اخبار


 

اخبار

 

 

هشـدار رهبـر معظم انقلاب به مسـوولیـن نشـر کتاب
رهبـر معظم انقلاب در دیـدارى با ناشران داخلـى, نسبت به تلاشهاى مخالفان اسلام و نظام اسلامـى در شتاب بخشیدن به یک جریان خطرناک فرهنگى و سیاسـى براى تإثیرگذارى بر ذهنیت جامعه, هشدار دادند و دستگاههاى ذیربط در دولت, مجلـس و قوه قضاییه را به مراقبت و هـوشیـارى هـرچه بیشتـر در ایـن زمینه فـرا خـوانـدند.
حضرت آیت الله خامنه اى تلاش دشمـن بـراى حمله به نظام اسلامـى, با استفاده از ابزار فرهنگى را گـوشزد کردند و فرمودند: نشر فکر و سخـن نادرست و جهت دارى که جزیـى از چارچـوب یک طرح برانـدازى و امنیتـى محسـوب مى شـود, مضر است; زیرا انگیزه صاحب چنیـن فکرى, صـرفا طرح یک سخـن علمـى, یا یک نظر فلسفـى, اجتماعى یا سیاسـى نیست و ممکـن است خـواسته یا نـاخـواسته, در طـرح خـرابکـارى و براندازى, سهیم و شریک باشد.
رهبـر انقلاب, مخـالفت نظام اسلامـى را بـا بـرخـــى از آزادیهاى ویرانگر یادآور شـده و فرمـودند: بـدیهى است که نظام انقلابـى و اسلامـى ایران با برخـى از آزادیهاى ویرانگر, مخالف است و اجازه نمـى دهـد که نسل جـوان کشـور در معرض آثار مخرب فرهنگـى و هنرى مخالفین اسلامـى قـرار گیرد و از ایـن طـریق به گمـراهـى و فساد کشیـده شـود. بنابـرایـن حساسیت نظام نسبت به مسإله مطبـوعات, کتـاب و نشـر, تنها از ایـن جهت قـابل بـررسى است.
ایشان در ادامه به مسوولیت مهم تـولیدکنندگان و ناشران کتاب در انتقال فـرهنگ به مردم اشاره کردنـد و در پایان سخنانشان تـوجه مسـوولان را به ضـرورت گرفتـن مسإله تإثیرگذارى بـر روى اذهان جـوانان جلب کـردند و گفتنـد: ما در مقطع حساسـى هستیـم و ایـن مسـإله, کار بسیار مهم و عظیمـى است که نبـایـد آن را نادیـده گـرفت. یادآور مـى شـود رهبـر معظم انقلاب در ایـن دیـدار سخنـان راهگشا و مهمى را نیز در حمایت از جایگاه شـوراى نگهبان قانـون اسـاسـى و رد بـرخـى حملات به ایـن نهاد مهم ایـراد فـرمـودنـد.

