پزشک شما

نویسنده


 

پزشک شما
دکتر آذر آذرى

 

 

این شماره:
خواهر فاطمه.س ـ بروجن
خواهر صغرى.پ ـ یزد
خواهر الف.ر ـ یزد
خواهر خ.ش ـ شهرکرد
خواهر م.ج ـ قم
خواهر س.ا ـ کرمانشاه

خواهر فاطمه.س ـ بروجن
جوانى 19 ساله هستم. خیلى زود عصبـانى مى شوم. هنگامى که عادت ماهانه مى شوم دل درد شدید دارم طورى که مجبورم بـه مدرسه نروم.
در ضمن موهایم نیز موخوره دارد چـه راه حـلى پـیشنهاد مى کنید. آیا اگر اصلا به صورتمان کرم نزنیم چروک خواهد شد؟
خواهر گرامى! در مورد مشکلى که شما و اکثر بانوان دارید قبـلا مفصلا توضیح داده ایم. متإسفانه تـعداد زیادى از دختـران و زنان در زمان قاعدگى دچـار درد شدید در ناحیه کمر و شکم مى شوند, گاه این دردها آنقدر شدید اسـت که بـاعث غیبـت از محـل کار مى شود و امکان هر نوع فعالیتى را از فرد سلب مى کند. در این دوره خانمها تحـریک پـذیرند و زود عصبـانى مى شـوند; شـاید بـه دلیل تـغییرات هورمونى و کم خونى به علت قاعدگى بـاشد. در هر صورت بـهترین کار بـراى پـیشـگیرى و یا تـخـفـیف درد رعـایت این نکـات مهم اسـت:
1ـ در زمان قاعدگى بـاید بـه اندازه کافى اسـتـراحـت نمایید.
2ـ بـراى حفظ بـهداشت و کاهش درد هر روز بـا آب گرم استـحمام کنید.
3ـ از مصرف غذاهاى محـرک و پـرحـجـم و سـنگین خـوددارى کنید.
4ـ بـراى تخفیف درد مى توانید از کیسه آب گرم استفاده نمایید.

_5 قبـل از شـروع درد از مسـکن خـوراکى طبـق نظر پـزشـک معالج استفاده نمایید.
براى رفع موخوره تـوصیه مى شود موهاى سرتـان را کوتـاه کنید و مدتى قبـل از استـحمام از روغن زیتـون تـغلیظ شده مخصوص موى سر استفاده کنید. بـراى محافظت از پـوست صورت کرمهاى مختـلفى وجود دارد. اگر پوسـت صورت شما خـشک اسـت مى تـوانید از کرمهاى مرطوب کننده مخصوص پوست صورت استفاده کنید. اگر نسبت به نور حساس است از کرمهاى ضد آفتاب استفاده نمایید. متإسفانه تـوضیحى در مورد مشکل پـوست صورتتان ننوشته اید ولى در هر حال اکسید دوزنگ مناسب صورت نیست. موفق و سالم باشید.

خواهر صغرى.پ ـ یزد
من تمام اعضاى بدنم لاغر است فقط شکمم چاق است و بـاعث عذاب و رنجـش من شـده اسـت. هر چـه کم مى خـورم فقط صورتـم لاغر مى شـود. مشکل دیگرم این اسـت که صورتـم لک دارد. اکنون 8 سـال از این موضوع مى گذرد; هرچه بـه پـزشک مراجعه کردم تإثیرى نداشته است. در این مورد هم مرا راهنمایى کنید.
خواهر محترم!
در مورد سوال اول بهتر بود اندازه وزن و قدتتان را مى نوشتید. اما آنچـه از نامه شما اسـتـنبـاط مى شود این اسـت که شما دچـار افزایش وزن نیستـید در غیر این صورت دیگران راجع بـه لاغر بـودن شـما صحـبـت نمى کردند, اما اینکه على رغم لاغرى هنوز نگران چـاقى بـاشید موضوع کاملا غیر منطقى است. البـته بـزرگ بـودن شکم گاهى جنبـه فامیلى و ارثـى دارد و بـا هیچ نوع رژیم غذایى قابـل رفع نیست مگر اینکه پزشک معالج پـس از معاینه تشخیص بـدهد که بـزرگ بودن شکم علت مرضى دارد و علامت بـیمارى خاصى است که در آن صورت باید طبق نظر پزشک, درمان بـا جدیت پى گیرى شود اما اگر فقط بـه تصور و خیال شما این مشکل ایجـاد شده و وجـود دارد موضوع دیگرى است. ما توصیه مى کنیم هیچ گونه رژیم و محدودیت غذایى بـراى شما لازم نیست اما اگر چنانچه فکرتان بیش از حد نگران چاقى یا بزرگى شکم و کوچکى سینه باشد بهتـر است ابـتـدا بـه یک متـخصص غدد یا داخلى مراجعه و سپـس بـا یک متـخصص اعصاب و روان مشورت نمایید. ضمنا خواهر گرامى! براى ورزش نیازى به میادین و سالنهاى بزرگ ورزشى نیست; شما حتى مى توانید در اتـاق و محل استـراحتـتـان هم ورزش کنید. اسـتـفاده از کرمهاى محـافظ پـوسـت صـورت و همچـنین استفاده از غذاهاى حاوى ویتامینهاى مختلف و سبـزیجات و میوه جات مى تواند در حفظ سلامت پوست صورت مفید واقع گردد. سالم و بـانشاط باشید.

