اخبار


 

اخــبــار

 

 

رئیس جمهور برضرورت ایجاد تشکلهاى مدنى و غیر دولتى زنان تإکید کرد .
حجت الاسلام و المسلمیـن سیـدمحمـد خاتمـى رئیـس جمهورى در دیـدار مسـوولان مـرکز امـور مشارکت زنان, ایجاد تشکلهاى مـدنـى و غیـر دولتـى را بـراى زنان, با تـوجه به مسایل خاص زنان امرى ضـرورى دانست و گفت: ایـن نگاه که زن عقب مانـدگیهایـى دارد و بایـد به مشکلات او پرداخت, دیدگاه مطلـوبى نسبت به زن نیست و در اسلام از نظر انسـانیت هیچ تفـاوتـى میـان زن و مـرد وجـود ندارد.
آقاى خاتمـى بـا اشاره به اینکه حضـور زن در عرصه اجتماعى تنها به معناى پذیـرش مسـوولیتهاى ادارى نیست, گفت: زنـان حتـى اگـر اداره و مـدیریت خانه را عهده دار شـونـد و از امـور بیرون خانه صـرف نظر کننـد, حتمـا بـایـد زمینه اى بـراى فعالیت و حضـور در عرصه هاى سیاسى و اجتماعى براى آنان فراهـم گردد. آقاى خاتمى در ادامه تصریح کرد: رشد, یک پدیده اجتماعى است و نمـى تـوان انسان را در یک محـوطه دربسته نگه داشت و از او تـوقع داشت که رشـــد عقلانى, اجتماعى و سیاسـى پیدا کند. این رشد مستلزم ایـن است که زن در صحنه اجتمـاع حضـور داشته بـاشـد و مسـوولیت بپذیرد.

((کـارآفـرینـى)) زمینه توانـاسازى زنان روستایى است
خانـم سهیلا جلودارزاده نماینده مجلس شوراى اسلامى خواستار ایجاد اتحادیه تعاونـى زنان روستـایـى بـراى حمایت از تـولیـدات زنان روستایى شد. وى با حضـور در کارگاه آمـوزشـى ((تـواناسازى زنان روستایـى از طـریق کارآفـرینـى)) افزود: یکـى از راهکارهاى مهم ایجـاد استقلال بـراى زنان روستـایـى, تـواناسـازى آنـان از راه ((کارآفرینـى)) است. وى تإکیـد کرد: بـراى حمایت از ایـن طـرح باید فـرهنگ مصـرف تـولیـدات داخلـى را تـوسعه دهیـم و امکانات صادرات آن را نیز فراهم کنیم.

جشنواره بزرگ هنرى مهر
جشنـواره همزمان با صدمیـن سالگرد میلاد امام خمینـى, برنامه هاى خـود را در حیطه داستان, شعر, مـوسیقـى و کتابخانه ها اجرا کرد. انتخاب بهترین کتابهاى داستان و شعر و قطعات مـوسیقـى, همچنیـن بـرگزارى جلسات تخصصـى و سخنـرانـى و شب شعر از فعالیتهاى ایـن جشنواره بود. در بخش کتابخانه ها هـم علاوه بر بهره بردارى از 100 کتابخانه عمـومـى در کشـور, قـرار است با عنایت به ضـرورت اطلاع جهانیان از زوایاى مختلف آراى فلسفـى, فقهى, ادبـى, اجتمـاعى و سیاسـى امام خمینى(ره) کتابخانه هاى معتبر جهان, صاحب گنجینه هاى معرفتى ایشان بشوند.

 

پاستیل, پـودر ژلاتیـن و تنقلات ژله اى خارجى ممکـن است حرام باشد
وزارت بهداشت, درمان و آموزش پزشکى مصرف پاستیل و پـودر ژلاتیـن و تنقلات ژله اى خارجى را به دلیل نامشخص بـودن ترکیبات آن و عدم اخذ مجـوز از وزارت بهداشت و عدم مشخص شـدن حلال بــودن آن, منع کرد. با توجه به اینکه در فرآینـد تـولیـد پاستیل, ورق و پـودر ژلاتین و تنقلات ژله اى از ژلاتیـن استفاده مـى شـود و از آنجایى که ماده اولیه تـولید ژلاتین, استخوان حیوانات است, ایـن شبهه وجود دارد که در کشورهاى غیر اسلامى از استخـوان حیوانات حرام گوشت و یـا حلال گـوشت بـا ذبح غیر اسلامى استفاده شـود.

