پاپیتال


 

پاپیتال
مهندس مجتبى شریعت پناهى

 

 

اسـم علمـى: هـدراهلیکسHEDERAHELIX
خانواده: آرالیاسهARAALIACEA

پاپیتال نسبت به سایر گیاهان آپارتمانـى امتیازهاى زیادى دارد. بسیار کم توقع و کـم غذاست. خشکى خاک را دوست دارد و از سرما لذت مـى بـرد. هر چنـد یک گیاه آپارتمانـى است اما در باغچه هـم سبز مى شود.
در باغچه آن قدر سریع رشـد مـى کند که ظرف چند سال همه باغچه را مى گیرد. نه تنها به عنـوان یک گیاه پـوششى و رونده مـورد تـوجه همگان است بلکه گیاهى است بالارونده که از در و دیـوار خانه بالا مى رود.
دوستـدار نـور زیـاد است امـا آفتاب گـرم تابستـان, نـوک و لبه بـرگهایـش را مـى سـوزانـد. در زمستان هـر هفته یک بار به آن آب بـدهید, خاک مناسب پاپیتال خاک نرم و سرشار از کمپـوست و مـواد غذایـى است, در صـورتـى که سـاقه هـاى پـاپیتـال را روى زمیـــن بخوابانید ریشه هاى نابجا مى زند.
روش تکثیر پاپیتال استفاده از قلمه ساقه در فصل بهار مـى باشـد.

تغذیه گیاهان آپارتمانى
گیاهان, مثل سایر موجـودات زنده به مـواد غذایـى احتیاج دارند. به طـور معمول در خاک, مقدار زیادى از غذاهاى مورد نیاز گیاهان وجـود دارد اما خیلى هـم نباید مطمئن باشیـم زیرا ایـن مواد به طور مرتب مورد استفاده گیاه قرار مى گیرند و همیـن موضـوع, باعث فقر مواد غذایى خاک مى گردد. تـوجه داشته باشید کود برگ یا کـود پـوسیده حیوانى نمى تـواند غذاى مورد نیاز گیاه را تإمیـن کند, ایـن کـودها (کـودهاى آلـى), کیفیت خاک را تغییـر داده و آن را بهبـود مـى بخشند اما تإمیـن کننده مـواد غذایى نیستند. لازم است مـواد غذایـى مصنـوعى را نیز در اختیار گیاهان قـرار دهیـم. در میان عناصر مورد نیاز گیاهان, ازت, مـوجب رشـد بهتـر و افزایـش شاخه ها و برگها مـى گردد اما مقاومت گیاهان را نسبت به بیماریها کاهـش مى دهد. استفاده بى رویه از کودهاى داراى ازت باعث سـوختگى برگها گشته و حتـى مـوجب مرگ گیاه مى شـود. کـودهاى داراى فسفر, مقـاومت گیـاه را نسبت به شـرایط بـد آب و هـوایـى و آفـــات و بیماریها زیاد نمـوده و در باز شـدن بهتـر گلها و بستـن دانه ها تإثیر زیادى دارد.
مهمتـریـن عناصـر مـورد نیاز گیاهان عبـارتنـد از: ازت, فسفـر, پتاسیم, روى, آهـن, منیزیوم و عناصر دیگرى که همه آنها به صورت پـودر یا مـایع در گل فـروشیها عرضه مـى شـود. به وسیله کـودهـاى تکمیلـى در فصـول بهار و تـابستـان, گیـاهـان را تغذیه کنیــد. مناسبتریـن میزان استفاده از کودهاى تکمیلى یک قاشق غذاخورى در چهار لیتر آب است. ایـن کـودها را مى تـوان پاى بـوته ریخت و یا روى برگها اسپرى نمود.

زمان کودپاشى:
همان طـور که گفته شد مناسبتریـن زمان کـودپاشى بهار و تابستان است, همزمان با گـرم شـدن هـوا هـر دو هفته یکبار به گیاه کـود بدهید. مـوقعى که گیاهان در حال گلدهـى هستند, به کـود بیشترى احتیاج دارند. هرگز به گیاهان مریض, کـود تکمیلـى نـدهیـد زیرا آنها به استراحت احتیاج دارند.
بعد از دادن کود, محلـول آب و کـودى را که در زیر گلـدانـى جمع شده دوباره به خاک برگردانید تا مـورد استفاده گیاه قرار گیرد.