رییـس جمهورى پیام صلح و برادرى جمهورى اسلامـى ایران را بازگـوکرد
در پـى دعوت سـران کشـورهـاى سـوریه, عربستـان سعودى و قطـر از رییـس جمهورى براى دیـدار از ایـن کشـورها, آقاى خاتمـى پیـش از عزیمت به این کشـورها گفت: ایـن سفر در راستاى تنـش زدایى صـورت مـى گیرد که رهبرى و مـدیریت ایران, ایـن سیاست را به عنـوان یک سیاست اصلى پذیرفته است.
رییـس جمهورى پیـش از ایـن سفر دوره اى خـود, با دیـدارى از رهبر معظم انقلاب, تهران را به سـوى سـوریه تـرک گفت و بـا استقبــال حافظاسـد, رییـس جمهورى سـوریه وارد دمشق شـد. آقاى خاتمـى ضمـن زیارت مـرقـد مطهر حضـرت زینب(س) و قبـر پاک حضـرت رقیه(س) بـا بازگو کردن بخشى از مرثیه آن حضرت(س) در سـوگ خاندان رسالت اشک ریخت. وى در ادامه با حضـور در آرامگاه سـربـاز گمنام, از مقام شـامخ شهداى اسلام, بـویژه شهداى سـوریه تجلیل کرد.
در ادامه سفر, ایشان با استقبال ملک فهد وارد عربستان شـد و پـس از انجـام اعمـال عمـره وارد کعبه شـد و آن مکـان مقـدس را نیز زیارت کرد.
در سفر به مـدینه منـوره نیز با گشـوده شـدن درهاى ضریح پیامبر اکرم(ص) و خانه حضرت زهرا(س), رییس جمهورى و همراهان, وارد ایـن مکان نورانى شدند و در آن فضاى معنوى ضمـن خواندن زیارت نامه به عرض ارادت به پیشگاه اهل بیت گرامـى پیامبـر اسلام(ص) پرداختنـد. سپـس در ادامه, رییس جمهورى با پاى برهنه به زیارت ائمه بزرگوار بقیع شتافتنـد. در جریان زیارت از ایـن محل شریف, بانـوان عضـو هیإت ایرانـى نیز اجازه یافتند به قبـرستان بقیع داخل شـونـد.
آقاى خاتمى در ادامه سفر خـود به قطر, هنگام عبـور هـواپیما از فراز کشـور بحرین پیام دوستانه اى براى امیر بحریـن فرستاد و با استقبال رسمـى امیـر قطـر وارد پایتخت ایـن کشـور شـد و نیز در دیـدارى با ایرانیان مقیـم قطر تصریح کرد: جمهورى اسلامـى ایران دعوت کننـده به صلح بـر اساس عدالت و احترام انسانها به یکـدیگر است.

تـالیف, نشـر و تشـویق به کتـاب خـوانـى, صـدقه جاریه است
آقاى ناطق نـورى, رییـس مجلـس شـوراى اسلامى در مراسـم اختتامیه نمایشگاه کتاب, عنـوان کرد: تإلیف, نشر, تـوزیع کتاب و تشـویق کـردن به کتـاب خـوانـى, صـدقه جاریه است و دعوت به کسب معارف و داشتـن بینـش از اصـول مـورد تإکید و تإیید علماى اسلامى است. اندیشیدن و عمیق شدن در مسایل از اصـولـى هستند که قرآن کریـم, پیـامبـر(ص) و ائمه معصـومیـن(ع) بـر آنها تـإکیـد دارند.
رییـس مجلـس در ادامه افزود: اسلام بـا رد خـرافات, مـوهـومات و احکام غیـر منطقـى, بـر کسب معارف و بـرخـوردارى از درک بالاتـر تإکید دارد. همچنین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامـى در ایـن مراسـم گفت:
برپایى نمایشگاه کتاب, جشـن فرهنگ است و ایرانیان داراى تاریخى تمـدن ساز هستنـد و افتخار پذیـرش آییـن اسلام را در تـاریخ خـود دارنـد و کتـاب, معجزه ایـن دیـن است.

وجـود تبعیض علیه زنـان ایـرانـى ادعایـى واهـى است
خانـم فاطمه کروبى, نماینده مردم تهران در مجلـس شوراى اسلامى در واکنـش به ادعاى اخیر کمیسیون حقـوق بشر سازمان ملل در مورد ایـران گفت: ادعاى وجـود تبعیض علیه زنان ایـرانـى در قانـون و عمل, تـرجیح بنـد دایمـى قطعنـامه هاى کمیسیـون حقـوق بشـر است. رییـس مجمع اسلامى بانوان در ادامه افزود: البته با گذشت زمان و روشـن شـدن چهره جمهورى اسلامـى بـراى جهانیان, میزان آرإ علیه ایران قوس نزولى دارد.
وى همچنیـن تصـریح کرد: استناد به قانـون اساسـى جمهورى اسلامـى ایـران به عنـوان سنـد اصلـى و مـرجع نظام, جمهورى اسلامـى نشان مى دهد که بر اساس اصـول 20 و 21 ایـن قانون, هیچ گـونه برترى و رجحان جنسیتى, براى انسانها و لاجرم تبعیض علیه جنسیتـى دیگر در قانون اساسى ایران وجود ندارد.