خواهر الف.ر ـ یزد
18 سـال سـن دارم. 2 سـال اسـت ازدواج کردم و از زندگیم راضى هستم. چند سوال از شما دارم. اول اینکه در سن 17 سالگى بـعد از 7 الى 8 ماه زندگى باردار شدم اما به خاطر ناراحتى زیادى که بر من وارد شد بـچـه را سقط کردم و اکنون یک سال و اندى است حامله نشده ام; از این موضوع خیلى ناراحتم. لطفا کمکم کنید.
سوال دوم این است که بهترین راهى که بتوانم تا چند سال حامله نشوم چیست؟
سوال دیگر اینکه به خاطر فشار زندگى خیلى عصبـى شده ام و مدام دچار سردردهاى شدید مى شوم و بـا کوچکترین بـحث و گفتگویى بـدنم بى حس شده و تمام بـدنم بـه لرزه مى افتد و دیگر قدرت حرف زدن را ندارم. لطفا به سوالاتم پاسخ دهید.
خواهر محترم!
از اینکه از زندگى مشتـرکتـان رضایت دارید ما نیز خوشحالیم و براى شما و همه خوانندگان بـخش پزشک شما آرزوى سلامتى و سعادت و خوشبـختى داریم و اما در مورد سوال اول: اگر چنانچه زوجى بـدون اینکه از راههاى پـیشگیرى از حاملگى استـفاده کنند, بـه مدت یک سال صاحب فرزندى نشوند, تـوصیه مى شود که بـه پـزشک متـخصص زنان مراجـعـه نمایند تـا آزمایشـات و بـررسـیهاى لازم بـه عـمل آید.
در مورد بهتـرین راه پـیشگیرى از حاملگى, بـهتـرین راهنمایى, آگاهى از ضرورت پـیشگیرى و حفظ تـنظیم خانواده است که بـر اساس توافق زوجین انجام مى شود. یکى از راههاى بـلندمدت کاشتن کپـسول خاصى در زیر پوست خانمهاست که تا چند سال در پیشگیرى از حاملگى موثر است.
در مورد مشکل سـوم یعنى فشـارهاى زندگى و عصبـانیت, از درگاه خداوند مهربـان بـراى تـمام کانونهاى خانوادگى آرزوى مهرورزى و نشاط و سلامتى داریم اما چنانچه مشکلات اعصاب شما غیر قابـل تحمل باشد توصیه مى شود که حتما به متخصص اعصاب و روان مراجعه نمایید تـا ضمن مصاحبـه و مشاوره بـا ایشان, در صورت لزوم بـراى ایجاد تعادل در خـواب و اشتـها و خـلق و همه فعالیتـهاى روزمره زندگى طبیعى بـه دقت از داروهایى که بـراى شما تـجویز مى شود استـفاده نمایید.
با امید به آرامش و سلامتى کامل.

