اخبار


اخبار

 

 

رسالت دانشگاهیان کشور در کلام رهبرى
حضرت آیت الله خامنه اى به مناسبت برپایى همایش بزرگ دانشگاهیان کشور در حرم حضرت امام خمینى پیامى خطاب به شرکت کنندگان در این همایش صادر کردند. در متن این پیام آمده است: در نظر امام, دانشگاه نه تنها مرکزى براى فرا گرفتن دانش, که عرصه اى براى پرورش اصلى ترین نیروهاى اداره کشور بود و دانشجو نه فقط جوانى طالب علم, که مظهر شور و نشاط و خلاقیت و آرمانگرایى بود.
در بخش دیگرى از پیام مقام معظم رهبرى آمده است: انقلاب اسلامى, جهت گیرى دانشگاه را یکسره دگرگون کرد و خودباورى, ابتکار, استقلال, پایبندى به ارزشهاى اسلامى, جهاد علمى, آزادى از اسارت و تبعیت را جهت اصلى آن قرار داد.
امروز رسالت اول دانشگاهیان, حفظ این جهت گیرى و تلاش براى شکوفا شدن استعداد علمى و فکرى نسل جوان بالنده کشور است. محیط علمى باید در عین آنکه بالاترین بهره ممکن را از دانش پیشرفته جهان مى برد متکى به خود, مبتکر, خلاق و کاوشگر باشد. انقلاب توانسته است اعتماد به نفس را در نسل جوان زنده کند و حفظ و تقویت این احساس مبارک, همان وظیفه بزرگ و تاریخى است.
جوانان دانشور, طلبه و دانشجو و اساتید متعهد, دانشگاهى و روحانى باید مسوولیت سنگین روشنگرى و جهاد فکرى و علمى را بیش از پیش بر دوش خود احساس کنند و در میدان علم و دین و آرمانگرایى به مسابقه اى الهى که پاداش آن بهشت دنیوى و اخروى است, بپردازند.

مدیران زن مى توانند در دانشگاه عالى دفاع تحصیل کنند
زنان شاغل در سطوح عالى مدیریتى مى توانند در دانشگاه عالى دفاع ملى ادامه تحصیل دهند. دکتر فاطمه اکبرى, مشاور وزیر دفاع در امور زنان ضمن اعلام این خبر افزود: در حال حاضر بخش قابل توجهى از سطوح عالى مدیریتى در دستگاههاى مختلف کشور توسط زنان اداره مى شود. وى گفت: آشنایى مدیران زن با سیاستهاى کلان استراتژیک و امنیت کشور از ضرورتهایى است که تاکنون مورد رضایت دست اندرکاران مربوطه قرار نگرفته بود.

زن بین المللى سال انتخاب شد
دکتر ((رخشنده ناطق)) استاد دانشکده بهداشت و محقق بخش فلج دانشگاه علوم پزشکى تهران که تحقیقات بسیارى را در کارنامه پزشکى خود دارد, به عنوان زن بین المللى سال 1999 شناخته شد.
وى که به دلیل اجراى برنامه هاى ((ریشه کنى فلج)) در ایران و ارایه کارهاى تحقیقاتى و مقالاتى به مرکز بین المللى بیوگرافى این عنوان را کسب کرده است, موفق به دریافت مدال از سازمان جهانى بهداشت شد.

فائزه هاشمى: ما دنبال زن سالارى نیستیم
فائزه هاشمى دبیر شبکه ارتباطى سازمانهاى غیر دولتى زنان با حضور در کارگاه آموزشى حقوق بشر زن و کودک گفت: ما دنبال زن سالارى نیستیم بلکه شایسته سالارى, توانمندیها و قابلیتها را مطرح مى کنیم.
وى در ادامه افزود: باید میدان عمل براى خانمها باز شود و زنان در جریان کار قرار گیرند و تا زمانى که این عرصه فراهم نشود, قابلیتها نمى تواند پرورش یابد. زنان را نباید به صورت تشریفاتى وارد میدان کنیم, اگر ملاکها و انتخابها درست باشد دیگر مشکلى نخواهیم داشت.
وى در پایان اظهار امیدوارى کرد زنان بتواند حضور بیشترى در جامعه و در مجامع بین المللى داشته باشند.

