مهرورزى در سیره رفتارى پیامبر اعظم (ص)
اسماعیل نسّاجى زواره
طلیعه نوشتار
«مهرورزى» از زیباترین آموزههاى اخلاقى است که نقش سازنده و مؤثرى را جهت گرایش انسانها به سوى حق و عدالت ایفا مىکند و در بسیارى از موارد ارتباطات را صمیمىتر کرده و آتش کینهها و اختلافات را خاموش مىسازد.
حضرت على (ع) مىفرماید: «قلوب الرّجال و حشیّةٌ فمن تألّفها اقبلت علیه؛(1) دلهاى انسانها بیگانه و نا مأنوس است و هر کس از راه مهرورزى و محبت وارد شود، با آن الفت مىگیرد.» بر همین اساس سعدى شیرازى چنین سروده است:
بنده حلقه به گوش ار ننوازى برود
لطف کن لطف که بیگانه شود حلقه به گوش(2)
نبى مکرّم اسلام (ص) به عنوان کاملترین اسوه راستین بشریّت، نسبت به تمام مردم بسیار صمیمى و مهربان بود. آن بزرگوار با داشتن این خصلت ستودنى توانست در طول 23 سال دلهاى بسیارى را شیفته مکتب خویش کند و از منجلاب ضلالت به صراط مستقیم هدایت نماید. قرآن کریم در این زمینه مىفرماید: «و ما ارسلناک الّا رحمةً للعالمین؛(3) ما تو را جز رحمتى براى جهانیان نفرستادیم.»
و پیامبر اعظم (ص) فرمود: «اگر مهربانى و ملاطفت به صورتى مجسّم شود، آن چنان زیباست که خداوند مخلوقى زیباتر از آن را نیافریده است.»(4)
ابراز محبت و مهرورزى رسول خدا (ص) نه تنها شامل خانواده، دوستان و اهل ایمان مىشد، بلکه مخالفین، از اخلاق نرم و شفقتآمیز آن بزرگوار بهرهمند مىشدند. به همین جهت خداوند متعال رسول گرامى اش را در قرآن تحسین نموده و مىفرماید: «انّک لعلى خلقٍ عظیم؛(5) یقیناً تو داراى اخلاق عظیم و نیکو هستى.»
در این نوشتار برآنیم که به مناسبت بیست و هفت رجب، روز بعثت نبىّ اعظم و روز نزول وحى و روز ولادت اسلام و روز بیرون آمدن مردم از ظلمات به سوى نور، ضمن تبریک این روز بزرگ به مقام معظم رهبرى و همه مسلمانان جهان.
گوشه هایى از سیره پیامبر اعظم را در عرصه محبت و مهرورزى بیان کنیم و زیباترین صحنههاى ابراز محبت ایشان را نظارهگر باشیم.
مهرورزى رمز موفقیّت
راز موفقیت پیامبر(ص) در مدیریت حکومتى، عشق ورزى و عشق به مردم بود. اگر این شیوه مفید و کارآمد در مدیریت او وجود نداشت، هرگز توفیق رفع مشکلات و موانع طاقت فرسا را پیدا نمىکرد.
به همین جهت خداوند فرمود: «فبما رحمةٍ من اللّه لنت لهم و لو کنت فظّاً غلیظ القلب لانفضّوا من حولک...؛(6) به موجب رحمتى که خداوند به تو عنایت کرد، براى آنان نرم شدى و اگر خشن و تند خو بودى از اطراف تو پراکنده مىشدند.»
محبت و ملاطفت آن حضرت بود که دشمنان کینه توز را به دوستان صمیمى تبدیل کرد. در حدیثى از حضرت امام حسین(ع) به نقل از پدر بزرگوارش حضرت على(ع) چنین آمده است که: پیامبر(ص) در برخورد با دیگران همیشه مهربان، خوشرو و خندان بود و هرگز بى رحم، پرخاش گر و اهل تملّق نبود. هیچ کس از او مأیوس نمىشد و هرکس به در خانه او مىآمد، نومید باز نمىگشت. هرگاه فرد و غریب و ناآگاهى با خشونت سخن مىگفت و درخواستى داشت، تحمل مىکرد و به یارانش مىفرمود: هرگاه کسى را دیدید که حاجتى دارد، به او عطا کنید و هرگز کلام کسى را قطع نمىکرد تا سخنش پایان گیرد.»(7)
و این چنین بود که دلها را کانون محبت خود ساخت و میلیونها دل را از این رهگذر با خداوند آشتى داد.