جمعیت زنـان شـاغل کشـور به 6 میلیـون نفـر رسیـد
آقاى رحمانـى وزیر کار و امـور اجتماعى ضمـن معرفـى زنان کارگر نمونه کشور در سال 1378 گفت: تعداد جمعیت زنان شاغل کشـور به 6 میلیـون نفر رسیـده و ایـن افزایـش به خاطر مشارکت و همـدلـى و همکارى زنان است. وى همچنیـن گفت: در نظام جمهورى اسلامـى ایران با برداشتـى والا و صحیح به جایگاه و اهمیت زن پرداخته مى شـود و ایـن در حالى است که در کشور آمریکا با آن شعارهاى فریبنده فقط 12 درصـد مـدیـریت کل کشـور در اختیـار زنان است.
وى تإکیـد کـرد: ((قانون کار تنها قانـونـى است که بـراى زنان حقـوق بیشتـرى در نظر گـرفته است و ضـرورى است ایـن باور را به جامعه القا کـرد که جنسیت, مدیریت نمـىآورد, بلکه اساس مـدیریت بایـد لیاقت بـاشـد.)) 282 سال بعد, جمعیت جهان 8 میلیارد نفـر خـواهد شـد2 جمعیت جهان در چند هفته اخیر از مرز 6 میلیارد نفر گذشت که ایـن میزان دو بـرابـر جمعیت جهان در 39 سال پیـش است. محققان تخمیـن زده انـد 14 سال آینـده, رشـد جمعیت به 7 میلیارد خواهد رسید و به رغم کاهـش نرخ رشد جمعیت, به علت استفاده زنان از انـواع تسهیلات کنترل زاد و ولـد, جمعیت جهان در 28 سال دیگر به 8 میلیارد نفر خواهد رسید.
ایـن در حالـى است که در حدود 200 سال گذشته رشد جمعیت تنها یک میلیارد نفـر بـوده و 123 سـال طـول کشیـده تـا ایـن رقـم به 2 میلیارد افزایش یابد.

فشار کار بر بهداشت روانى مردم انگلیس اثر منفى دارد
شمار فزاینده اى از مردم انگلیـس شغل خـود را به علت فشار روحـى رها مى کنند. طى یک نظرسنجـى, مشخص شده است تندرستى افرد و حتـى فعالیتهاى خصـوصى آنان تحت تإثیر شغلشان قرار گرفته است. بیـش از یک سـوم مـردم بـراى تخفیف فشـار کـارى به شـرب الکل متـوسل شـده انـد و یک دهـم به جلسـات مشـاوره درمـانـى روى آورده انـد.
کارشناسان اجتماعى مى گـویند حفظ ساختار خانواده اقتضا مى کند که مردم ساعات بیشترى را در خانه هاى خـویـش سپرى کنند چرا که ایـن امر از نظر روابط بین والـدیـن با هـم و فرزنـدان اهمیت فراوان دارد; ولى در ظاهر ایـن امر عملـى نمـى شـود چـرا که بازپـرداخت وامهاى سنگیـن باعث مـى شود زن و شوهر هر دو غرق کار شـونـد. در عصر حاضر ماهیت کار, دگرگـونـى زیادى پیدا کرده است. بسیارى از شاغلان مایلند کمتر کار کنند و در عوض بیکاران فقط در پى یافتـن شغل هستنـد حـال هـر شغلـى که مـى خـواهـد بـاشد.

زنان تاجر در عربستان
بازرگانان زن عربستان سعودى براى اولین بار در ایـن کشور تصمیم گرفته اند شرکتهاى خصـوصى براى تجارت منحصر به زنان تشکیل دهند. نخستیـن شعبه که اختصـاص به گـردشگـرى دارد در ((جــده)) تشکیل خواهد شد. براى تإسیس شرکتهایى از ایـن نوع نیازى به مجوز ولى زن نیست. ایـن طرح با سرمایه زنان عربستان, به اجرا رسیده است. ایـن در حالـى است که 70 درصد سپرده هاى بانکهاى سعودى متعلق به زنان این کشور است.

تجارت زنان در اروپا
شمار زنانـى که از شرق اروپا روانه بازارهاى بیـن المللـى تجارت خـویش مـى شـوند, بیش از 80 درصـد افزایـش یافته است. سالانه 200 هزار زن بـالاجبـار از شـرق اروپـا به غرب ایـن قـاره انتقـــال مى یابند. در اکثر مـوارد ایـن زنان با وعده ارتقإ شغلـى و کار به عنـوان مدلهاى تصـویرى به دام انداخته مـى شـوند, اما بعد به تجارت خـویش روى مـىآورند. کشـور اتریـش به دلیل مـوقعیتـش, به عنـوان تقاطع تجارت زنان بیـن شرق و غرب اروپا مـى باشـد و دولت اتریـش نیز فحشا را قانـونى مـى داند. در این کشـور ایـن امر از منـابع مهم تـإمیـن مـالیـات دولت محسـوب مـى شود.

عقب نشینى طالبان در قبال زنان
سخنگـوى ارشد طالبان اعلام کرد طالبان قصد دارد مدارس جداگانه اى براى پسران و دختران دایر کنـد. اما همچنان باید امر آمـوزش در کشـور کـم اهمیت باقـى بمانـد. وى اضافه کـرد که طالبان دوره هاى تخصصـى براى بانـوان پزشک را از سر گرفته است و بخشهاى مربـوطه در دانشگاه کابل بازگشایى شده است. گروههاى امدادگر خارجـى نیز اذعان داشتند که وضعیت بیماران زن افغانى بهبـود یافته است ولى در حال حاضـر زنان بـراى دستیابـى به خـدمات بهداشتـى با مشکلات عدیده اى مواجه هستند.

