سرود فردا

نویسنده


 

سرود فردا
نرگس گنجى

 

 

دوستان گرامى
سمیه منتظرى (نودشک)
زینب اصغرىسلیمانى (قم)
از اینکه سـروده هاى خـود را بـراى ما فرستاده ایـد سپاسگزاریـم. مـوفقیت بیشتـر شمـا را آرزو مـى کنیم.
زهرا طیرانى سامانى ـ سامان
از اینکه بار دیگـر احـوالـى از مجله پـرسیده ایـد سپاسگزاریـم.
شعرتان رسیده است.
مـدتها پیـش نیز, دوبـار بـا مجله مکـاتبه کـرده اید.

بـراى اختصـار, خـواهشمنـدیـم به تـوصیه هاى قبلـى ما به شمـا و پاسخهایى که به دیگر دوستان اهل قلـم داده ایم, نیز عنایت داشته باشید. موفقیت شما را از خدا مى طلبیـم. زهرا اعرابى ـ صادقآباد کاستیهاى آثار سـراینـدگان نـوخاسته, بـدون مطالعه مستمـر آثار شاعران کارآزموده برطرف نمى شـود. ایـن قاعده شامل شما هـم هست. تـوصیه دیگـر آنکه, در ایـن آغاز کـار, از گفتـــن شعر به لهجه محاوره اى اجتناب کنیـد زیرا ممکـن است شما را از طـى کردن جـدى مسیر سخنورى باز دارد. در ضمـن شعر ((آسوده بودم ...)), را قبلا هم فرستاده بودید. پیروز باشید.

برادران ارجمند, صفرعلى شفایى (اردکان), ابراهیـم حقـى (تهران)
همکارى و تـوجه شما مـوجب سپاسگزارى است. استفاده از اصطلاحات و سنتهاى ادبـى شعر کهن فارسـى در شعر امروز, هنگامـى قابل قبـول است که از سر دقت و گزینـش باشد و تناسبـى با حال و هـواى کلـى شعر داشته یا در زندگـى و زمانه ما نیز بتـوان آن را به عنـوان تجـربه اى ذهنـى و جـو عاطفـى پذیـرفت. بـرادر صفـایـى یکــى از سـروده هـایـش را بـا ایـن مطلع آغاز کـرده است:
((فلک! پشت مـا را شکستـى تو امشب))
همیـن مصـرع, در پـایـان شعر نیز تکـرار شده است.
سـوال ایـن است که آیا اعتقاد به تإثیر ((فلک)) و گردش آن, در وقـوع حـوادث (به عنـوان سنتـى ادبـى و اعتقادى کهن) بـراى شما پذیـرفته است؟ اگـر پذیـرفته نیست چگـونه آن را در شعر خــــود آورده اید؟
آیا بهتر نیست از تعابیر مانـوس تـرى ماننـد ((زمانه)) یا ((دست حـوادث)) و ... استفاده مـى شـد؟ نیز, در شعر آقاى حقـى اصطلاحات غزل عرفانى قدیـم مانند ((رطل گران)), ((ساقـى)), ((میخانه)) و ماننـد آنها معمـولا دیـده مـى شـود. ایـن تعابیر در ادب عرفانـى رمزهایى با مصادیق معیـن خارجـى هستند, ولـى آیا در شعر شاعران امروز نیز همیـن ویژگـى را دارنـد یا صـرفا تکرار یک سنت ادبـى هستند؟ امیدواریم شما خود در یافتـن پاسخ ایـن پرسشها بکوشید و مـا را نیز از نتیجه بـاخبـر کنیـد. مـوفق بـاشید.

فاطمه ملاباشى ـ تویسرکان
قطعه شعرى که بـراى شهادت شهید شیـرازى فـرستاده ایـد رسیـد. با آوردن بیتهایى از شعرتان سپاس و همدلـى خـود را ابراز مى کنیـم:
بهر نــامـوس وطـن در جبهه هــا
ذوالفــقار حیــدر صفدر گــرفت
قــرنــها از رحــلـت مولا گذشت
ذوالفقارش صفدرى دیگر گرفت ...