سفـره مـاه

نویسنده


 

سفـره مـاه
منصوره تقدسى

 

 

مرغابى شکم پر

مواد لازم:
مرغابى, 1 عدد
دل و جگر و سنگدان, 1 عدد
آبلیمو, یک چهارم پیمانه
کره مارگارین, 2 قاشق سوپخورى
برنج, نصف پیمانه
هویج, 4 عدد
آب, یک و نیم پیمانه
اکلیل کوهى, 1 قاشق
سیب درختى, 2 عدد
پیاز, 5 عدد
نمک و فلفل, به میزان لازم
طرز تهیه:
مرغابـى را از روز قبـل تـمیز کرده و روى سطح آن نمک, فلفل و آبلیمو بمالید. بـرنج را بـه حد آبـکش مى بـپزید و در صافى قرار دهید. دل و جگر را خرد نموده و پنج دقیقه بـپـزید. بـرنج آبـکش شده, دل و جگر پخته و فلفل سبز دلمه اى خرد شده را با کمى نمک و فلفل مخلوط کرده و شکم مرغابى را بـا این مواد پـر کنید و سپـس شکم مرغابى را بدوزید.
در ظرفى پیازها را خـرد نموده, اکلیل کوهى, سیب درخـتـى خـرد شـده, هویج و گوجـه فرنگیها را پـهن نموده و مرغـابـى را روى آن بـگذارید. فر را بـا حـرارت 200 درجـه سـانتـیگراد گرم نموده و مرغابى را به مدت 3 ساعت با این حرارت بپزید. لازم بـه تذکر است قبـل از قرار دادن مرغابـى در فر, آبـلیمو را بـه همراه آب روى مرغابى ریخته و در طى پخت گاهى روى آن را بـا کره مارگارین چرب کنید تا سطح مرغابى خشک نشود. بـعد از پخت, مرغابـى را در ظرفى قرار داده بـا سبـزیجات پخته آن را تزیین کنید. مى توان دور ظرف سیب زمینى سرخ شده و کمى کلم و کاهو قرار داد.

سوفله زردآلو

مواد لازم:
شکر, 1 پیمانه
زردآلود, 350 گرم
اسانس لیمو, 1 قطره
سفیده تخم مرغ, 4 عدد
طرز تهیه:
زردآلوها را از پـوسـت جـدا کرده, هسـتـه آن را گرفـتـه و در مخلوطکن بـریزید تا مثل پـوره لطیف و نرم شود. سفیده تخم مرغ را با شکر بـزنید تا ابـرىشکل شود. بـه آرامى پوره زردآلو و اسانس لیمو را به تخم مرغهاى زده شده بیفزایید. بعد آن را در قالب دسر که قبلا آن را چرب کرده اید بریزید و بـه مدت 20 دقیقه در فر 400 درجه فارنهایت بپزید. سوفله باید بـعد از پختن اطرافش اسفنجى و سطحش نرم باشد.