تازه هاى پژوهش


 

تازه هاى پژوهش

 

 

سـاخت دستگـاه بسته بنـدى مـایعات در ایران
یک محقق ایـرانـى مـوفق به سـاخت دستگاه ((بسته بنـدى مایعات در کیسه پلى اتیلـن)) شد. این دستگاه که به تإیید سازمان پژوهشهاى علمى و صنعتى ایران رسیده, براى بسته بندى مـواد غذایى و صنعتـى مانند آب, شیر, لبنیات, رب گـوجه فرنگى, روغن خـوراکى و صنعتى و ضد یخ در کیسه هاى پلى اتیلـن قابل استفاده است. بهره گیرى از این دستگاه, میلیـونها دلار صرفه جـویـى ارزى در بـر دارد, چرا که در حال حاضر فقط 80 میلیـون دلار در سال, صرف خـریـد ورق حلب بـراى بسته بندى روغن نباتى مى شـود. صرفه جـویى در مصرف انرژى و آلودگى کمتـر آب و هـوا نیز از دیگـر ویژگیهاى ایـن دستگاه است.

آب سیب دشمن سرطان
پژوهشگران اعلام کردنـد نـوشیـدن روزانه یک لیـوان آب سیب خالص, انسـان را از ابتلا به بسیارى از بیماریهاى قلبـى و سـرطان بـاز مـى دارد. به گفته ایـن محققان, آب سیب ((کلسترول بـد)) خـون را کاهـش مـى دهـد و بـدن را در برابر بیماریهاى مزمـن قلبـى حفاظت مى کند. از آنجا که کلسترول بد خـون موجب پیر شدن سلولها مى شود, نوشیدن آب سیب, از ایـن عاضه نیز جلوگیرى مى کند و از همه مهمتر اینکه دشمـن سـرطان است. پژوهشگـران معتقـدنـد آب سیب خالص, یک نـوشابه بسیار مناسب بـراى افرادى است که گـوشت قرمز پـرچـربـى استفاده مى کننـد, چرا که نـوشیـدن آن سبب مـى شـود از مراجعه به پزشک بى نیاز شوند.

فایده نوشتن تجربیات دردناک
محققان دریافته اند افرادى که تجربیات دردناک و خاطرات تلخ خـود را بر روى کاغذ مـىآورنـد, هنگام ابتلا به بیماریهاى مزمـن نظیر آسـم و آرتروز, درد کمترى را تحمل مـى کننـد. به عقیده عده اى از پزشکان, نگارش مـرتب آلام بـر روى کاغذ به انسان قـدرت مـرمـوزى مـى بخشـد که باعث بـردبـارى بیشتـر او هنگام ابتلا به بیماریهاى دردناک مـى شـود و راه مفیـدى بـراى کاهـش دردهاى آینـده ایجـاد مى کند.

دستگاه اندازه گیرى هموگلوبین
پژوهشگـران, دستگاهـى ساخته انـد که به وسیله آن مـى تـوان غلظت همـوگلـوبین خـون را تعیین کرد. ویژگـى این دستگاه ایـن است که براى اندازه گیرى غلظت هموگلـوبیـن خـون افراد, نیازى به گرفتـن خون آنها نیست. تنها کافى است فرد, انگشتـش را روى دستگاه قرار دهد.
در ایـن حال, دستگاه تـوسط دوربیـن سى.سـى.دى از آن عکسبـردارى مى کند و غلظت همـوگلـوبین را اندازه مى گیرد. ایـن عمل, تنها 40 ثانیه طـول مى کشد و دستگاه, میزان هموگلوبیـن را در حافظه خـود نگه مـى دارد و در صورت نیاز, آن را به صـورت یک منحنى روى صفحه نمایشگر, نمایش مى دهد.

