ابداع شیوه جدید بارورى با روش آى.وى.اف
یک کارشناس برجسته بارورى, روش جدیدى براى بهبود میزان موفقیت درمان بارورى با روش آى.وى.اف, ابداع کرده است.
پروفسور رابرت وینستون, از بیمارستان همراسمیت در لندن, قصد دارد; براى افزایش شانس زنده ماندن جنین, مواد شیمیایى طبیعى به جنینهاى درون لوله آزمایش اضافه کند.
وینستون, ضمن پیش بینى پیشرفت در تحقیقات در این زمینه, ابراز امیدوارى کرد که دست کم از هر 5 مورد بارورى لوله آزمایشى, یک مورد با موفقیت به پایان برسد.
در حال حاضر, شانس زنده ماندن جنین با این روش, در بیشتر کشورها اندکى بهتر از یک مورد در هر هفت مورد است. در این روش تخمک زن گرفته شده و درون یک لوله آزمایش با اسپرم مرد بارور مى شود و سپس در رحم زن قرار داده مى شود.
وینستون به هنگام افتتاح بخش بارورى بیمارستان گفت: باید احتیاط کرد. اما فکر مى کنم که یک چیز کاملا مهم است; مادر به طور طبیعى مواد شیمیایى موسوم به عوامل رشد را براى بدن جنین فراهم مى کند, اما این مواد وقتى جنین در لوله آزمایش تشکیل مى شود وجود ندارد. این کارشناس, ابراز امیدوارى کرد که با افزودن این مواد شیمیایى جنینها به حد کافى زنده بمانند تا در رحم مادر قرار داده شوند.
آزمایشها نشان داده است که وقتى این مواد شیمیایى به جنینها افزوده شوند, میزان رشد آنها تقریبا دو برابر مى شود. وینستون درخواست اجازه آزمایش این روش را به کمیته اخلاقى این بیمارستان ارائه کرده است.
این جنینها 30 درصد, بیشتر سلول داشتند و تمایل داشتند سریعتر به آنها برسند. وینستون افزود: به گمان من این روش شانس بهترى براى داشتن یک بارورى قابل دوام براى زن فراهم مى کند.
از هر پنج زوج, یک زوج به خاطر مشکل نابارورى به پزشک مراجعه مى کند و از هر ده زوج یکى نیاز به کمک متخصصان دارد.

آستانه تحمل درد در افراد به نحوه تربیت آنها بستگى دارد
دانشمندان انگلیسى دریافته اند که آستانه تحمل درد در انسان, یک مسإله ارثى نیست و به احتمال زیاد به نحوه تربیت شخص بستگى دارد.
تیم اسپکتر, مدیر تحقیقات بیمارستان سنت توماس در لندن, طى گزارشى مى نویسد: آستانه درد در یک فرد به میزان بسیار زیادترى, از طریق تماس و ارتباط با خانواده و دوستان نزدیک تعیین مى شود تا از طریق ساختار ژنتیکى فرد.
اسپکتر و همکارانش اولین نشانه این امر را در مطالعه اى بر روى بیش از 600 جفت دوقلو مشاهده کردند. نیمى از افراد مورد مطالعه دوقلوهاى همسان بودند و به عبارت دیگر ساختار ژنتیکى یکسان داشتند. بقیه دوقلوهاى غیر همسان بودند که از نظر ژنتیکى با یکدیگر تفاوت داشتند.
پزشکان در بخشى از این مطالعه اقدام به وارد آوردن فشار فزاینده بر روى پیشانى داوطلبان کردند. سپس از این عده خواسته شد تا زمان اولین احساس درد را اعلام کنند. در همه موارد هر دو دوقلوها تقریبا به طور همزمان واکنش نشان مى دادند.
محققان بر این باورند, که این امر تشابه ژنتیکى را به عنوان دلیل احساس مشابه درد رد مى کند. نحوه تربیت و بار آمدن از جمله نحوه عکس العمل والدین نسبت به درد خود یا فرزندانشان, عامل مهمى است.
سن نیز در ظرفیت تحمل درد نقش بازى مى کند. آستانه درد با افزایش سن بالاتر مى رود. اسپکتر مى گوید: ما نمى دانیم که آیا این امر به این علت است که افراد مسن تر به طور کل درد بیشترى را متحمل مى شوند, یا آنکه توجه کمترى به دردشان مى شود.