بذل عاطفه به خانواده
پیامبر (ص) در خانواده نسبت به همسران خود، هیچ گونه خشونتى بروز نمىداد و این بر خلاف خلق و خوى مردم مکه بود. بد زبانى برخى از همسران خویش را تحمل مىکرد تا آن جا که دیگران از این همه تحمل رنج مىبردند.
او به حسن معاشرت با زنان توصیه و تأکید مىکرد و مىفرمود: همه مردم داراى خصلتهاى نیک و بد هستند، مرد نباید تنها جنبههاى ناپسند همسر خویش را در نظر بگیرد و او را ترک کند.
رسول خدا(ص) با فرزندان خود فوق العاده عطوف و مهربان بود و به آنها محبت مىکرد. سیره تربیتى آن حضرت نشان مىدهد که در طول زندگى، ارتباط عاطفى و کلامى با فرزندانش داشت.
یکى از همسران پیامبر مىگوید: فاطمه(س) در رفتار و گفتار و سیماى ظاهرى شبیهترین فرد به رسول خدا(ص) بود، ارتباط این پدر و فرزند آن چنان مستحکم بود که او هرگاه به دیدن پیامبر(ص) مىآمد، پیامبر (ص) از جاى خود برمىخاست و سرو دست دخترش را مىبوسید و او را در جاى خود مىنشاند و هرگاه پیامبر(ص) به منزل فاطمه (س) مىآمد، فاطمه از جایش برخاسته و پدر گرامى اش را مىبوسید و آن بزرگوار را در جاى خویش مىنشانید.
این ارتباط عمیق عاطفى و معنوى بین پدر و دختر همچنان ادامه داشت تا این که رحلت رسول خدا(ص) نزدیک شد، در یکى از آخرین روزهاى حیات پیامبر(ص)، فاطمه(س) به حضورش آمد، او خود را روى سینه پیامبر(ص) افکند و صورت آن حضرت را بوسید.
پیامبر(ص) با او آهسته سخن گفت: هنگامى که سر برداشت، به شدّت گریست. دوباره با اشاره پیامبر(ص) خود را به پدر بزرگوارش نزدیک نموده و با رسول گرامى اسلام(ص) نجوا کرد، امّا این بار با چهره باز و سیمایى گشاده و خندان از پیامبر(ص) جدا شد.
حاضران از این دو حرکت متفاوت تعجب کردند، اما وقتى که بعد از رحلت پیامبر(ص) از حضرت زهرا(س) این نکته را پرسیدند، فاطمه(س) در پاسخ فرمود: بار نخست رسول الله به من فرمود: من از این بیمارى نجات نخواهم یافت و منجر به مرگ من خواهد شد.
از شنیدن این سخن و تصور جدایى از آن حضرت اندوهگین شدم و گریستم، امّا در مرتبه دوم فرمود: دخترم! تو به زودى و پیش از سایر خاندانم به من خواهى پیوست و من خوشحال شدم.(8)
ملایمت در عین صلابت
در مسایل فردى و شخصى آن چه مربوط به شخص خودش بود، نرم خو و ملایم بود. گذشتهاى بزرگ و تاریخى اش یکى از علل موفقیت در رسالت الهى او بود، اما در مسایل اصولى و عمومى آن جا که حریم قانون بود، سختى و صلابت نشان مىداد.
در فتح مکه کسانى که بدترین ستمها و جسارتها و دشمنىها را در حق آن حضرت و یارانش کرده بودند، در هالهاى از رعب و وحشت گرفتار شدند و منتظر انتقام و عکس العمل متقابل پیامبر(ص) بودند.
امّا آن حضرت فرمود: من آن چه را یوسف(ع) در مورد برادران ستمگر خود انجام داد، همان مىکنم و همانند او مىگویم: «... لاتثریب علیکم الیوم...؛(9) امروز ملامت و سرزنشى برشما نیست...»
هنگامى که آن رهبر مهربان، مردم هراسناک و نگران را آرام نمود، اضافه کرد که امروز روز نبرد و انتقام نیست، بلکه روز رحمت و محبت است و من از تمام جنایات و گناهان شما گذشتم. آن گاه جمله معروفش را فرمود: «اذهبوا فانتم الطلقاء؛(10) به دنبال زندگیتان بروید که همه شما آزاد هستید.»
تمامى آنان گویا دوباره متولد شدند؛ بنابر این نفس راحتى کشیدند و به غیر از افراد معدودى، همگى محبت و عشق رسول خدا(ص) در اعماق وجودشان نفوذ کرد و مسلمان شدند.