دیـدار همسـران دو رییـس جمهورى ایـران و زیمبـابـوه
((گریس مـوگابه)), همسر رییـس جمهورى زیمبابـوه با خانـم صادقـى همسـر رییـس جمهورى اسلامـى ایـران دیـدار و گفتگـو کرد.
خانم صادقى در این دیدار ضمـن تشریح نقش ارزنده زنان ایرانى در صحنه هاى مختلف علمى, فرهنگـى و سیاسـى جامعه, تلاش آنان را براى دستیابـى به مـوفقیتهاى علمـى و دانشگاهـى در سالهاى اخیر, مهم ارزیابى کرد.
خانـم ((مـوگابه)) نیز با تشـریح وضعیت اجتماعى زنان زیمبابـوه تلاشهاى انجام شده در خصـوص ارتقاى موقعیت زنان کشـور را به اطلاع همسر رییـس جمهورى اسلامـى ایران رساند. وى همچنین در ایـن دیدار از حضـور چشمگیـر زنان ایـرانـى در عرصه هاى مختلف تمجیـد کـرد.
حذف دانشجـویـان از صحنه مشـارکت به مـرگ انـدیشه مـى انجـامــد زهرا رهنـورد, رییـس دانشگاه الزهرا طـى گفتگـویى اعلام کرد: از خـواسته هاى یک جامعه پیشتاز اسلامى است که دانشجـویان به عنـوان قشـرى از افـراد جامعه در تمامـى سطـوح و عرصه ها, مشارکت داشته باشند.
خانـم رهنـورد خاطـرنشان ساخت: یکـى از ابزارهاى مـوفق در امـر مشـارکت, حضـور سیاسـى دانشجـویان در تمـامـى صحنه ها به عنـوان نیروهاى پیشتاز و آزاداندیـش ملت است, دانشجـویان و دانشگاهیان باید بتـوانند آزادانه و بر اساس گرایشهاى درونى خود, تشکلهایى را تشکیل دهنـد, نه اینکه به گـروههاى دیگـر بپیـونـدند.
وى افزود: دانشگاهها در حقیقت محصول گفتگوى تمدنها را به صـورت علـم, دانـش, اندیشه و هنر جزو مطالعات و دروس روزانه خود قرار مـى دهند و در عین حال دیـدى نقادانه نسبت به ایـن قضیه دارنـد. لذا حذف دانشجـویان از صحنه هاى مشارکت و تصمیـم گیـرى, در حقیقت به مـرگ آزادى و انـدیشه مـى انجـامد.

زنـان به یک سـوم از شـوراهـاى شهر راه یـافته اند
خانـم بروجردى مشاور وزیر کشـور در امـور بانـوان در گردهمایـى زنان عضـو شوراى اسلامـى شهر و شهرستان سراسـر کشـور اعلام کـرد: تعداد زنان عضـو اصلى شـوراهاى شهر 300 نفر هستند و در مجمـوع, در یک سـوم از شـوراهاى شهر, زنان به عنوان اعضاى اصلى, انتخاب شده اند.
وى افزود: چنانچه اعضاى شوراها بتـوانند ترسیـم مثبتى از حکومت اسلامـى داشته بـاشنـد, مهمتـریـن خـدمت را انجـام داده اند.
زهـرا شجـاعى, مشـاور رییـس جمهورى در امـور زنـان نیز در ایــن گردهمایى گفت: در کشـور ما بعد از پیروزى انقلاب اسلامـى به برکت اندیشه هاى بلند حضرت امام زمینه رشد و پیشرفت زنان فراهـم شـده است.
وى اضافه کـرد: تحـولات یک سال و نیـم اخیـر باعث مشارکت بیشتـر زنـان در عرصه مطبـوعات و انتخـابـات شـده است.

