همان طور که در پاسخ به سایر خوانندگان بخش پزشکى بیان کرده ایم, یکى از علل مهم ریزش مو مسإله وراثت است, البته علل ناشناخته دیگرى نیز وجود دارد. توصیه مى شود که هفته اى دو بار موهاى سر و در واقع پوست سرتان را به روغن زیتون مخصوص (تغلیظ شده) آغشته نمایید و با نوک انگشتان به آرامى به مدت 10 ـ 5 دقیقه ماساژ بدهید. این کار به دو منظور مهم انجام مى گیرد; اولا, با ماساژ پوست سر, روغن زیتون که حاوى بعضى چربیهاى خاص است به داخل پوست که پیاز و ریشه مو در آنجا واقع است نفوذ مى کند و ثانیا, ماساژ پوست سر باعث افزایش گردش خون در پوست سر شده و بنابراین تغذیه فولیکول و ریشه مو بهتر صورت مى گیرد و در رشد وحفظ موهاى سر بسیار موثر است. همچنین هر ماه یک بار الى دو بار از کتیرا به سطح پوست سر بمالید. زرده تخم مرغ و حنا نیز در این مورد بسیار مفید خواهد بود. ان شإالله.

خواهرA.S ـ قم
دخترى هستم 28 ساله. مدت یک سال است شکمم بزرگ و سنگین شده و درد مى کند. هر چه به پزشک مراجعه کردم فایده اى نداشته, بگویید چکار کنم؟
مشکل دومم این است که هر غذایى که مى خورم; یک لحظه بعد شکمم خالى است و حالتهاى غیر عادى به من دست مى دهد. دهانم ترش مى شود یا تلخ. این ناراحتیها روى عادت ماهانه ام هم تإثیر گذاشته است و نامنظم شده است. لطفا مرا راهنمایى کنید.
خواهر گرامى!
همان طور که در نامه نوشته اید اگر آزمایشات و سونوگرافى اعضإ داخل شکمى طبیعى گزارش شده است به احتمال زیاد مشکل بیمارى جسمى مطرح نخواهد بود. بزرگى شکم ممکن است با ضعف عضلات جدار شکم ارتباط داشته باشد یا اینکه یک مشکل فامیلى باشد که تقریبا همیشه ریشه ژنتیک دارد. اما این مشکل آن قدر مهم نیست که باعث ناامیدى و یإس شما گردد. توصیه ما این است که براى کوچک شدن شکم و تقویت عضلات جدار شکم از ورزشهاى خاص استفاده نمایید وسایل و ابزارى نیز براى این منظور ساخته شده و در دسترس قرار دارد. سوال دوم شما مبهم است و توضیح بیشترى لازم است اما با همین مطالبى که گفته اید به نظر مى رسد دچار نوعى سوءهاضمه باشید, یا ممکن است طرز تلقى شما از گرسنگى و تشنگى و سیرى نادرست باشد. همان طور که مى دانید علاوه بر تإثیرات جسمى دخالت عوامل روانى بر مراکز گرسنگى و تشنگى و سیرى است که از اهمیت بسزایى برخوردار است و به همین لحاظ پرخورى یا پرنوشى روانى وجود دارد. توصیه مى شود که با یک متخصص داخلى و غدد و سپس روانپزشک مشورت نمایید. موفق باشید.

خواهر ل.ز.م ـ زرین شهر
چشم راستم انحراف دارد نه به طرف راست و نه چپ. وقتى مستقیم نگاه مى کنم چشمم خودبه خود به طرف دیگرى مى رود. به پزشک مراجعه کردم ولى گفتند مسإله مهمى نیست و کم کم بهبود مى یابد. چشمانم بسیار مى سوزد و اگر دو ثانیه یک جا را نگاه کنم چشمم شروع به آبریزش و سوزش مى کنند. پزشکان گفته اند جوشهاى ریزى روى پلکهایم وجود دارد و قطره هایى تجویز کرده اند ولى موثر نبوده است. لطفا مرا راهنمایى کنید.
خواهر محترم!
امیدواریم که با توکل به خداوند مهربان موفق و سلامت باشید. در مورد مشکلى که مطرح نموده اید, نیازمند پى گیرى تخصصى تر است. توصیه مى کنیم که به یک مرکز تخصصى چشم پزشکى مراجعه بفرمایید; قطعا مشکل شما درمان پذیر است ولى به طور کلى باید عرض کنیم که انحراف چشم معمولا یا به طرف خارج و یا به سمت داخل ممکن است و فرمى که شما عنوان نموده اید لازم به معاینه و بررسى مستقیم است و با مکاتبه قابل درمان نیست. و اما در مورد جوشهایى که داخل مخاط پلکها وجود دارد گاهى اگر این جوشها چرکى باشند لازم است متخصص چشم آنها را بردارد که این کار با دقت خاصى انجام مى شود و اگر بسیار ریز باشند با داروها و آنتى بیوتیک موضعى قابل درمان هستند. در هر حال خودتان را این قدر نگران نکنید با مراجعه به مرکز چشم پزشکى فیض در اصفهان نگرانى شما پایان مى پذیرد. ان شإالله.