جشنواره زنان نامآور با انتخاب 60 نفر برگزار شد
نخستین ((جشنواره علمى, فرهنگى و هنرى زنان نامآور)) با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامى برگزار شد. آقاى عطإالله مهاجرانى وزیر ارشاد و فرهنگ اسلامى در این مراسم اعلام کرد: زنان ایرانى در دانشگاهها, حوزه هاى هنرى, نقاشى, ادبیات داستانى, کارگردانى و دیگر عرصه هاى هنر بدون تردید در بین کشورهاى اسلامى بسیار خوب درخشیدند اما نسبت به پیشینه تاریخى و فرهنگى کشور باید تلاشى مضاعف داشته باشند. علم, فرهنگ, هنر, دین و اخلاق پاسخگوى روح جستجوگر و تمامى نیازهاى مشترک انسانهاست و حس معنوى و نیایش نیز از این روح سرچشمه مى گیرد و وظیفه هنرمند است که با خلق اثرش به این پیشینه تاریخى و فرهنگى بیفزاید. خانم زهرا شجاعى مشاور رییس جمهورى امور زنان نیز در این جشنواره گفت: حضور پرتوان زنان مسلمان ایرانى در عرصه هاى گوناگون فعالیت, در عین حفظ موازین اخلاقى و ارزشهاى معنوى, شکل نوینى از ایفاى نقش اجتماعى زن را در برابر دیدگان دنیاى جدید به نمایش گذاشت. ایجاد روحیه اعتماد به نفس, خودباورى, خودپندارى مثبت, گرایش به فنون و مهارتهاى مختلف و آشکارسازى توان, استعداد, قدرت و خلاقیت زنان از مهمترین اهداف برگزارى این جشنواره هستند.
در این جشنواره از 60 زن فرهیخته تجلیل به عمل آمد و خانم ((منیژه آرمین)) همکار مجله پیام زن نیز یکى از کسانى بود که مورد تقدیر قرار گرفت.

زنان کویت حق رإى پیدا کردند
زنان کویت که از 40 سال پیش تا به حال از حق رإى دادن و یا نامزد شدن براى انتخابات مجلس و شهرداریهاى کویت محروم بودند, حال مى توانند در فعالیتهاى سیاسى شرکت داشته باشند, چرا که امیر کویت حضور زنان در صحنه هاى سیاسى و انتخابات را پس از این آزاد اعلام کرده است.
زنان کویت که افزون بر 340 هزار نفر هستند مى توانند بر اساس این دستورالعمل جدید در انتخابات آینده که در سال 2003 برگزار خواهد شد, شرکت کنند.
منابع و اقشار مختلف زنان کویتى ضمن استقبال از این تحول بى سابقه, طرح مذکور را تکمیل کننده نیمه دوم دمکراسى در این کشور قلمداد کردند. یک خانم استاد دانشگاه نیز که از به رسمیت شناخته شدن نقش زن در این امیرنشین بسیار خوشحال شده بود, گفت: این یک پیروزى است و مثل این مى ماند که به پایان ماراتن خودمان رسیده باشیم.
با اینکه زنان از حق رإى محروم بودند اما تا به حال در بخشهاى دولتى و خصوصى و همچنین دانشگاهها فعالیتهاى چشمگیرى داشتند.

افزایش تعداد فقیران جهان
بر اساس یک گزارش از بانک جهانى, تا اوایل پاییز امسال شمار افراد فقیرى که روزانه کمتر از یک دلار درآمد دارند به یک میلیارد و 500 میلیون نفر مى رسد.
این در حالى است که تعداد فقرا از 6 سال پیش تاکنون 470 میلیون نفر افزایش یافته است.
بانک جهانى افزود: علاوه بر آسیا, شمار فقیران در روسیه و جنوب و مرکز قاره آمریکا همچنین رو به فزونى است.

تصویب تساوى زن و مرد در ژاپن
لایحه برابرى زنان و مردان ژاپنى به تصویب مجلس نمایندگان این کشور رسید. بر اساس این مصوبه بعد از این تمامى زنان و مردان ژاپن از موقعیتهاى برابر در مشارکتهاى اجتماعى برخوردار خواهند بود و شایستگى و مسوولیت آنان نیز یکسان مى باشد. این لایحه دولتهاى مرکزى و محلى را ملزم کرده است که با ایجاد زمینه ها راه را براى اجراى این طرح مهیا کنند.