اولیـن نشست اصحـاب جـرایـد در استـان قـم
در نخستیـن گـردهمایـى روزنامه نگاران استان قـم با حضـور معاون مطبـوعاتى و تبلیغاتى وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى برگزار شد. در ابتـدا مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامـى استان قـم به تبییـن برنامه هاى ایـن مرکز در رابطه با مطبوعات در سال جارى پرداخت و خاطرنشان کرد که در حال حاضر 50 نشریه در قـم به چاپ مـى رسد که 18 نشریه به صورت پیـش شماره چاپ مى شـوند. در ادامه, معاون وزیر گفت: بـراى فهمیـدن انقلاب به غیر از عربـى که زبان دینـى ماست, باید با زبان فارسـى نیز آشنا شد که هـویت ماندگار ملى و اسلامى ما نیز هست. در ایـن صـورت دیگر ملل نیز مى تـوانند انقلاب ما را درک کننـد. همچنین بـراى تـرجمه کتاب و فیلـم و همچنیـن صادرات فرهنگـى احتیاج به مترجـم داریـم تا زبان فارسـى را به زبانهاى رایج دنیـا تـرجمه کننـد و ایـــن انتظارى است که جهان اسلام از ایران دارد.

جشنواره فرهنگى, ورزشـى بانـوان به مناسبت سال حضرت امام خمینى
معاون سازمان تربیت بدنى در امـور ورزش بانوان گفت: سال 1378 به عنـوان سال حضرت امام خمینى(ره) نامگذارى شده, به همیـن مناسبت دو جشنواره فرهنگى ورزشـى در رشته هاى مختلف, یکـى ویژه بانـوان معلـول و دیگرى با حضـور دیگر ورزشکاران زن در تیر ماه بـرگزار مـى شـود. وى خاطرنشان کرد: دعوت از تیـم کاراته هلند به ایران, شرکت تیمهاى تیرانـدازى معلـولان در بازیهاى المپیک و پارالمپیک سیدنى و بانـوان تیرانـداز در قهرمانـى آسیا که در کشـور مالزى برگزار مـى شـود, از دیگـر بـرنامه هاى ورزش بانـوان در تیـر ماه خـواهد بـود. همچنیـن تیـم قایقرانـى نیز در یک سفر تـدارکاتـى شهریـور مـاه به کشـور چیـن اعزام خـواهـد شد.

طرح جامع بررسى معضلات و مشکلات بانوان در سال آینده تهیه مى شـود
خانـم اشرف بروجردى مشاور وزیر امور کشـور و مدیرکل دفتر امـور بانوان با اشاره به ایـن مطلب گفت: از دبیران کمیسیونهاى امـور بـانـوان خـواسته شـده که در سال جارى تحقیقات لازم را در خصـوص تحصیلات, میزان اشتغال و سـایـر زمینه هـاى فـرهنگـى و اجتمــاعى بـانـوان انجـام داده تـا طـرح جـامع آن تهیه گردد.
وى بـا اشاره به نقـش پنهان و آشکار زنان در سـاختـار فـرهنگـى جامعه افزود: ما ادعا نمـى کنیـم که همه بانـوان, مشاغل اجتماعى را در اختیار داشته باشنـد, ولـى در عیـن حال بـایستـى امکانات کافـى براى کسانى که از تـوانایى لازم برخـوردارند فراهـم شـود.

