همراه با یاران


همراه با یاران

گزارشى از مقاله هاى رسیده

همزمـان بـا تلاش همکـاران مجله در تهیه و تـدارک ویژه نامه و به دنبـال اعلام اینکه پیام زن ویژه نامه اى را به منـاسبت یکصـدمیـن سال ولادت حضرت امام خمینى منتشر خواهد کرد, جمعى از خـوانندگان عزیز نیز با ارسال مقاله, ما را همراهـى کـردنـد که صمیمانه از تلاش ایـن عزیزان سپاسگزاریـم و بـراى آنان آرزوى مـوفقیت بیشتر داریـم. بیشتـر آثـار رسیـده هـر چنـد تجـربه ارزشمنـدى بــراى نـویسنـدگان پرهمت آن بـود اما همه شرایط لازم را براى درج کامل در ویژه نامه نداشتنـد. از ایـن رو و با پـوزش از دوستان عزیز به مـرورى کـوتـاه بـر مقـاله هـاى یـادشـده بسنـده کـردیم.

آرزو مى کنیـم شاهـد مـوفقیتهاى هرچه بیشتر ایـن همراهان صمیمـى باشیم و بتـوانیم به رسـم یادبـود از آنان تقـدیـر کنیـم. آنچه مـى خـوانیـد گزارش گـونه اى از ایـن مقـاله هـا مـى بـاشـد.

نگـاه حضـرت امـام خمینـى به زن مسلمـان و انقلابى
نـویسنـده: وحیـده مهدویـان ــ تهران
تعداد صفحات: 9
نـویسنده که خود شاعرى پراحساس است و تجربه هاى خـوبـى در زمینه شعر دارد, در مقاله ارسالى خویـش نگاهى به وضعیت زنان در قبل و بعد از انقلاب دارد. به نظر ایشـان قبل از انقلاب زنــــان به دو دسته ((زنان سنتى و باصطلاح مقدس مآب)) و ((زنان غربزده)) تقسیـم مى شدند ولى پـس از انقلاب در کیفیت نگرش به زن, تحـولى عظیـم رخ داده است. در بخـش ((زنـان بعد از انقلاب)) آمـده است: ((حضــرت امام خمینى با انقلاب اسلامى خویـش باعث شناخت مسوولیتها از جانب زنان گردید. از دید حضـرت امام که همان دیـد صـریح اسلام است زن عنصـرى خـانه نشیـن و بـى تفاوت نیست. اسلام و انقلاب او را مسـوول مى داند. انقلاب امام خمینى, زن را از صورت ((زن روز))بـودن نظام شاهنشاهـى به صـورت یک ((زن روز)) واقعى که مسـوولیتهاى روز را مى شناسد و جهان را مى بیند و الگو را در خود جامعه اسلام مى جـوید نه در غرب, در آورد. ایشان زنان مسلمان ایرانى را متـوجه کرامت و ارزش واقعى خـود سـاختنـد و گفتنـد: الگـوهـاى واقعى آنهایـى نیستنـد که در اثـر تـولیـدهاى مختلف و فـرهنگهاى دگرگـون کهنه شوند, نگرش زن به جامعه و جامعه به او چنان متحول شد که متـوجه شـدند باورهاى اصیل تـوحیدى که در رإس آن شرع مقـدس اسلام قرار گرفته مقوله هایى نیستند که قابل تغییر و یا از بین رفتـن باشند مگـر اینکه بشـریت منقـرض شـود.)) در پـایـان نگـارنـده چنیــن نتیجه گیـرى کـرده است: ((دیـن و به تبعیت آن انقلاب اسلامــى هیچ گـونه تبعبض نسبت به زن و مـرد قایل نیست بلکه در بعضـى مـوارد رعایت حال زنان در آن محسـوس است. بنابرایـن براى پیشبرد جامعه اسلامـى زنان باید حریمها را حفظ کرده و همچنان بر کرامت خـویـش بیفزایند. از حقـوق فردى خـود در سایه آگاهیها دفاع کرده نه به صـورت افراطى و نمایشـى که نتیجه آن ظلـم به مرد باشد و دود آن به چشـم خود زن برود.
اگر زنى خانه دار است به صرف خانه داربودن نباید از آگاهیهاو رشد و کمــال دور بمانـد بلکه باید در کنار خانه دارى که بزرگترین و مهــمتـریـن وظیفه زن و سنگـر او درمیدان مبارزه زندگـى است به رشـد فکرى و عملى خویش بیفزایدو مسلما دستگاههاى ذىربط امکانات رشـد را بهتر فراهـم سازند و به علاقه منـدان و استعدادهـاشکوفایى را بنمـایـانند.
باید از تخصصهاى زنان متخصص در همه امور و فنون و علوم به نحـو جدى و مقتضى استفاده شـود تا هم گردونه مملکت بهتر بچرخد و هـم تشـویقى بـراى طبقه نسـوان باشـد که بیشتر جذب تـرقـى و تعالـى شوند.))