در همان فتح مکه زنى از قبیله «بنى مخزوم» مرتکب سرقت شد و از نظر قضایى جرمش محرز گردید، خویشاوندان آن زن که هنوز رسوبات نظام طبقاتى دوران جاهلیّت در مغزشان مانده بود، اجراى مجازات (حد سرقت) را نسبت به آن زن، ننگ خانواده اشرافى خود مىدانستند؛ به همین دلیل براى متوقف ساختن اجراى حد سرقت به تلاش افتادند و به همین منظور «اسامة بن زید» را که مانند پدرش نزد پیامبر(ص) محبوبیّت داشت وادار به شفاعت نمودند، اما همین که اسامة زبان به شفاعت گشود، آن حضرت خشمگین شد و فرمود: چه جاى شفاعت است؟ مگر مىتوان حدود و قانون را بلا اجرا گذاشت و فوراً دستور مجازات صادر نمود.
اسامة متوجه لغزش خود شد و عذر خواهى نمود. پیامبر(ص) براى این که فکر تبعیض در اجراى قانون را از ذهن مردم بیرون نماید، عصر همان روز به ایراد خطبهاى پرداخت و به مسأله اجراى قانون الهى اشاره نمود و فرمود: «اقوام و ملل پیشین دچار سقوط و انقراض شدند؛ زیرا در اجراى قانون تبعیض روا مىداشتند. هرگاه یکى از طبقات بالا مرتکب جرم مىشد، او را از مجازات معاف مىکردند و اگر کسى از زیردستان به جرم مشابه آن مبادرت مىورزید، او را مجازات مىنمودند، قسم به خدایى که جانم در دست اوست! در اجراى قانون درباره هیچ کس کوتاهى و سستى نمىکنم. اگر چه مجرم از نزدیکان من باشد.»(11)
اعجاز مهرورزى
«مالک بن عوف نصرى» از سرسختترین دشمنان پیامبر(ص) بود. او در سال هشتم هجرى با تحریک قبیلههاى «ثقیف» و «هوازن» آتش جنگ حنین را برافروخته و دولت نوپاى رسول گرامى را گرفتار جنگى دیگر نمود، امّا به فضل الهى لشکریان اسلام در آن جنگ پیروز شدند. در این پیروزى که غنایم بسیارى به اضافه شش هزار اسیر جنگى از دشمن به دست مسلمانان افتاد، مالک بن عوف - عامل اصلى این جنگ - از ترس جان خود به طائف پناهنده شد، اما وقتى در مورد پیامبر(ص) و اندیشههاى الهى - انسانى او قدرى فکر کرد، شیفته مهر و محبت رسول خدا(ص) شد. به همین جهت امان خواسته و به مدینه آمد و نزد رسول خدا(ص) مسلمان شد.
پیامبر(ص) خانواده او را - که اسیر شده بود آزاد کرد. مالک بن عوف در اثر این همه محبت نبوى از نفوذ خود در منطقه طائف بهره گرفت و تمام هستى اش را در راه گسترش اسلام به کار گرفت. او در مقابل عظمت و جلالت پیامبر اکرم(ص) سخنانى بر زبان آورد که کمتر کسى این گونه ابراز ارادت کرده است.(12)
او دلباختگى خود به رسول خدا(ص) را این گونه اظهار مىکرد: «من در میان همه مردم دنیا کسى مانند محمد را نه دیدهام و نه شنیدهام.»(13)
سرزنش یار
در ماجراى جنگ خیبر که در سال هفتم هجرى رخ داد، سپاه اسلام پیروز شد. یکى از کسانى که در این نبرد اسیر مسلمانان شد، «صفیّه» دختر «حى ابن اخطب» (دانشمند سرشناس یهود) بود، بلال حبشى، صفیه را همراه یک بانوى دیگر به مدینه آورد، ولى آنها را از کنار جنازههاى بستگانشان عبور داد، آنها با دیدن این منظره بسیار ناراحت شدند و گریه سردادند و صورتشان را خراش دادند. وقتى در مدینه به محضر پیامبر(ص) رسیدند، آن حضرت از صفیه در مورد علت خراشیدگى چهرهاش پرسید، صفیه ماجرا را تعریف کرد ؛ پیامبر(ص) فهمید که بلال در این مورد آیین اخلاق و مهر و محبت اسلامى را رعایت نکرده است، لذا او را مورد سرزنش قرار داد و فرمود: «أنزعت منک الرّحمة یا بلال حیث تمرّ بأمر أتین على قتلى رجالهما؛(14) اى بلال! آیا مهر و محبت از وجود تو زدوده شد که آن دو بانو را در کنار کشته شدگان حرکت دادى؟ چرا بى رحمى کردى؟!».
