تازه هاى پژوهش


 

تازه هاى پژوهش

 

 

صدمه مغزى در کودکى مى تواند خطرناک باشد
دانشمندان با توجه به نتایج یک تحقیق جدید اعلام کردند تربـیت خانوادگى همیشه در پـیشرفت کودک موثر نیست و ممکن است آسیبـهاى مغزى در دوران طفولیت, بـاعث ایجاد اختلال شدید در خلق و خوى یک انسان گردد و بـاعث انحراف اخلاقى و اجتماعى افراد در بـزرگسالى باشد و از آنها افرادى غیر مسوول و خلافکار بسازد.
آزمایش روى دو بیمار مبتلا بـه جنون نشان داده است که آنها در طفولیت در ناحیه قشر فوقانى مغز, محلى که بـالاى چـشم قرار دارد دچار آسیب دیدگى شده اند. گرچـه این بـیماران در کودکى, هیچ مشکل خانوادگى و اجتماعى نداشتند و داراى والدین تـحصیلکرده و مرفهى بودند ولى با این وصف, کم کم فاقد ضوابط و ارزشهاى اخلاقى شده و دیگران را مىآزارند. به گفته پزشکان نارسایى اخلاقى و اجتماعى آنها حتى از کسانى که در بزرگسالى بـه آسیبـهاى مغزى دچار شده بودند, بیشتر بود.
دانشمندان علوم مغز و اعصاب, با توجه به این نتایج و نقش قشر مغز در بخش پیشانى در شخصیت و رفتار افراد, در صدد هستند بـراى اصلاح رفتـار ضد اجـتـماعى این گونه افراد داروهایى تـهیه کنند.

شناخت علایم انواع سکته هاى مغزى
به گفته پزشکان کسانى که دچار سکته مى شوند اغلب علایم سکته را نادیده مى گیرند تا آنکه صدمات مغزى دایمى بروز مى کند. سکته بعد از بـیمارى قـلبـى و سـرطان, یکى از عـوامل مرگ و میر در جـهان مى باشد. سکته ها در اثر لختـه شدن خون و تـوقف جریان خون در مغز بروز مى کند. انواع شناخته شده سکته مى تـواند بـه مرگ, فلج, نابـینایى و مشکلات گفتـارى منجر شود.
بـر اساس اعلام نظر انجمن سکته آمریکا, علایم هشدار دهنده سکته عبـارتند از: ضعف یا گرفتگى ناگهانى صورت, دست یا پا بـخصوص در یک طرف بـدن, گیجـى ناگهانى و وجـود اشـکال در صـحـبـت کردن یا فهمیدن, ایجـاد اشکال در دید یک یا هر دو چشم بـه طور ناگهانى, مشکل در راه رفتن, سرگیجه, از دست دادن تعادل یا توازن بدن بـه طور ناگهانى و سردرد اتفاقى و شدید بدون هیچ علت مشخصى. پزشکان مى گویند این علایم به طور ناگهانى بروز مى کند و این طور نیست که شروع شوند و در مدت چند دقیقه یا چند ساعت شدت یابند. اگر علایم موقتى بـاشند و فقط چند دقیقه طول بـکشند ناشى از سکته ناقص یا یک حمله موقتى هستند.
در انواع دیگر سـکتـه, یک رگ درون مغز پـاره مى شود و در فضاى میان مغز و جمجـمه خونریزى مى شود. فرد ناگهان احـساس ناراحـتـى کرده, استـفراغ مى کند و بـه زمین مى افتـد. در این نوع سـکتـه ها بیمار مى گوید در تمام عمرم سردردى از این بدتر نداشتم بـه طورى که کنترلم را از دست دادم و بـه زمین افتـادم اما حالا حالم خوب است.
یک سوم از کسانى که دچار این گونه سکته ها مى شوند بلافاصله جان مى سپارند و 15 درصد دیگر چند هفته بعد در اثر خونریزیهاى بـعدى جان خود را از دست مى دهند.

تنهایى و افسردگى در عصر رایانه ها
به تازگى پژوهشگران اعلام کرده اند که مشغول شدن افراد در کنار دسـتـگاههاى رایانه در سـاعات طولانى, جـامعه آینده را بـه سـوى جـمعیتـى متـشکل از افراد منزوى و تـنها سوق مى دهد. مردم همچون سـده هاى گذشتـه کمتـر بـه دید و بـازدید هم مى روند و همسـایگان ارتـبـاط صمیمانه پـیشین را بـا هم ندارند. این امر موجـب کاهش پیوندهاى عاطفى و در پى آن افزایش بیماریهایى از قبیل اضطراب و افسردگى در جوامع شده است.
بـا گسترش شبـکه هاى ارتبـاطى از طریق رایانه ها, در شبـانه روز میلیونها نفر در سراسر جـهان, ساعتـها وقت خود را صرف بـرقرارى ارتباط و یا دریافت و ارسال پیام از طریق این شبـکه ها مى کنند و همین موجب مى شود روز به روز, بـر شمار انسانهاى منزوى و افسرده افزوده شود.