خواهرS.A.S.F ـ قم
دخترى هستم 18 ساله. مدتى است که پوست صورتم و نیز دستم از مچ به پایین تیره شده است. راه درمان آن چیست؟ ممکن است از آفتاب باشد؟
خواهر گرامى!
در مورد سوال اول باید بگوییم که گاهى افراط در استفاده از مواد شیمیایى مختلف چه محلولها یا کرمهاى درمانى و چه کرمهاى آرایشى ممکن است باعث تغییر رنگ صورت شوند, بخصوص اینکه نور آفتاب نیز ممکن است این تغییر را تسریع کند. در مورد دو سوال دیگر که متن آن را نیاوردیم بهتر است قبل از هر توضیحى با توجه به نظر مراجع تقلید و شرع مقدس اسلام که قطعا به صلاح افراد و جامعه و سلامت خانواده مى اندیشند شما نیز اگر واقعا چنین مشکلى دارید! در این مورد و سایر موارد از احکام متعالى اسلام تبعیت کنید و از مشکلات و پیامدهایى که سلامت خانوادگى را به مخاطره جدى مى اندازد پیشگیرى نمایید. مشکل دیگر شما در موقع خودش مرتفع خواهد شد. در واقع وقتى نوزاد متولد مى شود بسیارى از شرایط بدنى مادر و کودک با هم تطابق پیدا خواهند کرد; از جمله مداومت در شیر دادن به کودک مشکل شما را رفع مى نماید.

خواهر الف.ج ـ ؟
دخترى 20 ساله هستم. حدود یکى دو سال است به طور دائم ترشحات زردرنگ و گاهى سفیدرنگى از من خارج مى شود به طورى که حتى یک ساعت هم احساس تمیزى نمى کنم. علت این ترشحات چیست؟ آیا درمانى دارد؟
خواهر محترم!
با توجه به توضیحاتى که داده اید به نظر مى رسد که به نوعى عفونت قارچى و میکروبى گرفتار هستید که براى تشخیص قطعى بهتر است آزمایش به عمل آید تا مطابق با نوع قارچ یا میکروب داروى مخصوص به مدت مشخص تجویز گردد. در غیر این صورت ممکن است عوارض خطرناکى برایتان به وجود آید. با این حال ممکن است با استفاده از شستشوى موضعى با بتادین و یا ((سرکه)) رقیق شده هر روز بتوانید از این مشکل ناراحت کننده خودتان را نجات دهید, ولى استفاده از دارو ضرورى است. موفق باشید.

خواهر ؟ ـ استان مازندران
دخترى هستم 19 ساله. حدود دو سال است که هر ماه یک بار یا بیشتر ادرارم خیلى قرمز و همراه با یکى دو تکه لخته خون است. یک روز به همین صورت است; بعد به حالت عادى باز مى گردد. آیا این ناراحتى یک نوع بیمارى است؟
مشکل دوم من این است که هر 4 یا 6 ماه یک بار عادت ماهانه مى شوم. آیا این موضوع اشکال دارد یا نه؟
خواهر محترم!
در مورد ناراحتى اول توصیه مى شود در اسرع وقت یک آزمایش ادرار انجام دهید. با انجام این آزمایش معلوم خواهد شد که آیا خون در ادرار وجود دارد یا خیر؟ همچنین توصیه مى شود با مشورت با یک متخصص ارولوژى و در صورت لزوم از کلیه ها, حالبها و مثانه شما سونوگرافى به عمل آید. این پى گیریها ممکن است براى شما جنبه حیاتى داشته باشد. بنابراین بهتر است در اسرع وقت اقدام نمایید. در مورد مشکل دوم جاى نگرانى نیست; گاهى تحت شرایط خاصى ممکن است چند ماه عادت ماهانه به تإخیر بیفتد. استرسهاى هیجانى, بدى تغذیه, کم خونى و ... ممکن است باعث این تإخیر باشند. در پایان توصیه مى شود که با یک متخصص زنان نیز در این مورد مشورت نمایید. همچنین هیچ کدام از این مشکلات تإثیرى بر روند ازدواج و سایر مسایل نخواهد گذاشت. سالم باشید.

خواهر م.الف ـ قم
زنى هستم 20 ساله. یک سال از ازدواجم مى گذرد. حدود 2 ماه است که متوجه شده ام در داخل سینه راستم غده سفتى به اندازه یک گردو پدید آمده البته درد و خارش ندارد ولى مرا نگران کرده. آیا این پدیده مى تواند به سرطان سینه مربوط باشد؟
خواهر گرامى!
از توجه و دقت شما نسبت به سلامتى خودتان خوشحالیم. اما همان طور که مى دانید بخش پزشکى مجله در دو قسمت به موضوع بااهمیت سرطان سینه پرداخت و علایم و نشانه هاى این بیمارى را به تفصیل توضیح دادیم و گفتیم که یکى از مهمترین اصول پیشگیرى از وقوع این بیمارى معاینه توسط خود بیمار است. معمولا منطقه خطر سرطان سینه در 14 فوقانى خارجى این عضو قرار دارد. لمس توده اى که احتمالا رو به بزرگ شدن مى گذارد و گاهى با درد و خارش همراه است و مراجعه بموقع در تشخیص و درمان بسیار مفید و موثر است. البته شما با در نظر گرفتن علائم فوق بعید به نظر مى رسد که مشکل خاصى داشته باشید ولى از آنجا که همیشه باید جانب احتیاط رعایت شود حتما اصرار داریم که شما به یک متخصص زنان مراجعه کنید تا ضمن معاینه و در صورت لزوم آزمایش و رادیوگرافى اطمینان از سلامتى خودتان پیدا کنید. به امید سلامتى براى شما.