سوزنى برگها


 

سوزنى برگها
مهندس مجتبى شریعت پناهى

 

 

سـوزنى برگها درختانى همیشه سبزند. بعضى از آنها که کـوتاه و به صـورت درختچه اند, براى خانه هاى کـوچک مناسبند. انواع بزرگتر را مى توان در حاشیه پیاده رو کاشت. از آنجا که در پاییز مى تـوانیـم این درختان زیبا را بکاریـم, در ایـن شماره شما را با روش کاشت و مـراقبت از سـوزنـى بـرگها آشنـا مـى کنیـم.

چه محلى مناسب است؟
با تـوجه به اینکه سـوزنـى بـرگها در تمام طـول سال سبز هستنـد, مى تـوانیم آنها را در انتهاى باغچه بکاریـم. در ایـن صورت وقتى فصل گلها به پایان رسید و سایر درختها و درختچه ها خزان کردنـد, سـوزنى برگها با برگهاى سبزشان چشـم انداز زیبایى ایجاد مـى کنند. چون رشد خوبى دارند, مى توان از آنها به عنوان پـوششى براى گوشه و کنار خانه که شایـد منظره ناخـوشاینـدى داشته باشـد, استفاده کرد. اگر سـوزنـى بـرگهاى بلندقامت در حیاط کاشته شـونـد, وسیله خوبـى خـواهنـد بـود براى اینکه قسمتهایـى از داخل خانه از دید همسایه ها محفـوظ باشد. نـوعى سـوزنـى برگ به نام سرو کـوهى حالت رونـده داشته و منـاسب بـاغچه هـاى کوچک است.

کاشت سوزنى برگها:
نسبت به جـابجـایـى حسـاسیت زیـادى دارنـد.
اگر قصـد خارج نمـودن آنها را از خاک دارید, باید دقت کنیـد که ریشه ها آسیب نبینند. انتقال سـوزنـى برگهاى جـوانتر, با مـوفقیت بیشترى انجام مى گیرد, زیرا نه تنها در ایـن نـوع درختان ریشه ها کمتر آسیب مـى بینند, بلکه انـرژى بیشتـرى دارنـد تا خـود را با محیط جدید تطبیق دهند. قبل از انتقال نهال, گـودالـى به اندازه حجـم ریشه درآورده و قدرى کود پوسیده حیوانى در آن بریزید. سپس نهال را در گـودال قـرار داده, اطـراف ریشه را بـا خـاک و کـود پـوسیـده حیـوانـى پـر نمـوده و به آن آب کـافـى بـدهید.

مراقبتهاى لازم:
درختان جـوان را به قیـم ببندیـد, تا باد به آنها صـدمه نزنـد. سوزنى برگها به هرس نیازى ندارند, اما براى شکل دهى مى تـوانید هر جـور که بخـواهیـد, آنها را هـرس کنیـد.
بعد از کاشت, آبیارى را به طـور مرتب انجام دهید, زیرا در دوره جـوانى و بعد از انتقال به محیط جدید نیاز زیادى به آب داشته و اگـر آبیـارى فـرامـوش شـود, خشک مـى گـردند.

خاک:
هـر چند نسبت به نـوع خاک حساسیت زیادى ندارنـد, اما به خاکهاى سبک و شنـى نیازمنـدنـد. در مـوقع انتقـال به محیط جـدیـد نیاز بیشترى به خاک شنى دارند.

معرفى چند نوع سوزنى برگ:

 

سدر اطلسى:
ارتفاع: 20 متر
مقاومت: به سرما و خشکى
حساسیت: به رطوبت خاک و باد

کاج نوئل:
ارتفاع: 2 تا 3 متر
رنگ برگها: سبز کمرنگ
محل منـاسب: بـاغچه هـاى کـوچک, خـاکهاى رسـى شنـى و کمـى آهکــى

کاج نوئلآبى:
ارتفاع: 1 متر
رنگ برگها: سبز مایل به آبى
مقـاومت: به سـرمـاى زمستـان, نمک و آهک خـاک
محل مناسب: باغچه هاى کوچک

کاج صنوبرى:
ارتفاع: کمتر از 2 متر
رنگ برگها: آبى نقره اى
محل منـاسب: نـواحـى خشک و خـاکهاى سبک

سور آسیایى:
ارتفاع: 80 سانتى متر
بـرگها: در بـالاى درخت رنگ بـرگها سبز تیـره و در پـاییـن سبز کمرنگ است.
محل مناسب: خاکهاى داراى زهکـش بـراى حصار بـاغچه ها مناسب است.