شوراى همبستگـى ورزش بانـوان کشـورهاى اسلامـى و مصـوبات جـدیـد
هفتمیـن مجمع هیات اجرایى شوراى همبستگى ورزش بانـوان کشـورهاى اسلامى برگزار شد. ایـن مجمع که در سـوریه تشکیل شد تصمیماتى را به این شرح گذراند:
ـ معرفـى هیإت اجرایـى شـوراى همبستگـى به کلیه فـدراسیـونها, انجمنهاى ملى و دیگر سازمانهاى بیـن المللى ورزشى که با شورا در ارتباط هستند.
ـ تصـویب تاریخ 24 بهمـن ماه هـر سال (سالـروز روشـن شـدن مشعل بـازیهاى بـانـوان کشـور) تحت عنـوان ((روز همبستگى)).
ـ تصـویب بازبینى اساسنامه شوراى همبستگى ورزش بانوان کشـورهاى در خصـوص پذیـرش عضـویت بـانـوان مسلمان کشـورهاى غیـر اسلامـى.
ـ تصـویب تغییر نام شوراى همبستگى ورزش بانـوان کشـورهاى اسلامى به فـدراسیـون ورزش بـانـوان کشـورهـاى اسلامـى.
از بـانـوى مینیـاتـور ایـران تجلیل مـى شود
به مناسبت پنجمیـن سالگرد افتتاح موزه مینیاتـور آبکار, مراسـم بزرگداشت ((کلارا آبکار)) ـ بانوى مینیاتور ایران ـ در محل ایـن مـوزه واقع در مجمـوعه سعدآبـاد بـرگزار شد.
((کلارا آبکار)) اولیـن زن نگارگر سنتى ایران, حدود 50 سال پیـش به آمـوزش هنـر نگـارگـرى ایـرانـى ـ اسلامـى پرداخت.
به گزارش روابط عمـومى سازمان میراث فرهنگى, بیـش از صد اثر که شامل گزیده اى از آثار مرحـوم آبکار است, در محل موزه به نمایـش گذاشته مـى شـود. ایـن آثار مجمـوعه اى بـى نظیر از آثار زیر لاکـى مینیاتـور, نقـش گروه و نیز آثار مستند شده زیورآلات و پارچه هاى تـرمه در قـالب تـابلـوهـاى آبـرنگ را تشکیل مـى دهـد.

اخـراج 600 آمـوزگـار محجبه از کـار در ترکیه
بیـش از 600 آموزگار و 250 کارآموز معلمى به دلیل پـوشـش اسلامى از کار اخراج شدند.
در ترکیه, اعمال فشار علیه آمـوزگاران محجبه اخیرا تشدید شده و آموزگارانى که داراى پوشـش اسلامى هستند, مجبور به استعفا شده و یا با خطـر اخـراج روبه رو مـى شـونـد که ایـن امر, مـوجب اخلال و بـى نظمى در امور آمـوزشـى مدارس علـوم دینى استانبـول شده است.
مقامهاى سازمان آموزش عالـى تـرکیه نیز همزمان مـوضـوع اخراج و برخـورد با استادان و دانشجـویان محجبه را تشـدید کرده اند و در ایـن ارتبـاط اخیـرا بیـش از 20 تـن از استادان و استـادیـاران دانشگاههاى مختلف تـرکیه به جـرم حمایت از دانشجـویان محجبه از کار برکنار شدند.

تهدیـد یک گـروه تنـدرو بـراى استفـاده از حجـاب
یک گـروه مبارز در کشمیـر هنـد به زنان مسلمان کشمیـرى یک هفته مهلت داد تا از پوشیدن شلوار جیـن و لباسهاى تنگ خوددارى کنند. ایـن گروه با انتشار اطلاعیه اى به امضاى ابوطلحه رییس لشکر طیبه هشـدار داده است پـس از اتمـام ایـن مهلت بـا متخلفـان به شـدت برخورد خـواهد کرد. گفته مى شود که ایـن گروه پـس از اتمام مهلت تعییـن شـده از پاشیدن اسیـد به صـورت زنانـى که از ایـن دستـور سرپیچـى کنند استفاده خـواهنـد کرد. ایـن اطلاعیه تهدیـدآمیز در مورد رعایت حجاب, باعث نگرانى مردم کشمیر بـویژه زنان شده است. رییس کنفرانـس حریت کشمیر به ایـن اطلاعیه تهدیدآمیز اعتراض کرد و ایـن دستـور را جابرانه و غیر اسلامى خـواند. وى با استناد به آیه هاى قرآن گفت: در اسلام جایـى براى جبر وجـود ندارد. اخیرا 6 دختر که شلـوار جیـن پـوشیده بـودند به بهانه رعایت نکردن حجاب هـدف شلیک گلـوله ایـن گـروه قـرار گـرفته و مجـروح شـدند.