حضـرت فـاطمه(س), الگـویـى بـراى زن معاصــر
نویسنده: مریم عابدى ـ اصفهان
ایـن دوست عزیز زنـدگـى حضـرت فاطمه(س) را در 6 بخـش عمـده بـا عنـاویـن ((فـاطمه فـرزنـد صـالحه)), ((فـاطمه, همســــردارى و خـانه دارى)), ((فـاطمه و تـربیت گلهاى بهشتـى و نقـش مـادرى)), ((فاطمه, مـدرس و معلمـى نمـونه)), ((فاطمه در محـراب عبادت)), ((فـاطمه حـامـى ولایت و سیاستمـدارى چیـره دست)) به نگارش آورده است. ایشـان در بخشـى از مقـاله مـى نـویســد:
((فاطمه(س) در سایه بندگـى خدا خیر نسإ اهل جنه شد و به همیـن خـاطـر ((افضل نسإ اهل الارض)) نیز به حساب آمـد و سـایه چنیـن امرى است که نور او از نـور و عظمت خدا مشتق مى شـود و رهیابیها در ادامه سایه راه اوست و بهتریـن زن بودن در سایه پذیرش او به عنـوان یک معلـم و راهنمـاست. فـــاطمه(س) دانسته که عزت از آن خـداست و هـم اوست که بشرط زمینه سازى ما, عزت را براى ما مقـدر مى سازد. فاطمه(س) با عمل خـود همچـون مدرسـى نمـونه به جهانیان درس چگونه زیستـن, چگونه بـودن و چگونه ماندن را یاد داده و در تمام مـراحل زنـدگـى سیاسـى, اجتماعى, همسـردارى, مـادرى و ... نمـونه اى یکتا بـود و نشان داد که در عیـن فرزنـددارى مـى تـوان عابـده اى بـى ماننـد بـود. فاطمه(س) خانه را مـدرسه و دانشگاهـى ساخته بـود که نه تنها فرزنـدان خـود بلکه زنان دیگر بـراى کسب علم به خانه حضرت مىآمدند.))