زنان آمریکایى و مشکل بزرگ خشونت علیه آنان
بنا بر گزارشاتى از سوى موسسه هاى دولتى آمریکا, بیش از 18 درصد زنان این کشور, در طول عمر خود مورد تهدید و هتک حرمت قرار گرفته اند. این آمار که اولین تحقیق مشترک از سوى وزارتخانه هاى دادگسترى و بهداشت آمریکا پیرامون خشونت علیه زنان است, همچنین حاکى است که بیش از نیمى از جمعیت زنان آمریکا در دوران زندگى خود مورد آزار جسمى واقع شده اند. علاوه بر آن, بر اساس همین گزارش, 54 درصد از زنانى که مورد تجاوز به عنف قرار گرفته اند, متذکر شده اند که این اتفاق ناگوار, هنگامى که آنها زیر 17 سال بودند, براى آنها پیش آمده است.
وزیر دادگسترى آمریکا در این رابطه اظهار داشت: بسیارى از زنان از افرادى وحشت دارند که به عواطف آنها نیز وابسته اند. وزیر بهداشت همچنین گفت: هر یک از این زنان مورد تحقیق, معرف دختر, مادر و یا همسایه ها هستند. ما باید خشونت علیه زنان را به عنوان یک مشکل بزرگ اجتماعى به رسمیت بشناسیم.

شکار دختران کوزوویى
یک مقام سازمان ملل گفت: باندهاى جنایتکار, دختران آلبانیایى تبار کوزوو را فریب مى دهند و آنها را به ایتالیا مى برند. باندهاى قاچاق انسان در اردوگاه هاى پناهندگان به شکار دختران مى پردازند و آنها را با وعده هاى دروغ, فریب مى دهند و زندگى این دختران سرانجام به کارهاى خلاف در ایتالیا و یا دیگر کشورهاى اروپایى منتهى مى شود.
مدیر صندوق حمایت از کودکان ملل متحد در تلاش است که راه هایى براى مقابله با این قاچاق و محافظت از کودکان آواره, پیدا کند.
طبق تخمینها 75 درصد پناهندگانى که از کوزوو گریخته اند زنان یا کودکان زیر 15 سال هستند.

طبق یک نظرسنجى بیشتر زنان آمریکایى خود را ((فمنیست)) نمى دانند
نتایج یک نظرسنجى نشان مى دهد که گرایشات ((فمنیستى)) (طرفدارى افراطى از حقوق زنان) در میان زنان آمریکایى نسبت به سال 1989 میلادى کاهش یافته است و اکنون اکثریت زنان آمریکایى خود را فمنیست نمى دانند.
بر اساس این نظرسنجى, 65 درصد از زنان مورد سوال, خود را نسبت به مسایل مطرح شده توسط ((فمنیستها)) بى توجه مى دانند و 43 درصد نیز اعلام کردند: ((فمنیستها)) تإثیر نامطلوبى بر آنها دارند.
با این وجود زنان اظهار کردند: هنوز هم نابرابریهاى شغلى و عدم امکان برابرى فرصتهاى شغلى بین زنان و مردان, یکى از مهمترین مشکلات زنان در این کشور است. همچنین زنانى که نسبت به ((ایجاد توازن در زندگى شغلى و خصوصى خود)) ابراز نگرانى کرده اند, در مقایسه با سالهاى گذشته افزایش یافته است.

قتل عام اعضاى خانواده
یک جوان 20 ساله اردنى به اتهام قتل 11 تن از اعضاى خانواده اش به دار آویخته شد. وى سال گذشته, مغز پدر, مادر, خواهران و برادرانش را هدف شلیک گلوله قرار داد و سپس جسد همه آنها را در باغچه خانه دفن کرد.
جوان قاتل در اعتراف به این قتلها افزود به علت فشار روحى ناشى از امتحانات نهایى دبیرستان, دست به این عمل زده است.
از آن جایى که آمار جنایت در کشور اردن بسیار پایین است, مردم این کشور از عمل این جوان به شدت اظهار انزجار کرده اند.