مواد شیمیایى سیگار از طریق شیر مادر وارد بدن نوزاد مى شود
محققان اعلام کردند: مادرانى که براى کشیدن سیگار به اتاق دیگرى مى روند, به اندازه کافى از نوزادانشان در برابر دود سیگار, محافظت نمى کنند. زیرا مواد شیمیایى ناشى از دود تنباکو در شیر مادر نیز وارد مى شود.
یک تحقیق منتشر شده در نشریه ((بهداشت عمومى)) آمریکا نشان مى دهد: حتى دود باز دمیده در شیر مادر نیز وارد شده و بعدها در ادرار نوزاد وى نیز مشخص مى شود.
در حقیقت نوزادان از طریق شیر مادر بیشتر از استنشاق دود باز دمیده سیگار, در معرض دود تنباکو قرار مى گیرند. یکى از این محققان اعلام کرد: در حالى که ما از این امر اطمینان نداریم که آیا این ترکیبات موجود در شیر مادر مرتبط با هر یک از اثرات مضر مشاهده شده در کودکان مادران سیگارى, از کاهش فعالیت ریه گرفته تا شیوع بیشتر آسم و سایر بیمارها است یا خیر؟ اما این امر اهمیت ترک سیگار مادران در طى دوران باردارى و در طول دوران شیردهى را خاطرنشان مى سازد.
این گروه, وضعیت 330 مادر و نوزاد را که در این تحقیق شرکت کرده بودند, مورد بررسى قرار داد. در ادرار نوزادان مادران شیردهى که سیگار مى کشیدند, در مقایسه با نوزادان مادران سیگارى که با شیر خشک نوزادان خود را تغذیه مى کردند, میزان cotinine ده برابر بیشتر بود.
cotinine یکى از فرآورده هاى فرعى نیکوتین موجود در دود سیگار است که مى تواند در بدن یافت شود. این ماده, اثرات منفى بر سلامتى ندارد اما به سادگى قابل اندازه گیرى است و یک علامت مشخصه قرار گرفتن در معرض تنباکو است.
این گروه همچنین دریافت نوزادان مادرانى که سیگار نمى کشیدند اما با یک فرد سیگارى زندگى مى کردند نیز داراى مقادیر بالاىcotinine بودند. محققان نتوانستند تفاوت بین نوزادانى که با شیر مادر و نوزادانى که با شیر خشک در این گروه تغذیه مى شدند را اعلام کنند.
گروه یادشده, نتیجه گیرى کرد که بهداشت کاران باید در ترغیب مادران براى ترک سیگار در طى دوران باردارى و پس از زایمان, بخصوص زنانى که قصد دارند نوزاد را با شیر خود تغذیه کنند, کوشا باشند.
به گفته محققان, مادرانى که قادر به ترک سیگار هستند را باید از این احتمال آگاه کرد که مواد شیمیایى مضر موجود در دود سیگار, از طریق شیر به نوزاد منتقل مى شود.

طراحى یک نوع واکسن احتمالى براى مبارزه با سرطان
یک نوع واکسن که به سلولهاى دستگاه ایمنى بدن اجازه مى دهد تا سلولهاى سرطانى در گردش در جریان خون را ردیابى کنند و نابود سازند, توسط محققان طراحى شده است.
طراحى این واکسن بر اساس این اصل است که برخى انواع سلولهاى سرطانى, نوعى ((برچسب)) و یا ((نشانه هویتى)) بر سطح سلولى خود دارند.
اگر چه سیستم ایمنى بدن, قادر به شناسایى این ((برچسبهاى هویتى)) است, اما به دلیل اینکه سلولهاى سرطانى همان سلولهاى طبیعى بدن هستند که رشد و تقسیم شدن آنها غیر قابل کنترل مى گردد, سیستم ایمنى بدن معمولا به این ((برچسبهاى هویتى)) توجهى ندارد.
این در حالى است که اگر همین نشانه هاى سطح سلولى توسط ویروسها حمل شوند, بلافاصله مورد شناسایى سیستم دفاعى بدن قرار مى گیرند.