در محضر نور
نـویسنـده: میمنت عابـدیـان دهـاقـانـى ــ اصفهان
تعداد صفحات: 40
ایـن دوست عزیز که دانـشآمـوز مقطع دبیرستان مى باشد با سلیقه اى زیبا به تناسب مـوضـوع, در هر صفحه از عکـس و طـرح مناسبـى نیز استفاده کـرده است. اثـر مذکـور در 5 فصل کلـى ((تـولـد بت شکـن کبیر)), ((ویژگیهایـى از زنـدگانى امام خمینـى)), ((امام و نسل جـوان)), ((اندیشه هاى تربیتى و فرهنگى امام)) و ((نقـش امام در احیا و حضـور سازنـده زن مسلمان)) به نگارش در آمـده است که هر فصل خـود به چند محـور تقسیـم شده است. در بخـش ((جایگاه زن در جامعه)) سخنان امام چنیـن ذکر شده است: ((اگر روزى باید روز زن بـاشـد, چه روزى والاتـر و افتخـارآمیزتـر از روز ولادت بـاسعادت فاطمه زهرا(س) است, زنى که افتخار خاندان وحـى و چـون خـورشیدى بر تارک اسلام عزیز مـى درخشد. ایـن روز بزرگ است, یک زن به دنیا آمـد که مقـابل همه مـردان است. یک زن به دنیـا آمـد که نمـونه انسان است. یک زن به دنیـا آمـد که تمـام هـویت انسـانـى در او جلـوه گر است. پـس روز بزرگى است. روز شما زنان است.)) نـویسنده مى نـویسد: ایـن ولادت باسعادت در زمان و محیطى واقع شد که زن به عنوان یک انسان مطرح نبـود و وجـود او موجب سرافکندگى خاندانـش در نزد اقـوام مختلف جاهلیت به شمار مى رفت. در چنیـن محیط فاسد و وحشت زایـى پیامبر بزرگ اسلام دست زن را گرفت و از منجلاب عادات جاهلیت نجات بخشید.
تعجب انسان نه فقط از ایـن جهت است که چطور یک موجود انسانى در سنین جـوانى مى تـواند به ایـن رتبه از کمالات معنوى و عادى نایل شود که البته ایـن خود هـم یک حقیقت شگفت انگیز است, بلکه بیشتر از ایـن جهت است که اسلام با چه قدرت عجیبـى تـوانسته است تربیت والاى خـود را به حدى برساند که یک زن جـوان در آن شرایط دشـوار بتـواند این منزلت عالى را کسب کند, هـم عظمت این موجود و ایـن انسـان والا تعجبآور و شگفت انگیز است و هـم عظمت مکتبـى که ایـن مـوجـود عظیـم القـدر و جلیل المنزله را پـدید آورده است.
زنـدگـى فـاطمه(س) در همه ابعاد, پـر از کـار و تلاش و تکـامل و تعالـى روحـى یک انسـان است. فاطمه(س) بـا آن عظمت و جلالـش, در محیط خانه, یک همسر است, یک زن است, همان طـور که اسلام مى گوید, در محیط علم یک دانشمند والاست.

مقـام و منزلت زن از دیـدگـاه امـام خمینـى
نویسنده: محمد خسروى ـ بیرجند
تعداد صفحات: 4
آقاى خسروى در اثرشان به بـررسـى بیانات امام در باره زنان, در چنـد مقطع مختلف مـى پـردازد. در قسمتـى از ایـن مقـاله در بخـش ((تبلیغات سـوء دشمنـان علیه جـایگـاه زن در اسلام)) در یکـى از مصاحبه هاى امام در سال 57 آمـده است: ((تبلیغات سـوء علیه زنان چنان موضـوع آزادى را براى مردم مشتبه کرده است که خیال مى کنند اسلام آمـده است تـا زن را خانه نشیـن کنـد. در حالـى که اسلام نه تنها با درس خـوانـدن و کار کردن و مسافرت رفتـن زن مخالف نیست بلکه معتقـد است زن چـون مـرد در تمام اینها آزاد است. زن هرگز با مرد فرقـى نـدارد. آرى در اسلام زن بایـد حجاب داشته باشـد و مى تـواند هر لباسى را که حجابـش را به وجـود آورد, اختیار کند. اسلام نمى خـواهد که زن به عنـوان یک شـىء و یک عروسک باشد, اسلام مـى خـواهد شخصیت زن را حفظ کند و از او انسانـى جـدى و کارآمـد بسازد.))