این گونه سرزنشها بیان گر آن است که اسلام دین محبت است: به طورى که حتى نباید در منطقه جنگى: بازماندگان کفّار را در کنار جنازه کشته هایشان عبور داد.
جلب اعتماد افراد
یکى از روشهاى مهم در اصلاح و تربیت دینى، جلب اعتماد مخاطبان است. مخاطب معمولاً زمانى به اعتماد مىرسد که نشانههاى صداقت گفتارى و رفتارى را در چهره و رفتار مربى بخواند.
استفاده از روش جلب اعتماد افراد در سیره عملى پیامبر(ص) مورد استفاده قرار گرفته است ؛ زیرا آن حضرت مظهر صفات الهى است و اساس هدایت و تربیتش انسان دوستى است.
به همین دلیل در برخورد با دیگران اصل را بر مهرورزى قرار داده و از خشونت و تندى تنها در مواقع استثنایى بهره گرفته است.
آن گاه که یاران پیامبر گرامى در برابر رفتار نادرست یک عرب بادیه نشین با او به گونهاى خشونتآمیز برخورد کردند، پیامبر آنان را از این کار بر حذر داشت و با دادن عطاى بیشترى به عرب بادیه نشین او را راضى کرد و خطاب به اصحاب خویش فرمود: «مثل من و این عرب بادیه نشین مانند کسى است که شترش فرار کرده و افرادى براى کمک به او شتر را دنبال مىکردند تا مهارش کنند، ولى این کار آنان باعث مىشد که شتر رم کرده بیشتر فرار کند. از این رو صاحب شتر فریاد زد آن را رها کنید! من خودم با او بهتر راه خواهم آمد. سپس دسته علفى را به دست گرفت و جلوى شتر رفت و آن را مهار کرد. سپس پیامبر(ص) افزود: اگر من شما را رها مىکردم او را مىکشتید.»(15)
برخورد گرم و صمیمى
برخورد گرم و صمیمى باعث نزدیک شدن دلها و افزایش محبّت مىگردد. بسیار اتفاق افتاده است که با یک احوال پرسى صمیمانه و اظهار محبّت خالصانه باب ارتباط با دیگران گشوده شده و بسیارى از ذهنیّتهاى منفى درباره برخى از واقعیّات جامعه و معارف دینى اصلاح شده است .
این مسأله در سیره رفتارى رسول گرامى (ص) بسیار برجسته و پررنگ است. امیرالمؤمنین على (ع) مىفرماید: «وقتى حضرت با کسى مصافحه مىکرد، هیچ گاه اتفاق نیفتاد که حضرت دستش را از دست او جدا کند تا این که آن شخص دستش را برمى داشت و اگر کسى براى بیان حاجتى با او صحبت مىکرد، حضرت (ص) هیچ گاه سخن او را قطع نمىکرد و از او جدا نمىشد تا آن شخص سخن را به پایان برد و از آن بزرگوار جدا شود.»(16)
«انس بن مالک» مىگوید: ده سال با رسول خدا(ص) بودم، عطرى از او استشمام مىکردم که بهتر از آن را سراغ ندارم. هرگاه کسى با حضرت ملاقات مىکرد، وقت جدا شدن، حضرت همراه او بلند مىشد و کسى نزد رسول خدا(ص) ننشست مگر این که آن حضرت وقت برخاستن با او برمىخاست و در وقت دست دادن تا وقتى فرد دستش را جدا نمىکرد، پیش قدم نمىشد و خلاصه برخورد وى چنان بود که هرکس چنان مىکرد محبوبترین فرد نزد آن بزرگوار است.(17)
تفقد و احوال پرسى
تمام اقشار جامعه به نوعى از لطف و مهرورزى پیامبراعظم(ص) برخوردار بودند و در این میان تکریم آن رهبر فرزانه نسبت به اصحاب از همه چشمگیرتر بود. سیره کریمانه ایشان با اصحاب باعث ایجاد ارتباط عاشقانه و وحدت فکرى و اجتماعى مىشد که همه خود را وابسته به این کانون عشق و ایثار و کرامت مىدیدند و هیچ گاه پیامبر(ص) را از خود جدا نمىدانستند.