سـویـا خطـر پـوکـى استخـوان را کـاهـش مـى دهـد
پژوهشگـران اعلام کـردنـد استفـاده از دانه هاى سـویا از ابتلا به بیمارى پـوکى استخـوان جلوگیرى مى کند. به گفته ایـن پژوهشگران, افرادى که دچار کمبـود کلسیـم هستنـد و در خطـر ابتلا به پـوکـى استخـوان قرار دارنـد, بهتـر است سـویا و فـرآورده هاى آن را در فهرست غذاى روزانه خـود قرار دهند. سویا که پروتئیـن گیاهى نام گـرفته, سـرشـار از ویتـامیـن ((کـا)) است که عامل مهمــــى در استخوان سازى به شمار مى رود.

کشنده ترین سم, داروى سردرد است
پژوهشگران اعلام کردند, کشنـده تـریـن سـم دنیا, بـراى افرادى که دچار سردردهاى عصبى مى شوند, شفابخش است. ایـن سم, ((بوتولینم)) نام دارد و اگر مقـدار بسیار کمـى از آن را با تشخیص پزشکان به بدن بیمار مبتلا به سردردهاى شدید و مزمـن عصبى تزریق شود, ایـن سردردها به تدریج ریشه کـن مـى شـوند. در حال حاضر, داروهایـى که براى تسکین ایـن نوع سردردها تجـویز مى شود کارایى خوبى ندارد و بدن بیماران پـس از مدتـى نسبت به آن مقاوم مـى شـود. گفتنى است بیـن 6 تـا 10 درصـد مـردم جهان به سـردردهاى عصبـى مزمـن مبتلا هستند.

بـا کـودکـانتـان حـرف بزنیـد تـا بـاهـوش شـوند
به اعتقاد گروهى از محققان, سخـن گفتـن پدر و مادر با نوزادان باعث رشد فکرى بیشتر و افزایـش تـوانایـى گـوشـى آنها مـى شـود. والدیـن حـداقل باید روزى نیـم ساعت با نـوزادان خـود در مـورد چیزهاى مورد علاقه شان حرف بزنند.
البته بهتر است از سر و صداى اضافى در هنگام حرف زدن با نـوزاد خـوددارى شـود تا از تـوجه وى به مسایل جنبى و بى فایده جلوگیرى گردد.
شکستگـى استخـوان بـا تزریق دارو تـرمیـم مـى شـود
محققان ژاپنـى مـوفق به ساخت نـوعى داروى شیمیایى شده اند که با تزریق آن مى تـوان شکستگى استخوان را ترمیـم کرد. با استفاده از ایـن دارو, طول مدت درمان در بیمارانى که دچار شکستگى استخـوان شده اند به یک سـوم, کاهـش مى یابد. به گفته کارشناسانى که مـوفق به ساخت این دارو شـده اند در فرآینـد ساخت, ایـن دارو با پلیمر خاصى مخلـوط شده که قطر هر یک از آنها 30 میکرومتر است. پـس از تزریق این ترکیب شیمیایـى به بـدن, ذرات ایـن دارو تجزیه شده و اثرات خود را ظاهر مى کند.

گیاه ((کاساوا)) و درمان سرطان
دانشمندان اروپایى موفق به کشف خـواص گیاهى به نام ((کاساوا)) شده اند که مى تـواند سلولهاى سرطانى را از بیـن ببرد. ژنهایى که از گیاه ((کاساوا)) جـدا شـده بـر روى موش تـوانسته تـومـورهاى سرطان را از بیـن ببرد و آزمایـش بر روى بافت بـدن نیز تاکنـون نتایجـى مثبت داشته است. ((کاساوا)) از محصـولات کشاورزى پـایه, در مناطق آفریقا, آسیا و آمریکاى لاتین است, لیکـن ایـن گیاه در کشـورهـاى غربـى کشت و یـا مصـرف نمـى شـود.