قرصهاى ضد باردارى و التهاب لثه
مصرف قرصهاى ضد باردارى به لثه زنان صدمه مى زند و آنها را در بـرابـر بـیماریهاى لثه آسیب پـذیرتر مى کند. نتیجه تحقیقات نشان داده اسـت آسـیب پـذیرى زنانى که قـرص مصـرف مى کنند, در بـرابـر ((ژنژویت)) و یا همان التهاب لثه بیشتر از زنانى است که از این قرصها مصرف نکرده اند.
طبـق آمار و بـررسیهاى موجود شیوع ((ژنژویت)) در این زنان 32 درصد بیشتر است از زنانى که قرص مصرف نمى کنند.

چاقى عمر را کوتاه مى کند
چاقى باعث مى شود فرد 7 سال زودتر به بیمارى قلبـى دچار شود و عمرش 4 سال کوتاهتر شود. محققان هشدار داده اند داشتن اضافه وزن خطر ابتلا بـه بـیمارى قلبـى را افزایش مى دهد و دانشمندان طى 13 سال تحقیق روى 9 هزار بیمار قلبـى دریافتند که مى توان مدت زمان قبل از ظهور علایم بـیمارى قلبـى مثل درد در ناحیه سینه و کوتاه شدن تنفس را مستـقیما محاسبـه کرد. میانگین سنى بـیماران داراى وزن طبـیعى بـه هنگام مراجـعه بـه مراکز درمانى 64 سال است ولى افـراد چـاق زودتـر از این سـن بـه درمانگاه مراجـعـه مى کـنند.

دختران سیگارى و ابتلا به سرطان سینه
بر اساس تـحقیقات جدید پـزشکى, دختـران جوان اگر هنگام بـلوغ سیگارى شوند بیشتر مستعد ابتلا به سرطان سینه خواهند بـود. زنان به هنگام بلوغ یعنى زمانى که سـلولهاى سـینه بـه سـرعت در حـال تقسیم شدن هستند, استعداد بیشترى در گرفتن مواد سرطان زاى سیگار دارند.
طبق این تـحقیقها دختـران جوان 12 ساله در صورتـى که در معرض دود سیگار قرار گیرند, احتمال ابـتلا بـه سرطان سینه در آنها تا پنج برابر افزایش مى یابد.

دوستى پسرها و پدرها
بر اساس نتایج بدست آمده از یک پژوهش جدید, پسرانى که ارتباط بیشترى با پدران خود دارند داراى اعتماد به نفس بیشترى هستند و کمتر در معرض اعتیاد به مواد مخدر مى باشند.
پژوهشگران مى گویند ارتبـاط صمیمانه بـین پـدر و پـسر مانع از بـروز افسردگى و از خـود بـیگانگى در پـسرها مى شود. نتـایج این بررسـى ـ که در مورد هزار و چـهار صد پـسـر نوجـوان در نیویورک انجام شده است ـ نشان مى دهد که این نوجوانان در مورد اتـکا بـه والدین خود منصفانه عمل مى کنند و چـون معتـقدند که والدین آنها بـه اندازه کافى درگیر مشکلات خودشان هستـند از تـحـمیل مسایل و مشکلات خود به والدین پرهیز مى کنند. این نوجوانان فکر مى کنند که والدین آنها بـه سختـى کار مى کنند و وقت کمى بـراى شنیدن مشکلات آنها دارند.

خطر براى زنان چاق
چاقى احتـمال بـروز آسم را در زنان افزایش مى دهد. پـژوهشگران مى گویند: افزوده شدن تعداد مبتلایان بـه بـیمارى آسم در کشورهاى پیشرفته مى تواند بـه علت افزایش تعداد افراد مبـتلا بـه چاقى در این کشورها باشد. افزایش وزن و شاخص وزنى بدن از سن هجده سالگى به بـعد خـطر وقوع بـیمارى آسـم را در دوران بـزرگسـالى افزایش مى دهد. این در حـالى اسـت که چـاقى از عـلل مهم بـیمارىزایى در انسان است.