یک گروه از محققان, نوعى ویروس را همراه با این نشانه سلولى طراحى کرده اند که به داخل بدن موشهاى صحرایى مبتلا به سرطان شش, تزریق مى شود. این نوع سرطان از نظر نوع انتقال و گسترش به دیگر اعضاى بدن بسیار خطرناک است.
نتیجه تحقیقات این گروه نشان مى دهد, پس از تزریق این ویروسها به بدن موشهاى صحرایى بیمار, در نیمى از این حیوانات, سلولهاى سرطانى کاملا نابود شده اند. در گروهى از این حیوانات نیز که قبل از ابتلا به سرطان این واکسن تزریق شده است, 80 درصد از آنها از بیمارى مصون مانده اند.
به نوشته هفته نامه ساندى تلگراف, تزریق این ویروسها باعث عکس العمل سیستم ایمنى بدن در مقابل آنها مى شود و پادتنها تولید شده, علاوه بر حمله به ویروسهاى حامل نشانه هاى سطح سلولى, سلولهاى سرطانى را نیز که داراى همان نشانه ها هستند, نابود مى کنند.
یکى از محققان این گروه مى گوید: سرطانهاى متاستوزى یا سرطانهایى که در مرحله انتقال بیمارى به محلهاى دیگر در بدن هستند, از بدترین مراحل بیمارى سرطان هستند و درمان آنها بسیار دشوار است. طرح آزمایش انسانى این نوع واکسن در دست بررسى است.

بو حافظه را تقویت مى کند
بر اساس تحقیق جدیدى که در یک مجله آلمانى به چاپ رسیده است بو, حافظه و احساسات را تقویت مى کند.
ارتباط مستقیم, میان قسمتى از مغز که مسوول بو است و دو ناحیه دیگر مغز یعنى آمیگدالاکه, درک و بیان عواطف و احساسات را تنظیم مى کند و هیپوکامپوس که مسوول ذخیره خاطرات است, عامل این امر مى باشد.
یک روانشناس آمریکایى با انجام چندین تحقیق به بررسى ارتباط میان بو, حافظه, و احساسات پرداخت. او به شرکت کنندگان تصاویرى را نشان داد که گاهى همراه با انتشار یک بو و گاهى بدون وجود بو بود.
این محقق چند روز بعد از شرکت کنندگان در مورد آنچه که از تصاویر به یاد مىآوردند سوال کرد و دریافت کسانى که تصاویر همراه با انتشار بو به آنها نشان داده شده بود به وضوح حافظه احساسى قوىترى داشتند.
وى همچنین دریافت احساسات و عواطف افراد, در خاطراتى که در اثر بو ایجاد شده است نقش دارد. از 40 شرکت کننده در این تحقیق خواسته شد تا حوادث گذشته عمرشان را با کلمات کلیدى خاص به یاد بیاورند. برخى از آنها همان زمان در معرض یک بوى مطبوع قرار داده شدند.
وقتى بعدها از آنها خواسته شد کلمات را به خاطر آورند کسانى که در معرض بو قرار گرفته بودند موقع مواجهه مجدد با بوها اطلاعات بیشترى را به یاد مىآوردند.

دانشمندان موفق به تهیه واکسن پوسیدگى دندان شدند
دانشمندان انگلیسى موفق به تهیه یک واکسن موثر, سالم, و بدون دردى شده اند که از پوسیده شدن دندانها پیشگیرى مى کند. این واکسن بدون رنگ و طعم است و نیاز به چرخ کردن و پر کردن دندانها را رفع مى کند.
دکتر جولیان ما, یکى از اعضاى گروه تحقیقاتى دانشکده دندانپزشکى بیمارستان گایز در لندن مى گوید: این واکسن بر روى دندانها مالیده مى شود و براى کودکان و بزرگسالان ضررى ندارد.
این واکسن, حاوى پادتنهایى است که خود را به باکترى عامل پوسیدگى دندان متصل مى کنند و از چسبیدن باکتریها به دندان جلوگیرى مى نمایند. این واکسن از طریق اصلاح ژنتیکى گیاهان براى تولید پادتن تهیه شده است.
مهندسى ژنتیک گیاهان, داراى تواناییهاى عظیمى براى تولید پادتن است که به طور طبیعى توسط سیستم ایمنى بدن براى محافظت در برابر عفونتها ساخته مى شود و در تمامى ترشحات بدن یافت مى شود.
