تازه هاى پژوهش


 

تازه هاى پژوهش

 

 

شناسایى ژنهاى عامل جاودانگى
برخـى از محققان اعتقاد دارند ژنهایـى را کشف کرده انـد که عامل ((جاودانگى)) سلولهاى بدن هستند و مى تـوانند با ترمیـم سلولهاى آسیب دیده به آنها جاودانگـى ببخشند و باعث طـولانى تر شدن متـوسط عمر انسان تا 140 سال باشند.
آزمایشات بر روى حشراتى که ایـن ژن در آنها فعال شده بود, نشان داده است, ایـن حشرات در اثر تحلیل فیزیکى اعضاى خـود مى میرند, نه در اثر مرگ سلـولـى. محققان امیدوارنـد با شناختـن مکانیسـم ((پیرى)) و نحوه عمل ژنهاى جاودانگى, با فعال ساختـن ایـن ژنها کیفیت زنـدگـى افراد پیر را در سالهاى پایانـى عمر آنها بهبـود ببخشند و با ساخت داروهایـى, سـرعت روند پیـرى را کاهـش دهنـد.

و باز هم از شیر مادر
پژوهشگران اعلام کـردنـد تغذیه نـوزادان با شیر مادر مـوجب سلامت آنها در سنیـن بـالاتـر مـى شـود. شیـر مادر داراى اسیـدهاى چـرب اشباع نشـده اى است که مغز نـوزاد در ماههاى اول زندگـى, آنها را ذخیره مى کند و موجب بالا رفتـن ضریب هوشى اش مى شود. ایـن اسیدهاى چرب همچنیـن در تشکیل پرده هاى سلـولـى و شبکیه چشـم مـوثرنـد و بینایى کودکان را تقویت مى کنند.
کـودکانـى که از شیـر مادر تغذیه مـى کننـد در بـرابـر بیماریها مقاومت بیشترى از خـود نشان مـى دهنـد و در سالهاى بعد کمتـر از دیگـران به انـواع حسـاسیتها و حتـى بیمـارى مبتلا مـى شـونـــد.
همچنیـن شیر مادر مى تـواند احتمال بروز چاقى در دوران کـودکى و بزرگسالـى را کاهـش دهد. نتیجه جـدیدتریـن تحقیقات نشان مـى دهد نـوزادانـى که طـى 5 ماه اولیه عمر خـود تنها از طریق شیر مادر تغذیه مـى کننـد در مقـایسه بـا نـوزادانـى که از شیـر استفـاده نمى کنند, در زمان رسیدن به سـن 6 تا 7 سالگـى, 30 درصد کمتر به عارضه چاقـى مبتلا مـى شـونـد. با ایـن حساب استفاده از شیر مادر مى تواند شیوه اى مناسب براى کاهـش میزان چاقى افراد در بزرگسالى نیز باشد.

عمل مغز در یادگیرى زبان
تحقیقات تازه در مـورد نحـوه عملکرد مغز نشان مـى دهـد که حافظه مخصـوص تشخیص بـرخـى از اصـوات که در پـاره اى از زبـانها یـافت مى شود, در سن یک سالگى, یعنى پیش از زمانى که نوزاد سخـن گفتـن را آغاز مى کند, فعال مى شود; اما با رسیدن شخص به سنیـن نوجوانى امکان یادگیـرى زبان دوم به خـوبـى زبان مادرى از میان مـى رود.
اشخاصى که دو زبان را به طـور همزمان و در دوره نوزادى و کودکى مـىآمـوزند و در واقع به دو زبان مادرى تکلـم مـى کننـد, از حیث نحـوه ذخیـره اطلاعات زبـان در مغز خـود, الگـوى متفاوتـى را از کسانى که زبان دوم خـود را در سنیـن بالاتر یاد گرفته اند, آشکار مى سازند. نتیجه حـائز اهمیت دیگـرى که از تحقیقـات به دست آمـده, نشــان
مى دهد, مغز آدمـى از انعطاف بالایى برخـوردار است و همیـن خاصیت به فرد اجازه مـى دهد در سنیـن بالا هـم بتـوانـد با بهره گیرى از تـواناییهاى نواحى مختلف مغز, اصواتى را که در زبان مادرى یافت نمى شود, با ممارست فرا گیرد و حتى لهجه خـود را تغییر دهد. اما نکته مهم ایـن است که بـراى یادگیرى هر یک از اجزا زبان یک حـد سنى ایدهآل وجود دارد. اصوات هر زبان را تا یک سالى مى تـوان به بهترین وجه فرا گرفت. براى یادگیرى و نقطه گذارى هفت سالگى, سـن ایدهآل به شمار مـىآیـد, در حالـى که تک واژه ها را مـى تـوان در سنین بزرگسالى نیز فرا گرفت.