علت غش و ریسه رفتن کشف شد
دانشمندان در یک تحقیق تازه به راز این نکتـه دست یافتـند که چرا اشخاص در هنگام خندیدن به نحو شدید, غش و ریسه مى روند و خم و راست مى شوند.
بررسیها نشان مى دهد زمانى که اشخـاص شروع بـه خـندیدن مى کنند عصب پـشت زانوى آنها تـحـریک مى شود و زانو را خـم مى سـازد. این تحقیق براى شناسایى پدیده خاصى موسوم به هیپنوتیزم حیوانى صورت گرفته است که یکى از عوارض جنبـى نادر نوعى بـیمارى مربـوط بـه بدخوابى است. زانوهاى بیماران مبتلا به این بـیمارى در اثر خنده بلند چنان ضعیف مى شود
که آنان بـر زمین مى افتـند و تـا چند دقیقه نمى تـوانند از جا بـرخیزند. بـه اعتـقاد محققان در مغز کلید مخصوصى وجود دارد که تنها در هنگام خـواب دیدن کـار مى کـند و مانع از آن مى شـود کـه افراد در هنگام دیدن رویا, عملا بـه انجام حرکات بـپردازند, اما در اشخاص مبتلا به این نوع بـیمارى, این کلید در هنگام خنده نیز به کار مى افتد.

خواب مصنوعى درمان افسردگى
بـرخى از متـخصصان روان درمانى معتـقدند هیپـنوتـیسم یا خواب مصنوعى مى تواند به مبتلایان افسردگى, درد یا اختلالات شدید شخصیتى کمک کند.
در شکل شناخته شده هیپنوتیسم, بیمار به نقطه خاصى چشم مى دوزد تا آنکه چشمان او خسته و سنگین مى شود. وقتى فرد وارد حالت خلسه مى شـود در یک نوع واقعیت درونى که آن را واقعیت مى پـندارد قرار مى گیرد. حالت خلسه, خودآگاهى فرد را تـغییر مى دهد و روش موثـرى در درمان اختـلالات روانى است. در این حالت درمانگر مى تـواند بـه بیمار کمک کند تا رفتارهاى جدیدى را بـیازماید و علایم بـیماریش را برطرف کند و یا دست کم با آنها بیشتر کنار بیاید.

با افزایش سن, ذائقه انسان تغییر مى کند
دانشمندان بـا انجام بـرخى از تحقیقات اعلام کردند: همراه بـا افزایش سن, ذائقه انسان بویژه خانمها براى خوراکیهاى سالم بهتر مى شود. نتایج این تـحقیقها نشان مى دهد بـا افزایش سن, سبـزیجات بـیشتر خوشایند است زیرا افزایش سن موجب مى شود حساسیت انسان در مقابل تلخى غذا, کمتر شود.
زنان هر چه مسن تر مى شوند, به خوراکیهاى تلخ مزه, کمتر حساسیت نشان مى دهند و علاقه زیادى بـه سبـزیجـات, خوراکیهاى حـاوى غلات, میوه هاى ترش و همچـنین نوشـیدنیهایى چـون قهوه و یا چـاى نشـان مى دهند, اما میل آنها به گوشت و یا لبـنیات فرق چندانى نمى کند.

فین کردن سرماخوردگى را تشدید مى کند!
محققان مى گویند فین کردن مى تواند مخاط آلوده بینى را به داخل سینوسها بـکشاند و بـاعث تشدید سرماخوردگى و عفونت سینوسى شود. این پـژوهشگران بـا انجام آزمایشاتـى ثابـت کردند این عمل موجب آلوده شدن سینوسها مى شود ولى سرفه و یا عطسه چنین پیامدى در بر ندارد. از آنجایى که بزرگسالان وقتى مبتلا بـه سرماخوردگى مى شوند در 4 روز اول بـه طور متوسط 45 بـار در روز فین مى کنند, محققان توصیه کرده اند در صورت ابـتـلا بـه سرماخوردگى هر چه سریعتـر از داروهایى که مخاط بینى را مى خشکاند, استفاده کنند.

کاهش بروز دیابت در زنان
به گفته محققان زنان مى توانند با انجام تمرینات بدنى ملایم در هر روز خطر ابتلا به دیابت نوع دوم را کاهش دهند. پیاده روى سریع و بى وقفه که به طور منظم انجام شود, مى تواند به اندازه ورزش دو در پیشگیرى از ابتلا به این بیمارى موثر بـاشد. اگر همه زنان هر روز نیم ساعت پیاده روى سریع انجام دهند, خطر ابتلا به دیابـت در آنها به میزان نصف مى رسد.