نویسنده

اولین جشنواره علمى ـ فرهنگى و هنرى زنان نامآور ایران

گزارش: مریم حقیقت گو

 

 

اولین جشنواره علمى ـ فرهنگى هنرى زنان نامآور ایران از 26 لغایت 29 خرداد ماه سال جارى برگزار شد.
در مراسم افتتاحیه این جشنواره که توسط مرکز امور مشارکت زنان نهاد ریاست جمهورى برگزار شد خانم شجاعى رییس این مرکز در سخنانى گفت:
زنان به عنوان نیمى از نیروى انسانى جامعه مى توانند یک منبع قدرت باشند. اگر قبول کنیم که در دنیاى حاضر یکى از ابزارهاى مهم قدرت براى هر جامعه اى, برخوردارى آن از یک فرهنگ اصیل, ریشه دار, مستحکم و داراى عناصر باثبات و ضد جمود و تحجر است, بدون اغراق مى توان گفت نقش زنان در ایجاد, حفظ و تقویت این منبع قدرت, بسیار حساس و تعیین کننده است. و البته لازمه این امر نیز مشارکت حقیقى زنان در سطوح خرد و کلان تصمیم گیرى و تصمیم سازى کشور مى باشد.
وى در ادامه گفت: یکى از عواملى که مى تواند امکان حضور مناسب, فعال و موثر زنان در عرصه هاى مختلف اجتماعى, سیاسى, فرهنگى و اقتصادى را فراهم سازد, وجود نگرش مناسب در افراد جامعه نسبت به این پدیده است. تلاشهایى که در جامعه امروز ما, در زمینه توسعه مشارکت زنان صورت مى گیرد, عمدتا بر محور اصلاح بینشها و نگرشها استوار است.
خانم شجاعى در مورد اهداف کلى جشنواره گفت: مرکز امور مشارکت زنان با هدف اطلاع رسانى و آگاه سازى جامعه نسبت به این موضوع, در دى ماه سال 1377 تصمیم به برگزارى جشنواره علمى, فرهنگى و هنرى زنان نامآور گرفت. این جشنواره که در نوع خود جدید و نخستین جشنواره ملى ویژه زنان است با همان هدف تصحیح نگرش و زدودن پندارها و باورهاى غلط, در سه حوزه علمى, فرهنگى و هنرى کار خود را آغاز کرد. هدف این بود که در سطح ملى, کلیه زنان فعال و صاحب اثر ویژه و آنانى که در حوزه تخصصى خود داراى درخششى در سطح ملى و بین المللى بودند شناسایى و به جامعه معرفى گردد.
رییس مرکز امور مشارکت زنان در پایان صحبتهاى خود گفت:
از میان 830 نفر که به دبیرخانه جشنواره معرفى شدند, در یک اقدام سمبلیک و به نام بیسستمین سالگرد انقلاب اسلامى, از هر حوزه 20 نفر و جمعا 60 نفر را معرفى و مورد تجلیل و تقدیر قرار دادیم. این 60 نفر در میان افراد شناسایى شده داراى امتیازات بیشتر از نظر حجم کارهاى پژوهشى تعداد تإلیف و خلق اثر خاص بودند و لذا به رسم یادبود ((اولین جشنواره علمى, فرهنگى, هنرى زنان نامآور)) هدایایى تقدیمشان شد.
لازم به یادآورى است از این 830 نفر, 90 نفرشان راه تماس نداشتند لذا مجموعا 740 نفر باقیمانده مورد ارزیابى علمى قرار گرفتند. از این 740 نفره, 391 نفر شامل 8 / 52%, کل شرکت کنندگان مربوط به بخش علمى, 276 نفر شامل 3 / 37% کل شرکت کنندگان مربوط به بخش فرهنگى و 73 نفر, شامل 9 / 9% کل شرکت کنندگان متعلق به بخش هنرى بودند.
با توجه به منابع مختلف شناسایى زنان نامآور که شامل معرفى از طریق سازمانها, معرفى از طریق سازمانهاى غیر دولتى زنان, ارسال فرم فراخوان مطبوعاتى و مراجعه حضورى بود, از 740 نفر نام برده, 604 نفر یعنى 6 / 81% کل شرکت کنندگان از طریق سازمانها و مراکز معرفى شدند, 86 نفر شامل 6 / 11% کل شرکت کنندگان فرم فراخوان مطبوعاتى را ارسال کردند و 35 نفر شامل 73 / 4% کل شرکت کنندگان از سوىNGO هاى زنان و 15 نفر شامل 03 / 2% کل از طریق مراجعه حضورى به دبیرخانه جشنواره مورد شناسایى قرار گرفتند.
این برنامه با اجراى دو سرود توسط گروه کر مرکز سرود و آهنگهاى انقلابى تالار وحدت ادامه یافت, سپس خانم الهى قمشه اى در باره اشعار حافظ و جایگاه زن در اشعار شعرا صحبت کرد.
آقاى دکتر مهاجرانى وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامى, پیش از اهدإ جوایز به سخنرانى پرداخت. هدایاى زنان نامآور نیز توسط سرکار خانم فاطمه طباطبایى , دکتر مهاجرانى و خانم شجاعى به آنان اهدإ شد.
در مراسم اختتامیه این جشنواره که سرکار خانم صادقى, همسر رئیس جمهورى محترم نیز حضور داشت, از تمامى کسانى که در اجراى این جشنواره همکارى داشته اند سپاسگزارى شد و نمایشگاهى از اختراعات, ابتکارات, تإلیفها, ترجمه ها و کارهاى تحقیقاتى و آثار هنرى زنان نامآور که در سالنهاى کانون پرورش فکرى برپا شده بود مورد بازدید و استقبال شرکت کنندگان قرار گرفت.