تازه هاى پژوهش


تازه هاى پژوهش

 

 

زنان زودتر از مردان از بیهوشى خارج مى شوند
پژوهشگران دریافتند که اثر داروى بیهوشى عمومى بر روى زنان کوتاه تر از مردان است و این به معناى آن است که میزان دارویى که براى بیهوشى پیش از عمل جراحى به زنان داده مى شود باید بیشتر از مردان باشد.
این کشف هنگامى پدید آمد که متخصصان بیهوشى, دستگاه جدیدى را مورد آزمایش قرار مى دادند. در این آزمایشات مشخص شد که زنان به طور متوسط هفت دقیقه بعد از پایان تزریق داروى بیهوشى به رگشان, چشم خود را باز کرده و به کارهایى که به آنها گفته شده بود, عمل نمودند, حال آنکه مردان با دو دقیقه تإخیر چشم گشودند و در دقیقه دوازدهم به دستورالعملهایى که به آنان داده شده بود, واکنش نشان دادند.

سلولهاى مادرى سبب بروز بیماریهاى خودایمنى
دانشمندان معتقدند مادران مى توانند سبب بروز بیماریهاى خودایمنى در نوزادان شوند. این گونه بیماریها, توسط سلولهاى مادر که از زمان لقاح در بدن نوزاد باقى مانده است, تحریک مى شوند.
بیماریهاى خودایمنى بسیار اسرارآمیزند و زمانى بروز مى کنند که آنتى بادیهاى تولید شده توسط بدن, سیستم خود فرد را مورد حمله قرار دهند. با این حال دانشمندان از علت بروز این عارضه آگاهى ندارند زیرا سیستم ایمنى بدن به طور طبیعى فقط مهاجمان خارجى, همچون ویروسها و باکتریها را مورد حمله قرار مى دهد.
بر همین اساس این محققان مى اندیشند سیستم ایمنى یک کودک, سلولهاى سرگردان مادرى را به عنوان مهاجم خارجى شناخته و یک واکنش ایمنى را آغاز مى کند. قابل ذکر است, سلولهاى یک مادر که به جنینش منتقل مى شود مى تواند براى دهها سال در بدن نوزاد باقى بماند.

سردرد در کودکان دبستانى
به گفته محققان, کودکانى که دوران ابتدایى دبستان را آغاز مى کنند دچار سردردهاى بیشترى مى شوند که این امر احتمالا به دلیل اضطراب و فشار روانى است.
به نظر دانشمندان شروع دوران دبستان نشان دهنده یک تغییر توإم با اضطراب در زندگى کودکان است و منجر به افزایش سردرد یا افزایش سردردهاى دوره اى در طول نخستین سال دبستان مى شود. با این وجود پژوهشگران اعلام کردند تاکنون تإثیر شروع دوران دبستان بر بروز سردرد کودکان را مورد بررسى قرار نداده بودند و این اولین بارى است که وضعیت صدها کودک دبستانى مورد بررسى قرار مى گیرد.

خوردن بادام باعث تمرکز حواس مى شود
پژوهشگران معتقدند مصرف بادام تمرکز حواس را افزایش مى دهد و علاوه بر آن بر روى استخوان و ترکیبات خون موثر است و به سوخت و ساز مواد و فقط سلامتى کمک مى کند.
محققان اعلام کرده اند علاوه بر اینکه بادام باعث فعالیت و تمرکز مغز مى شود به واسطه ویتامینهایى که دارد در حفظ و نگهدارى پوست و بالا بردن کار کبد موثر است و از فرسودگى و پیر شدن سلولهاى بدن جلوگیرى مى کند.

مصرف غلات عمر زنان را طولانى مى کند
تحقیقات نشان داده, زنانى که بیشتر از غلات کامل مثل نان گندم سبوس دار, شلتوک, جو دوسر و دیگر غلات فرآورى نشده, استفاده مى کنند, عمرى طولانى تر دارند.
محققان مى گویند: گرچه نان سفید با افزودن برخى ویتامینها غنى مى شود, اما از نظر غذایى جاى نان سبوس دار را نمى گیرد.
گفتنى است که غلات حاوى انواع زیادى از مواد مغذى و دیگر عناصر سازنده و نافع براى سلامتى هستند که موقع تصفیه از بین مى رود. اما کسانى که به دفعات بیشترى غلات سبوس دار مصرف مى کنند از سلامت عمومى بیشترى برخوردار بوده و کمتر به بیماریهاى نظیر سرطان و بیمارى قلبى دچار مى شوند.