عراق یک میلیون زن بى سواد دارد
آخریـن تحقیقات انجام شده, نشان مى دهد که در چند سال اخیر زنان بـى سـواد عراق 120 هزار نفـر افزایـش یافته انـد. 85 درصـد زنان بـى سـواد عراقـى کسانـى هستنـد که به خاطـر شـرایط سخت اقتصادى نتوانسته اند تحصیل کنند.

طلاق در میـان جـوانـان ایـران رو به افزایش است
آقاى قـدیانـى, سرپرست مجتمع قضایـى خانـواده در تهران هشـدار داد: گروه سنـى متقاضیان طلاق پایین آمده و ایـن بر خلاف انتظارى است که مـا بـایـد از جـامعه داشته بـاشیم.
وى افزود: شمارى از مراجعان, نوعروسانـى هستنـد که هنـوز تشکیل خانـواده نداده اند و اندکـى از تاریخ عقـدشان گذشته و براى طلاق به مجتمع قضـایـى خـانـواده مـراجعه کـرده انـد و ایـن ناشـى از شتاب زدگـى و عجله در امـر ازدواج و عدم شناخت از یکـدیگـر است. وى همچنین متذکر شـد: مهمتریـن مسإله براى زنـدگـى زناشـویـى, ((شنـاخت)) است و زوجهاى جـوان بـایـد قبل از ازدواج به ایـــن مسإله مهم تـوجه بیشتـرى کننـد چرا که در حال حاضر سطح آگاهـى جوانان براى تشکیل خانواده چیزى در حد صفر است و اصلى تریـن علت افزایـش طلاق همیـن عدم شناخت کافى جـوانان از یکدیگر است. آقاى ((قـدیانـى)) در ادامه گفت: اعتیاد, تعدد زوجات و ... از دیگـر عواملـى است که بـاعث افزایـش طلاق شده است.

گسترش خشونت خانوادگى در انگلیس
پدیده خشونت داخلى خانوادگى در انگلیـس شیوع و گستردگى فراوانى دارد و به اعتقاد بـرخـى کارشناسـان امـور اجتماعى, به یکـى از ویژگیهاى معمـول زندگى زوجهاى انگلیـس تبدیل شده است! ایـن نوع خشـونتها شامل تهدیـد, آزار و اذیت, منزوى ساختن, محروم ساختـن از غذا و پـول, زنـدانـى کـردن در داخل خـانه, سـوء استفاده از فرزندان براى ایجاد وحشت در همسران و یا مجبـور ساختـن آنان به اطاعت است.
خشـونتهاى فـوق, تـإثیـرات و پیامـدهاى زیادى در شکلهاى مختلف براى زنان قربانى خـود دارد. ایـن خشونتها ممکـن است به جراحات دائم فیزیکـى منجـر گـردد و یـا به از دست رفتــــن اشتغال زن, بى خانمانى و بدون مسکـن ماندن وى, دورى گزیدن دوستان, خانـواده و حتـى فرزندان منتهى شـود و بیماریهاى روانى, افسردگى و اقدام به خودکشى را در پى داشته باشد.

اعتصـاب زنـان مکزیک در بـرابـر عدم همکـارى مردان
گروهـى از زنان مکزیک در اعتـراض به عدم همکارى مردان در انجام امـور منزل براى کسب حقـوق برابر با آنان, به مـدت 24 ساعت دست از کار خود کشیدند. ایـن اعتصاب که از سوى موسسه ((حمایت از حق مشارکت برابر زنان)) ترتیب داده شده بـود, مـوجب شـد تا همسران آنان به انجام امـور خانه بپردازند. زنان مکزیکـى اعلام کردنـد, بـراى این دست به اعتصاب زدنـد تا تـوجه همه را به ایـن واقعیت جلب کننـد که کار آنان در خانه به نفع همه افراد خانـواده و در نهایت جامعه است.
مطالعات نشان مـى دهـد با اینکه در حال حاضر شمار روزافزونـى از زنان مکزیکى خارج از منزل کار مى کنند, مردان ایـن کشور کمتر از مـردان سایـر کشـورهاى آمـریکاى لاتیـن, در انجام امـور منزل به همسرانشان کمک مى کنند.

کـودکـان آمریکایى از خانه فـرارى هستند
سست شـدن بنیانهاى خـانـواده در آمـریکـا مـوجب فـرار روزافزون کودکان از خانه شده است, تا حـدى که سالیانه 655 هزار کـودک از خانه هایشان در آمریکا مى گریزند. تعدادى از ایـن کـودکان پـس از یکـى دو روز به خانه هایشان باز مـى گـردنـد, اما بسیارى از آنها چنان در اعمال خلاف و غیر قانـونـى درگیر مـى شـونـد که بازگشتـى برایشان تصور نمى شود. این در حالى است که بسیارى از والدیـن به ادارات پلیـس مـراجعه کـرده و اینتـرنت را انبــاشته از عکسهاى کودکان فرارى خود مى کنند. دست کـم 5 سایت بزرگ در اینترنت وجـود دارد که مخصـوص عکسهاى کـودکـان فـرارى است.