پروفسور حامد الگار:
امام خمینى تناقض میان عرفان و فعالیت سیاسى اجتماعى را برداشت
سمینار ((بررسى دیدگاههاى امام خمینى در زمینه مسایل معاصر)) با ارایه مقالاتى توسط نویسندگان, کارشناسان و استادان دانشگاه در لندن برگزار شد.
در این مراسم که توسط موسسه مطالعات اسلامى وابسته به مرکز اسلامى انگلیس, برگزار شده بود, ابتدا آیت الله موسوى بجنوردى پیرامون نوآوریهاى امام در زمینه فقه و قدرت اجتهاد و درک عمیق ایشان از شرایط روز سخن گفت. سپس پروفسور ((روژه گارودى)), فیلسوف فرانسوى به تإثیرات انقلاب اسلامى در جهان معاصر اشاره کرد و افزود: انقلابى که به رهبرى امام خمینى روى داد متعلق به تمدن بشرى بود و به یک جامعه و ملت خاص اختصاص نداشت. این انقلاب همچون نهضت انبیإ مختص همه انسانها و جوامع است.
((دمرداش العقالى)) یکى از صاحبنظران مصرى در ادامه تإثیرات اندیشه و نهضت امام خمینى در جهان عرب را مورد بررسى قرار داد.
پروفسور ((حامد الگار)) استاد دانشگاههاى آمریکا نیز در این سمینار به بررسى دیدگاههاى عرفانى امام خمینى پرداخت و گفت: امام خمینى قلوب انسانها را زنده کرد و تصور تناقض میان عرفان و تلاش براى حل مشکلات سیاسى و اجتماعى را از میان برداشت.
حجت الاسلام و المسلمین حسن اراکى, رییس مرکز اسلامى انگلیس نیز در مقاله خود با تشریح دیدگاه اسلام در باب حکومت و نقش مردم در آن به برخى از بیانات رهبر کبیر انقلاب در مورد حقوق مردم در حکومت اشاره کرد و اظهار داشت: بر اساس دیدگاه امام خمینى حکومت باید مردمى باشد و طبق حکم عقل, اقامه حکومت بدون اراده جمعى مردم امکان پذیر نیست و قدرت حکومت چه از نظر عقل و چه از نظر شرع باید از اراده جمعى مردم نشإت بگیرد.

آیت الله هاشمى رفسنجانى:
تحولات هیچ دوره اى, همچون دوره حضرت امام تإثیرگذار نبوده است
آقاى هاشمى رفسنجانى در سمینار بررسى سیره نظرى و عملى امام خمینى در سارى گفت: انقلاب اسلامى به شکل کنونى هیچ مقطعى از تاریخ وجود نداشته است و نظام جمهورى اسلامى ایران با هدایت گرى عالمانه حضرت امام خمینى, در میان ناباوریهاى جهان استکبار و با حمایتهاى مردم پیروز شد و حاکمیت اسلام در آن تحقق پیدا کرد. رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه افکار و اندیشه هاى امام سبب شد حکومت اسلامى براى نخستین بار بر پایه دموکراسى و افکار عمومى در سطح جهان شکل گیرد, گفت: نقش رهبرى بى نظیر حضرت امام خمینى از میان مجموع عوامل, در شکل گیرى حکومت اسلامى نقش تعیین کننده ترى داشت. وى همچنین گفت: هرچند در دوره هاى گذشته شخصیتهاى بزرگ از روحانیون وجود داشت که باعث بوجود آوردن تحولاتى در جهان اسلام بودند اما تحولات هیچ دوره اى, همچون دوره حضرت امام تإثیرگذار نبوده است.

ضرورت استفاده از هنر در تبلیغ اندیشه هاى مکتبى
آیت الله مصباح یزدى از اساتید حوزه علمیه قم طى جلسه اى در دانشگاه بوعلى همدان گفت: وظیفه همه ما دفاع از اسلام و حفظ دستاوردهاى انقلاب است. نسلهاى آینده نباید بیگانه با مسایل انقلاب باشند, باید سعى کنیم دستآوردهاى مکتب و انقلاب و ارزشهاى والاى آن را به صورت فیلم, تإتر, کتاب, شعر و بر اساس واقعیات به نسل جوان و آینده منتقل کنیم.
وى پیرامون تمایز حوزه و دانشگاه گفت: باید سعى کنیم این ارتباط صمیمانه تر و قویتر از گذشته برقرار باشد چرا که اثرات بسیار خوبى بجا گذاشته است.

فعالیتهاى حوزه علمیه خواهران بابل
خبر: آمنه روحى زاده
حوزه علمیه عصمتیه شهر بابل, که در سال 1347 تإسیس شده است در حال حاضر 100 طلبه دارد که به آموزش دروس صرف, نحو, هدایه, صمدیه, سیوطى 1 و 2, مغنى, احکام, اخلاق, تجوید قرآن, تاریخ اسلام, منطق, تفسیر, مکالمه عربى و تحریرالوسیله حضرت امام خمینى مشغول مى باشند.
حوزه عصمتیه همه ساله در خرداد ماه از خواهران دیپلمه که علاقه مند به تحصیلات حوزوى هستند, با انجام امتحان ورودى و مصاحبه طلبه مى پذیرد.
علاوه بر این برگزارى کلاسهاى آموزش قرآن و تجوید, کلاس احکام براى مبلغین و مدرسین, جلسات عمومى امر به معروف و نهى از منکر و مراسم ویژه در ایام محرم و صفر از دیگر عالیتهاى این مرکز مى باشد.