تإثیر تخریبى موسیقى بر شنوایى
تحقیقات در کشـورهاى غربـى حـاکـى از آن است که شمار جـوانان و نـوجـوانانى که به عارضه سنگینـى گـوش و یا کـرى و سـرسام مبتلا هستنـد, به نحـو چشمگیرى رو به افزایـش است و علت آن افـراط در گـوش دادن به مـوسیقیهاى بسیـار پـرسـر و صدا است.
تإثیر صداهاى بلند به نحو تدریجى بر گوش آشکار مى شود. به ایـن معنى که هر اندازه زمان مواجهه با اصـوات قدرتمند بیشتر باشد و هر قدر میزان انرژى ایـن اصـوات فزون تر گردد, احتمال آسیب دیدن سریع تر سیستـم شنوایى بالاتر مى رود و نوجوانان 10 تا 15 ساله 30 سال زودتر از نسل پـدران خـود به ضعف شنـوایـى دچار مـى شـونـد. در بیمارى سرسام هـم, شخص بر اثر گوش دادن به موسیقیهاى پرسر و صـدا, دچار افسردگـى روانـى مـى شـود و دایما در سر خـود اصـوات گوناگـونى را مى شنـود که حتـى مانع خـواب وى مى شـود و در نتیجه تعادل روحى او را بر هم مى زند.

آداب خواب
پژوهشگـران اعلام کـردنـد مـدت زمـان منـاسب بـراى خـوابیـدن در شبـانه روز 10 ساعت است. ایـن در حـالـى است که بیشتـر مـردم در شبانه روز تنها 6 تا 7 ساعت مى خـوابند و تصور مى کنند ایـن میزان خواب کافى است, اما مطالعات نشان داده است 9 ساعت خـواب در شب, میزان کارآیى و خلاقیت مغز را تا 20 درصد افزایـش مـى دهد. البته خواب خـوب, کافـى و آرام به چنـد عامل نیز بستگـى دارد از جمله تاریک و آرام بـودن اتاق خـواب و عدم وجـود ساعت و تلویزیون در آنجا. همچنیـن بالا بودن دماى اتاق از 18 درجه سانتیگراد به بالا و فعالیت شـدید جسمـى چنـد ساعت قبل از خـواب, تإثیر منفـى بر خوابى آرام دارد.

تإثیر ورزش بر حافظه
دانشمندان اعلام کردند نرمـش کردن مى تواند قدرت حافظه را بـویژه در کهنسالان افزایـش دهد. به گفته پژوهشگران نرمشهایى که 5 تا 7 درصد در کارکرد قلب و تنفـس افراد بهبـود ایجاد مى کند, مى تواند تا 15 درصد حافظه را تقویت کند, زیرا با افزایـش سـن جریان خون کنـدتر مـى شـود و به همیـن دلیل سلـولهاى مغز بـویژه در بخشهاى مربـوط به تصمیـم گیرى, برنامه ریزى و ... پیر مى شوند. بنابرایـن با بهبـود کار قلب, روند پیرى سلـولهاى مغز کند خـواهد شد. لذا دست کـم سه بـار پیاده روى طـولانـى در هفته بـراى سالمنـدان, به عنوان بهترین ورزش توصیه مى شود.