مرغ باغ ملکوتم ...
نـویسنـده: علیـرضـا دلیلـى ـ خسروشهر
تعداد صفحات: 30
ایـن برادر گرامى در مقاله خویش به نگارش قطعات و جملات کوتاه و گاه اشعارى در مـورد امام پرداخته است. در یکـى از قطعات ایشان آمده است: ((اماما! چه شبها که به یاد تـو بـودیـم و به جانتان دعا مى کردیـم. اماما! چه شبها که اوقات شما صرف نیروهاى سازنده گشت. اماما! شما چـراغ روشـن بـودى, در آن لحظه هاى سخت به نماز ایستـادى, امـامـا! شمـا عطـرافشـانـى را دوست داشتى.
نماز را باید در وقت نماز خـوانـد. آقا ما باید شمعى باشیـم که به دورتـان بسـوزیـم. اى امام عزیز! در ایـن مـدت ایام یک عمـر رهبرى, فـداکار و دلسـوز بـودى, شما مردم ایران را بیدار کردى. اماما! وقت رفتنت گلـى را که تـو آب داده بـودى پژمـرده شـد.))

نخبگـان مطلـوب از دیـدگـاه امـام خمینى
نـویسنـده: محمـدصـادق کـوشکـى ـ تهران
تعداد صفحات: 35
ایـن برادر که دانشجـوى دکتراى اندیشه سیاسى از پژوهشگاه علـوم انسانى و مطالعات فرهنگـى است در اثر خـویـش به تشریح ویژگیهاى نخبگان اقتصادى, فکـرى, سیاسـى و ... از دیـد امام مـى پـردازد.
اعتقـاد و عامل به اسلام, متعهد به جمهورى اسلامـى و مصــالح آن, کسب رضایت مردم براى خـدا, محبـوب مردم, انتقادپذیرى, خضـوع در برابر قانـون, عمل در محدوده وظایف, امانتدار, احترام به افکار عمومى, تربیت شده با فرهنگ اسلامى, برخـورد با رفتارهاى غلط سایر مسـوولیـن, مانع از تسلط اجنبـى بر مملکت, رفتار و اخلاق اسلامى, ساده زیستـى, تقـوا, متکى به اراده ملت, حسـن سابقه, سیاستمدار, ارتباط با روحانیـون, حامى مستضعفان و مرتبط با آنها, در دسترس بـودن مردم, مستقل, توانایى اداره امور, کار براى خدا, برخاسته از طبقات متـوسط و یا ضعیف, واجد بـودن شرایط قانونى, صداقت در عمل, بصیرت, کاردانى, قاطعیت انقلابـى, شناخت صحیح هـویت جامعه, اتکا به مبـانـى معنـوى, استقامت در راه عقیـده, تشبه به رفتار ائمه معصوم(ع), خدمتگزار مردم و کشـور بودن, صالح بـودن, تقواى مالـى, شجاعت, دوستـدار مردم, تـواضع به مردم, عامل وحدت مردم, دوستـدار کشـور, تحصیل کرده و مطلع, آشنا با دیـن و مفاهیـم آن, متخصص در نیازهاى کشـور, به فکـر منـافع ملت بـودن, مشـورت بـا کارشناسان, مهذب, معتقـد به مشارکت مردم, محبت و اتحاد با سایر مسوولیـن, عدم دلبستگى به مقام, معرف اسلام صحیح به دنیا, منتخب مردم و عدالت, 54 ویژگـى هستنـد که ایـن بـرادر محترم در مقاله خـود به اختصـار به آنها پـرداخته است.
در بخـش پایانـى ایـن مقاله عنـوان شـده است: ((در دیدگاه حضرت امام حکـومت بـر جامعه امـر ویژه اى است که نیازمنـد افـرادى با قابلیتها و ویژگیهاى خاص است. خصوصیات ایـن افراد کاملا بر نحوه حکومت موثر است و از ایـن روست که هر کسى توانایى تصدى حکومت بر جامعه اسلامى را ندارد. خصـوصیات حاکـم و هیإت حاکمه مطلـوب از نظر امام خمینـى آنچنان گسترده اند که کسب مجمـوعه آنها در طاقت بسیارى از افـراد جـامعه نبـوده و تنها معدودى قادرنـد به ایـن مجموعه صفات دست یابند که طبیعتا همیـن افراد نخبگان مـورد نظر ایشان به شمار مىآیند. با ایـن تـوصیف باید اذعان داشت که حضرت امام طـرفـدار نظریه حکـومت نخبگان به شمار مـىآینـد, البته با توجه به این امر که ایـن نخبگان براى تصدى امر حکومت مى باید از آراى مردم برخوردار شوند و منتخب مردم بـودن از جمله ویژگیهایى است که بارها و به عناویـن مختلف مورد تإکید ایشان قرار گرفته است. در نظر امام مقامها و مناصب حکـومتى, بیـش از هر چیز دیگر مسـوولنـد و از همیـن رو است که نخبگـان نظام در دیـد ایشـــان مسـوولیـن نظام هستنـد, مسـوولینـى که بـایـد پاسخگـوى اعمال و برنامه ها باشند.))