تشخیص سرطان سینه از یک تار مو
بنا بـر تحقیقات پژوهشگـران استـرالیایـى تنها از یک تـار مـو, مى تـوان به عنوان کلیدى براى تشخیص سرطان سینه استفاده کرد. به گفته ایـن پژوهشگران, با تجزیه میکروسکـوپـى ویژگیهاى تار مـو, مـى تـوان احتمال وجـود سـرطان سینه در زنان را آشکار سـاخت. به گفته آنان از ایـن روش مـى تـوان در تشخیص وجـود ژن جهش یافته که باعث افزایـش خطر ابتلا به سرطان در زنان مـى شـود, استفاده کرد. همچنیـن پژوهشگران با بررسى پوست و موى سر زنانى که سرطان سینه در آنها از پیـش, تشخیص داده شـده بـود, دریـافتنــد که در لایه پـروتئینـى تـار مـوى آنها بیـش از یک حلقه اضافـى وجـود دارد.

پروتئین شاداب کننده پوست
پژوهشگران یک نـوع پـروتئیـن مـوثر در شاداب کردن پـوست را کشف کردند. این پروتئین که ((اینتکریـن)) نام دارد از یک نـوع گیاه دریایـى به دست آمـده است. به گفته پژوهشگـران, پـوست انسان با افزایـش سـن, ضخیمتر مى شـود و شادابـى خـود را از دست مـى دهـد, بنابراین چروک مى خـورد و آویزان مى شـود, پروتئیـن مذکور, میزان ضخامت و کشیدگى پوست را کنترل مى کند و ضخامت آن را کاهـش مى دهد و به ایـن تـرتیب شادابـى و طراوت را به پـوست دست و صـورت باز مى گرداند.

ضررهاى اجتماعى سیگار
به تازگى اعلام شده که ممکـن است رابطه اى میان سیگار کشیدن زنان باردار با میزان خشـونت در فرزندان پسر آنها وجـود داشته باشد. پژوهشگـران در یک آزمایـش قـدیمـى, چهار هزار زن باردار را تحت نظر قـرار دادند و حال پـس از گذشت 34 سال, دانشمنـدان به ایـن نتیجه رسیده اند که پسرانـى که از مادران سیگارى متـولد شـده اند دو برابـر فـرزنـدان مادران غیر سیگارى مرتکب جـرایـم همراه با خشونت مى شوند.
پژوهشگـران معتقـدنـد اعلام نتیجه قطعى در باره ایـن آزمایـش به تحقیقات بیشترى نیاز دارد, اما تا همیـن جا مى توان رفتارهاى ضد اجتمـاعى افـراد را به فهرست مضـرات سیگـار اضـافه کرد.

خستگى مزمن قابل درمان است
گروهـى از پژوهشگران با تـوجه به نتایج تحقیقات در زمینه عارضه خستگى اعلام کردند, برخى مکملهاى غذایى مى تـوانند در درمان ایـن عارضه مفیـد باشنـد. مکملهاى غذایـى که بر اساس آنزیمهاى طبیعى انرژىزا تهیه شده باشند مى تـوانند تا حدودى عارضه خستگـى مزمـن را درمان کنند. ایـن مکملهاى غذایـى,ENADA نامگذارى شـده است.
تحقیقات نشـان داده است, بیمارانـى که آنزیـم مذکـور را دریافت کرده بـودند پـس از مدتـى علایـم بیمارى تا حـدود زیادى در آنها کـاهـش پیـدا کـرد و به زنـدگـى روزمـره خـود بـازگشتند.

تب خال, نشانه سلامتى
پژوهشگران اعلام کردنـد تب خال, نشانه سلامتـى سیستـم ایمنـى بـدن است. تحقیقـات نشـان داده افـرادى که دچـار تـاولهاى تب خـالــى مـى شـوند, 50 درصد کمتر از دیگران به سرطانهاى ناحیه سر و دهان مبتلا خواهند شد. همین تحقیقات روشـن کرده است افراد سیگارى نیز 50 درصـد کمتـر از افـراد غیـر سیگارى به تـاولهاى تب خال دچـار مى شوند و همیـن امر ثابت مى کند سیستـم ایمنى بدن آنها به خـوبى کار نمى کند. بنابراین ایـن افراد و افرادى که تب خال نمـى زننـد, به ویروسهاى تب خالى, سرطانى مبتلا مى شـوند. گفتنى است دود سیگار یکى از عواملى است که مـوجب مى شود ویروسهاى تب خال سرطانى شـود.