پروتئین ضد کورى و سرطان
دانشمندان امیدوارند با استفاده از یک پروتئیـن موجـود در بدن, از نابینایى و سرطان جلوگیرى کنند. این پروتئیـن به طـور طبیعى در چشم وجـود دارد و تـوسط سلـولهاى شبکیه چشـم ترشح مـى شـود و مى تـواند از رشد مـویرگهاى خـونى در قرنیه و بخشهاى داخلى چشـم جلوگیرى کند. با کمک پروتئیـن مذکور دانشمندان در نظر دارند از رشد مویرگهاى خـونى در چشـم افراد پیر و مبتلا به دیابت جلوگیرى کنند. همچنین امیـدوارنـد با تزریق ایـن پـروتئیـن به سلـولهاى سرطانى افراد مبتلا به سرطان, از رشد مویرگهاى خونى ایـن سلولها جلوگیرى کنند و به این ترتیب موجب از بین رفتـن توده هاى سرطانى شوند. در حال حاضر این پروتئیـن کشف شده و در حال تولید به طور مصنوعى مى باشد.

افزایش قدرت فراگیرى در دختران
بر اساس یک تحقیق جـدید, دختران نوجـوانـى که به انـواع ورزشها مى پردازند, نه تنها در فراگیرى علـوم پیشرفت مـى کننـد, بلکه در مشاغل مردانه اى نظیر مهندسى یا طب نیز مـوفقیت به دست مىآورند.
قـدرت, رقابت, استقلال و اعتماد به نفـس, خصـایصـى هستنـد که در دخترانى که در سنیـن نوجـوانى در ورزشهاى گوناگون شرکت مى کنند, به وجـود مىآید و اینها ویژگیهایى مى باشند که زنان براى پیشرفت در علوم بدان نیازمندند.
اما تحقیق نشان داده که ایـن رونـد در مـورد پسـرها صادق نیست. پسـرهایـى که در فعالیتهاى ورزشـى شـرکت مـى کننـد در مقایسه با همکلاسیهاى پسر خـود که در رقابتهاى ورزشى شرکت نمى کنند, پیشرفت بیشتـرى در ریـاضیـات و علـوم نـدارند.

تإثیر ورزش در ترک سیگار زنان
تحقیقات نشان داده حرکات ورزشـى و نرمـش به افراد سیگارى قـدرت مى دهد تا ایـن عادت را ترک کنند. محققان مى گویند زنانى که مرتب نرمـش مى کنند, سریع تر از زنان دیگر سیگار را ترک مى کنند و کمتر از آنها چاق مى شـوند. همچنیـن زنان سیگارى که نرمـش مـى کنند به طـور میانگیـن 3 کیلو و زنان سیگارى که نرمـش نمى کنند, 6 کیلـو اضافه وزن دارنـد. نتایج ایـن تحقیقات در مـورد مردان نیز درست است, زیـرا آنها هـم به اندازه زنان از سیگار آسیب مـى بیننـد و باید این عادت را ترک کنند.

توصیه هایى براى سلامت قلب
پزشکان اعلام کـردنـد عبادت, ورزش و رژیـم غذایـى مناسب سه عامل اصلـى براى جلـوگیرى از حملات قلبـى است. عبادت کردن و بـر زبان آوردن مکرر نام خـداونـد نقـش بسیار مهمـى در سلامت فکرى دارد و مـوجب مـى شـود خشـم, اضطـراب و تنشهاى اجتماعى کـاهـش یابنـد و خـویشتـن دارى, صبر و شکیبایى تقویت شـود و همیـن امر موجب سلامت قلب مى شود. در کنار عبادت و یاد خدا, رژیـم غذایى مناسب و ورزش نیز از حملات قلبى جلـوگیرى مى کند. به اعتقاد پزشکان مصرف هـویج و گـوجه فرنگى, سبزى و پنج بادام در روز از حملات قلبـى جلـوگیرى مى کند.