خرناسه کشیدن در خواب براى زنان باردار خطرناک است
تحقیقات نشان داده زنان باردارى که در خواب خرناسه مى کشند, خود و جنینشان را در معرض خطر قرار مى دهند.
متخصصان معتقدند خرناسه کشیدن زنان در دوران حاملگى مى تواند به شرایطى از فشار خون بالا منجر شود که خطرى جدى براى مادر و جنین است.
نتایج تحقیقات نشان مى دهد 10 درصد از زنان به این نوع ناراحتى مربوط به فشار خون بالا که ((پریاکلمیسا)) نام دارد, مبتلا هستند.
مشکلات تنفسى در حال خواب نیز که مولد خرناسه است عامل خطرناکى در این شرایط مى باشد.

درمان افسردگى با استفاده از روغن ماهى
به موجب تحقیقات جدید, روغنهاى چرب موجود در ماهى آزاد, ماهى کاد و دیگر انواع ماهیها علاوه بر پیشگیرى از بیماریهاى قلبى و التهاب مفاصل, افسردگى را نیز درمان مى کنند.
محققان با انجام یک مطالعه محدود اما مهم در مورد نحوه تإثیر یک ماده غذایى طبیعى بر مغز دریافتند, بیماران مبتلا به افسردگى که کپسولهاى حاوى روغن ماهى دریافت کردند طى یک دوره چهار ماهه بهبود مشخصى پیدا کرده اند.
محققان دریافتند, روغن ماهى مانع از پیام رسانى غیر طبیعى در مغز مى شود که گمان مى رود در افسردگى و جنون تإثیر داشته باشد.

عقل سالم در بدن سالم
پژوهشگران اعلام کردند فراگیرى نکات تازه و انجام فعالیتهاى ورزشى مى تواند از مرگ سلولهاى تازه مغز در بزرگسالان جلوگیرى کند.
تا چندى پیش تصور مى شد که مغز افراد بزرگسال سلولهاى تازه تولید نمى کند اما تحقیقات نشان داده که مغز افراد در همه سنین سلولهاى جدید تولید مى کند, اما به کار نگرفتن این سلولها موجب مرگ زودرس آنها مى شود.
تمرین ریاضیات, حل جدول, انجام فعالیتهاى ورزشى و حرکات بدنى مناسب مى تواند سلولهاى جوان مغز را مدت بیشترى زنده نگهدارد.

سیر, دشمن سرطان روده است
دانشمندان اعلام کردند مصرف روزانه نیمى از یک سیر از ابتلا به سرطان روده و یا گسترش این بیمارى جلوگیرى مى کند. پیش از این نیز دانشمندان به ویژگى ضد سرطانى سیر پى برده بودند, زیرا مصرف این گیاه موجب ترشح آنزیمهایى در روده مى شود که سلولهاى سرطانى را نابود مى کند.

کارآیى مغز زنان بیشتر از مردان است
مغز زنان از مردان کوچکتر است اما کارآیى آن بهتر مى باشد. مطالعات نشان داده است که حجم ماده خاکسترى مغز زنان بیش از مردان است. ماده خاکسترى که از بخشهاى مرکزى سلول مغز تشکیل شده, در پرداخت اطلاعات و داده ها نقش دارد. به همین دلیل ضریب هوشى زنان و مردان با هم برابر است, اما مغز زنان کارآیى بیشترى نسبت به مغز مردان دارد.

تلاش براى ساخت کلیه مصنوعى
تحقیقات نشان داده است که یک دستگاه کلیه مصنوعى که سلولهاى زنده, سطح داخلى آن را مى پوشاند, مى تواند کمک بسیار مهمى براى بیماران کلیوى محسوب شود. در حال حاضر بیماران کلیوى از شیوه ((دیالیز)) و یا ((هموفیلتریشن)) به جاى کلیه طبیعى استفاده مى کنند. این دستگاهها تقریبا مانند یک کلیه عمل مى کنند. اما بسیارى از محققان اعتقاد دارند, دستگاههاى ((دیالیز)) جایگزینى صد در صد براى کلیه طبیعى محسوب نمى شوند و یک کلیه طبیعى وظایف بیشتر و مهمترى را در مقایسه با سیستمهاى متعارف کنونى انجام مى دهد.
سلولهاى بخشهاى مختلف کلیه طبیعى علاوه بر تصفیه و پاکسازى خون, برخى از ملکولهاى مهم براى بدن را نیز مجددا از مایع ادرار جذب مى کنند و به بدن باز مى گردانند.
دانشمندان طى مطالعات خود تصمیم گرفتند با اضافه کردن سلولهاى زنده به سیستم ((هموفیلتریشن)) به رفع کاستیهاى آن در مقایسه با کلیه طبیعى اقدام کنند و کلیه مصنوعى را ابداع نمایند.