کـودکـان بـى پنـاه آمـریکـایـى قـربـانـى والـدیـن معتاد
والدیـن معتاد به مـواد مخدر و الکل بلاى جان کـودکان آمریکایـى هستند. تحقیقات نشان مـى دهد که بـدرفتاریهاى جدى والدیـن معتاد بـا کـودکانشـان هـر سـال بـراى آمـریکا بیست میلیارد دلار خـرج برمى دارد که نیمى از آن شامل هزینه هاى مستقیم رفاهى است و نیـم دیگر شامل کاهـش بهره ورى, مراقبتهاى بهداشتى, هزینه هاى دادگاهى و خدمات اجتماعى مى شود.
تحقیق از 900 نفر دست انـدرکار حرفه اى رفاه کـودکان نشان داد که سوء استفاده, بیشتریـن موارد بدرفتارى کودکان را تشکیل مى دهد و الکل به تنهایـى یـا بـا استفـاده از مـواد مخـدر, عامل اصلــى سوءاستفاده از کودکان است. ایـن کودکان معمولا افرادى پرخاشجو و منزوى بار مىآیند که به نوبه خـود هزینه هاى بیشترى براى خشـونت روى دست جامعه مـى گذارنـد. بهترین امیـد براى بـرخـوردارى ایـن کودکان از پناهگاهى امـن جلوگیرى از سوءاستفاده از الکل و مواد مخدر توسط والدین آنهاست.

خـواب نیمـروزى در محل کـار و افزایـش کـارآیـى
روانشناسان اعلام کردنـد خـواب نیمروزى کارکنان ادارات, شرکتها و کارخـانه هـا مـى تـوانـد کـارآیـى آنها را افزایـش دهـد. ایـن روانشناسان پس از 20 سال تحقیق در باره اختلال در خواب, به ایـن نتیجه رسیدند که بیشتر کارمنـدان کانادایـى در ساعات کارى دچار خـوابآلودگى مى شـوند و همیـن امر موجب کاهـش بهره ورى و افزایـش اضطراب آنها مى شود.
هـم اکنـون بسیارى از کارخانه هاى کانادا و همچنیـن راهآهـن ایـن کشـور اتاقهایى براى خـواب نیمروزى کارکنان در نظر گرفته اند که هر فرد مى تـواند پـس از سپردن کار خـود به کارمند دیگر, حداکثر 20 دقیقه در ایـن اتـاقها استـراحت کند.
در صورت تصـویب, اختیارات زنان بـى سرپـرست در مـدیریت خانـواده افزایش مى یابد
معاون خدمات اجتماعى سازمان بهزیستى کشـور در پنجمیـن گردهمایى کارشناسان امـور آسیب دیدگان اجتماعى بهزیستـى گفت: در حال حاضر اگر پدر به دلایل طبیعى از چرخه مدیریت خانـواده خارج شـود, ولى قهرى که عملا پـدربزرگ است, سرپـرست فرزنـدان به حساب مـىآیـد و مادران تنها در چهاردیـوارى خانه و در حـد محـدود, خانـواده را اداره مى کنند و در امـوال کـودکان اختیارى ندارند; اما در ایـن طرح سعى شده مادر که بیشتریـن ارزش را براى فرزندانش قایل است, مثلا در امـوال فرزندان قیـم باشد. وى با بیان این مطلب که ایـن طرح قصد آن را ندارد که مادر را جانشیـن ولـى قهرى کند, افزود: اگر اختیارات مادر قانونى شـود, مشکلات کمترى در خانـواده ایجاد خواهد شد.