پوکى استخوان در زنان
تحقیقـات نشـان داده است که عدم ورزش کـافـى و یا ورزش بیـش از اندازه در زنان از عوامل ایجاد پـوکـى استخـوان مـى باشند و نیز شروع دیرهنگام دوره ماهانه یا یائسگـى زودرس, افراط در کـم غذا خوردن, مصرف مشروبات الکلى, اعتیاد به سیگار, کمبود ((ویتامیـن D)) و کمبـود کلسیـم از عواملى هستند که به بروز پـوکى استخوان کمک مى کنند. همچنیـن نتایج تحقیقات نشان مـى دهد خانمهایى که از روش هورمـون درمانـى (ترکیب دو هـورمـون استروژن و پـروژستـرون) استفاده مى کنند, تا حدود زیادى در برابر خطر پـوکى استخـوان از ایمنى برخوردار شده و در عیـن حال به دلیل بالا رفتـن بازده عمل سیستـم گردش خون خـود از سلامت عمـومى بیشترى بهره مند مـى شـوند.

افزایش طول عمر
پژوهشگران پـس از 13 سال تحقیق روى 2800 سالمند اعلام کردنـد که فعالیتهاى اجتماعى روزمره عمر افراد را طـولانى مـى کند. به گفته آنان فعالیتهایـى چـون خـریـد روزانه, رفتـن به سینما و پـارک, باغبانـى در منزل و پیاده روى, در افزایـش عمر افراد مـوثر است. آزمایشها نشان داده است سالمنـدانـى که فعالیتهاى اجتماعى خـود را در زمان پیرى ادامه مى دهند و به پارک مى روند, عمرى طـولانى تر دارند. ایـن پژوهشگـران معتقـدنـد فعالیتهاى اجتماعى روزانه به انـدازه ورزشهاى تنـاسب انـدام در سلامتـى انسـان مـوثـــر است.

راه جلوگیرى از سقط جنین
تحققات جـدیـد نشان مـى دهـد استفاده مادران باردار از ویتامیـن ((ث)) مى تواند خطر سقط جنیـن ناخواسته را در آنها کاهش دهد. بر اساس ایـن تحقیقات مشخص شـده مـوادى که داراى ((آنتـى اکسیدنت)) هستند, در جلـوگیرى از سقط جنین تإثیر دارند و همچنیـن مادران باردارى که جنیـن آنها سقط مـى شـوند, غالبا سطح اکسیژن در داخل خـون آنها بسیـار بـالا است, از ایـن رو خـوردن مـوادى که خــواص ((آنتـى اکسیدنت)) دارند مانند گـوجه فرنگـى, پرتقال و یا افزودن ویتامین ((ث)) به رژیـم غذایـى مـى تـواند تا مقـدار زیادى ایـن مخاطره را کاهش دهد.

رابطه رژیم غذایى با سرطان سینه
تحقیقات نشان داده است که شیـوه زندگـى جدید و نـوع غذاهایى که در جـوامع کنونى مـورد استفاده عامه جمعیت قرار مى گیرد, مسـوول مـرگ بیـش از 70 درصـد از نفـوس است.
غذاهایى که در جـوامع مدرن کنـونى مصرف مى شـود عامل اصلـى بروز بیماریهایى مانند; مرض قند, چاقى بیـش از حد و بیماریهاى قلبـى مى شـود. همچنیـن محققان معتقدند آنچه به زنان جـوامع سنتى نوعى ایمنـى نسبـى در برابر خطر ابتلا به سرطان سینه اعطا مـى کند, نه تنها نـوع غذایى است که آنان مصرف مى کنند, بلکه کل شیـوه زندگى آنان در ایـن زمینه است. فقدان تحرک بدنـى و عدم انجام تمرینات ورزشى, همراه با مصرف بیـش از اندازه مواد غذایى در طـول روز و استفاده بیـش از حد قند در انواع خوراکیها همگى زمینه ساز تضعیف سیستـم ایمنـى بـدن زنان غربـى در برابر خطر سرطان سینه هستند.