پروفسور تام لهنر, یکى دیگر از محققان مى گوید: این روش امکانات بى حدى را براى تولید واکسن براى دسته وسیعى از عفونتها از جمله بیماریهاى مقاربتى و ویروس ایدز فراهم کرده است. پوسیدگى یا کرم خوردگى دندانها دومین بیمارى شایع در انسان است.
در آزمایش مقدماتى بر روى 15 دانشجوى دندانپزشکى و سایر داوطلبان, دو بار در هفته و به مدت سه هفته اقدام به چکاندن واکسن بر روى دندانهایشان شد.
سپس درمان, متوقف شد و مشخص شد که بعد از گذشت چهار ماه, دندانهاى دواطلبان دچار پوسیدگى نشده است. این دانشمندان معتقدند مصونیت مى تواند تا مدت بسیار بیشترى دوام داشته باشد.
آزمایشهاى بالینى بزرگتر بر روى دندانها قرار است اواخر امسال آغاز شود. لهنر انتظار دارد این واکسن به ریشه کنى پوسیدگى دندانها بیانجامد. این واکسن ظرف مدت 4 سال آینده در اختیار عموم قرار خواهد گرفت. این پیشرفت حاصل 25 سال تحقیقات دانشمندان است.
محققان از طریق اصلاح ژنتیکى گیاهان توتون, براى حمل پادتنها به استرپتوکوک میوتانس, که عامل 95 درصد موارد پوسیدگى دندانها است این واکسن را ساخته اند.
90 درصد عفونتهاى انسانى در سطح غشإ مخاطى مثل گلو, ریه و روده آغاز مى شود. با این روش مى توان پادتنهاى دیگرى در گیاهان ساخت تا از بروز این عفونتها جلوگیرى کند.

طراحى و توسعه ((شش پلاستیکى مصنوعى)) براى استفاده بیماران
گروهى از محققان, امیدوارند با توسعه کامل ((شش مصنوعى)) از آن براى کمک به بیمارانى که به دلیل بیماریهاى ششى مانند سرطان شش در آستانه مرگ قرار دارند, استفاده کنند.
این دستگاه, ((شش مصنوعى)), که توسط محققان آمریکایى طراحى شده است, جانشینى نسبت به استفاده از عضو اهدایى در جراحیهاى پیوندى و یا به کار بردن بافتهاى حیوانى محسوب مى شود.
این در حالى است که عضو اهدایى انسانى همیشه با خطر پس زده شدن توسط بدن بیمار پیوندى روبه رو است و استفاده از بافتهاى حیوانى نیز مخاطره انتقال ویروسهاى حیوانى به انسان را مطرح مى سازد.
هفته نامه ساندى تایمز انگلستان طى گزارشى در این مورد مى نویسد: ((شش پلاستیکى مصنوعى)) که ایتالItal)) )) نام دارد, جعبه کوچکى است که در داخل قفسه سینه جاسازى مى شود. در داخل این جعبه, شبکه اى از لوله هاى فیبرى منفذدار وجود دارد که اکسیژن منتقل مى کنند.
شبکه دومى از لوله ها هستند که دىاکسید کربن را خارج مى سازند. این دستگاه تا کنون در داخل خوک جاسازى شده و با موفقیتهاى نسبى روبه رو بوده است.
طراحان شش پلاستیکى مصنوعى مى گویند: هنوز نقایصى در این دستگاه, در اجراى وظایف کامل یک شش وجود دارد. به عنوان مثال, این محققان هنوز نتوانسته اند تمام فرآیندهاى پیچیده شیمیایى را که شش براى رفع نیازهاى انرژى بدن انجام مى دهد, بازسازى نمایند.
پروفسور ((لایل ماکروس)), مى گوید: ما اعتقاد داریم این دستگاه شش مصنوعى موثر خواهد بود, اما هنوز مشغول توسعه بیشتر آن هستیم.
وى اظهار امیدوارى مى کند: در ابتدا, شش مصنوعى بتواند مورد استفاده افرادى قرار گیرد که در انتظار دریافت عضو اهدایى براى پیوند هستند.
در حال حاضر از دستگاه قلب مصنوعى نیز در افرادى که در انتظار دریافت قلب اهدایى براى پیوند هستند, به صورت موقت استفاده مى شود.