طرح حمایت حقـوقـى و اجتماعى از خانـواده جانبازان انقلاب اسلامى تقدیم مجلس شد
با تـوجه به اینکه همسران جانبازان از بارزتـریـن نمـونه هاى از خـود گذشتگـى هستنـد و با حمایت و پـرستارى از جانبـازان, ایـن پاک باختگان حریـم ولایت, وفادارى خـود را به نظام و رهبـرى نشان داده انـد, لذا تجلیل و تکریـم از مقام والاى آنان و بـرطرف کردن موانع و مشکلات زندگیشان همواره مورد تـوجه بـوده است. در همیـن راستا در 2 همایـش که از سـوى دفتر مشاورت عالـى در امـور زنان بنیاد مستضعفان و جانبازان, تحت عنـوان همسنگران وفادار برگزار گـردیـد, ((طـرح حمایت حقـوقـى و اجتماعى از خانـواده جانبازان انقلاب اسلامى)) جهت رفع مشکلات آنان و بهینه کردن امکانات موجـود, به مجلـس شـوراى اسلامـى تقـدیـم گـردید.

ایتـالیـا و اخـراج افـراد خشـن از کـانـون خـانواده
به تازگـى قانـون جدیدى در مجلـس سناى ایتالیا به تصـویب رسیده است که مطابق آن هـر یک از اعضاى خانـواده که اعمال خشـونتآمیز انجـام دهـد, از خانه اخـراج مـى شـود. ایـن قانـون ((نـوآورى و اهمیت)) نام دارد. اعضاى خانـواده مـى تـواننـد از فـرد خشـن به دادگاه شکایت کنند.
قاضـى پـس از رسیدگى به پرونده حکـم اخراج را صادر مى کند. فردى که از خانه اخـراج مـى شـود, نه تنها حق نـدارد هیچ یک از وسایل خانه را همراه ببـرد, بلکه اگـر نانآور خانه باشـد, بایـد خـرج دیگـر افـراد خـانـواده را نیز تـإمیـن کند.
بحران اقتصادى, 6 میلیـون کـودک در انـدونزى را مجبـور به تـرک تحصیل کرده است
بحران اقتصادى اندونزى باعث شده است تا 6 میلیـون کـودک مجبـور به ترک تحصیل شوند. تا پیـش از بحران اقتصادى 2 میلیون کودک در ایـن کشـور به علت فقر به مدرسه نمى رفتند, اما از زمان فروپاشى اقتصاد ایـن رقـم افزایـش یافته است. مـدیـرکل آمـوزش و پـرورش اندونزى گفته است: ((از کیفیت آموزش صحبت نکنیـم, چون در وضعیت فعلـى نگهداشتـن کـودکان, خـودش کار فـوق العاده دشـوارى است.))

6 قلوهاى یمنى
یک زن یمنى پس از ده سال نازایى, 6 قلو به دنیا آورد. ایـن زن که حدود 40 سال سـن دارد, بدون اینکه به دلیل نازایـى, درمانـى را آغاز کنـد, باردار شـد و در یک زایمان طبیعى 6 پسـر به دنیا آورد.
ایـن زن که حتى براى زایمان به بیمارستان مراجعه نکرده بود, پس از تـولد 6 قلـوها آنها را براى معاینه به بیمارستان منتقل کرد و پزشکان اعلام کردند وضعیت جسمانى همه نـوزادان رضایت بخـش است. ایـن بچه ها که هر کـدام 2/5 الـى 3 کیلـوگـرم وزن دارنـد, باعث نگرانـى پـدرشان شـده انـد, چرا که وى بـراى نامگذارى آنها دچار مشکل شـده و قصـد دارد به تبـرک نام حضرت محمـد(ص), نام تمامـى فـرزنـدانـش بـا حـرف ((م)) آغاز شود.

وضع حمل در جلسه امتحان
یک دانشجـوى سعودى از فـرط دستپاچگـى در سالـن امتحان دانشکـده اقتصاد ((ریاض)) وضع حمل کرد.
زن جـوانى که سنـش مشخص نشده است, سر جلسه امتحان به قدرى دچار تشـویـش و اضطـراب شـد که نـاگهان درد زایمـان را احسـاس کـرد. دانشجـویان دیگر که متـوجه حال همکلاسى خود شده بـودند, بلافاصله مسوولان را در جریان گذاشتند و به ایـن ترتیب, مادر جوان توانست به کمک یک پـرستـار و اساتیـد دانشکـده در همان سالـن امتحانات وضع حمل کند!