علتى تازه براى چاقى کودکان
آخریـن تحقیقات پژوهشگران نشان مى دهد تماشاى تلـویزیون و بازى بـا رایانه, یکـى از مهمتـریـن علل چاقـى, کسالت و خمـودگـى در کودکان است. کـودکانى که بیـش از 5 ساعت در روز تلویزیون تماشا مى کنند و یا سرگرم کار و بازى با رایانه مى شـوند, 5 برابر بیـش از دیگر کـودکان در معرض چاقـى قرار دارنـد. ایـن تحقیقات نشان داده است فـنآورى ارتباطات نه تنها کـودکان را چاق مـى کند بلکه آنها را در انجام دیگر فعالیتهاى روزمره کند و ناتـوان مى سازد. رایانه و تلـویزیـون, کـودکان را از ورزش و فعالیتهاى کـودکانه باز مـى دارد و آنها را تنبل و تـن پـرور بار مـىآورد. بهتـر است خانـواده ها ساعتهاى خـاصـى را به تماشاى تلـویزیـون و بازى بـا رایانه اختصاص دهند تا کودکان به جنب و جـوشهاى طبیعى خـود نیز بپردازند.

سوپر تخم مرغ ابداع شد
گروهى از محققان اسکاتلندى مـوفق به ابداع نوعى تخـم مرغ شده اند که مکملهاى غذایى و ویتامینـى لازم را براى بدن فراهـم مـىآورد. ایـن تخم مرغ که به نام ((سـوپـر تخـم مـرغ)) معروف است از طـریق تغییر رژیـم غذایى مرغ تولید مى شـود و مهندسى ژنتیکى در تـولید آن نقشى ندارد.
استفاده از ایـن نوع تخم مرغ باعث تقویت دستگاه ایمنى بدن, کاهش کلسترول خـون, افزایـش رشد بافت مغزى و مراقبت از بدن در مقابل سرطان مى گردد.

چشمها هم باید ورزش کنند
یکـى از نکـات مهم در سلامت چشمها, رعایت بهداشت چشــــم است که معمـولا افـراد با جزییات آن از قبیل, رعایت میزان نـور و فاصله هنگام مطـالعه, رعایت کامل بهداشت در استفاده از لنزهاى تماسـى و ... آشنا هستند. اما ورزش دادن چشـم هـم یکى از لازمه هاى سلامت آنهاست. بـراى ورزش دادن چشمها ابتـدا لازم است به یک نقطه خیره شـوید, بعد در حالـى که سرتان ثابت است و چشمهایتان آن نقطه را تعقیب مـى کننـد نقطه را به منتهى الیه سمت راست حرکت دهید, درست تا مرز میدان دید. بعد نقطه را به آرامـى در راستاى افقـى حرکت دهیـد تا به منتهى الیه سمت چپ بـرسـد, ده ثانیه هـم آنجا به آن خیره شوید.
لازم است افـرادى که مـدت زیـادى از روز و شب را به مطــــالعه, رانندگـى یا کارهاى دقیق دیگر چشمى مـى گذراننـد, عضله هاى چشمان را حـداقل روزى یک بـار بـا ایـن روش, ورزش دهنـد.

زنان پرحرف, مردان کم حوصله
تحقیقات نشـان داده است که زنان, روزانه 23 هزار کلمه به زبـان مىآورند. در حالى که ایـن رقم در مردان تنها 12 هزار کلمه است. همچنیـن زنان, استعداد خـوبـى بـراى تفسیر حالات و حـرکات چهره, اشارات و نوع صداى طرف صحبت خـود دارند. از سوى دیگر زنان, صبر و حـوصله بیشتـر براى شنیـدن صحبتهاى دیگران دارنـد و علاوه بـر پرحرفى, شنوندگان بسیار خـوبى بشمار مى روند, در صورتى که مردان اغلب حـوصله شنیدن صحبتهاى طـولانى را ندارند. گفتنـى است حرکات آرواره جنیـن دختـر نیز در رحـم مادر, 30 درصـد بیـش از حـرکات آرواره جنینهاى پسر است!