امـام خمینـى اسـوه اى جـاودانه در تاریخ
نویسنده: فاطمه افطارى ـ بهشهر
تعداد صفحات: 3
در ایـن مقاله آمده است: ((حقا که قائدى که از قم قیام مى کند و بشـریت نیازمند را از گـرداب باطل به حق مى خـوانـد و قـومـى در پیرامونـش به استحکام حدید به شهادت مى رسند که تندبادهاى زرد و سـرخ و سیاه متزلزلشان نمـى نماید و خطـوط پیچیـده چپ و راست از صـراط مستقیـم نمـى لغزانـدشـان و تـوطئه هـاى استکبـار جهانـــى نمـى ترساندشان که آغاز کارشان و پایان کارشان تکیه بر خـداونـد است و نتیجه نهایى رستاخیزشان شکوفایى حکومت جهانى متقیـن. آنک که در فـراسـوى ابرها, نـور خیمه زد, از خمیـن, خیمه نـور, بـر سراپرده ظلمت شب, نور باریدن گرفت, هر چند بر شعاع نـور افزوده مى گشت, غلظت ظلمت افزون مـى گردید. آنان که در وجـودشان استعداد دریـافت نـور را از مشکـاه داشتنـد, بـارقه اى بـرگـرفتنـد و در روشنایى راه یافتند.))

امام و نسل جوان
نویسنده: مریم عابدى ـ اصفهان
تعداد صفحات: 22
ایـن مقاله به بیان فرازهایى از رهنمـودهاى حضرت امام خمینى در مورد زنان و جوانان پرداخته است. ایشان در خصوص ((نقـش خانواده در تربیت)) مى نویسد: ((نقـش خانواده و به خصوص مادر در نونهالان و پـدر در نـوجـوانان بسیار حساس است و اگر فـرزنـدان در دامـن مادران و حمایت پـدران متعهد به طـور شایسته و بـا آمـوزش صحیح تربیت شـده و به مـدارس فرستاده شـونـد, کار معلمان نیز آسانتر خـواهد بـود. اساسا تربیت از دامان پاک مادر و جـوار پـدر شروع مى شـود و با تربیت اسلامى و صحیح آنان استقلال و آزادى و تعهد به مصالح کشور پایه ریزى مى شـود. امروز باید پدران و مادران مـواظب رفتار فرزندان خـویـش باشند که در صـورت مشاهده حرکات غیر عادى آنان را نصیحت نمایند تا گول منافقین و منحرفیـن را نخـورند که در ایـن صـورت سعادت دنیوى و اخروى آنان تباه مى گردد. مادران و پدران باید تـوجه داشته باشند که سنیـن دانـشآموزى و دانشگاهى, سالهاى شـور و هیجان فرزندانشان مـى باشـد و با انـدک شعارى جذب گروهها و منحرفین مى شوند.))