«انس بن مالک» نقل مىکند: هرگاه پیامبر یکى از اصحاب را سه روز نمىدید، درباره او سؤال مىکرد، اگر آن فرد در شهر نبود، برایش دعا مىکرد، اگر حضور داشت به دیدن او مىرفت و اگر مریض بود از او عیادت مىنمود.(18)
نوازش کودکان
یکى از عادات اعراب دوره جاهلیت این بود که رفتار دوستانه و محبتآمیز با کودکان را نوعى ضعف تلقى مىکردند. با کودکان به گونهاى رفتار مىشد که شایسته یک انسان نبود. نگرش اعراب بت پرست نسبت به کودکان به خصوص دختران بسیار خشن و دور از ترحم بود.
سیره پیامبر اعظم(ص) بطلان و ظالمانه بودن این ذهنیّت را خاطر نشان مىکند و مهرورزى و مهربانى والدین را نسبت به فرزندان مورد تأیید قرار مىدهد.
زمانى که رسول خدا(ص) کودکان را مىدید بر سر آنان دست مىکشید و به آنان سلام مىکرد و مىفرمود: پس از من باید این امر به سنتى در جامعه تبدیل شود.(19) کودکانى که نزدیک پیامبر زندگى مىکردند، وقتى آن حضرت را در کوچه و خیابان مىدیدند و شاهد اظهار محبت ایشان بودند، از پیامبر(ص) تصویرى به عنوان معلم دوست داشتنى و صمیمى در خاطر داشتند.(20)
روزى رسول خدا(ص) نماز ظهر را با جماعت اقامه نمود، ولى برخلاف معمول دو رکعت آخر را به سرعت به پایان رسانید. پس از نماز از آن حضرت (ص) پرسیدند: آیا حادثه ناگوارى رخ داده که این گونه در دو رکعت آخر نماز عجله کردید؟ پیامبر (ص) در پاسخ فرمود: «اما سمعتم صراخ الصّبّى؛(21) آیا شما صداى ناله کودک را نشنیدید؟».
معلوم شد در نزدیکى محل اقامه نماز نوزادى گریه مىکرده و کسى نبوده تا با نوازش او را آرام کند. مهر و محبت پیامبر(ص) موجب شد تا نمازش را کوتاه کند و آن کودک را مورد لطف و نوازش قرار دهد.
حسن ختام این نوشتار ذکر روایتى است درباره مهرورزى آن حضرت به فرزند خردسالش امام حسین (ع) که: روزى پیامبر در مسجد مشغول خواندن نماز بود. ناگهان امام حسین(ع) به سوى محراب دوید و به هنگام سجده پیامبر برپشت آن حضرت سوار شد. هنگامى که پیامبر(ص) سر از سجده برداشت، حسین (ع) را با دست هایش مىگرفت و در کنار خود بر زمین مىنهاد. وقتى که به سجده دوم رفت باز حسین(ع) برپشت آن حضرت سوار شد. این صحنه چندین بار تکرار شد تا پیامبر از نماز فارغ گردید. یک نفر یهودى از دور این منظره را دید. نزدیک آمد و به پیامبر عرض کرد:شما با فرزندان خود به گونهاى رفتار مىکنید که در میان ما چنین رفتارى نیست! پیامبر به او فرمود: اگر شما به خدا و رسولش ایمان بیاورید، به کودکان مهر و محبت مىورزید. همین صحنه و گفتار موجب شد که آن یهودى مسلمان شود.(22)
پىنوشتها: -
1. نهج البلاغه، ترجمه محمد دشتى، حکمت 50.
2. گلستان سعدى، ص24.
3. سوره انبیاء، آیه 107.
4. اصول کافى، کلینى، ج 2، ص120.
5. سوره قلم، آیه 4.
6. سوره آل عمران، آیه 159.
7. معانى الاخبار، شیخ صدوق، ص 83.
8. مناقب ابن شهر آشوب، ج 3، ص 333.
9. سوره یوسف، آیه 92.
10. بحار الانوار، مجلسى، ج 2، ص 132.
11. صحیح بخارى، محمد بن اسماعیل بخارى، ج 5، ص 269.
12. ماهنامه مبلّغان، شماره 65، اردیبهشت 1384، ص 33.
13. اسدالغابه، ابن اثیر، ج 4، ص 290.
14. سیره ابن هشام، ج 3، ص 350.
15. سیره تربیتى پیامبر و اهل بیت (ع)، سید على حسینى زاده، ج 1، ص 85 - 86.
16. بحارالانوار، ج 16، ص 236.
17. همان، ص 230.
18. همان، ص 232.
19. همان، ص 215.
20. ماهنامه معرفت، شماره 57، شهریور 1381، ص 67-68.
21. مناقب ابن شهر آشوب، ج 3، ص 384.
22. همان، ص 71- 72.