خواهر خ.ش ـ شهرکرد
1ـ از چند سالگى عادت ماهانه مى شویم؟
2ـ چه چیز بخوریم تا عادت شویم؟
3ـ من 16 ساله هستـم و هنوز عادت نشدم, چـه راه حـلى پـیشنهاد مى کنید؟
خواهر محترم!
پاسخ سوالات شما به شرح زیر است:
1ـ شروع قاعدگى یکى از علایم مهم رسیدن به بلوغ است. رسیدن به سن بـلوغ در واقع ظاهر شدن علایم بـلوغ در دختـران متـفاوت است, بعضى از دختران در 9 سالگى و برخى در 13 ـ 12 سالگى اولین دوره قاعدگى خود را تجربه مى کنند. بـه طور کلى اگر دختـرى تـا سن 16 سالگى اصلا دوره قاعدگى نداشته بـاشد لازم است که بـه پـزشک زنان مراجعه نماید و بـررسیهاى لازم از نظر سلامت تـخمدانها و محورهاى هورمونى انجام گیرد.
_2 براى اینکه دوره قاعدگى اتفاق بـیفتد رژیم غذایى بـى تاثیر است لذا اگر تـا 16 سالگى اتـفاق نیفتـاد, مراجـعه بـه پـزشک و پى گیرى جدى آن ضرورى است.
3ـ چـنان که تـإکید شد بـه پـزشک متـخصص زنان یا متـخصص غدد مراجعه نمایید تـا بـررسیهاى لازم در صورت لزوم انجـام شود.موفق باشید.

خواهر م.ج ـ قم
من از یازده سالگى عادت مى شوم و این دوره 20 روز طول مى کشد و در این مدت خونریزى زیاد دارم و دل درد و کمردردم خیلى زیاد است و وقتـى عادت مى شوم سـرما هم مى خـورم. لطفا مرا راهنمایى کنید.
خواهر محترم!
طبـق گفتـه خودتـان تـا حدودى دچار این مشکل هستـید, قبـل از قاعدگى مجموعه اى از عـلایم ناراحـت کننده و عـودکننده در هر دوره اتفاق مى افتد که معمولا در روزهاى 7 تـا 14 قبـل از دوره قاعدگى در هر ماه تکرار مى شود. این علایم شامل تحریک پـذیرى, عصبـانیت و خشم, افسردگى و خوابآلودگى تورم در اندام تحتانى و تغییر اشتها مى بـاشند. علاوه بـر این بـرخـى از زنان از قاعدگى دردناک شکایت دارند که شیوع آن تا 20 سالگى افزایش مى یابد و معمولا با افزایش بـیشتر سن و بـعد از ازدواج و زایمان کاهش مى یابـد. احتمالا شما دچـار دیسـمنوره یا قـاعـدگى دردناک هسـتـید کـه حـدود 50 ـ 30 % زنان در زمانى از دوره بارورى به آن مبتلا مى شوند ولى این درد در بین 10 ـ 5 % زنان بسیار شدید است. شستشو و رعایت بهداشت و استحمام روزانه در دوره قاعدگى نه تنها ضررى ندارد بلکه مفید هم مى بـاشد و هیچ گونه آثار و عواقبـى ندارد. استراحت, در تخفیف درد بـسیار موثر است. همچنین توصیه مى شود قبل از شروع درد از داروهاى مسکن طبـق نظر پزشک استفاده کنید. در مورد سایر مشکلاتى که دارید باید بـه متـخـصـص زنان مراجـعه نمایید. ضمنا دوره قاعدگى ارتـبـاطى بـا سرماخوردگى ندارد!خدانگهدار.

خواهر س.ا ـ کرمانشاه
خواهر محترم!
در صورتى که چنین مشکلى دارید حتما بـاید پـس از معاینه کامل تـوسـط پـزشـک متـخـصص زنان و اطمینان از عدم وجـود اخـتـلالات و ناهنجاریهاى عضوى, براى مشورت و راهنمایى حضورا بـه پزشک متخصص اعصاب و روان مراجـعه نمایید تـا بـررسـى لازم صـورت گیرد. ضمنا استفاده از داروهاى موضعى که نوشته اید باید طبق نظر متخصص زنان انجـام گیرد. اگر چـه سوال آخر شما بـا موضوع سوال اول سازگارى ندارد اما به نظر مى رسد که ترس بى مورد و اضطراب باعث ایجاد این نگـرانیها شـده اسـت. در این مورد هم بـا متـخـصـص زنان مشـورت نمایید!خداحافظ.